Sang minder fra Afrika

J

Joanna

Guest

Sang minder fra Afrika.

Sidder her alene, i det der skulle være vores fælles hjem i mit land Danmark. Min mand sidder i hans hjem i Sverige, hvor han er har været så heldig at komme under vingerne på et stort internationalt pladeselskab. Vi har været gift i 10 år, boet i Afrika, men p.g.a. min livstruende malaria, besluttede vi at flytte til mit land. Men sådan skulle DET altså ikke være syntes de danske myndigheder!

Lige nu sidder jeg og lytter til den maxi CD min mand udgav i Gambia, vi var faktisk de første der udgav en CD i Gambia, på den tid var båndudgivelser det der kunne fås på musikmarkedet i Gambia Denne maxi CD, var en kærlighedssang til mig fra min mand. Ja, kærligheden til hinanden, har vi endnu, vi har oplevet så meget sammen i vores år i Afrika, både skidt og godt, men intet kunne skille os…. men det kunne de danske myndigheder… til dels.

Nogen gange kan jeg blive så rasende, og føle mig så magtesløs….


Just because of Your love
by Lester 'D'


Yeah na-na-na-na-na
Shake it-shake it-party-yeah
Shake it-shake it-party-yeah
Oh-now-now
Yeah-hey sweet lady
Shake it-shake it-party
Oh-hey lady

I’m so crazy
Really for Your love
I will do anything I can ooh
Just to show You real love
Cause, baby Your wish is my command
Baby Your wish is my command
Ooh-aeh-aeh
Ooh-ooh-ooh-aeh-ae

Chorus:
Just because of Your love
I say baby….I do anything
Anything You want me to baby
Just because of Your love
Yeah nah-nah-nah-nah
I give the whole world away (x 2)

Just for You….. it’s for You
Just for You baby….it’s for You

Rap:
Girl my love is true
Yes for You
So let’s respect its rules
To make it good
Cause I know this is true
I ain’t gonna make any move
Just because of You
My heart ain’t pleased
When You are not home
Yeah-yeah-yeah

Chorus:
Baby Your recipe is so speciel
I can’t stop imagining about it
I have to call You up
Just to hear Your voice
Oh-oh-oh-yeah
Your lovely lovely voice
Yeah-yeah-yeah

Chorus:
You are my woman
No matter what
You are my woman baby
No matter what
Yes I love You​


Facts on the artist
With Eric Orji

SUNDAY OBSERVER, December 24, 2000

Since about two weeks ago, radio airwaves have been enjoing a splendid play of a love chant from a Liberian singer who´s willing to give away our world for love. It's no pain. His lyrics are on the influence of deep emotional impulse. Who dares a loving heart. Hypnosis and a cut from the edge of infatuation make a loving heart do anything right or wrong, whitout regret. Michael Bolton said it clearly in his remix of "When a man loves a woman", (when a man loves a woman….. can't keep his mind on nothing else. He'd trade the world). But in Lester's love case, he isn't putting the world on sale. He is giving it out freely. "I think I'm jealous. I wish I was a girl and get the offer of this beautiful world, just because of my love. I'd drift into insanity through ecstasy."

Lester D's new single is a shopping of bits and pieces. He brought together a bunch of African styles and spiced up with Carribian's calypso and they gave a groovy reaction he calls "Roots Gbeema". If I over emphasise on this single my words could be mistaken for exaggeration. But what I heard is juicy enough for the largest bloating. The production quality, the singing, the lurical message; music cynics should take a break and listen properly, maybe, give kudos to this talented kid who knows what to sing, how and when to sing it.

"Just because of your love", is not a fairy tale but a sentimental danceable lullaby that sends a recipient heart into a drowsy world. The opening chant "Year-na-na-na-na, Shake it-shake it-party-year", signals a dance party. The sound groove still goes with a party impression till fade. But the words and the lyrics express so vividly Lester's heart. The song isn't the creeping stage of Lester D's career. He's fairly an old hand in the industry.

Born Lester Garmodyu in 1968 in Monrovia. Liberian with a persuading music instinct. He started music in the village as traditional drummer. But before then, at age 11, Lester was always enjoing his quiet time with sorrowful folk songs. "As a little child, I had a share of emotional stress, so when I have a quiet time I take my mind into sorrowful thoughts and that's when heart-melting folk songs come into my head" he recalls. "I sing the popular ones and sometimes, I impromptly compose mine and sing".

With the help of cousin George Rambo, Lester became a helper in a Monrovia based live band called "The Intruders". "I began with the band in 1984 as a helper. My cousin brought me in and my initial job in the band was putting together instruments. I grabbed some singing skills through keen observation of wonderful live performers of the band. Later, I began doing live remixes of the songs of the likes of Bob Marley, Alpha Blondy and Fela Anikulapo Kuti. Fela was my main role model. I love the song 'Shakara', and I made a great deal out of it".

In 1989 the cub became a full grown lion. Lester D busted loose with the album entitled "Children are crying". He became the rave of the moment. Lester quickly capped the reign with a sophomore eight tracker entitled "Pledge Allegiance". The 1990 realeased follow-up album had no time to excel. The Liberian was caught it and Lester saw an imminent halt to his career approaching. He fled the country for dear life, but didn't leave his zeal behind. Lester D continued performing in clups and shows through different countries he so journed.

In 1994, after the war, the surviving Liberian populace were overwhelmed with the grief of bloodshed. They needed some words of solace, and that could only come through music. Lester's "Pledge Allegiance" album now got a chance to show its worth. With consoling lyrics and a matching backing sounds, the songs gave Lester the award of "Liberian Best Artist of The Year" (1994/1995).

On the featof the album’s national progress things still didn’t go smoothly with Lester David. He embarked on another sojourn through five countries. Lester transited through Cote D'Ivoire, Ghana, Guinea, Senegal and Mauritania before coming to The Gambia, his God-chosen abode. Lester took shield under "Sabanoh 2000" band and soon found a signifiant singing role. His distinct style attracted a lot of fans. Some turned out to be intimate friends.

As designed in heaven, Lester 'D' predestinely met his life partner while endeavouring to achieve fame in the smiling coast. Danish born Joanna Tengvad was Lesters missing rib bone. When they found each other it was like the attraction of north and south poles of two magnets. They adhered their emotions and it seems like the knife to separate them has not been manufactured yet and might never be.

Lester D's experimentation at Yellowgate Studios wasn't only a display of his lyrical and voice control skills but as well a straight-from-the-heart feeling for his dear Joanna. "Just Because of Your Love" is a transparent worded song transporting the real burning feeling of love.

It's a maxi-single of three versions. "I can't measure the quality I got from Yellowgate", Lester confesses. "The song is not an axaggeration of what I felt, but an under-expression of my true feelings for my wife. I am glad I got the quality production to back the singing. The single is a taste of what I intend serving the market in mid-2001, I'll still be working with Ellie Nachif on a sixteen track CD album. That will be my third effort" Lester says.

"Just Because of Your Love" is on a promotional journey. A few copies of it was pressed. Kerewan Sounds and VP Records are marketing it while radio DJs are having a continous sweet airplay. Lester David Garmodyu is a lion. Preparing to go on prowl. His fangs are sharp and the prey is international stardom.



EDIT/Admin d. 30. september 2017: WOW! Kan det virkelig passe, at hele 12 år er gået siden den dag, Joanna skrev om sin tvungne adskillelse fra sin mand? Tør man håbe at de kunne genforenes, siden dansk politik på området blev mere og mere restriktiv med årene? Jeg vil gå en tur på Nettet og se, om jeg kan finde noget om Lester. Joanna er i Danmark, så vidt jeg ved.​
 
Last edited by a moderator:
Kære Joanna

Jeg glæder mig til den dag, hvor jeg kan finde din mands musik på hylderne - så vil jeg lytte med... :D

Google og Yahoo-søgning har ikke givet resultater.. :(

KH
Sally
 
Hej Sally

Min mand har ikke udgivet noget endnu i Sverige, kun i Afrika.

Jeg har lige været en tur på nettet (Gambia) jeg kan se at yellowgate.gm er under ombygning, men jeg vil tro der stadig vil stå noget om Lester "D"
derinde når ombygningen er færdig...

Kærlig hilsen
Joanna
 
Re: Sangminder fra Afrika

Joanna said:
Lige nu sidder jeg og lytter til den maxi CD min mand udgav i Gambia, vi var faktisk de første der udgav en CD i Gambia, på den tid var båndudgivelser det der kunne fås på musikmarkedet i Gambia.

Denne maxi CD, var en kærlighedssang til mig fra min mand. Ja, kærligheden til hinanden, har vi endnu, vi har oplevet så meget sammen i vores år i Afrika, både skidt og godt, men intet kunne skille os….

Masser af afrikanske radiostationer til Joanna findes HER! :smt049
 
Jo det er MEGET smukt, der er bevægelse i kroppen, og det er noget de kan afrikanerne, bevæge deres krop, og udtrykke følelser og livsglæde og meget mere...

Hvor er lyden, har forsøgt at finde ud af at lytte til stationerne, men kan ikke få noget lyd?????
Ville da passe mig så fint at sidde her og ryste numsen lidt til afrikanske rytmer i mens jeg skriver i forum :D

Kærlig hilsen
Joanna
 
Joanna said:
Jo det er MEGET smukt, der er bevægelse i kroppen, og det er noget de kan afrikanerne, bevæge deres krop, og udtrykke følelser og livsglæde og meget mere...

Hvor er lyden, har forsøgt at finde ud af at lytte til stationerne, men kan ikke få noget lyd?????
Ville da passe mig så fint at sidde her og ryste numsen lidt til afrikanske rytmer i mens jeg skriver i forum :D

Kærlig hilsen
Joanna
Når du klikker på en bestemt radiostation - skal du (i den pågældendes stations menu) finde "linien/linket" med et Højtaler-tegn (f.eks. Live Feed: Real og klikke på det samtidigt, at du skruer op for lyden på din computer.... hvis du har en afspilningsprogram (det har de fleste faktisk, hvis de ikke ligefremt har Windows98 eller tidligere på.

I visse tilfælde bedere "den" dig om at åbne med et afspildningsprogram, i andre downloader den meddet samme og du skal bare skrue op for lyden.... man er nødt til at eksperimentere lidt, fordi de sender forskelligt ud på Nettet.

Ellers må du hente/downloade MediaPlayer (RealPlayer) selv. Hvis du ellers kan aflytte musik via din computer - så har du det nødvendige allerede og så må du bare lede efter "højtaler-ikonet" og klikke på linket den peger på....

.... jeg har lyttet og det er heeeeelt rigtigt... jeg har nu altid haft en svaghed for afrikansk musik, som "fodrer" min rhytmesans og på andre måder lyder ægte, som det ellers kun opleves med "vores" musik fra tresserne og halvfjedserne. Håber det vil lykkes dig, at få det til at virke. Jeg kommer en af dagene med en bedre anvisning, men hvis man benytter browsere af nyere dato, burde det kunne lade sig at gøre helt uden krumspring. (Har lige lyttet til "RFM Radio":Live Feed: Real.... og "Tam Tam": Live Feed: Real - begge fra Senegal og uden at forstå en disse :D , bortset fra musikken... )

Vi får "radio" på det nye sites og jeg har allerede besluttet, at afrikanske stationer skal være med og du må meget gerne vælge 2-3 stykker ud og fortælle mig det, så vi får dem fast i "rullegardinen". Jeg har også leedt efter en gambiansk station, men uden held.... de har måske ikke netradio endnu (?).

Knus :)

P.S. Jeg ville nok være lidt forsigtig med at åbne fra flagabrænder-landene, da man ikke kan vide om man ikke kan får noget uønsket i sin computerer med.... systemerne ved som regel, om man klikker sig på fra Scandinavien eller andre steder...
 
Jeg kan godt høre musik og nyheder på min pc, så det er mig der bare er tungnem som sædvanlig.... :roll:

Vil undersøge musikken, og ja lad os da få lidt afrikanske rytmer på det nye site...
Bongo bonggo nu tar jeg et smut til Congo :D
Glæder mig allerede :D

Gambia er et meget lille land i forhold til andre afrikanske lande, og på mange måder lidt "bagud" - jo der findes vel en 4-6 stationer men jeg tror ikke der er nogle på nettet man kan lytte til... her har jeg fundet et par stykker.

Selv lyttede jeg meget til West coast radio.... og kom en del på stationen, der stort set køres af frivillig arbejdskraft og finansieres af reklamer....

Knus
Joanna

http://www.tvradioworld.com/region3/gmb/Radio_TV_on_Internet.asp
 
Joanna said:
Gambia er et meget lille land i forhold til andre afrikanske lande, og på mange måder lidt "bagud" - jo der findes vel en 4-6 stationer men jeg tror ikke der er nogle på nettet man kan lytte til... her har jeg fundet et par stykker.

Selv lyttede jeg meget til West coast radio.... og kom en del på stationen, der stort set køres af frivillig arbejdskraft og finansieres af reklamer....

Knus
Joanna

http://www.tvradioworld.com/region3/gmb/Radio_TV_on_Internet.asp

Halloooooo! Joannaaaaaaaa! :smt058

Du har lovet at at finde/vælge et par eller tre afrikanske radiostationer på Nettet til vores radioooooooooo
r085.gif


(Er ikke sikker, at vi kan hente nok fra dit link) Kunne du prøve at finde et par næstbedste?
 
Ja... jeg har ikke glemt det... skal forsøge... smiler...
Vender tilbage - lidt meget om ørene...

k.h.
Joanna
 
EDIT/Admin d. 30. september 2017: WOW! Kan det virkelig passe, at hele 12 år er gået siden den dag, Joanna skrev om sin tvungne adskillelse fra sin mand? Tør man håbe at de kunne genforenes, siden dansk politik på området blev mere og mere restriktiv med årene? Jeg vil gå en tur på Nettet og se, om jeg kan finde noget om Lester. Joanna er i Danmark, så vidt jeg ved.


Beklager. Det ser ud til, at Lester og Joanna blev ikke genforenet. At dømme efter nogle "friske" hits på svensk Google, Lester D bor fortsat i Sverige. På en ældre hjemmeside, hvor man også kan lytte til et levende eksempel på Lester D's AfroElectro (baggrundsmusik) - findes følgende information:

"Born David Lester Garmodyu, Is Liberian AfroElectro singer - songwriter, producer, engineer, businessman and philanthropist base in Stockholm Sweden. Started his musical career at the age of seventeen as percussionist and a background vocalist in Monrovia Liberia. He rose to the top of Liberian music scene in 1993 following the release of 'Children are crying' the first single from his debut album 'The children are crying'. His second album 'Pledge allegiance' earned him a Award Liberia best artist of the year 94/95 nomination of the single 'Resolution'.

He is known as a prolific song writer and a versatile singer with his own unique style of music, 'AfroElectro'. Which is combination of Dance and Reggae music with African influenced melodic vocal. His single 'Just because of your love' produced by Elie Nachif in 2002 became number one in the the Gambia and Senegal. In 2007 he established his own record label in Sweden which had produced many Scandinavian and African artist."
(linket til "his own record label in Sweden" virkede ikke, så jeg har fjernet det fra citatet. /red.)

"Lester now turn his attention to touring and building up his foundation 'Hope for the hopeless'. Hope for the hopeless is a humanitarian organization aim to cater to homeless children of Africa. Starting from Lester home country Liberia."

Ganske vist kunne jeg ikke finde mere om denne foundation 'Hope for the hopeless', men jeg fandt ud af, at Lester D har ikke opgivet musikken. På hjemmesiden GetNews i artiklen publiceret d. 7. juli sidste år, læser jeg:

Super Talented Songwriter And Producer, David Lester, Releases Brand New Album

July, Stockholm – Sensational Hip-hop, Rap/Soul/Reggae songwriter and producer, David Lester announces the release of his first album, Busy. The new album from the Weaver Records International produced by multiple-award winning music producer/artist, David Lester, was popularly known as DJMWB.

Following on from the success of the Self-Made single released in June, the Hip-hop/rapper is now set to launch the release of his new album releasing on July 29, 2016. The album “Busy” chronicles the challenges posed by the economy-driven society in the real world where effort, hard work, determination, and perseverance is required to survive and achieve remarkable success. Read more.​

I Liberianobserver.com, i online-versionen af avisen The Daily Observer, læser jeg i artiklen publiceret d. 28. juli 2016 bl.a.:

Award Winning Artists You Need to Know, July-August 2016

If you think about the kaleidoscope effect that happens when an artist is climbing the charts, breaking the Internet, while dominating radio airwaves, it’s a massive collaboration in creating attention that deserves just that.

Swedish-Liberian 2016 Akademia Award winner, David Lester, known on stage as DJMWB (Lester D) is a Rap/Soul artist, producer, film producer and recording engineer. It doesn’t stop there: DJMWB is also the founder and manager of Weaver Records International. With a label based in California USA, they also have a branch in Stockholm, Sweden. Weaver Records signs and produces artists, and promotes live events. Through www.weaverrecords.com, DJMWB announced that they would be establishing a subdivision in Liberia as well.

On July 29, 2016 in Los Angeles California, DJMWB will be launching his 2nd album, ‘Busy.’ I don’t know if you know or not, but Lester D is no stranger to going big. Then known as Lester D, in 1994/1995, he made a song called “Children are Crying” and was awarded for the song by a popular newspaper (Inquirer News). And to top that off, in 2002, his single “Just Because of Your Love,” topped charts in Senegal and The Gambia. This year, DJMWB is the winner of the Akademia awards for best Rap/Soul Artist for his hit single “Self Made” in Los Angeles, California. Read more


AHA! Det ser ud til, at siden Lester David Garmodyu, Lester 'D' og DJMWB er en og samme person, er det under scenenavnet DJMWB at Joannas Lester trængte igennem forhindringerne og frem i (scene)lyset i Vesten. De samfundsmæssige og politiske vinde taget i betragtning, er det langt fra givet, at han ville lykkes med, først at bryde igennem barriererne, vores land opstiller så rigeligt af for udlændinge, for så nok en gang klare at trænge igennem, nu ind på verdensscenen, udenfor vores land.

Som sædvanligt har jeg stort besvær med at forstå, hvorfor "både og" er så svært for vores land at facilitere? For hvad er det hele værd, når danske Joannas udenlandske ægtemand ikke må bo med sin hustru og have sin kunstneriske base i Danmark, og hvis hans kunst skulle have en chance - måtte Joanna acceptere adskillelsen i et omfang, der nærmest altid ender med at mennesker må skilles?

Jeg har mistet kontakten til Joanna for mange år siden, men her er et par nyheder om hendes mand...


 
Back
Top