Hej

Jeg har netop tilmeldt mig overgangsalderen.dk idet jeg ikke fandt mange svar på netdoktor.dk.

Jeg er datter i en, indtil nu, dejlig og harmonisk familie. Min mor har dog altid været en meget bestemt dame, som siger tingene meget direkte og har stort temperament.

Det sidste halve år, er det dog gået helt "galt" synes jeg. Hun hidser sig op over små ting, skælder min far ud, er meget nærtagende og er i det hele taget meget urimelig. Hun er 52 år og må bestemt være i overgangsalderen, uden at jeg ved ret meget om det.

Jeg er selv 27 år og nu gravid i 6 måned med mit første barn.

Jeg har glædet mig til at dele min graviditet med mine forældre, men det er gået alt andet end godt. Har nu haft 3 store skænderier med min mor inden for 5 måneder, hvor det sidste endte med at hun råbte at jeg ikke skulle vise mig derhjemme mere. Og det har startet med aldeles små ting, hvor hun har følt sig provokeret. Min omgangskreds og min kæreste bekræfter mig i at det altså ikke er mig der har graviditets-humørsvingninger.

Min søster og min far må også hele tiden passe på hvad de siger til hende, for at hun ikke ryger op i det røde felt.

Jeg tør ikke snakke med min mor, om emnet overgangsalder, for jeg er sikker på at hun ikke synes at "hun er problemet". Det er somregelt alle andre der har et problem.

Nu sidder jeg så med tårer i øjnene, og mangler at forstå hvordan jeg skal tackle det og om det virkelig skyldes overgangsaldenen. Jeg føler jo at jeg mister min mor mere og mere.
Kan overgangsalderen virkelig splitte en ellers godt mor/datter forhold??
Er der noget jeg kan gøre?

Med venlig hilsen

- den ulykkelige datter