Askerød? Hvis skyld er det?

admin

Chefen
Askerød? Hvis skyld er det?

Er det et glansbillede Greve Kommune udlejer til sagesløse boligsøgere?

Hvem har råd til at flytte hvert halve år?

Er adgangen til beboerdemokrati afhængig af hvem man er?

Er integrationen i Askerød hindret af forskelsbehandling?

Helhedsplanen eller nedrivning af Askerød?

Læs mere på http://info.mono.net/



Det meste af eftermiddagen gik med at trøste gode venner, der er kommet til en sen frokost og en kop kaffe begefter.... Det blev ikke til meget frokost, men kaffen derimod blev der skænket masser af, mens mine gæster prøvede at samle sig og falde til ro.... på en søndag eftermiddag. Noget anderledes end man plejer at tilbringe dagen, der ellers gerne skulle være hyggelig og batterierne gerne skulle genoplades til ugens kommende arbejdsdage. Bare ikke i dag.

Mine gæster er en ganske almindelig familie med mor, far og to børn. De er pæredanske, hårdtarbejdende mennesker begge to og tilflyttere i Askerød for en del måneder siden. Da de søgte lejebolig i Greve kommune, er der næsten blevet rullet en rød løber ud og i Greve Kommunes boliganvisning kunne den ansatte, der stod for formidlingen, næsten ikke kunne få armene ned... det var lige netop den slags nye beboere at Vridsløselille Andelisboligforeningens bebyggelse Askerød havde brug for, for at sikre bebyggelsens løft og forbedring af beboersammensætningen..... "fordi godt nok var Askerød tidligere hjemsøgt af problemer, men nu er det altsammen kraftigt på retur og de gode tider er ved at indfinde sig..... og det er jo så hyggeligt at bo et skønt sted, med store altaner, fine beboerfaciliteter, smukt vedligeholdte udearealer, skole og børneinstitutioner i nærheden, og gode indkøbs- og parkeringsmuligheder.... Askerød så på alle måder frem til fornyede gyldne tider og enhver erhvervsaktiv familie kunne ligeledes se frem til et godt og stabilt sted at bo..." Sådan cirka lød det før lejekontrakten var underskrevet.

Nu er denne tilflytterfamilie i forvejen ret presset idet det er kun med nød og næppe at der var lykkedes dem at slippe af med et hus, der var købt lige ved den tid, hvor der var ved at gå hul på "boligboblen" og de er kommet ud af hushandelen lige med skindet på næsen, men heller ikke mere. Beskæftigede i almindelige jobs, uden de høje timesatser og de helt store lønstigninger, har de klaret at bekoste flytningen og supplere lidt op på indbo og lignende småting... og så var der ikke mere at rutte med. Nu skulle man ligesom starte forfra med at spare op, til der igen blev lidt råderum til andet end lige det nødvendige.... Men i eftermiddags sad de altså her hos mig og konen kunne næsten styre gråden, fordi.... fordi nu var de altså nødt til at flytte igen... men hvor? Og for hvad? Pengene gik til den sidste flytning og etablering. Hvad skulle de flytte for og hvor skulle de flytte hen?

Jamen, jamen, det kunne der jo ikke være så galt, vel? Der måtte jo være noget man kunne gøre. På den ene eller den anden måde.... Og hvad, i det hele taget, var grunden til at de netop i dag er ved at kaste handsken i ringen? Hvad er der sket, der var så udslagsgivende, at de allerede i tankerne så dem som husvilde, selv om de reelt havde en fysisk bolig, de dog ikke så noget fremtid i for deres familie?

Jo, manden var til et beboermøde, der var indkaldt ekstraordinert med den hensigt at vælte det gamle beboernævn, som nogle beboere havde erklæret mistillid til. Og han mødte faktisk op med den hensigt at støtte det siddende beboernævn, fordi han, som så mange andre, havde tolket de seneste volds- og skudepisoder omkring Askerød, som værende resultat af en dårlig integration og "udlændingernes skyld altsammen", og dette, vel at mærke, på trods af, hvad han selv havde opfattet som værende store anstrengelser Beboernævnet havde budt sig selv, for at forbedre integrationen og dermed løfte Askerøds image og omdømme, samt trivsel for alle beboere. Det var hans holdning indtil han i dag havde deltaget i beboermødet for første gang. En oplevelse, der havde fået ham til at vende om på en tallerken, 180 grader, og hans holdning til Askerøds problemer er nu blevet ændret tilsvarende. Nu tror han ikke længere på, at Askerød kan blive et ordentligt sted at bo for nogen mennesker, pæredanske eller udlændinge... lige fedt, som han sagde det.

Det er ikke alt og alting man skriver om på en internetside. Og i hvert fald ikke "bare" fordi nogle venner kommer forbi til en sen frokost, som så forløber anderledes end forventet. Nej - det, der har fået mig til at skrive dette indlæg er beskrivelsen af hvordan beboermødet i Askerød er forløbet i dag.

Jeg må sørme indrømme, at jeg ikke, selv i et vildeste anfald af fri fantasi, kunne forestille mig et demokratisk funderet møde overhovedet kunne forløbe så åbenlyst forskelsbehandlende i dagens Danmark. Og selv om jeg ikke er helt fanatisk i troen på, at vores medborgere af udenlandsk oprindelse er alle sammen Guds bedste børn - har jeg ikke, i min vildeste fantasi, forestillet mig, at et ellers folkevalgt beboernævn i den grad kunne åbenlyst og helt uden hæmninger demonstrere en krystalklar forskelbehandling og ringeagt rettet åbenlyst og direkte mod netop beboere af anden etnisk herkomst end dansk.

Og nej! Jeg er ikke nogen "perker-elsker" (blot for at citere semantiken visse steder i politik) eller på anden måde er jeg ej heller en "venstreorienteret pladder-hummanist" (for at citere fra samme kilde).... men ret skal være ret og det bare vender sig i mig, når jeg hører en beretning, som denne min ven har leveret i dag, hvor han har beskrevet forløbet af beboermødet i Vridsløselille Andelsboligforenings Afdeling 11, Askerød - ellers administreret af administrationsselskabet BO-VEST, Malervangen 1, 2600 Glostrup.

Det er, kort sagt ikke min private medfølelse med mine venner, der har jaget mig til blækhuset. Det, der jager mig i blækhuset i skrivende stund er min forargelse over, at på den ene side hører vi alle vegne om problemer i Askerød. Og alle disse problemer skulle angiveligt stamme fra de utilpassede og ikke villige til integration udlændinge, der snart ikke kan finde ud af noget som helst og som befinder dem udenfor den "pædagogiske" rækkevidde etc. etc. Men når de selvsamme mennesker møder op til et beboermøde, hvor de vil medvirke til et samarbejde - ja, så er der ikke fysisk plads til dem, der er heller ikke stemmesedler til dem, de hindres i at holde en pause for at oversætte for dem, hvis sprog er for ringe til at kunne fatte en brik i et overfyldt lokale, med en superdårlig akustik og støj, så selv pæredanskere ikke kan høre/forstå hvad der bliver sagt fra talerstolen, undtagen dem, der lige sidder i de første stolerækker.

En stor gruppe af disse mennesker bliver fysisk låst ude og ikke tilladt adgang ind igen, efter at de var gået ud for at få luft.... og nogle af de få, det er lykkedes at komme ind i gen - de kan ikke få deres stemmesedler tilbage (de skulle deponeres da de lufthungrende gik ud af lokalet). Kort og godt: indvandrere i Askerød blev i dag fysisk, administrativt og praktisk hindret i at deltage i det selvsamme beboerdemokrati, som ellers gerne skulle højne integrationen og være med til at forbedre boforhold for alle beboere i en hvilken som helst bebyggelse.

Det er det, der er pinligt, himmelråbende og skammeligt - når man samtidigt over for medier og hvem der ellers gider høre/skrive om det - hårdnakket fastholder, at i Askerød blomstrer beboerdemokratiet og at alle kræfter samlet gør deres yderste for at fremme integrationen, så når dette alligevel glipper, er det altså "perkernes" skyld osv. Det sidste, selvfølgeligt, underforstået....

Det er denne uoverensstemmelse mellem ordet og handling, der i dag får mig i blækhuset.... Ikke mindst fordi det er jo, i så fald, ikke utænkeligt, at denne underlige måde at udøve beboerdemokrati på, måske ikke kun er forbeholdt Askerød, men sker måske også andre steder med? F.eks. indenfor BO-VEST`s kundekreds af forskellige boligselskaber? For hvordan kan man ellers tillade sig at acceptere den slags tilstande, jeg forstod - ikke var af en ny dato - et sted og ellers ikke andre steder? Det kunne jo tyde på, at BO-VEST ikke er særlig kritisk omkring måden BO-VEST`s kunder driver deres beboerpolitik på og i så fald er der altså et almentgældende behov for at fortælle offentligheden og evt. andre ofre for et lignende karikatur af beboerdemokrati - at de er ikke alene og at andre steder, senest i Askerød i Greve, har de "forkerte" beboere lige så svært med at komme op til overfladen, som de måske selv har. Er der sgu noget at sige til, at man ikke kan nå igennem til de selvsamme beboergrupper, man i den bedste hykleriske stil selv isolerer fra at kunne medvirke til forbedringer? Nej, vel?
 
Fortsættelse fra forrige indlæg....

O.K. der var gået nogen tid, uden dog, at dette har fået mine venner til at se mildere på dagens forløb.... for nu begyndte snakken gå på de sidste måneders nyheder i diverse medier, om volden, hærværk og skudepisoder i Askerød. Et lille udpluk kommer her i en tilfældig rækkefølge: Han skød løs i Askerød , Balladen fortsætter i Askerød , Kaniner kan være blevet skambidt af kamphunde , Efterlyst: 23-årig mistænkt for Askerød-skyderi , Udsmidning af beboere skal vende krise i Askerød , Efterlyses for Askerød-skud , Mere politi i Askerød , Makabert hærværk i Askerød-klub , Nedbrændt værested genopføres ikke , Nul-tolerance-politik gælder kun i Askerød .... og mens vi lige var på Nettet for at se efter overskrifter, for lige at finde ud af OM der i virkeligheden var SÅ mange skriverier om denne, ellers ikke verdens største og vigtigste bebyggelse - fandt vi ud af, at der altså var rigeligt at finde og ikke mindst kom vi lige forbi en 3 år gammel artikel i Information Tomme boliger skal løse ghettoproblem...

....hvor den daværende formand - Lone Binderup - havde følgende at sige om Askerøds fremtidsudsigter: »Målet er ikke at have tomme boliger. Målet er at gøre området attraktivt. Der er grænser for, hvor stor en social opgave et enkelt område skal løfte,« siger hun og peger på, at kommunen sparer pengene til kontanthjælp og boligsikring, når lejlighederne forbeholdes folk i arbejde." Og lidt videre: "»Folk, der ikke kender Askerød, kan komme og danne deres eget indtryk,« siger servicechef i Greve Kommune Anita Kjeldsen.

Det er ingen hemmelighed, at området har et blakket rygte. I påsken var der skyderier i området, som ikke just hjælper den ønskede udvikling på vej. Det ærgrer Lone Binderup, at den slags historier om Askerød dominerer i pressen og ødelægger indsatsen for at gøre bebyggelsen mere attraktiv.

»Det kan godt være, at nogle borgere i Askerød har været involveret, men det har ikke noget med Askerød at gøre,« siger Lone Binderup. Hun lægger vægt på den positive udvikling, mens hun viser rundt i de mange fælleslokaler i Askerød. Der er både motionsrum med nye maskiner, billardrum, mødelokaler og café med fællesspisning hver tirsdag og torsdag: »Det bedste ved at bo i Askerød er, at det er som en landsby på godt og ondt. Vi har landsbytossen, den psykisk syge, og vi har de ressourcestærke,« siger Lone Binderup."


Her begynder min ven at grine, trods sit ellers dårlige humør netop i dag... Hun siger "ressourcestærke"? Ha, ha... som i vinter, da jeg var nødt til at have min bli parkeret ved Ishøj Center og tage bussen hjem til Askerød, fordi der ikke er parkeringspladser nok i feriefrie perioder, selv om jeg har et parkeringsbevis til adressen? Spørger han ud i den blå luft. Næ... huslejekroner går til alt muligt andet end at gøre livet nemmere for de "ressourcestærke" med jobs og transportbehov i egen bil. Han arbejder på skæve tidspunkter og på forskellige adresser, så nej, det er ikke nemt, når man skal tidligt op næste dag og i frost og blæst, skal man vente på bussen fordi der ikke er parkering til alle, der har behov for det. Nu skraldgriner han: "i Askerød er der sørme kun under 0,5 parkeringsplads pr lejemål mod det ellers lovpligtige antal, der skal være på 1,5 parkeringsplads pr lejemål.... men det var der ingen, der sagde noget om, der vi søgte bolig. Heller ingen har fortalt os, at parkeringsvagt-firmaet har udstedt omkring 80 flere p-beviser end der var parkeringspladser i Askerød!! Hvad med gæster? Hvad med natsygepleje? " Så griner han ikke mere og det går op for mig, at det altså ikke er kun dagens oplevelser, der får venneparret til at miste lysten til at bo i Askerød....

Som om det ikke var rigeligt, gik min ven ned til sin bil og kom tilbage med det seneste nummer af Askerøds beboerblad, hvor han begyndte at læse højt op af et afskedsindlæg skrevet af en beboer, der fraflyttede Askerød sidst i juli. Og uanset hvordan jeg end forsøgte vende det og dreje med mine gæster - en ting stod klart og urokkeligt: der var intet jeg kunne gøre eller sige, for at få dem til at fatte en ny tillid til deres boligområde.

Og denne gang dog, var det ikke fordi aviserne skrev eller politiet sagde... osv. Nej, denne gang blev det fordi de ikke længere så dem selv som respekterede beboere i en bebyggelse, hvor de ikke havde den indflydelse på tingenes tilstand, som de føler, blev dem stillet i udsigt af regler om beboerdemokrati den dag de flyttede ind i Askerød. Som han sagde: "i dag er der udlændinge, og i morgen er det måske mig, der får fingeren, når jeg gerne vil være med til at udvikle vores beboelse.... og skulle jeg ønske at stille op til Beboernævnte, kan jeg slet ikke forestille mig, at jeg kunne arbejde sammen med mennesker, der har bestyret et beboermøde på så skidt en måde, som tilfældet var i dag og som de tillod sig direkte at skælde ud og fornærme de af deltagere, de ikke var enige med. No way! De snakker om Helhedsplanen. De snakker om at smide millioner ud på endnu et løft af Askerød. I stedet burde man rive det hele ned, for når der er forskel på folk og ikke alle har lov til at deltage i beboerdemokrati, er der ikke andre muligheder end en nedrivning, for at afskaffe ghettoen."

Nej da... det lader til, at dette løb er kørt og tilbage står et personligt spørgsmål om, hvordan mine venner kan gennemføre deres hensigt om at fraflytte Askerød hurtigst muligt, uden flere penge på lommen end de få, de i realiteten har mulighed for at skrabe sammen lige pt.... :-k

Det er så sandelig, et helt andet billede af denne bebyggelse i Greve jeg har fået mig i dag, end det jeg ellers kunne forledes til at have, alt efter i hvilket TV-indslag eller artikel, bestyrelsesformanden, den medievante Niels Kjøller tegnede for de hungrende journalister.... Jo, jo, jeg har set adskillige interviews med formanden og det er derfor min oplevelse, at han er glad for at befinde sig i midtpunktet for mediernes opmærksomhed. :wink:

En ting er pressens bidrag til meningsdannelse når store samfundspolitiske sager bliver omtalt og fortolket. Men når samme pressens indflydelse på formidling af halve sandheder, gør sig gældende i forhold til omtalen af et uhøjtideligt beboerområde et sted på Sjælland - ja, så er det bare for meget. Så er jeg stået af. For så er det, at folk ikke kommer videre eller igennem med noget som helst, der i realiteten kan forbedre forholdene og folk kan lige så godt opgive håbet om, at ghettoen Askerød nogensinde bliver afskaffet. Dertil er der gået alt for meget politik i, tillige uden håb om at ændre tingene ved at sætte friske kræfter på opgaven, når de hidtidige, i den grad har bevist deres uduelighed. Man kan ikke ændre, hvad man ikke erkender.

Sikke en redelighed, hva`? Og jeg, som troede at en lejebolig er en bekvem boligform, hvor man er dejlig fri for at bekymre sig om tilstoppede tagrender og storskrald osv. Nu ser det ud til, at det kun er en god ting, hvis det almennytige boligområde er bestyret af retfærdige mennesker, med et ordentligt menneskesyn og med respekt for både sine beboere og sine ansatte. Ellers må man hellere blive hvor man er og tage til takke med sine tilstoppede tagrender, hvis det kan sikre ens sjælefred og ro i boligen og i naboskabet....
 
Som om det ikke var rigeligt, gik min ven ned til sin bil og kom tilbage med det seneste nummer af Askerøds beboerblad, hvor han begyndte at læse højt op af et afskedsindlæg skrevet af en beboer, der fraflyttede Askerød sidst i juli.

Erling Dujardin skriver:

STATUS

Jeg har været glad for at have siddet i fokusgruppen, der dækker udealrealerne. Det ser ud, som om der kommer noget rigtig godt ud af det til sidst - hvis ellers beboerne kan stemme for det.

"Have siddet", fordi paradoksalt nok er på grund af fokusgruppen, at vi nu takker af. Vi føler, at vi nu må sige farvel til Askerød, inden den bebudede huslejestigning på 11,6% bliver effektiv. Og netop som en udløber af den er fokusgrupperne nedsat. Men vi går snart på pension, og skal vi flytte til en lavere husleje er det nu, vi har råd til det. Så bliver der også mulighed for boligsikring.

Vi siger ligeledes farvel til måske Askerøds flotteste badeværelse med de originale vægfliser fra 1984 intakte, og med godkendt klinkegulv. Det forsvinder måske, når badeværelserne skal renoveres. Vi tager afsked med en dejlig have og et nyt køkken, som vi er glade for - bortset fra, at Hanstholm Køkkener stadig ikke har smølet sig færdig til de sidste udbedringer af køkkenet. Trods diverse rykkere. - Desværre er betalingen for køkkenet overført til dem. Så mister de ligesom interessen for at gøre mere ved det.

Farvel til vores søde naboer og andre i Askerød, og farvel til diskussionerne på beboermøderne.

Men fra 1. august slipper vi også for:

- irritationen over, at afsendte e-mails returneres fra modtagere med effektive firewalls, fordi Askerød-serveren er blacklistet i hst.dsbl.org

- storskraldet foran opgangene alle ugens dage

- det henstillede skrald ved molokkerne

- skraldevognen, hvis motorlarm vækker os ca. 5:30 fredag morgen, når motoren går

- frygten for, at der endnu en gang kan blive sat ild til vores opgang

- frygten for, at det er vores bil det går ud over, næste gang der er brændende biler på parkeringspladsen

- nervøsiteten ved alle de mystiske personer, der ringer på hos os i stedet for hos dem, de har ærinde til

- de mørklagte stier i bebyggelse og gennemgange

- biler og knallerter, der farer afsted i det indre Askerød, også efter midnat

- væggene, der slår revner

- at andre, muligvis udefra kommende personer, sætter dagsordenen

- irritationen over, at vores gæster kan nå at få en P-bøde, hvis vi ikke er hjemme

Fremover er vores gæster forhåbentlig ikke længere nervøse for at besøge os. Og om nogle år vil vi forhåbentlig også føle os mere trygge end nu ved at færdes i et renoveret Askerød. Tak for denne gang.

Margit og Erling Dujardin
Askerød 1975-2008​


EDIT/ADMIN: gengivet med tilladelse fra Margit og Erling Dujardin
 
Det er denne uoverensstemmelse mellem ordet og handling, der i dag får mig i blækhuset.... Ikke mindst fordi det er jo, i så fald, ikke utænkeligt, at denne underlige måde at udøve beboerdemokrati på, måske ikke kun er forbeholdt Askerød, men sker måske også andre steder med? F.eks. indenfor BO-VEST`s kundekreds af forskellige boligselskaber? For hvordan kan man ellers tillade sig at acceptere den slags tilstande, jeg forstod - ikke var af en ny dato - et sted og ellers ikke andre steder? Det kunne jo tyde på, at BO-VEST ikke er særlig kritisk omkring måden BO-VEST`s kunder driver deres beboerpolitik på og i så fald er der altså et almentgældende behov for at fortælle offentligheden og evt. andre ofre for et lignende karikatur af beboerdemokrati - at de er ikke alene og at andre steder, senest i Askerød i Greve, har de "forkerte" beboere lige så svært med at komme op til overfladen, som de måske selv har. Er der sgu noget at sige til, at man ikke kan nå igennem til de selvsamme beboergrupper, man i den bedste hykleriske stil selv isolerer fra at kunne medvirke til forbedringer? Nej, vel?

Kommentar indsendt af Yrsa Mikkelsen, Gærdehuset 8, Askerød

En SKANDALE af et beboermøde!

Beboermødet den 17. august 2008 - om mistillid til afdelingsbestyrelsen - må da indgå i historien.

Jeg havde igennem meget lang tid bedt om at få indsigt i konto 119. Det har alle beboere i almene boliger ifølge Boligselskabernes Landsforening ret til. Men åbenbart ikke i Askerød.

For noget tid siden fik jeg anonymt nogle kontoudskrifter, som viste en voldsom stigning på afdelings-bestyrelsens forbrug af bl.a. øl & vin i 2007. Til kontrol af ægtheden ringede jeg til Bo-Vest og fik at vide, at jeg skulle spørge vores bestyrelse. Det gjorde jeg, og Niels Kjøller svarede, at jeg måtte vente til september – og så skrev jeg til kommunen. Bo-Vest svarede til kommunen: "I den konkrete sag er der indkaldt til et ekstraordinært beboermøde den 17. august, hvor Afdelings-bestyrelsen vil komme med en redegørelse for konti 119". Det lød, som om det var på deres eget initiativ, uden ét ord om underskriftsindsamlingen.

Så min forventning var klart, at det var dét, som mødet ville handle om.

Men under mødet blev mindst 10 punkter i ” Forretningsorden for afvikling af beboermøder i Askerød” (kan læses på hjemmesiden) ikke overholdt. Heraf er 3 punkter (i § 2) krav til alle, og 2 punkter (i §§ 3 og 4) er særlig strenge krav hos os for at sikre beboerdemokratiet.

Vi startede uden mikrofon i et propfyldt Stamhus (Brandtilsynet havde uden tvivl lukket mødet), og vi var nåede til pkt. 4, før det lykkedes mig at få sagt, at pkt. 7 om ”følgegruppen” ikke hørte til på dette møde. Men jeg nåede ikke at få sagt, at det var ulovligt (ved jeg nu), at vi (på nævnets opfordring) i april 2007 afskaffede vores beboer-revisor. Og så havde følgegruppen været overflødigt.

Niels Kjøller kom under pkt. 4 med et meget langt og groft angreb på min person, men han svarede ikke på det, som vi var der for, nemlig afdelingsbestyrelsens høje forbrug på diverse konti under konto 119. Han forsvarede dog bravt 36.259 kr. på konto 119.311 (”repræsentation”) med, at det ”kun” drejer sig om 50 kr. pr. husstand, og viftede med et stykke papir, som skulle bevise at ”alt er gået rigtigt til”, og det kunne hentes på ejendomskontoret fra næste dag!

Jeg svarede bl.a., at en 50’er om året pr. lejlighed er ikke meget, men at det giver et stort forbrug pr. medlem! Og med øl & vin købt i Bilka (vil jeg tro), så bliver antal øl pr. person kun højere, end hvis det var øl til værtshuspriser! (Papiret er nu hentet, og det viser, at der i 2007 (med højst 4 øl-drikkende medlemmer) på repræsentationskontoen (!) var købt øl, vin m.v. for 8.500 kr., og i 2008 er der indtil nu allerede købt ”øl & vand" for over 4.000 kr. Det er rigtig mange ”Bilka-bajere”…)

Men selvom man ikke regner de 36.259 kr. med, så har nævnet ifølge regnskabet 2007 på ”egne konti” forbrugt over 163.000 kr. Altså i alt ca. 200.000 kr. - kun til nævnet. Det er ca. ½ % huslejestigning!

Jeg sagde også, at jeg havde de papirer med, som beviser mine ord, og tilbød også at vise dem frem (og hvis nogen vil se dem nu, så kan jeg sagtens maile dem!). Og så ville jeg gerne se Niels Kjøllers papirer, men jeg (eller andre) måtte ikke på selve mødet, altså før afstemningen, se – endsige få en kopi af – de papirer, som skulle ”rense bestyrelsen”!

Jeg understregede, at jeg ikke på noget tidspunkt har gjort noget ”for min egen skyld”, og der er bestemt ikke tale om hævn, som det blev påstået – og at jeg aldrig har sagt, at der drikkes under nævnsmøderne, men at der drikkes rigtig meget efter møderne (jeg har fået 1½-2 glas vin efter et nævnsmøde. Én gang!), og især uden at afholde møder! Og vel at mærke for huslejekroner!

Herefter tog Lone Binderup ordet og lagde ud med at sige, at "mit ordvalg er ikke så pænt som formandens" (!), og det havde hun så sandelig ret i. Det var igen et uklædeligt og langt angreb på min person. Hun erklærede også, at ”om så afdelingsbestyrelsen køber ludere på Istedgade, så kan vi ikke blande os i det” og at vi bare må se glade ud, uanset hvad vores huslejekroner bliver brugt til under konto 119.

Der var derfor en hel del uro, fordi nogle beboere oversatte for andre, så der kom ønsker om en kort pause til oversættelse. Der var nemlig mødt mange beboere, som ikke taler og forstår så meget dansk, at de kunne følge med i de lange og snørklede indslag – men det var man ligeglad med. Og selvom man længe har efterlyst denne beboergruppes deltagelse, så blev en pause skarpt afvist. (Afdelingsbestyrelsen udviste en sådan grad af foragt for disse beboere, man sad tilbage med en ekstrem dårlig smag i munden, over at man i et beboerområde med så mange forskellige nationaliteter samlet skal opleve en afdelings-bestyrelse, der betragter deres naboer som andenrangs-borgere, der ikke må vide, hvad der skal stemmes om.)

Men talerrækken til punkt 4 var blevet lukket, og det uden at der var kommet et eneste brugbart svar fra bestyrelsen, og selvom flere gerne ville have ordet.

Så gik dirigenten direkte over til punkt 5 og startede afstemningen. Også her uden at der blev sagt ét relevant ord om punktet, og uden at beboerne fik lov til at sige eller spørge om noget. Det eneste stillede spørgsmål (hvorfor Jens Egevang ikke havde fået en afskedsreception, ligesom Johnny) blev ignoreret.

Punkt 5 var faktisk selve årsagen til indkaldelsen – og burde have været eneste punkt!

I anmodningen stod ”… misbrugt beboernes tillid, idet den - blandt meget andet - i 2007 har øget forbruget…” Men ”meget andet” skulle der tydeligvis overhovedet ikke tales om.

Så meget for Askerøds slogan ”Respekt og tillid”.

Mange vrede beboere var gået med udenfor, og de skrev deres navne ned. Men inden vi havde set os om, fik vi at vide, at afstemningen var gået i gang, og hvis vi ikke kom ind NU, så fik vi ikke lov at stemme. Sådan. Afstemningen var altså gået i gang, mens mange stadig var udenfor, og som ikke havde hørt spørgsmålets ordlyd – og logisk nok uden at det var kontrolleret, om alle havde fået udleveret 2 stemmesedler.

Vi havde afleveret vores stemmesedler på vej ud, men flere beboere fik dem ikke tilbage, da de kom ind igen. Og sproglige vanskeligheder gjorde ikke sagen bedre! Der stod også adskillige beboere udenfor, som slet ikke fik lov til at komme ind, ”fordi de kom for sent”. Ikke, at der havde været plads til flere – men det er en helt anden snak. Så meget for at rykke over på Hundige-Skolen ved pladsmangel.

Der var mange beboere, som ville have svar på mange forskellige ting, men de havde ikke fået lov. Især mange spørgsmål om Jens Egevang, som jeg også gerne havde hørt svarene på!


Jeg havde spørgsmål til 16 underpunkter, f.eks. hvorfor beboerne skal betale for computere til bestyrelsens ulovlige hjemmebrug. Eller om nævnets forbrug på over 92.000, når budgettet var på 30.000. Eller hvordan det gratis og annonce-fri AT (Askerød Tidende/red.) kan give overskud på ca. 38.000 kr.!? For bare at tage nogle af punkterne.

Jeg anfægter ikke, at regnskabet er godkendt. Og jeg har bestemt ikke mistillid til de beboere, som har godkendt regnskabet. For de gjorde det ud fra de oplysninger, som blev forelagt. Eller ikke!

Men jeg ville stadig gerne vide, hvad bestyrelsen har brugt så mange penge til.

Yrsa Mikkelsen
Gærdehuset 8

Greve, de. 20. august 2008

Læs meget mere på http://info.mono.net/

***

Hmm... hvis det forholder sig bare halvt så skidt, som her beskrevet - er der så noget at sige til, at bebyggelsen drukner i kronisk kaos og uro? :-k
 
Vi føler, at vi nu må sige farvel til Askerød, inden den bebudede huslejestigning på 11,6% bliver effektiv.

Farvel til vores søde naboer og andre i Askerød, og farvel til diskussionerne på beboermøderne. Men fra 1. august slipper vi også for:

- irritationen over, at afsendte e-mails returneres fra modtagere med effektive firewalls, fordi Askerød-serveren er blacklistet i hst.dsbl.org

- storskraldet foran opgangene alle ugens dage

- det henstillede skrald ved molokkerne

- skraldevognen, hvis motorlarm vækker os ca. 5:30 fredag morgen, når motoren går

- frygten for, at der endnu en gang kan blive sat ild til vores opgang

- frygten for, at det er vores bil det går ud over, næste gang der er brændende biler på parkeringspladsen

- nervøsiteten ved alle de mystiske personer, der ringer på hos os i stedet for hos dem, de har ærinde til

- de mørklagte stier i bebyggelse og gennemgange

- biler og knallerter, der farer afsted i det indre Askerød, også efter midnat

- væggene, der slår revner

- at andre, muligvis udefra kommende personer, sætter dagsordenen

- irritationen over, at vores gæster kan nå at få en P-bøde, hvis vi ikke er hjemme

Fremover er vores gæster forhåbentlig ikke længere nervøse for at besøge os. Og om nogle år vil vi forhåbentlig også føle os mere trygge end nu ved at færdes i et renoveret Askerød. Tak for denne gang.

Margit og Erling Dujardin
Askerød 1975-2008​
Endnu en "gammel" beboer flygter fra Askerød efter 32 år på samme adresse. Gengivet her med tilladelse dog anonymizeret. Brevet er en afslutning på en tidligere korrespondance mellem beboeren og et medlem af boligselskabets bestyrelse.

***​

Hej XX

Det bliver et langt svar, men vist nok det sidste, da jeg vil flytte fra Askerød lige så snart jeg får tildelt den rette bolig et andet sted, i et andet boligselskab, udenfor Bo-Vest.

Bemærk venligst, at ingen af de omtalte her kritik-punkter er rettet mod vores Ejendomskontor og medarbejdere, idet det handler udelukkende om de drifts-standarder, der udelukkende er fastlagt/styret af de respektive beboernævn gennem årene. Send derfor venligst IKKE Sorte Per videre til ejendomsfunktionærerne. De har gjort altid deres bedste, uanset hvilke (ringe) arbejdsbetingelserne de respektive beboernævn har budt dem.

Efter at det "nyvalgte" beboernævn i Askerød nu består af hele tre gengangere, der var jo også før med til at praktisere beboerarbejdet på en måde, jeg mener kun tilgodeser en del af beboere - må jeg indrømme, at tanken om at blive boende her er mig umådelig stressende. Jeg har derfor skrevet mig op til en bestemt boligtype et andet sted i et helt andet boligselskab, hvor driften af bebyggelsen prioriteres så højt, som det aldrig har været tilfælde i Askerød. Det tør jeg fremhæve på baggrund af de mange (32?) år jeg har boet her og selv om du har været bestyrelsesaktiv i VA lige så længe eller næsten - har du altså aldrig boet her og alt du ved om Askerød, stammer fra andenhåndsoplysninger. Jeg har derimod levet her, tæt på begivenhederne og udeladelserne - og den blotte tanke om fortsat at skulle leve her - både stresser mig og skræmmer mig.

Jeg har nemlig visse stigende med alderen behov for at kunne regne med at min bolig fungerer, at jeg kan vende hjem fra mit job på et hvilket som helst tidspunkt og finde et sted at parkere min bil i gåafstand fra min bolig. At jeg kan leve under velordnede forhold og hvor jeg ikke bliver ignoreret af mit eget beboernævn!

Jeg har brug for, på mine fridage at kunne tage et smut på besøg udenfor bebyggelsen, hvor jeg kan regne med at kunne finde en parkeringsplads når jeg vender tilbage igen. Her i Askerød - med undtagelse af juni, juli og august - er der nemlig ikke plads til alle biler, der IKKE kører og vender tilbage indenfor almindelig kontortid. Der er kun lidt over 0,4 parkeringsplads pr. husstand, så medmindre de mange ledige lejligheder forhåbentlig forbliver ledige - ser vi frem til en ny sæson med en vild parkering på kommunale arealer langs vores parkeringspladser, på kryds, tværs og diagonalt på græsarealerne. Vi er nemlig blevet snydt - kære XX - snydt for anlæg af nye parkeringspladser i overensstemmelse med den byggetilladelse der er blevet givet den gang (1992?) den øverste etage skulle bygges til. Der stod sort på hvidt - at antallet af parkeringspladser skulle udvides således at de reserverede arealer skulle tages i brug, når antallet af køretøjer i bebyggelsen steg som følge af at de nye boliger er blevet udlejet, endsige flere arbejdsaktive beboere forventedes at flytte ind i Askerød. Der blev vi snydt. I stedet fik vi ParkZone.

Jeg har brug, at kunne parkere min bil, som jeg har skullet det de sidste mange år UDEN at et parkeringsselskab udskriver parkeringsbøder til mig for det samme manglende P-bevis DE IKKE HAVDE OPLYST MIG OM ALLEREDE VAR UDSTEDT og ventede kun på at blive afhentet. Parkzone har sørme enten løjet for mig, eller selv ikke havde styr på deres egne P-beviser, hvilket resulterede i, at de har udset sig mig og - udskrevet p-bøder, lige ved min egen bolig (jeg havde siden 70-erne) - og hvor jeg nu bliver trukket i Retten for!! Og det på trods af - kære XX - at vi beboere har fået gentagende gange besked på, at ordningen var udelukkende møntet på de (ikke eksisterende) piratparkeringer og at "det aldrig nogensinde skulle gå ud over de lovlige beboere". Nævnet har bare glemt, at når man får en "omkostningsfri" aftale med et parkeringsselskab - vil det pågældende parkeringsselskab også udstede bøder til alle, uanset hvor "lovlige" de ellers er, fordi det er en forretning! Og således skal jeg nu i Retten, mange andre beboere har været udsat for lignende, men havde dog betalt for fredens skyld, og endnu flere gæster har oplevet lignende.... hvor det tegner klart, at Askerød ikke længere så gerne besøgtes af andre, da de jo ikke brød dem om vagterne liggende på lur, mens man var ude og hente et gæstekort. Og jeg kunne blive ved.

Er du klar over - kære XX - at jeg har INTET svar fået på nogle af mine henvendelser både FØR og efter at denne aftale med Parkzone var indgået? Hverken fra Parkzone selv, eller fra Beboernævnet? Er du klar over det? Er du klar over, at jeg ej heller har modtaget hverken svar eller nogen form for støtte fra Beboernævnet, efter at jeg kom i vanskelighederne - hverken fra Lone Binderup eller fra den daværende nævn-formand Kjøler, og dette på trods at jeg havde sendt pæne "råb-om-hjælp" i denne anledning?

Og er du så klar over, at Parkzone regner med at komme tilbage til en ny kontrakt til Askerød, efter at det forskriftsmæssige år er gået siden Beboermødet har vedtaget sidst at kontrakten med Parkzone skulle ophøre? Er du klar over , at det "nye" beboernævn reelt har disse hensigter, og at grunden til at Parkzonens planche-standere IKKE er blevet fjernet fra Askerød netop er, at gengangere i nævnet har i sinde at manipulere ordningen tilbage til Askerød? Det har jeg sort på hvidt i svar fra Afdelingsledern d. 3.06.2009. Og tror du - kære XX - at jeg har lyst til at kæmpe en tidskrævende kamp på beboermøderne og senere - for at klare mig praktisk med manglende parkeringspladser, når jeg kommer hjem udslidt og træt midt om natten, og ser at jeg ingen steder kan parkere min bil? Og endda om vinteren - at jeg sørme skal køre med en sneskovl bag i bilen, for overhovedet at kunne komme ud af parkeringsbåsen - eller skulle rydde sneen væk, når jeg vender tilbage - for overhovedet at kunne køre ind i parkeringsbåsen, der er jo kun ledig fordi der ligger så meget is og sne i den, at ingen andre har "optaget" den? Og tror du - kære XX - at dette problem overhovedet kan løses af et flertal på beboermøderne endsige hos Nævnet, der begge hovedsageligt består af arbejdsfrie personer, med oceaner af tid til rådighed for "beboerarbejdet", hvor de flestes første prioritering er, at have Cafè Ask eller at køre på gratis pensionistture? Altså mennesker, hvis prioriteringer ligger et helt andet sted - end mine eller andres, som skal af sted hver dag og har "bare" brug for en bolig og omgivelserne der fungerer?

Jeg har brug for, at når jeg henvender mig om rotteplage på baggrund af bygningsskader - at så disse bygningsskader bliver udbedret, så jeg ikke år efter år skal tåle nye "indflyttere" under mit gulv og udenfor i haven og inde i ydervægge....

Jeg har brug for, at slippe for en myreplage på en bedre måde, end at skulle dobbelt fuge alle gulvlister og sprækker i gulvet alle steder og rundt om i hele lejligheden - efter at henvendelsen til Ejendomskontoret for en 16-17 år siden resulterede med - intet andet end et undvigende svar om de "truende" huslejeforhøjelser (et standardsvar gennem mange år). Og dette på trods af, at der var myrer overalt i boligen: i maden, i næsen og ørerne (i sengen), under toiletbrættet, i badekarret, overalt i køkkenet og på et tv-skærm, hvor man ikke vidste om det var teksten, der bevægede sig eller om det var myrer.... Mellem bøgerne på reolerne. Der var myrer overalt. Og det blev det ved med, til jeg en skønne dag fik alle møbler flyttet til midten af lokalerne og fuget ALT til langs væglister og ved radiatiorør med silikone.... 12 (tolv) fulde silokone-sprøjter gik til at gøre lejligheden myrefri! Sådan er jeg blevet hjulpet, not! Tak!

Jeg har brug for, at nogen kan tage sig af det spildvarme, der unødigt varmer mit gulv flere steder, og jeg også brug for at slippe for varme-efterregning, selv om hvert eneste år fryser jeg her i boligen om vinteren, hvor temperaturen indendørs svinger mellem 19 og 21 grader og hvor jeg, på de kolde dage, enten skal tage væk på et langt besøg eller sidde med frakke og støvler på....

Jeg har brug for at kunne stege en pande frikadeller - uden at lugten hænger i luften i tre dage derefter, fordi "man" for flere år siden havde monteret emhætten UDEN at slutte den til udtræksrøret til udsugning!! Ved du - kære XX - hvor beskidt bliver det i boligen med et åbent køkken, hvis alt mados får lov til at spredes, i stedet for at ledes ud? Behøver jeg fortælle dig det? Nej, vel? Og behøver jeg så fortælle dig, at jeg begrænser min madlavning mest muligt af samme årsag? Nej, vel?

Og hvad med - kære XX - at når jeg skal bruge koldt vand til kaffen om morgenen, at der løber VARMT vand ud af hanen, i stedet for koldt, og at selv om man lader vandet "løbe" ½ time - bliver vandet alligevel ikke "rigtig" koldt før et stykke over kl. 10? Og er du klar over, at det kolde vand, der kommer ud af hanen er, som oftest, gult? Jeg har tappet en smule "koldt" vand efter at det fortsat ikke var koldt nok og fortsat gult efter ½ halv time - ind i en lille, hvid porcelænskål. Jeg har ladet vandet fordampe og kan nu fremvise for enhver, HVAD der er tilbage i skålen efter det "rene" "kolde" vand, vi her skal drikke og brygge vores kaffe/te på! Modbydelig, grim grå-gul belægning! Og dette er det vand vi drikker her, og børn og alle! Føj! Og det er altid alle mulige andres "skyld"! Så er det vandværkets, Så er det rørernes. Så er det ikke til at lave om på hvis huslejerne ikke skal stige! Skal jeg fortsætte, eller har du fanget pointen allerede?

Jeg har også brug for, at jeg kan slippe for at komme hjem til en kloak, der er (i årevis) gået "over bredderne" så hele min bolig stinker af hele opgangens afføring, fordi "man" har aldrig, fra de respektive beboernævn` side fundet det formålstjentligt at presse på, at vores kloaker bliver renoveret endsige udvidet efter at den øverste etage er blevet bygget til, for evigheder siden.

Jeg har også brug for at kunne tage brusebad stående, uden altid at skulle krybe siddende (med gammelt diskusprolaps i lænden) i et badekar fordi - lige siden de nye fliser var opsat på badeværelset den gang den øverste etage skulle etableres - har mine flisevægge på badeværelse "svømmet", dvs. var løse og ikke kunne tåle vand? Ved du så, at hver gang jeg har fået denne fejl krydset af ved gennemsyn af lejligheden (undt. sidste år) at den pågældende inspicerende ejendomsfunktionær (som har forladt sit job sidste år) har udbredt sig meget om, at hvis den slags skulle repareres, ville det gå ud over huslejen og at det er Beboernævnet, der bestemmer, hvad standarden for den indvendige vedligeholdelse der påhviler Ejendomskontoret - skal være. Og således har mine flisevægge på badeværelse "svømmet" frejdigt i årevis indtil den dag i dag!

Men lige netop disse "svømmende" vægge på badeværelset ikke så ofte kan komme i fare for at blive våde, da heller ikke vandtrykket i armaturet er stabilt. Først skal jeg bruge begge hænder for overhovedet at kunne åbne op for vandet (armaturet var udskiftet flere gange, men hver gang gik der ikke lang tid, før vandet i badeværelset igen IKKE fungerede, og nu fik jeg et 30 år gammelt armatur med henvisning til, at alle disse moderne bare ikke vil virke i Askerød). Så når jeg omsider får vandet frem - forsvinder vandtrykket og man skal igen til at justere op og ned for at kunne skylle håret eller resten af kroppen, eller bare når man vasker hænder. At vandet skifter mellem varmt og koldt "af sig selv" er heller ikke noget man kan gøre noget ved. Vel?

Det kan vel ikke være meningen - kære XX - at man, som beboer i et almennytigt boligselskab skal bruge masser af tid og nærmest kæmpe for at få den hjælp, man i andre selskaber bare har ret til? Vel?

Bemærk venligst, at denne lange klage-liste IKKE ER KLAGE OVER VORES EJENDOMSFUNKTIONÆRER!! De kan kun arbejde indenfor de rammer, der bestemmes af Beboernævnet. Sådan har det altid været og det er jo IKKE uden grund, at Askerød ikke kunne holde på nogen af de Afdelingsledere, der kom hertil efter Svend Clausen har kastet handsken i ringen for, efterhånden en del år siden! Nu har vi M. - en sikkert god, men totalt uerfaren mand til jobbet, hvilket gør ham til et nemt offer for de gamle rotter i "beboernævn-faget". Og nu skal han også til at være prygleknabe for alle, når byggeriet starter? Hvis han altså ikke falder om af stress forinden. Det skal nok gå godt altsammen.... not. Men det bliver altså uden mig som beboer, lige så snart den bestemte boligtype jeg har skrevet mig op til - bliver ledig.

Jeg kan så fortælle dig - kære XX - at jeg har selvfølgelig et flot netværk af venner, der bor andre steder og nogle af dem bor i andre almennytige bebygelser rundt om på Sjælland. Ingen af dem har de samme praktiske problemer forbundet med det "bare" at bo et sted, som vi har. Og ingen andre steder findes der en "beboernævns-praksis" som reelt gør bebyggelsen til et socialt projekt og til en Olde-Kolle for pensionister, på bekostning af de nødvendige drifts-opgaver såsom f.eks. istandsættelse af opgange (kun en gang i min tid) tillige med hovedrengøring af samme (kun en gang i min tid), og hvor hver gang der skal sættes et storprojekt i værk - er det diverse fælleshuse og alle mulige kontorer, der kommer først.... mens boliger kommer altid sidst. Bare tanken om en yderligere huslejestigning på over 11% (!!) forbundet med endnu et projekt dømt til at mislykkes, som alle de forrige var blevet (glem ikke hvor længe jeg har boet her, så jeg VED hvad jeg taler om!) - ja, det vil jeg bare ikke betale til, endnu en gang. Tak for kaffe siger jeg bare!

Jeg kan fortælle dig - kære XX - at min egen søn er jo flyttet for sig selv for en del år siden, og nu bor han på syvende etage i en bygning med superrene og vedligeholdte fællesarealer, hvor opgange bliver nymalet hvart tredje år, hvor han, uanset tidspunkt på døgnet, kan tappe iskoldt vand fra hanen og når han skal bruge varmt vand - løber det stærkt, frejdigt og nærmest kogende lige med det samme. Skulle der gå noget galt, er der telefontid til ejendomskontoret indenfor hele kontortiden og man omstilles altid til den rette person på fast- eller mobiltelefon. Og jeg kunne blive ved og ved... så - kære XX - det kan altså lade sig at gøre, at drive et boligområde med plads til både de ældre, de unge og de arbejdsaktive. Eventyrligt - kære XX - ikke sandt? Fuldstændig anderledes end her i Askerød, hvor beboeraktiviteter og sociale projekter prioriteres altid før alt andet.

Jeg kan også fortælle dig, at da jeg har stillet nogle ganske få spørgsmål om netop parkeringer - op rejste sig en fuldtids Ung Mor, der højt og tydeligt havde gjort opmærksom på, at hun ville i hvert fald ikke betale til parkeringspladser. At det var langt vigtigere med beboeraktiviteter og med legepladser. Hun lod sig ikke anfægte af mit svar, at også jeg betaler til beboeraktiviteter og legepladserne, selv om jeg ikke selv har brug for det og at det kun er i orden, at der skal være plads til alle... også mig, ikke? Nej. Det skulle jeg ikke forvente og jeg kunne bare fise af til Gentofte, hvis jeg havde fine fornemmelser. Kalder du det - kære XX - for den rette holdning til beboere i al almindelighed? Eller ser du - lige som jeg - en konsekvent bestræbelse på at udvikle Askerød til en lukket boform for ældre, enlige forældre på overførselsindkomster og andre med 6-16-arbejdstid - uden et større behov for et socialt liv udenfor bebyggelsen (medmindre gæsterne kommer med bus og tog, selvfølgelig). Det er lidt skarpt ridset op, men det er ikke desto mindre det som sker her - kære XX. Hvis du ikke kan være enig, er det kun fordi du enten ikke får de rette oplysninger - eller lukker øjnene for kendsgerninger. Jeg har, derimod - levet her en "yngre" menneskealder og har haft alle mine klager så tæt på livet som man kan.

Og nu glæder jeg mig til at flytte. Jeg glæder mig til at kunne lave mad igen, uden at have mados hængende alle vægne pga. dårlige installationer. Jeg glæder mig til at kunne bade uden at fliserne falder af i processen. Jeg glæder mig til koldt vand med det samme, når jeg åbner op for det. Og jeg glæder mig tilsvarende til, at når jeg skal vaske hænder eller bade - at en gang indstillet varme vand - bliver også ved med at være så varmt som det skal være lige indtil jeg lukker for vandet igen. Jeg glæder mig til, bare at kunne gå ind, uden at risikere at blive mødt af kloaklugt allerede ved hoveddøren. Jeg glæder mig til ikke at fryse om vinteren. Jeg glæder mig til at slippe for rotter under gulvet og jeg glæder mig til "bare" at få lov til at bo i min bolig, uden at det skal kræve så meget "administration" af mig, bare at kunne bebo en bolig. Og frem for alt - glæder jeg mig til at opleve et beboerdemokrati, hvor mine få (over SÅ mange år) henvendelser BLIVER besvaret, og taget hånd om! Det glæder jeg mig til, mest af alt, at bliver respekteret som beboer, også selv om jeg ikke tilhører en bestemt beboergruppe og hvor MIN huslejekvittering giver mig samme RETTIGHEDER som den giver andre!

Tror du virkelig, kære XX, med hånden på hjertet? Tror du virkelig, at det er værd at spilde sine resterende leveår på at slås for retten til at bo i fred et sted, hvor flertallet har bestemt, skal være en Olde-Kolle og et socialt projekt, i stedet for en bekvem boform, man betaler penge for og får det man betaler for? Askerød har været billig før, men det er det ikke mere. Langt fra. Jeg kommer til at betale for tilsvarende og smukt vedligeholdt ny bolig jeg venter på - omkring 1500 kr. mindre om måneden. Og forskellen bliver endnu større, når "Helhedsplanen" gennemføres. Tænk bare - ikke alene lettere for pengepungen men også lettere for sjælen og trivslen. Er det ikke bare noget dejligt at se frem til?

Med venlig hilsen

***​
 
Endnu en "gammel" beboer flygter fra Askerød efter 32 år på samme adresse. Gengivet her med tilladelse dog anonymizeret. Brevet er en afslutning på en tidligere korrespondance mellem beboeren og et medlem af boligselskabets bestyrelse.

***​

Og er du så klar over, at Parkzone regner med at komme tilbage til en ny kontrakt til Askerød, efter at det forskriftsmæssige år er gået siden Beboermødet har vedtaget sidst at kontrakten med Parkzone skulle ophøre?

Er du klar over , at det "nye" beboernævn reelt har disse hensigter, og at grunden til at Parkzonens planche-standere IKKE er blevet fjernet fra Askerød netop er, at gengangere i nævnet har i sinde at manipulere ordningen tilbage til Askerød? Det har jeg sort på hvidt i svar fra Afdelingsleder d. 3.06.2009.

Og tror du - kære XX - at jeg har lyst til at kæmpe en tidskrævende kamp på beboermøderne og senere - for at klare mig praktisk med manglende parkeringspladser, når jeg kommer hjem udslidt og træt midt om natten, og ser at jeg ingen steder kan parkere min bil? Og endda om vinteren - at jeg sørme skal køre med en sneskovl bag i bilen, for overhovedet at kunne komme ud af parkeringsbåsen - eller skulle rydde sneen væk, når jeg vender tilbage - for overhovedet at kunne køre ind i parkeringsbåsen, der er jo kun ledig fordi der ligger så meget is og sne i den, at ingen andre har "optaget" den?

Og tror du - kære XX - at dette problem overhovedet kan løses af et flertal på beboermøderne endsige hos Nævnet, der begge hovedsageligt består af arbejdsfrie personer, med oceaner af tid til rådighed for "beboerarbejdet", hvor de flestes første prioritering er, at have Cafè Ask eller at køre på gratis pensionistture? Altså mennesker, hvis prioriteringer ligger et helt andet sted - end mine eller andres, som skal af sted hver dag og har "bare" brug for en bolig og omgivelserne der fungerer?
Det lader til, at beboerens formodninger er nu bekræftet ved et svar fra den nyvalgte Afdelingsbestyrelse i Askerød:
Fra Beboeren til Afdelingsbestyrelsen, mail af d. 22. august 2009:

Kære medlemmer af afdelingsbestyrelsen i Askerød

Som beboer i Askerød vil jeg gerne bede hver af jer at svare på, om I ejer et eller flere motorkøretøjer indregistrerede på jeres adresser i Askerød, uanset om motorkøretøjet er ejet privat eller er en firmabil.

Begrundelsen for mit spørgsmål findes i den oplysning jeg har modtaget fra Ejendomskontoret. For nogen tid siden har jeg rettet et spørgsmål til Ejendomskontoret om grunden til, at skiltestandere ejet af Parkzone fortsat ikke er fjernet fra Askerød.

Jeg har modtaget et svar om, at det er hensigten, at kontrakten med Parkzone skal genindføres, hvorfor Afdelingsbestyrelsen ikke har sørget for, at Parkzonens skiltestandere ikke er blevet fjernet efter kontraktens ophør sidste efterår (2008 ).

Det er derfor nærliggende at formode at forslaget om genindførelsen af Parkzone i Askerød allerede ligger i støbeskeen, ikke mindst i anledning af Formanden hr. Fahlgrens Afskedsord til den forrige Nævnsformand i det sidste beboerblad, hvilket klart tyder på, at det forrige Beboernævnets politik bliver videreført uændret i fremtiden.

Jeg regner med, at når forslaget om genindførelsen af Parzone, eller andet parkeringsvagtfirma, først er fremsat til beslutning på Beboermødet - bliver det også vedtaget, idet det faste vælgerkorps i Askerød har i årevis bestået for største parten af ikke-bilejere.

Skulle det ske vil jeg anse mig selv og andre erhvervsaktive i Askerød, afhængige af egen transport til og fra arbejde - for at være svigtet af vores afdelingsbestyrelse. Ikke mindst da jeg ikke ser udvidelse af parkeringsfaciliteter medtaget i det kommende Helhedsplan.

Jeg kan tilføje, at iflg. statens standarder for etagebygeri kalkuleres der med 1,5 parkeringsplads pr lejemål. Hos os i Askerød har vi derimod kun 0,46 parkeringsplads til rådighed pr lejemål. En guldgrube for et parkeringsvagtfirma, hvilket flere beboere har måttet sande inden det forrige kontrakt var blevet bragt til ophør.

Derfor, med hensyn til overvejelserne vedr. det forventede forslag om genindførelsen af kontrakten med parkeringsvagtfirmaet - bedes I venligst besvare mit spørgsmål om I selv ejer et eller flere motorkøretøjer indregistrerede på jeres adresser i Askerød, uanset om motorkøretøjet er ejet privat eller er en firmabil.

På forhånd tak
Med venlig hilsen
Askerød, den 8. september 2009

Svar på dit brev af 22. august 2009 til Afdelingsbestyrelsen i Askerød

Afdelingsbestyrelsen har d. 22. august 2009 modtaget dit brev, hvori du spørger om flere ting vedr. parkeringsforholdene i Askerød.

Den forrige Afdelingsbestyrelse har d. 12. marts ansøgt Greve Kommunes Teknik & Miljø Afdeling om etablering af 23 stk. ekstra parkeringspladser i Askerød.

  • 4 stk. p-pladser foreslås anlagt ved Gærdehuset
  • 11 stk. p-pladser ved Anders Plougs Allé
  • 8 stk. p-pladser anlægges ved Stamhuset i forbindelse med Helhedsplanens gennemførelse for Askerød
  • Endvidere foreslås den eksisterende kommunale lastbilparkering mod Godsvej flyttet over ved Grøftehusets p-plads som en permanent løsning.

Ansøgningen er baseret på Askerød ejendomsadministrationens registrering af parkeringsbehovet i Askerød i november og december måneder 2008. Denne registrering viste, at der kun i området omkring Gærdehuset var behov for yderligere parkeringspladser.

Den nuværende afdelingsbestyrelse er af den opfattelse, at den allerede indsendte ansøgning til Greve Kommunes Teknik & Miljø afdeling om bevilling af flere p-pladser i Askerød stadig står ved magt.

Da den daværende parkeringsordning med ParkZone blev indført, var der nogle ”børnesygdomme”.

Systemet var for ufleksibelt i forbindelse med, at alle straks skulle have p-billetter. Dette blev senere ændret til, at man kunne holde de første 3 timer uden parkeringsbillet.

Endvidere var bil nr. 2 meget dyr at betale p-billet for, 1.200 kr. om året.

Det er afdelingsbestyrelsens klare opfattelse, at indførelse af parkeringsordning i Askerød dengang gav markant flere p-pladser til rådighed for Askerøds beboere med bil og for alle Askerøds beboeres gæster med bil. Vi er derfor uforstående overfor eventuel modvilje overfor forslag om genindførelse af en parkeringsordning i Askerød.

Den ny afdelingsbestyrelse har brugt de sidste måneder på at sætte sig ind i den gamle afdelingsbestyrelses arbejde. Grundet ferieperioden og budgetlægning, har der endnu ikke været tid til at fremsætte forslag om genindførelse af parkeringsordning. Men det er vores intention at fremsætte forslag herom. Vi bliver dog nødt til at afvente svar fra Miljø & Teknik, før vi fremsætter forslaget på et beboermøde.

Vi ønsker dog at fremsætte et gennemarbejdet forslag, som bl.a. indebærer et symbolsk beløb for bil nr. 2, da vi godt er klar over, at nogle af beboerne er
afhængige af at have 2 biler i forbindelse med deres arbejde, således at det ikke bliver en urimelig økonomisk belastning for beboere i Askerød at have 2 biler.

Vi ønsker med forslaget ikke at straffe beboere med bil i Askerød. Derimod at forhindre udefra kommende biler at blive fast parkeret i Askerød, med den følge, at de optager beboernes parkeringspladser! Dette kan vel kun være positivt, da der så vil blive flere ledige parkeringspladser.

Da vi er valgt som beboernes repræsentanter på et beboermøde, er vi alle beboernes repræsentanter. Også for beboere i Askerød med bil. Vi vil arbejde for, at Askerød bliver et godt sted at bo for alle beboere i Askerød.

Det er imidlertid beboermødet, der er den højeste myndighed i Askerød. Det er enhver frit for at møde op til beboermøderne. Vi ser rigtig gerne, at der kommer mange flere til vores beboermøder og deltager i den demokratiske beslutningsproces. Jo flere, der kommer, jo bedre virker demokratiet. Vi opfordrer hver gang, der er beboermøde i Askerød til, at folk skal møde op, ved udsendelse af dagsordener endda på flere sprog og annoncering af dagsorden i Askerød Tidende, som nu er kommet op at stå igen, samt på Askerøds hjemmeside www.askeroed.dk.

Hvorvidt et eventuelt fremtidigt forslag om parkeringsordning bliver vedtaget eller afvist, er det ganske op til beboerdemokratiet i Askerød at afgøre.

Med venlig hilsen
Afdelingsbestyrelsen i Askerød
 
Så kommer beboerens svar...

Vridsløselille Andelsboligforening, Afdeling 11 Askerød

Att. Afdelingsbestyrelse/Beboernævnet


Tak for svar af d. 8. september 2009 (se bilag 1)

Bemærk venligst, at dette svar er rettet primært til de genvalgte medlemmer af Afdelingsbestyrelsen. Ikke til de nyvalgte, der i sagens natur ikke bærer ansvaret, juridisk eller på anden måde (formoder jeg) for de aktuelle og de kommende beslutninger, der træffes på direkte baggrund af, hvad der må betragtes som den forrige afdelingsbestyrelses evt. fejl eller agendaer.

Bemærk ligeledes, at dette er et langt svar på Afdelingsbestyrelsens brev af d. 8. september 2009. Det kan desværre ikke besvares kort og fortløbende, idet Afdelingsbestyrelsens svar indeholder adskillige påstande - det ikke er muligt kortfattet at forholde sig til. Skulle nogen mene, at denne besvarelse er kompliceret og svær at følge - burde man måske have tænkt sig om, før man stillede op til valg til Afdelingsbestyrelsen. Der er intet enkelt ved at drive med denne særlige form for beboerdemokrati, som kendetegner Askerød.

Skulle der evt. fremkomme protester fra Afdelingsbestyrelsens medlemmer, rettet mod omfanget af denne besvarelse med henvisning til tidsnød eller lignende - vil jeg gerne minde Afdelingsbestyrelsens medlemmer om, at ingen har tvunget dem til at stille op til valget til Afdelingsbestyrelse. Særlig gengangere burde jo være klar over, at man er beboerrepræsentant hele døgnet. Ikke kun til bestyrelsesmøderne.

Mange tak for oplysningen om, at der er ansøgt om anlæg af flere parkeringspladser. Det jeg ikke helt kan forstå, i så fald er, at så vidt jeg (og mange andre) har forstået, er der allerede reserveret reservearealer til anlæg af parkeringspladser iflg. Lokalplanen af 1992. Ligeledes så vidt jeg har forstået - blev selve byggetilladelsen til opførelse af de øverste etager i Askerød givet på betingelse af at der udpeges og reserveres arealer til udvidelse af antallet af parkeringspladser i bebyggelsen.

Tanken var vist, at det må nødvendigvis medføre øget behov for parkering, når antallet af lejemål udvides med så meget som en femte del, særlig da de øverste boliger er familieboliger, hvorfor der måtte påregnes at nye tilflyttere var både i job og med egen transport. Det var i hvert fald meningen. Hvad der mon er blevet af den, om jeg må spørge?

Så skriver I videre: "Ansøgningen er baseret på Askerød ejendomsadministrationens registrering af parkeringsbehovet i Askerød i november og december måneder 2008. Denne registrering viste, at der kun i området omkring Gærdehuset var behov for yderligere parkeringspladser."

Min kommentar: Jeg har ingen grund til at mistro vores ejendomsfunktionærer. Tværtimod - har jeg årene igennem altid støttet og gjort plads så godt jeg kunne, og ingen kunne være i tvivl om, at jeg er den første til at bakke op om vores Ejendomskontor. Jeg har heller aldrig nogensinde i de over 30 år jeg har boet her, klaget over Ejendomskontoret og/eller de ansatte og det har jeg heller ikke i sinde gøre nu. Alligevel vil jeg hermed be` Afdelingsbestyrelsen om aktindsigt i de nævnte registreringer af parkeringsforhold i Askerød, angiveligt gennemført i november og december 2008.

Jeg vil gerne konstatere ved selvsyn, hvor mange registreringer er der foretaget, på hvilke ugedage og på hvilke tidspunkter på døgnet. Disse er nødvendige oplysninger, uden hvilke resultater af disse registreringer ikke kan konstateres om disse afspejler virkeligheden eller ikke. Dokumentationen herfor udbedes aktindsigt i snarest belejligt.

Så skriver I videre: "Det er afdelingsbestyrelsens klare opfattelse, at indførelse af parkeringsordning i Askerød dengang gav markant flere p-pladser til rådighed for Askerøds beboere med bil og for alle Askerøds beboeres gæster med bil. Vi er derfor uforstående overfor eventuel modvilje overfor forslag om genindførelse af en parkeringsordning i Askerød."

Min kommentar: Kære venner altså - opfattelser er ikke noget man kan blive mæt af eller varme sig ved. Jeg har ingen opfattelse. Jeg ved, at denne Afdelingsbestyrelsens opfattelse har ikke hold i virkeligheden.

Forholdene gældende på parkeringsarealerne langs Godsvej ved jeg en hel del om og har oplevet disse, så at sige, på tæt hold over alle de mange år parkeringspladserne var min eneste rute hjemmefra og hjem igen. Jeg kender ikke Askerøds indre så godt som jeg kender parkeringsarealerne langs Godsvej. Og jeg har ikke oplevet ledige parkeringspladser udenfor feriesæsonen mens ParkZone havde kontrakten. Tværtimod har jeg (og andre) haft utrolige vanskeligheder med at finde et sted at parkere ved hjemkomsten i tidsrummet 21:00 - 06:00. Jeg/vi har parkerert på græsarealet mellem Digehuset 1 og på den kommunalt ejet tilkørselsvej. Jeg har parkeret ved at køre på det store græsareal langs Godsvej, ved at mase mig mellem de parkerede lastbiler, så jeg kom til at parkere diagonalt med forhjul oppe på græsset og baghjul nede mellem lastbilerne. Og jeg var ikke alene! På den kommunale del af tilkørselsvej langs parkeringsarealerne - stod bilerne på langs og på tværs, stoppet mellem lastbilerne idet der ikke var skygge af en ledig plads til ens bil ved ankomsten om aftenen. Præcis det samme var tilfælde på parkeringsarealerne langs Grøftehuset/Hundigevej samt Krathuset/Gærdehuset/Anders Plougs Allè!

Kære Afdelingsbestyrelse. I er kun sluppet levende fra ParkZone-løsningen takket være Greve Kommunens ejerskab af tilkørselsveje til Askerød. Havde det ikke været muligt at parkere på den ydre del af vejen langs parkeringsarealerne på alle tre adresser (langs Hundigevej, Godsvej & Anders Plougs Allè) - havde det heller ikke været muligt, på denne måde de facto udvide Askerøds parkeringspladser med de kommunalt ejede arealer og dermed reelt tvinge beboere til at parkere udenfor områder omfattede af kontrakten med ParkZone.

Askerød har, kort sagt, snyltet på den kommunale goodwill samtidigt med, at resultaterne ("markant flere p-pladser til rådighed") blev tilskrevet udelukkende aftalen med ParkZone. Og nu skal disse u-sande resultater danne grundlag for en genindførelse af ParkZone? Igen gennem de facto en henvisning af de "overskydende" biler til parkering på de kommunalt ejede tilkørselsveje i Askerød? Jeg ved ikke hvad I kalder det. Jeg kalder det for en overlagt udvidelse af parkeringsmuligheder i Askerød, gennem (til formålet) en ulovlig overtagelse af råderetten til de kommunale tilkørselsveje.

Jeg har derfor kontaktet Greve Kommunes Teknik & Miljø afdeling, hvor jeg er blevet oplyst om, at der vil blive opstillet "parkering forbudt" skilte såfremt man konstaterer, at parkering langs de kommunale veje i Askerød kan betegnes som værende indlemmet i en permanent parkeringsløsning for Askerød, tillige med at være til gene for trafikken/udrykninger m.v. til og fra Askerød.

Som tingene har fungeret under den forrige kontrakt med ParkZone samt efterfølgende - er de kommunale arealer allerede taget i brug som en integreret del af Askerøds parkeringsløsning. Nu mangler vi kun at ParkZone bliver genindført og at Greve Kommune tager fløjshandskerne af konfronteret med Askerøds "piratparkering" på de komunale veje i Askerød - og således kommer Askerøds erhvervsaktive beboere med bil, til at betale kontrolafgifter udskrevet af både Parkzone og af Politiet.

Jeg tror ikke, at vi kan få Greve Kommune overtalt til at lovliggøre vores piratparkering på de kommunale veje i Askerød - ved at udstede en officiel, skriftlig tilladelse til frit parkering på de kommunale veje i Askerød. Tror I?

Så skriver I videre: "Vi ønsker med forslaget ikke at straffe beboere med bil i Askerød. Derimod at forhindre udefra kommende biler at blive fast parkeret i Askerød, med den følge, at de optager beboernes parkeringspladser! Dette kan vel kun være positivt, da der så vil blive flere ledige parkeringspladser."

Min kommentar: Det er meget flot, at I ikke ønsker straffe beboere med forslaget (om genindførelsen af ParkZone). Men dette er, hvad der sker i virkeligheden når man indfører en vagtordning et sted, hvor der i forvejen eksisterer et groft underskud af parkeringspladser i forhold til antallet af antallet af husstande i bebyggelsen.

Som jeg allerede har skrevet til ParkZone d. 3. juni 2007 (se bilag 2) - har jeg forudset, at netop denne omstændighed (manglende parkeringspladser i forhold til antallet af husstande) vil medføre, at lovlige beboere i Askerød og deres gæster vil blive udsat for at skulle svare adskillige kontrolafgifter. Dette på trods af, at vi, beboere, adskillige gange gennem beboerbladet er blevet forsikret om, at indførringen af kontrakten med ParkZone skulle være omkostningsfrit for beboere i Askerød.

Har Afdelingsbestyrelsen nogensinde bedt ParkZone om en redegørelse for hvor mange og til hvem der er blevet udskrevet kontrolafgifter i Askerød i kontraktperioden?

På hvilket grundlag kan Afdelingsbestyrelsen så hævde, at lovlige beboere i Askerød ikke blev straffet som følge af kontrakten med ParkZone? Er Afdelingsbestyrelsen klar over, at foruden de kontrolafgifter som Askerøds beboere (og deres gæster) allerede har betalt, for "fredens skyld" venter der først i det nye år en regulær retssag i Retten i Roskilde, hvor ParkZone har anlagt en sag mod en beboer i Askerød? Er det således, at det er "omkostningsfrit" for Askerøds beboere når Afdelingsbestyrelsen forsøger at løse parkeringspladsmangel med at indføre yderligere restriktioner på de allerede for få eksisterende parkeringsfaciliteter?

Mener Afdelingsbestyrelsen, at de erhvervsaktive bilejere i Askerød skal igen kastes for ParkZone og plukkes for endnu flere penge, end det i forvejen koster at bo i Askerød? Tillige med at risikere deciderede retssager, alt imens Afdelingsbestyrelsen fastholder at ordningen udelukkende er rettet mod piratparkering og ellers skal være omkostningsfri for Askerøds egne beboere?

Så skriver I videre: "...at forhindre udefra kommende biler at blive fast parkeret i Askerød, med den følge, at de optager beboernes parkeringspladser!"

Min kommentar: Med henvisning til det over 30-årige kendskab jeg har til parkeringsforhold på "mit" parkeringsområde langs Godsvej/Digehuset/Krathuset - har jeg aldrig oplevet permanent piratparkering ud over 3-4 bilvrag/biler uden nummerplader, som Politiet lod stå på parkeringspladserne i månedsvis.

Selv hvis der var forekommet sporadisk uvedkommende parkering - mener jeg at løsning med ParkZone svarer til at skyde spurve med kanoner og skader Askerøds lovlige bilejere, der i forvejen kæmper med pladsmangel og (i vintermåneder) udpræget mangel på snerydning m.v. Vi betragter det som et gene for os, erhvervsaktive beboere i Askerød, at vi reelt straffes for nogle tilfældige, sporadiske piratparkeringer i Askerød som ingen, nogensinde var i stand til at levere hård dokumentation på! Vi straffes, kort sagt - for løse og udokumenterede rygter om en påstået piratparkering, mens sagen i virkeligheden handler om Greve Kommunes krav af d. 26. februar 2007 hvor Borgmesteren iflg. "mødereferat den 26. februar 2007 fra Styregruppemøde omkring helhedsplanen i Askerød er citeret for denne oplysning: "Hans Baralch opfordrede til, at Askerød indenfor 6 måneder finder en løsning på parkeringsproblemerne, der efter Hans Barlach's opfattelse havde været aktuelle i flere år. I modsat fald vil Greve Kommune overveje et påbud med henvisning til lokalplanen." (se bilag 3.) Påbud iflg. Lokalplanen medfører ordre til etablering af parkeringspladser i henhold til de allerede reserverede arealer.

Dette ønsker Afdelingsbestyrelsen ikke, hvorfor der på stående fod bliver opfundet et påskud til at undgå Borgmesterens påbud og hvor den smule piratparkering, som altid findes alle steder, men som ikke udgør et omfattende problem i Askerød - alligevel bliver blæst op ud af proportioner og dermed vedtaget - ikke for vores skyld, men for at undgå at få Borgmesteren på nakken!

Og således betaler nu erhvervsaktive bilejere i Askerød for, at Askerød vil spare de penge, Askerød i henhold til Lokalplanen er forpligtet til at bruge på udvidelse af antallet af parkeringspladser på de allerede reserverede arealer i Askerød. Så er det at jeg spørger: er det fortsat Afdelingsbestyrelsens påstand, at her repræsenteres ALLE beboeres interesser, eller kun de beboeres, der IKKE er afhængige af egen transport??

For at afklare omfanget af det påståede piratparkering i Askerød - kan Afdelingsbestyrelsen påtage sig så at afkræve ParkZone dokumenterede oplysninger om hvor mange kontrolafgifter har ParZone pålagt bilejere i tidsrummet kl. 20:00 - 06:00 på hverdage, samt hele døgnet i weekenderne og ved højtider under hele ParkZones kontraktperiode? Uden disse oplysninger kan Afdelingsbestyrelsen ikke hævde - hverken at der forekommer piratparkering i Askerød eller at den påståede piratparkering fordrives fra Askerød takket være kontrakten med ParkZone. Ej heller - kan uden disse oplysninger Afdelingsbestyrelsen hævde, at ParkZone-kontrakten er "omkostningsfri" for Askerøds bilejere.

Mine kommentarer til det overordnet praktiske i forbindelse med selve indgåelse af kontrakten med ParkZone før og den bebudede nu, er følgende:

1. Det ligger fast, bekræftet af begivenhederne omkring de ikke fjernet ParkZonens skiltestandere, at det hele tiden var Afdelingsbestyrelsens hensigt at omgå beboerbeslutningen om, at ParkZone var ikke ønsket i Askerød. Det ville være en logisk konklusion, at trods beboerbeslutningen om afskaffelse af ParkZone-ordningen - har Afdelingsbestyrelsen aldrig haft til hensigt at efterleve denne beslutning.

2. I forbindelse med den bebudede genindførelse af ParkZone i Askerød - stiller jeg og andre spørgsmål om - hvorfor mener Afdelingsbestyrelsen, at vores Ejendomskontor skal vederlagsfrit agere ParkZones ekspeditionsskranke i Askerød?

Mener Afdelingsbestyrelsen, at de ansatte på vores Ejendomskontor er for mange eller har ikke opgaver nok at udføre ved at varetage driften af Askerød? Har vores ansatte så meget frihed i arbejdstiden, at de nu også skal betjene en ekstern leverandør af parkeringsordning?

3. Hvordan kan Afdelingsbestyrelsen overhovedet indgå en bindende aftale om administration af parkeringsordningen gratis for ParkZone samtidigt med ikke at udvide Ejendomskontorets åbnigstider fra de nuværende 12 timer om ugen samt den ugentlige telefontid på 10 timer - velvidende om, at parkeringsordningen hovedsagelig gælder de beboere, der er i beskæftigelse, hvorfor de ikke er i stand til at henvende sig efter evt. assistance tillige med afhentning af gæstekort - med det resultat, at de risikerer adskillige kontrolafgifter til dem selv og deres gæster?

Hvordan kan en afdelingsbestyrelse undgå at bemærke disse ulemper for bilejerne i Askerød medmindre Afdelingsbestyrelsen agenda er anden end varetagelse af alle beboeres interesser eller - at Afdelingsbestyrelsens medlemmer selv ikke har de rette erfaringer med problemet, hvorfor jeg så gerne ønsker at opklare - hvor mange medlemmer af Afdelingsbestyrelsen selv er bilejere. Som tingene ser ud hidtil - tyder alt på at Afdelingsbestyrelsen hverken har kendskab til, erfaring med eller viden om bilejernes vilkår og problemer ved at bo i Askerød!

4. Hvorfor skal Askerød bære omkostninger ved at en kommerciel virksomhed skaffer sig omsætning på Askerøds område? Endda en omsætning, som i realiteten økonomisk plukker Askerøds egne beboere og deres gæster? De samme beboere, der allerede gennem husleje betaler til administrationen af ParkZones virksomhed på vores område, idet den selvsamme administration af ordningen varetages af vores eget Ejendomskontor, mens det eneste ParkZone de facto driver i Askerød er udskrivelse af kontrolafgifter = det rene overskud for Parkzone = tab for Askerød og Askerøds beboere?

Mener Afdelingsbestyrelsen, at dette er en god aftale for Askerød? Er det så denne aftale Afdelingsbestyrelsen mener er "omkostningsfri" for bebyggelsen Askerød OG de enkelte beboere i Askerød?

I så fald er dette et direkte svigt af de talrige forsikringer vi, beboere, har modtaget på skrift fra Afdelingsbestyrelsen bl.a. via beboerbladet - og anklage gælder nu både den forrige og den aktuelle Afdelingsbestyrelse, der jo har erklæret at "Den ny afdelingsbestyrelse har brugt de sidste måneder på at sætte sig ind i den gamle afdelingsbestyrelses arbejde. Grundet ferieperioden og budgetlægning, har der endnu ikke været tid til at fremsætte forslag om genindførelse af parkeringsordning. Men det er vores intention at fremsætte forslag herom."

Der overvejes pt en sagsanlæg mod Afdelingsbestyrelsen for mandatsvig, idet de afgivede (til beboere) løfter om "omkostningsfrihed" nu kan bevises urigtige. At den forrige afdelingsbestyrelsens formand Niels Kjøller er fraflyttet Askerød, betyder ikke automatisk at han er fraflyttet sit ansvar for sit underskrift på kontrakten med ParkZone, som følge af vildledningen af beboere. Også den forrige Afdelingsbestyrelsens juridiske ansvar for mandatsvig overvejes pt.

Ligeledes overvejes også den nuværende Afdelingsbestyrelsens juridiske ansvar for fremtidige tiltag i retning af genindførelsen af kontrakten med ParkZone idet den nuværende Afdelingsbestyrelse offentligt erklærer sig jo enig i forudsætningerne gældende for den forrige kontrakt med ParkZone. De samme forudsætninger, der allerede har bevist sig selv som værende omkostningstunge for beboere og for Askerød!

Så skriver I videre: "Da vi er valgt som beboernes repræsentanter på et beboermøde, er vi alle beboernes repræsentanter. Også for beboere i Askerød med bil. Vi vil arbejde for, at Askerød bliver et godt sted at bo for alle beboere i Askerød."

Min kommentar: Jeg er ikke enig i, at I er alle beboernes repræsentanter. I repræsenterer en beboerprofil, der afspejler dem, der har stemt på jer. I vælges af et "vælgerkorps" der fremmøder i antal som svarer til mellem 15 og ca. 60 husstande (mod antallet af husstande på 722). Største parten af det faste "vælgerkorps" i Askerød er pensionister, efterlønsmodtagere samt nogle få andre, der af en eller anden årsag er tvunget til at leve af overførselsindkomster, hvorfor de (selvfølgelig) stemmer for og i overensstemmelse med deres egne behov.

Lønmodtagere, deriblandt bilejere, der er tvunget til at have egen transport til og fra arbejde er enten helt fraværende eller sjældne gæster ved beboerdemokratiets diverse tiltag i Askerød.

Så skriver I: "...vi er valgt som beboernes repræsentanter på et beboermøde, er vi alle beboernes repræsentanter."

Jamen hvordan harmonerer denne påstand med, at af Referat fra beboermødet i Askerød, søndag d. 23. august 2009 kl. 11 - fremgår, at Formand for vores Afdelingsbestyrelse Jørgen Fahlgren argumenterer mod forslaget om at Askerøds beboere kollektivt tilmeldes Lejernes Landsorganisation, med henvisning til at "afdelingsbestyrelsen ikke gik ind for forslaget, da de mente afdelingen var rigeligt dækket ind m.h.t. rådgivning (...)"

Jamen - det kan godt være at "afdelingen er dækket", men det er langt fra sikkert at den enkelte beboer er "dækket". Sådan burde det ikke lyde fra en "beboernes mand". Sådan lyder det fra "afdelingens mand" eller en "boligselskabets mand", så hvorfor kalder Jørgen Fahlgren sig for beboernes formand, når han reelt tager parti mod beboere i tilfælde af tvister mellem beboere og afdelingen? "Beboernes formand" ville ikke vente på at nogen fremlæger den slags forslag. "Beboernes formand" ville selv have fremlagt forslaget i en fart, hvis han/hun i sandhed var "beboernes repræsentant". Jeg mener at Jørgen Fahlgren burde beslutte sig for, hvilke kasketter han ønsker at beholde og hvilke han bør kaste af. Han kan ikke være begge dele.

Så skriver I videre: "Det er imidlertid beboermødet, der er den højeste myndighed i Askerød. Det er enhver frit for at møde op til beboermøderne. Vi ser rigtig gerne, at der kommer mange flere til vores beboermøder og deltager i den demokratiske beslutningsproces. Jo flere, der kommer, jo bedre virker demokratiet. Vi opfordrer hver gang, der er beboermøde i Askerød til, at folk skal møde op (...)"

Min kommentar: Hvorvidt en beslutning er beboerdemokratisk eller ikke kan diskuteres fra i dag og i al evighed - så længe der ikke er fastsat et minimums-krav til hvor mange husstande skal være repræsenteret ved beboermødet før beboermødets beslutninger er retsgyldige. Sådan et minimumskrav eksisterer ikke, hvorfor kun ganske få, faste stemmeleverandører i realiteten bestemmer i Askerød.

Dette er ikke beboerdemokrati, selv om I kalder det for beboerdemokrati. I realiteten er det et indspidst demokratur eller på dagligdags sprog: betondemokrati, der tilsidesætter den debat og meningsudveksling, som kan føre til mere hensigtsmæssige beslutninger, eller beslutninger i overensstemmelse med beboernes nu-gældende ønsker. Det opnår I ved at hindre beboere i beskæftigelse i at deltage i beboerdemokratiet.

Først forsikrer I (senest i jeres svar af. d. 8. september 2009) at I "er alle beboernes repræsentanter", men når dette er sagt - tager I intet hensyn til, at beboere i beskæftigelse ikke er i stand til at sætte et antal af søndage på et år til deltagelse i beboerdemokratiet. Også når man ser, at tidspunktet for beboermøderne altid lægges kl. 11 om formiddagen, dvs. før de i beskæftigelse beboere er færdige med deres weekend-hvile samt har mulighed for at spise søndagsfrokost med familierne - en af de to eneste gange ugentligt det er muligt for dem og deres familier - kan man virkelig ikke undgå at spørge sig selv om dette er en disposition, der tilgodeser alle beboere eller kun dem, der i forvejen befinder sig udenfor arbejdsmarkedet?

Skulle der dog forvilde sig en enkel eller to aktive beboere ikke-tilhørende socialt det faste "vælgerkorps" i Askerød - får de hver gang en medfart, der på en eller anden måde får dem presset ud af beboerarbejdet. Om der så gribes til direkte injurier, mobning, fornærmelser eller angreb - skal forblive usagt. Hovedpointen er, at de forsvinder fra beboerarbejdet og tilbage står de samme, "vante" beboeraktivister, hvor den røde tråd går igennem tilbage til tiden, da Askerød var nyopført.

Jeg har set det ske gennem alle de over 30 år jeg har boet her, hvor jeg mener ikke at have oplevet en eneste 100% nyvalgt afdelingsbestyrelse! Tværtimod, var der altid så tilpas mange "genvalgte" gengængere, som så fortsatte den selvsamme politik, der førte til et mistillidsvotum forud for et nyvalg, at man i realiteten slet ikke kan sige, at noget som helst er blevet forandret eller nytænkt i kølvandet på alle disse valghandlinger.

Tværtimod - fortsatte alt "som det plejer" idet de nyvalgte "grønne" afdelingsbestyrelsens medlemmer (i tidernes løb) har altid fået besked på, at de er for uerfarne og har derfor ikke "forstand" på beboerpolitik, hvorfor de "først må lære" før deres ord kan få indflydelse på Afdelingsbestyrelsens funktion og visioner. De nyvalgte "grønne" fik som regel lov til at "hjælpe" med rende kedelige ærinder og stikirenddrengs-opgaver, mens de "erfarne" har de facto præget og truffet beslutninger på hele afdelingsbestyrelsens vegne. Der er ingen grund til at håbe på, at denne gang er det anderledes.

Ansvaret for denne karikatur af beboerdemokrati lægger jeg ikke på de beboervalgte, men på VA og VAs Bestyrelse gennem tiderne. Det er alene VAs ansvar, at Foreningen har skabt så mangelfulde vedtægter, der i så rigt mål sørger for et spillerum til udvikling af en karikatur af demokrati à la Askerød. Aldrig nogensinde har jeg oplevet VAs Bestyrelse frivilligt, på egen hånd, proaktivt medvirke til en gennemgribende reform eller blot en systematisk støtte til de nyvalgte medlemmer af alle de respektive beboernævn siden Askerøds opførelse.

Tværtimod har alle de nyvalgte, valgperiode efter valgperiode er blevet kastet for de "erfarnes" forgodtbefindende. De fleste engagerede, der var tvunget til at opgive beboerarbejdet som følge af manglende støtte, forsvandt stille og mange er siden fraflyttet Askerød. Sidste gang en engageret beboer kommende "ude fra" dvs. ikke tilhørende den vante sociale-profil karakteristisk for flertallet af det faste "vælgerkorps" i Askerød - var Yrsa Söth Jaeger (tidligere Mikkelsen). Heller ikke denne skandale har pådraget sig en konstruktiv opmærksomhed fra VA Bestyrelsens side, selv om netop denne skandale har i realiteten afskrækket endnu flere beboere-i-beskæftigelse fra at risikere en urimelig andel af sin fritid og psyke investeret i at deltage i beboerarbejdet!

Så skriver I afslutningsvis: "Hvorvidt et eventuelt fremtidigt forslag om parkeringsordning bliver vedtaget eller afvist, er det ganske op til beboerdemokratiet i Askerød at afgøre."

Min kommentar: Lad mig lige afslutningsvis og i overensstemmelse med de faktiske forhold kvittere for denne information med et godt, gammeldags udtryk: "bullshit"!

Det er ikke Beboermødet men Afdelingsbestyrelsen, der egenhændigt bestemmer hvilke forslag forelægges Beboermødet. Hvis Afdelingsbestyrelse ikke fremlægger forslag om genindførelsen af ParkZone - bliver ParkZone ikke genindført i Askerød. Men i så fald fanger bordet og Afdelingsbestyrelsen slipper IKKE udenom Borgmesterens "trussel" om påbud om etablering af parkeringspladser i henhold til Lokalplanen (som tidligere nævnt i denne besvarelse). Det er her at hunden er begravet. Ikke på grund af godnathistorierne om den ikke-eksisterende piratparkering. Det er derfor at Afdelingsbestyrelsen vil tvinge genindførelsen af ParkZone!

Når det passer Afdelingsbestyrelsen at fremlægge forslaget om genindførelsen af ParkZone for Beboermødet - hvad er den vedtagelse så værd, når antallet af de fremmødte husstande er som f.eks. ved det sidste beboermøde 18!! Proportionelt med de 722 husstande i Askerød, hvor antallet af de fremmødte repræsenterer godt og vel 2,5% af alle beboere i Askerød? Beslutningerne truffet af mellem 2,5% og 6-7% beboere er ganske vist lovlige, men man kan ikke være bekendt at kalde dem for demokratiske - selv om alle "forskrifter" er ellers overholdt.

Set i dette lys kan det ikke undre, at Askerød har i årevis været drevet af diverse afdelingsbestyrelser som "Tante Anas kolonihave". Ikke som en udlejningsejendom! Det har kostet os adskillige afdelingsledere, der enten selv flygtede eller blev fjernet af Afdelingsbestyrelsen, som følge af deres manglende forståelse for "Tante Anas kolonihave". Resultater deraf ser vi alle steder i bebyggelsen, hvor installationer rådner væk og smuldrer, hvor rotter bygger reder i isoleringen i ydre vægge og under gulvene i stueplanen; hvor opgangene stinker af råd fra krybekældre, hvor opgangene hverken har været istandsat eller hovedrengjort i årtier, hvor enkelte beboere inkl. mig selv nu i 30 år selv har betalt for udebelysning i særlig mørke kroge i jordplanen..... og hvor man heller ikke frit kan bestemme, hvornår på døgnet man kan sige ja til et job, da parkeringsfaciliteter kun fungerer i tidsrummet 06:00 - 18:00!

For alt dette luksus har jeg betalt af egen lomme et godt stykke over 2.000.000 hårdt tjente danske kroner og nu skal jeg, oven i alt det andet - også finde mig i at blive generet på mit levebrød af min "egen" Afdelingsbestyrelse? Come on!!!


Jeg forventer svar på følgende spørgsmål:


1. Så vidt jeg (og mange andre) har forstået, er der allerede reserveret reservearealer til anlæg af parkeringspladser iflg. Lokalplanen af 1992. Ligeledes så vidt jeg har forstået - blev selve byggetilladelsen til opførelse af de øverste etager i Askerød givet på betingelse af at der udpeges og reserveres arealer til udvidelse af antallet af parkeringspladser i bebyggelsen. Tanken var vist, at det må nødvendigvis medføre øget behov for parkering, når antallet af lejemål udvides med så meget som en femte del, særlig da de øverste boliger er familieboliger, hvorfor der måtte påregnes at nye tilflyttere var både i job og med egen transport. Det var i hvert fald meningen. Hvad der er blevet af den, om jeg må spørge?

2. I alt, hvor mange registreringer af parkeringsbehov i Askerød er der foretaget af Askerød ejendomsadministrationen i november og december 2008, samt på hvilke ugedage og på hvilke tidspunkter på døgnet. Disse er nødvendige oplysninger, uden hvilke resultater af disse registreringer ikke kan konstateres om disse afspejler virkeligheden eller ikke. Dokumentationen herfor udbedes aktindsigt i snarest belejligt.

3. Afdelingsbestyrelsen bedes om at stille til rådighed dokumenterede oplysninger om hvor mange kontrolafgifter har ParkZone pålagt bilejere i tidsrummet kl. 20:00 - 06:00 på hverdage, samt hele døgnet i weekenderne og ved højtider, under hele ParkZones kontraktperiode?

4. Agter Afdelingsbestyrelsen bevare forudsætningerne for genindførelsen af ParkZone således, at det fortsat er vores Ejendomskontor dvs. Askerøds beboere, der skal betale for administration af kontrakten med ParkZone?

5. Da Afdelingsbestyrelsen nu bebuder en genindførelsen af ParkZone i Askerød - er Afdelingsbestyrelsen indstillet på at imødekomme de erhvervsaktive beboeres behov for at kunne komme i telefonisk og personlig kontakt med den ParkZone-aftale-administrerende part således, at Ejendomskontorets åbningstider bliver udvidet til aftentimerne på hverdage? Dette er et meget vigtigt forhold at afklare, idet mangel på direkte kontaktmulighed med ParkZones repræsentant kan medføre udgifter, endda store udgifter for Askerøds beboere i tilfælde af f.eks. mangel af gæstekort, bortkommede p-beviser osv.

6. Er der foretaget dokumenterede beregninger, helst af uvildige erhvervsregnskabskyndige om, hvor meget koster administrationen af kontrakten med ParkZone (inkl. procentandelen af huslejen, driften af Ejendomskontoret, forbrug af el og varme, vand; slid på lokaler og diverse elektronik, adsl-/telefonregninger samt lønomkostninger for de indvolverede medarbejdere) - om måneden?

7. Hvem godkender denne (jfr. punkt 5.) omkostning?

8. Hvordan denne omkostning (jfr. punkt 5.) bogføres, konto osv?

9. Hvordan harmonerer påstanden om en "omkostningsfri" aftale med ParkZone med, at det er Askerød og Askerøds beboere, der gennem driften finansierer denne aftale samt gennem kontrolafgifter - direkte bidrager til ParkZones omsætning?


På forhånd tak

Greve, den 15. september 2009



Bemærk venligst: Denne besvarelse vedhæftet som pdf-fil en følgeskrivelse via e-mail til alle parter inkl. et resumè til Greve Kommunes Teknik & Miljø afdeling som en forudaftalt opfølgning på den tidligere henvendelse. Bilagt/vedhæftet følgende pdf-filer:

- Bilag 0: denne besvarelse

- Bilag 1: mit spørgsmål og svar herpå fra Afdelingsbestyrelse af d. 8. september 2009

- Bilag 2: Til ParkZone d. 3. juni 2007

- Bilag 3: Til borgmesteren d. 3. juni 2007
 
Bemærk venligst: Denne besvarelse vedhæftet som pdf-fil en følgeskrivelse via e-mail til alle parter inkl. et resumè til Greve Kommunes Teknik & Miljø afdeling som en forudaftalt opfølgning på den tidligere henvendelse. Bilagt/vedhæftet følgende pdf-filer:

Til Greve Kommunes Teknik & Miljø afdeling

Greve, den 16. september 2009

For nogle dage siden har jeg kontaktet Greve Kommunes Teknik & Miljø afdeling telefonisk, for at høre om Kommunens holdning til, at de kommunale adgangsveje til Askerød benyttes som reserve-parkeringspladser.

Min oplevelse af samtalen var, at Greve Kommune er pænt tolerant og vil selvfølgelig ikke fordrive enkelte personbiler parkerede på adgangsveje medmindre omfanget generelt påvirker adgangsmuligheder til Askerød.

Baggrunden for min henvendelse til Greve Kommunes Teknik & Miljø afdeling er Afdelingsbestyrelsens hensigt at genindføre parkeringsvagtfirmaet ParkZone AS med henvisning til, at dette skulle være den eneste måde at beskytte Askerød mod piratparkering. Problemet er blot, at dette handler om politik mere end det handler om beboernes tarv. Det handler mest om Borgmesterens krav om at Askerød finder en løsning på parkeringsproblemer, der udspringer af et stort underskud af parkeringspladser (under 0,5 parkeringsplads pr husstand mod 1,5 iflg. div. anbefalinger/forskrifter), og Afdelingsbestyrelsen i Askerød ønsker - gennem at genindføre ParkZone - slippe udenom at skulle etablere nye parkeringspladser på de dertil allerede reserverede arealer i bebyggelsen, i henhold til Lokalplanen.

Så hellere indføre en parkeringsordning ved ParkZone - velvidende, at denne ordning ikke kan fungere uden at de, af Kommunen ejede tilkørselsveje til Askerød (i så fald) må nødvendigvis fortsat benyttes som er integreret del af Askerøds egen parkeringsløsning. Det mener jeg er urimelig at udsætte os for, idet der jo ikke kommer flere parkeringspladser af, at et vagtfirma overtager opsyn med de, i forvejen for få parkeringspladser og da denne løsning kun kan fungere i kraft af "aflastning" på de kommunale adgangsveje til Askerød - vil jeg meget gerne høre om Greve Kommunes Teknik & Miljø afdeling er opmærksom på at - i realiteten - være part i en officiel parkeringsløsning i Askerød?

Jeg har korresponderet desangående med vores Afdelingsbestyrelse, hvor jeg stiller adskillige spørgsmål gældende netop disse forhold tillige med andre forhold i Askerød, der ikke har relevans for Teknik & Miljø afdelingen. Jeg vil derfor herunder citere fra korrespondancen den relevante part for Teknik & Miljø afdelingen og ellers vil jeg, for en god ordens skyld, til orientering vedhæfte denne mail det fulde ordlyd af mit svar til Afdelingsbestyrelsen.

Mit direkte spørgsmål til Teknik & Miljø afdelingen er - om Greve Kommune er indstillet på, fortsat er lægge arealer til den samlede parkeringsløsning i Askerød? Og i givet fald, hvor længe?

Bilejernes i Askerød problem er, at vi og vores gæster bliver flået af parkeringsvagtselskabet, mens vores Afdelingsbestyrelse snor sig for at undgå at anlægge nye parkeringspladser på der reserverede dertil arealer. Afdelingsbestyrelsens holdning afspejles tydeligt i, at selv i det kommende Helhedsplan er der ikke taget højde for vores reelle behov for at kunne parkere i det nødvendige omfang. Og så længe Greve Kommune ser stiltiende til, at de kommunale adgangsveje til Askerød benyttes til reserveparkering - vil endnu flere bilejere i beskæftigelse fraflytte Askerød, i kølvandet på de fraflytninger, der allerede er sket bl.a. af denne årsag.

I 2007 har jeg haft et læsebrev i Sydkysten om netop disse forhold (vedhæftet) og det lader til, at historien gentager sig, ikke mindst fordi Greve Kommune lukker øjnene for, at den "parkeringsløsning" Borgmesteren har stillet krav om - i realiteten ikke kunne gennemføres uden det kommunale "samarbejde" ved at lægge adgangsveje til.

Med venlig hilsen

I 2007 har jeg haft et læsebrev i Sydkysten om netop disse forhold (vedhæftet) og det lader til, at historien gentager sig, ikke mindst fordi Greve Kommune lukker øjnene for, at den "parkeringsløsning" Borgmesteren har stillet krav om - i realiteten ikke kunne gennemføres uden det kommunale "samarbejde" ved at lægge adgangsveje til.
Truslen om flere biler i Askerød er et mareridt.

Bragt først i Sydkysten i august 2007
og
i AT i september 2007

Jeg har med skræk læst i Sydkysten af 6. juni, at aftalen om den kommunale boliganvisningsret til Askerød er blevet forlænget til den 31.december 2010.

Når kommunen anviser bolig i Askerød, betyder det flere nye beboere med et job og - meget ofte også med en bil eller to i husstanden.

Truslen om flere biler i Askerød giver mig mareridt. Ikke flere biler i Askerød! Vi mangler dramatisk parkeringspladser selv til os, der bor her allerede. Vi parkerer på nakken af hinanden, og dem af os, der har forskudte arbejdstider, er henvist til at parkere ulovligt, hvor man bare kan klemme sig ind mellem andre i samme situation. Selv på græsplæner, i svingene, på kryds og tværs.

Vi er en bebyggelse med 722 husstande. Vi har kun 347 lovlige parkeringspladser til deling. Det er ikke nok. Det har det ikke været længe, og det vil heller ikke være nok fremover. Tværtimod bliver det værre, idet der er planer om en aftale med ParkZone A/S, der fremover skal administrere de (for) få parkeringspladser, vi har, hvilket betyder, at der vil blive udskrevet kontrolafgifter til alle der parkerer udenfor de afmærkede parkeringsbåse, uanset at de har en parkeringstilladeise i forruden.

Det vil sige alle, der kommer hjem senere end den almindelige fyraften + et par timer, vil betale kontrolafgifter, idet vi har for få parkeringspladser selv til os, der allerede bor her.

Vores bebyggelse er - som alle andre - omfattet af diverse lovgivninger, herunder Bygningsreglementet BR282. Her kan man læse, at der skal være mindst 1,5 parkeringsplads pr. boligenhed. I vores bebyggels4e er der under ½ parkeringsplads til hver husstand.

Da bebyggelsen blev opført i 1975 og siden udvidet med en ny tagetage på alle bygninger i 1993/94, var der ikke så mange biler, så i stedet for at anlægge mange tomme p-pladser, blev der i lokal planen reserveret områder til p-pladser til senere brug. Dette har dog lange udsigter, og i mellemtiden kommer vi, og specielt dem af os med forskudte arbejdstider, til at betale formuer i straf til ParkZone A/S for overhovedet at kunne parkere på hjemadressen.

De fraværende og fremtidige beboere med to køretøjer - eller arbejdsbilen med hjem - kommer til at stå i en endnu værre situation. Ejere af to biler i husstanden kommer til at betale 1200 kr. om året for en ekstra parkeringstilladelse, selvom der ikke er pladser nok til selv kun en bil pr. husstand!

Vore gæster? Ja, de må så komme med bus og tog. Her i Askerød er der nul parkeringspladser til gæster. Kommer gæsterne alligevel og venter i mere end 8 minutter, bliver også de pålagt kontrolafgifter til ParkZone A/S. Aftalen er ikke helt på plads endnu, men det bliver den.

Vort beboernævn/beboermøde er meget effektivt og plejer altid at gennemføre, hvad det mener er bedst for vor bebyggelse. Men lige netop en udvidelse af parkeringsarealet har ikke fået vort beboerdemokratiske blå stempel. I stedet får vi en aftale med ParkZone A/S.

Så please, boligsøgende med egen bil eller to - søg en bolig et andet sted.

Her i Askerød er der ikke plads til Jeres biler!
 
Back
Top