Kunstig befrugtning af enlige og lesbiske kvinder.

Jeg har samlet nogle citater fra et debat om emnet på et par andre debatsider....

"De skal selv betale. Lesbisk er ikke en sygdom, men et valg."

"Jeg ser ikke børn som en menneskeret og er man i en situation hvor man ikke kan få dem må man betale selv."

"Betal selv - sygehusene og de offentlige midler er til dem der er syge."

"Jeg kan ikke se de skal ha betalt af det offentlige. Tænk på hvor mange adoptanter der betaler i dyre domme, for at få et udenlandsk barn. Og nej, det er ikke de offentliges ansvar."

"Nej, det skal ikke være gratis. Vil lesbiske og bøsser have børn, må de få dem som alle vi andre. Bryder de dem ikke om at hoppe i kanen med en mand, er de selv ude om det."

"Jeg synes de ikke skulle have børn, for et barn har den menneskerettighed at have en rigtig, kendt far, som de kan agere med. De skal derfor ikke have lov til at holde børn."

"Lige på det område er jeg nok lidt konservativ, og mener ikke at homoseksuelle skulle have børn på kunstig hvis. De må arbejde for dem lige som os andre..."

"Jeg ved snart ikke hvad jeg skal sige, men jeg synes nu det havde været rimeligt om disse kvinder selv skulle betale denne behandling. Hvis det åbenbart ikke lader sig gøre på gammeldags maner."

"Jeg er enig med Helge Adam Møller. Børn har krav på at have og opvokse hos en mor og en far - i hvert fald som udgangspunkt. Jeg er stærkt imod, at lesbiske skal havde statsstøtte fertilitetsbehandling."

"Med hvilken ret, skal lesbiske kunne foretage et sådant fravalg (af en far), på et forsvarsløst barns/menneskes vegne??"

"Konsekvenser af frie valg skal ikke betales af andre uskyldige skatteborgere. Tøserne kan da bare betale selv. Men hvornår har man set en kvinde betale noget selv, som hun kunne få en mand til at betale? Iøvrigt skal de slet ikke have lov, så den potte er ude for min del."

"Det er hendes valg. Hun kan også lade være. Ingen tvinger hende til at tillægge sig børn og opfylde sin drøm om en kernefamile. Det er vold overfor et uskyldigt barn at tvinge det ind i et arrangment med to lesbikere."

"Når min skat kastet i grams til noget så useriøst som lesbiskes børnehold, så vil jeg have lavere skatteprocent og flere og større fradrag."

"Sørgeligt at børn er en 'rettighed'. Synes der for tiden er en tendens til at kvinder får 'trofæ-børn'. Hvorfår kan de lesbiske ikke bare adoptere et barn, så kan de få deres behov for børn dækket, og de vil gøre livet 1000 gange lykkeligere for et barn fra et østeuropæisk eller kinesisk børnehjem. Men neeeeeeej. De skal af en eller anden grund GRATIS have stillet kunstig befrugtning til rådighed, samtidig med at de påstår at homoseksualitet ikke er en sygdom. Det må være enten eller."

"Jeg mener at det er en privat sag om "man" (kvinder) vil befrugtes eller ej. Men jeg mener altså at alle kvinder (også lesbiske) kan gå ud at blive gravide på normal vis hvis de ikke selv vil bekoste at få et barn ved kunstig befrugtning. Sygehusene er til de syge og hvis en kvinde lesbisk eller ej kan blive gravid på almindelig vis, så må hun selv betale hvis hun ikke vil blive det på "den gammeldaws facon"

"Men jeg mener også, at hvis hun ikke kan blive gravid på almindelig vis, så har en lesbisk ligeså meget ret til at få gratis hjælp på et sygehus, som en der er i et normalt ægteskab/forhold."

"På netop dette område er jeg mere konservativ end de konservative. Børn har krav på en far og en mor, og det totalt latterligt at samfundet nu skal til at betale en flok frustrerede kællingers skøre ideeer. Det burde absolut aldrig have været vedtaget."

Jeg linker ikke til de pågældende debatter, for det handler (for mig) hverken om de lesbiske eller de enlige. For mig handler det meget mere om det menneskesyn "vi" udviser, når snakken falder på "offentlige" midler, og om hvor vidt vi alle er klar over, at vi sidder i samme båd, på godt og ondt..... og om at ingen... i-n-g-e-n i denne samme båd o-v-e-r-h-o-v-e-d-e-t kan undværes.