Jeg har en gammel VW Golf fra 1986, som har tjent og forsørget mig og knægten (indtil han flyttede hjemmefra i 1995) nu i snart 19 år. Jeg kan huske alle pegefingre som gjorde nar af mit valg af en dieseldrevet bil.

Det var galt at bilen var dieseldrevet, at den støjede, at den vibrerede, at den var en "mandebil" o.s.v.....

...denne bil har aldrig haft motorstop eller på anden måde svigtede. Denne bil var aldrig på værkstedet mere end ganske få timer ad gangen. Denne bil var billig i drift og billig i vedligeholdelse. Denne bil har nu kørt 740.000 km og kører fortsat 19-20 km på en liter diesel !! Denne bil rangerer næsten på linie med gode venner eller endda mere...denne bil har aldrig svigtet mine forventninger og har aldrig budt mig på ubehagelige overraskelser - helt modsat et par eller tre "venner" i samme tidsrum.

Men nu er dennes tid vist nok kommet...motorkraften daler, karoseri ruster hurtigere end man kan nå at konservere og dieselpumpen lækker. Enten skal jeg af med 50.000 kroner til en generel fornyelse eller....skal jeg have en ny bil. Jeg tror ikke vi kan trække den endnu en vinter og da jeg kører i gennemsnit 300 km hver dag, ugens 7 dage - kan det ikke nytte, måske pludseligt at strande langt væk fra Gud-og-hvermand i kulde og blæst. Jeg ved ikke hvordan jeg kan få mig til at aflevere denne udtjente bil til skrothandleren....jeg vil nok lade den stå derhjemme indtil jeg har vænnet mig til tanken...hvorlænge det mon varer...?

Jeg gør mig dog ingen illusioner....en bil som min Golf får jeg ikke igen. Så heldig kan man kun være en gang, så jeg vil nu tage en beslutning en af dagene og bestiller en ny bil...også en Volkswagen, Touran 2.0 TDI DSG og håber, at det vil blive (måske) min sidste bil, hvis den altså bliver kun halvt så god som min gamle ven Golfen....