Viser resultater 1 til 14 af 14
    Guest avatar
    Pipaluk Gæst

Standard Hvad er der så galt.

Nu jeg har fået min datter på ret køl - indtil videre ihvertfald, så har jeg haft lidt overskud til at tænke på mig selv.

Jeg har siden efteråret haft perioder/dage, hvor jeg har været rigtig meget træt og svimmel og til tider følt mig syg og skidt tilpas uden at kunne sætte en finger på hvorfor.
    Har haft dage, hvor jeg troede, jeg var ved at få influenza, men har så haft det nogenlunde næste dag.
    Har haft svært ved at huske og koncentrere mig.

Jeg har tænkt på migræne, nyresten og depression, men har ikke rigtig kunne få det til at passe med nogen af tingene.

Så så jeg det indlæg om ME/CFS-foreningen.

Det var som om det var møntet på mig. Det lyder måske lidt søgt, men jeg tror, at det er det, så nu har jeg noget konkret, når jeg skal op til min læge på mandag.

Det var dog utroligt Så kan jeg jo igen spekulere på om admin er synsk

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    78

Standard Re: Hvad er der så galt.

Citer Oprindeligt indsendt af Pipaluk Se indlæg
    Så så jeg det indlæg om ME/CFS-foreningen.

Det var som om det var møntet på mig. Det lyder måske lidt søgt, men jeg tror, at det er det, så nu har jeg noget konkret, når jeg skal op til min læge på mandag.

Det var dog utroligt Så kan jeg jo igen spekulere på om admin er synsk
    Hmm... du har jo mistet dit underliv for nogle år siden... og så er der jo overgangsalderen... Det ville være meget nyttigt, hvis du kunne først få taget blodprøver for stofskiftet idet op til 2/3 dele af kvinder under og efter overgangsalderen - udvikler lavt stofskifte i forskellig grad - hvilket også har mange symptomer tilfælles med Træthedssyndrommet og fibromyalgi.

Jeg tror dog, at det hvis lægen tilhører "sceptikere" hvad angår "de nye sygdomme" (idioter altså! Alle sygdomme var på et tidspunkt i historien "nye") - kan det være bedre at starte med noget mere stuerent, som stofskifte, hvilket jo også reelt foreligger en sandsynlighed for.

Den almindelige screening for stofskifte består af to blodtests: TSH og Total T4. Disse kan altså kun bruges til noget, hvis man er et alvorligt og fremskredent tilfælde af lavt stofskifte, dvs. så allerede synligt i adfærd og kropstegn, at blodprøven kan kun bekræfte, hvad man allerede kan se.

Er man derimod et mildere tilfælde i begyndende fase - vil denne screening ikke vise en hujende fis!

Du skal insistere på at få målt følgende værdier:

TSH
    Frit T3
    Frit T4

("Frit. Ikke "totalt")

... og når du har fået resultater - beder du om at få en kopi af dem med hjem. Hvis det skulle være nødvendigt med en hvid løgn for at opnå lægens samarbejde - brug den. Det gør disse skurke selv til overmode indenfor TERM-modellen. Men her skal vi bare have lægen til at rekvirere de rigtige prøver, hvor chancen for at spotte en evt. stofskiftefald i begynderfasen er meget større. Den hvide løgn kan f.eks. handle om et råd fra en slægtning i forbindelse med forekomsten af lavt stofskifte i familien tilbage i tiden. Desuden er de noget af de billigste prøver at gennemføre, så vend det døve øre til en evt. snak om "samfundets omkostninger". Disse omkostninger bliver sædvanligvis enormt meget større, når et ubehandlet lavt stofskifte først skal udredes når det er gået helt galt.

Når du har fået resultater - poster du dem her og så få jeg dem oversat til almindeligt menneskesprog.

Skulle der slet ikke forekomme en indikation for stofskifte i forbindelse med de ulemper du beskriver - kan du først da begynde at bringe ME/CFS frem som et forslag til overvejelse. Så er lægen allerede blevet "vænnet" til at tænke i de baner mere, end hvis der ikke blevet testet for stofskifte forinden.

Pøj, pøj
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Guest avatar
    Pipaluk Gæst

Tak skal du have, Anina, det vil jeg gøre og så kunne det være, jeg skulle ringe og få en snak med min mor.

Guest avatar
    Pipaluk Gæst

Nu har jeg været hos lægen og har fået taget nye blodprøver

Jeg fik også en udskrift af dem, der er taget tidligere. Jeg har købt en ny scanner/printer, men har problemer med at installere den, så jeg kan desværre ikke sende det. Efter hvad jeg kan se, ligger alle resultaterne inden for normalområdet, så jeg skulle jo være rask .
    Det kan da osse godt være, men jeg er stadig meget, meget træt.

Aftalen med min læge, er at jeg skal ringe sidst i næste uge når de nye resultater, er kommet.

Jeg vil da lige sige, min læge er fantastisk. Jeg har det indtryk, at hun hører og tror på, hvad jeg siger, så jeg er i gode hænder hos hende.

Knus fra mig

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    78

At resultaterne er indefor normalområde er faktisk ikke noget garanti for at stofskiftet er helt O.K.

Når du får gang i din scanner - kan du sende resultaterne til mig, men allerede nu kunne du måske lige fortælle hvad ligger din TSH på iflg. den forrige måling?

Kram
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Guest avatar
    Pipaluk Gæst

TSH 1,63 x 10E-3int.enh/1

Det er hvad der står. ss

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    78

Ja, din TSH ligger pænt og peger på, at din skjoldbruskkirtel fungerer som den skal... Lad os nu så se, hvad den nyeste blodundersøgelse vil vise.

Men hvis du fortsat er "død-træt" og det lader til at denne træthed er ved at være en fast bestandel af tilværelsen - bør dit cortisol og hele status omkring dine binyrer testes, helst via spyt- eller døgnurin... Simpelthen fordi cortisol SKAL testes (hvis blodtest) om morgenen FØR man så lidt som at svinger benene ud af sengen - og så 12 timer efter igen.... alt andet giver forkerte værdier, der ikke viser noget brugbart.

Jo, så venter vi bare på den næste, men hvis din læge er så lydhør, kunne du måske nævne for hende cortisol og binyrene, idet efter at du har mistet æggestokke - kom binyrene på "overarbejde" for at kompensere for (de tabte) progesteron og østrogen... og derfor kunne man udvikle en tilstand, der kaldes for "trætte binyrer", hvilket netop ytrer sig ofte med træghed og træthed....

Rigtig mange knus

Guest avatar
    Pipaluk Gæst

Tak igen Anina. Det vil jeg skrive ned og huske at få sagt, når jeg ringer til lægen på torsdag-fredag.

Jeg er meget glad for din støtte, for jeg tænker indimellem, at det nok bare er mig, der er alt for pivet og bare finder på noget af ren kedsomhed - hehe
    Eller jeg får den tanke, at det nok er ok at være så træt og at jeg bare skal lære at leve med det osse - som med alt det andet.

Men når jeg så læser det du har skrevet, kan jeg godt se, at jeg ikke bare skal give op

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    78

Men når jeg så læser det du har skrevet, kan jeg godt se, at jeg ikke bare skal give op

I love you too

Prøv lige at læse lidt om de trætte binyrer her: http://radiodoktoren.dk/radiodoktore...retr%c3%a6thed

Meget god artikel fra en MEGET troværdig kilde

Hvis du alligevel (håber på det modsatte) ikke føler du kommer senere nogen vegne med din læge, kan man sagtens købe, fuldstændig lovligt i EU, både D3-vitamin, 5HTP og Melatonin - du selv kan teste og se, hvordan det spænder af for dig. Det kan næsten kun gå godt og specielt når man er på vej mod de 50 eller senere

Guest avatar
    Pipaluk Gæst

Ja, det er også en mulighed. Tak, tak og tak igen.

Jeg prøver - på mandag om jeg kan få hende til at ordinere Melatonin - ellers skal du nok høre fra mig - tihi

Guest avatar
    Pipaluk Gæst

Var ved neurolog i går angående min migræne.

Hun sagde bl.a. at jeg skulle stoppe med Propranolol, for hun var ret sikker på, at det er det der gør mig så træt. Så nu ser jeg lige tiden an og når jeg så har fået energien tilbage, vil jeg vende tilbage.

Jeg skal også undgå at spise/drikke mælkeprodukter. Det bliver svært, for jeg elsker mine ostemadder. Så jeg købte Magnesium på apoteket også.
    Hun synes også jeg skulle prøve Imigram i stedet for Maxalt, for de er meget billigere. Jeg fik nogle, der hedder Sumatriptan Hexalt, så det er spændende at se om de virker.

Men hvis du, Anina kender links til lovlige EU-netbutikker, ville jeg gerne teste i hvert fald Melatonin, for jeg har fået en dårlig søvnrytme, Jeg har prøvet at rette op på det, så jeg kunne komme til at sove fra 23 til 7 uden at vågne op 4 -5 gange i løbet af natten. Men det er ikke lykkedes for mig endnu og synes det ville være rart med lidt hjælp til det.

Det er utroligt. Nu har jeg lidt af migræne i 40 år og det er først nu jeg oplever at der kan blive gjort noget ved det.

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    78

Var ved neurolog i går angående min migræne.

Hun sagde bl.a. at jeg skulle stoppe med Propranolol, for hun var ret sikker på, at det er det der gør mig så træt. Så nu ser jeg lige tiden an og når jeg så har fået energien tilbage, vil jeg vende tilbage.
    Jeg skal også undgå at spise/drikke mælkeprodukter. Det bliver svært, for jeg elsker mine ostemadder. Så jeg købte Magnesium på apoteket også.
    Hun synes også jeg skulle prøve Imigram i stedet for Maxalt, for de er meget billigere. Jeg fik nogle, der hedder Sumatriptan Hexalt, så det er spændende at se om de virker.

Det er utroligt. Nu har jeg lidt af migræne i 40 år og det er først nu jeg oplever at der kan blive gjort noget ved det.
    Hej Bodil

Jeg kender ikke Sumatriptan Hexalt , men går ud fra, at denne er en Imigran-kopi man havde indført da "ægte" Imigran er dyrt.

Du bør være opmærksom på to ting i forbindelse med Sumatriptan Hexalt. Det første er, hvor hurtigt/langsomt du mærker at det begynder at virke.

Det andet er bivirkningerne. Kender jeg dig ret - så kan du risikere at blive bange for den fornemmelse af trykken for brystet og musklerne, der "føles" som efter hårdt fysisk arbejde, evt. klump i halsen (kun hos nogle) og noget, der kunne minde om panik i anmarsch eller en følelsesløs arm, hvilket kan minde om en lammelse..... Det er bare fornemmelser og ikke reelle "varsler" om fysisk problem. Det er også MEGET muligt, du slet ikke får nogen bivirkninger. Det er nemlig meget individuelt.

Når jeg beder dig lægge mærke til, hvor hurtigt eller langsomt Sumatriptan Hexalt vil virke på dig - er det fordi at netop disse bivirkninger også jeg kender fra den originale Imigran - kommer mens man venter på at virkningen indfinder sig.

Og for mit vedkommende er bivirknings-problemet blevet løst en gang for alle ved at jeg skiftede til det seneste præparat, der hedder Imigran Sprint. Det virker simpelt hen så hurtigt, at de fleste bivirkninger bliver sprunget over...

Prøv lige at læse sidst i denne tråd, hvor der står lidt om, hvad man bør eller ikke bør spise tæt op ad indtagelsen af Imigran (sumatriptaner), for ikke at få virkningen ophævet af "forkerte" følgesvende i mavesækken... https://www.overgangsalderen.dk/foru...ead.php?t=7267

Jeg kan også godt huske da du begyndte på Propranolol ( https://www.overgangsalderen.dk/foru...ead.php?t=9379 ) og hvis du er på en fast forebyggende dosis - er du næsten nødt til at trappe ned af den. Eller hvad sagde lægen? Taget i betragtning hvor lille (regner jeg med) er den dosis du får... må du være meget opmærksom på, ikke ta ryge direkte ind i en krise, som følge af et pludseligt ophør med betablokkeren. Personligt TVIVLER jeg på, at det er Propranolol, der gør dig træt, medmindre du får en stor dosis. Og det gør du sikkert ikke.

Rigtig god bedring

P.S. Uanset om medicinen virker hurtigt eller langsomt - skaf dig nogle gule kørebriller, der er velgørende både når anfaldet er ved at "vågne" op, under anfaldet eller efter at medicinen er begyndt at virke: https://www.overgangsalderen.dk/foru...ead.php?t=6638

Guest avatar
    Pipaluk Gæst

Tak Anina.

Det betyder virkelig meget for mig, at du vil hjælpe.

Skal lige fordøje. Det var jo en stor mundfuld.

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    78

Fordøj du bare.... du må bare ikke være bange for det jeg skrev om bivirkninger. Det er bare det man mærker UDEN, at det overhovedet er farligt.

Virkningen på migræne er mirakuløs og du vil opleve en KÆMPE lettelse, når det går op for dig at anfaldet er ved at klinge af og du kan bare det hele igen, mens før kunne du bare kravle under dynen og ligge uden at bevæge sig til anfaldet var ophørt. Nogle gange efter nogle timer. Andre gange i op til 72 timer (som i mit tilfælde, hvor jeg næsten kun havde marathon-anfald).

Den første pille bør du indtage, mens der er nogen i huset, så du er ikke alene. Grunden til dette råd er IKKE farlighed, men kun og udelukkende "angsten-for-at-der-sker-noget". Den har IKKE noget på sig, men det kan føles meget reelt alligevel. Specielt hvis man har en tilbøjelighed til at reagere ængstligt på hidtil ukendte (nye) fornemmelser i kroppen.

Alt dette skrev jeg bare, så du på forhånd kender til evt. "forhånds-virkninger" og ikke bliver forskrækket, hvilket kunne jo medføre, at du ikke mere vil røre ved det igen. Det ville være et stort tab, fordi Imigran er det første og eneste middel, der rent faktisk går ind og afbryder et igangværende anfald.

Bodil Det har IKKE noget på sig. En ringe "pris" at betale for en uffattelig lettelse og smertefrihed. Rigtig meget held og lykke med migræne-frihed.

Tags for this Thread

Bookmarks

Regler for indlæg