Viser resultater 1 til 13 af 13
    Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    77

Standard Modne kvinders manglende lyst til sex

Den mistede sexlyst hos modne kvinder er jo også et af de tabuemner, vi ikke gerne taler om, men ikke desto mindre tror jeg, det sker for mange af os, når vi kommer op i alderen.

I nedenstående artikel skriver Birgitte Rahbek, at det i stor udstrækning skyldes kvindens manglende selvværd. Det er måske, til en vis grad, rigtig nok, men jeg tror ikke altid, det handler om, at kroppen ikke mere er ”perfekt” – hvad det så end vil sige at være perfekt!

Jeg har en ide om, at det også kunne være, fordi kvinder og mænd har vidt forskellige forestillinger om, hvad god sex er, og at vi kvinder ikke er særligt gode til at fortælle mændene, hvad VI opfatter som god sex. De fleste kvinder gider ikke mere blot blive betragtet som et hul i madrassen, hvor manden skal have dækket sit fysiske behov – som det har været i generationer! Kvinder før os fandt sig i det – det gør vi forhåbentlig ikke mere!
    Det kunne også være, at kvinden i dagligdagen ikke mere har det samme overskud til at være den lidenskabelige elskerinde for sin mand, fordi mange af dem stadig har dobbeltarbejde. I min egen omgangskreds kan jeg se, at der stadig ikke er ret mange mænd i vores generation, der ligeværdigt tager del i alt det praktiske på hjemmefronten, selv om konen også går på arbejde hele dagen. Så kan overskuddet til at dyrke hed lagengymnastik vist ligge på et meget lille sted.

Mit tredje bud er, at mange mænd er af den opfattelse, at bare de kan give en kvinde orgasme ved at gnubbe de rigtige steder, så er de gode elskere – altså en ren ”teknisk” ting – hvor det for kvinden mere handler om lidenskab og følelsen af at være begæret.

I sidste ende kunne det jo også være en rent naturlig udvikling, når vi ikke længere er i stand til at føde børn. Hvad mener I andre?

Modne kvinder mister lysten til sex
    Fakta
    Sidste menstruation
    De fleste danske kvinder er 48 og 55 år, når de har deres sidste menstruation. Gennemsnitsalderen er 51,6 år.

Af BIRGITTE RAHBEK

Tre ud af fire kvinder mellem 50 og 60 år oplever, at den seksuelle appetit svinder. Og det er de utilfredse med.

Hedeture, søvnløshed, tørhed i skeden og humørsvingninger. Overgangsalderen påvirker kvinder både psykisk og fysisk, og for mange kvinder bliver klimakteriet skelsættende for deres sexliv.
    Tre ud af fire kvinder i halvtredserne oplever nemlig, at sexlysten svinder, og en tredjedel har højst sex med partneren en gang om måneden, viser en stor europæisk undersøgelse.
    Undersøgelsen er lavet i et samarbejde mellem 600 læger fra forskellige EU-lande, og 3000 europæiske kvinder mellem 50 og 60 år har deltaget i den.

Sex er vigtigt
    Kvinderne i undersøgelsen giver udtryk for, at de ville være henrykte, hvis deres sexliv var som før overgangsalderen. To ud af tre ville endda være mere glade og tilfredse med deres liv generelt, hvis det var tilfældet. Kvinderne anser nemlig et velfungerende sexliv for at være en væsentlig del af et godt liv og ikke mindst et godt parforhold.
    Alligevel er kvinderne tilbageholdende med at drøfte de seksuelle problemer med en læge. En tredjedel tilkendegiver, at de simpelthen synes, at det er for pinligt.
    »Laboratorietests viser, at ældre kvinders evne til at blive fysisk opstemt er den samme som før overgangsalderen. Men når kvinderne får problemer med lysten, er det et tabubelagt emne for både kvinderne og lægerne,« sagde den hollandske sexolog, Rik van Lunsen i følge den britiske avis Daily Mail, da han fornyelig præsenterede undersøgelsen på en kongres om overgangsalderen i Istanbul.

Mister selvværd
    På Dansk Sexologisk Center oplever sexolog Judith Rosenkrantz også, at der med klimakteriet og alderen kan opstå seksuelle problemer.
    »Jeg oplever, at der er sket et skred i løbet af de sidste et-to år, hvor jeg har mødt en del modne kvinder, som får problemer med lysten, fordi de ikke syntes om deres egen krop efter overgangsalderen. Kvinderne er - som samfundet - blevet enormt kropsfikserede, og mange er utilfredse med deres krop. De mister selvværd, og så ryger lysten,« siger Judith Rosenkrantz, som oplever, at den slags seksuelle problemer er forholdsvis nemme at få has på med terapi.
    »Ofte handler det om at sætte sig ned og grine lidt af, at huden er blevet løs, og at barmen og bagdelen bliver slap i takt med at rynkerne bliver flere og flere. Og så skal man ellers i gang med at genopbygge sexlivet ved at lave forskellige øvelser og afsætte tid til hinanden,« siger Judith Rosenkrantz.

Kvinder på nettet
    Ofte er det små ting, der kan virke ubetydelige, som får stor indflydelse på lysten: »For eksempel er der mange mænd, der kigger på nøgne kvinder på nettet med deres koners billigelse. Kvinderne tænker typisk, at det er meget uskyldigt og harmløst - men nogle bliver alligevel påvirkede af det. De sammenligner sig selv med de unge kvinder på nettet og bliver i tvivl om deres eget værd som sexpartnere. Og når selvværdet bliver påvirket, er lysten og initiativet oftest det første, der ryger,« siger Judith Rosenkrantz.
    Alder er som at bestige et bjerg - man bliver nok lidt forpustet, men man får en langt bedre udsigt!

Guest avatar
    JS Gæst

Standard

Hej Anne

Jeg tror, at vi kvinder er ligeså forskellige på det punkt som på så mange andre punkter, og når jeg har snakket med mine veninder, om sex i parforholdet, så er det ikke fordi kroppen ikke er så ung mere, når lysten mangler. Det er mere mandens manglende visen kærlighed, vise interesse for sin kvinde, og fornemme hende der hvor hun er lige nu, være lyttende og ikke bare sidde med fjernbetjeningen i hånden når han er hjemme. Det dræber jo al lyst til sex.

Én sagde at hvis det kun drejer sig om disse som hun kalder ”latterlige bevægelser” så kan det være det samme, og her vil jeg da gerne give hende ret. At føle sig forpligtet til at dyrke sex, uden lyst er også et dårligt udgangspunkt for nydelsen, og den alder tror jeg, vi er kommet over.

Men jeg tror, at man sagens kan have et godt parforhold med stor kærlighed til hinanden uden at dyrke sex flere gange om ugen og jeg tror også at lysten daler med alderen. Der er så mange andre værdier, der giver større glæde end sex.

Det er jo nok tabubelagt fordi medierne fortæller os, at det er normalt at dyrke sex uanset hvor gammel du er, og hvem vil være unormal. Personlig mener jeg at man skal gøre det når lysten melder sig og ikke fordi det nu er lørdag eller onsdag, og så er det underordnet om det sker en gang om ugen eller en gang om måneden, eller endnu sjældnere.

Knus JS

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    77

Standard

Hej JS.

Vi kunne ikke være mere enige. Jeg tror nemlig heller ikke, det skyldes kvindens manglende selvværd, som Birgitte Rahbek skriver.

Det er da muligt, der er lavet undersøgelser omkring det, men jeg tror stadig, at mange kvinder ikke TØR indrømme den manglende lyst, for det får dem til at føle sig "forkerte". Det kan så måske være årsagen til deres manglende selvværd - det er skruen uden ende!

Hvorfor ikke bare acceptere tingenes tilstand i stedet for at spille komedie og foregive lysten blot for at tilfredsstille mændendes behov? Det må virkelig være dræbende!
    Alder er som at bestige et bjerg - man bliver nok lidt forpustet, men man får en langt bedre udsigt!

Guest avatar
    JS Gæst

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af Anne
    Hej JS.

Hvorfor ikke bare acceptere tingenes tilstand i stedet for at spille komedie og foregive lysten blot for at tilfredsstille mændendes behov? Det må virkelig være dræbende!
    Hej Anne

Her er jeg også meget enig med dig, jeg selv kunne ikke drømme om at tilfredsstille min mand uden selv at have lyst. Som een af mine veninder siger - så gør det selv mand -

Nej lad os turde være den man er, det er noget alle kvinder burde lære, ikke noget med at spille, men lære at acceptere forskellighederne i stedet for altid at sammenligne. Men medierne kører også altfor meget på hvordan de synes vi alle skal være.

Morgenknus JS

Guest avatar
    Bea Gæst

Standard

Hej Anina, Anne og JS

Jeg synes det er så skønt at læse det I skriver og jeg kunne ikke selv have udtrykt mig så godt, som Anne og JS. Jeg har aldrig talt så meget om disse emner hverken da jeg var ung eller senere. Jeg er flasket op med, at sådan noget taler man ikke om, og ja, det præger mig altså stadigt.

Knus Bea

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    72

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af Bea
    Hej Anina, Anne og JS

Jeg synes det er så skønt at læse det I skriver og jeg kunne ikke selv have udtrykt mig så godt, som Anne og JS. Jeg har aldrig talt så meget om disse emner hverken da jeg var ung eller senere. Jeg er flasket op med, at sådan noget taler man ikke om, og ja, det præger mig altså stadigt.

Knus Bea
    Jamen, Søde Sveske

Så prøv lige at læse omtalen af "Mod nye horisonter" her: http://www.overgangsalderen.net/foru...ergangsalderen og du vil kunne se meget tydeligt, at Anne og JS, afgjort er undtagelser.... Kun ved at fjerne sig fra sin tvangsprægning, kan vi ændre statistikkerne og derved også opnå meget mere trivsel.... og i mange tilfælde også en ny form for lykke.... af den slags man kan tage med sig når man skal herfra, efter at denne forinden smittede af på vores børn. Og det er ikke så ringe.... slet ikke så ringe endda
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    72

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af Anina
    og du vil kunne se meget tydeligt, at Anne og JS, afgjort er undtagelser.... Kun ved at fjerne sig fra sin tvangsprægning, kan vi ændre statistikkerne og derved også opnå meget mere trivsel.... og i mange tilfælde også en ny form for lykke....
    Det tror jeg faktisk, de to gæve og modige fruer netop havde gjort i tidens løb.... jeg æder den hat, jeg ikke har - hvis jeg ikke har ret

I øvrigt tror jeg, at Yoda hører til dem, der ikke har i sinde at justere på sine forventninger til sexlivet.... i hvert fald ikke i anledning af alderen. Lad os lokke hende på "skråplanet" når hun igen er "ovenpå" en dag.
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Guest avatar
    JS Gæst

Standard

og du vil kunne se meget tydeligt, at Anne og JS, afgjort er undtagelser.... Kun ved at fjerne sig fra sin tvangsprægning, kan vi ændre statistikkerne og derved også opnå meget mere trivsel.... og i mange tilfælde også en ny form for lykke....
    Det tror jeg faktisk, de to gæve og modige fruer netop havde gjort i tidens løb.... jeg æder den hat, jeg ikke har - hvis jeg ikke har ret
    Hej Anina

Du har ganske ret, og du kan stadig bevare den hat du ikke har Jeg har fjernet mig meget langt fra det jeg har lært som barn og fra det småborgerlige miljø jeg er vokset op i. I mit barndomshjem betød det så meget hvad naboerne mente og sagde... jeg kan næsten få røde knopper af at tænke på det.

Og det medførte at jeg faktisk altid har haft de røde sokker på, hvilket jeg kun kan anbefale Så min mand har det ikke bedrer end godt, nej det er ikke rigtigt jeg holder faktisk meget af ham og omvendt.

Mine gode og tætte veninder har jeg kendt fra 25-45 år så det er jo lang tid, og vi kender hinanden, og vi behøver aldrig at forklare så meget. Ingen af os er blevet skilt, vi lever alle med manden fra dengang... Men hvis de (mændene altså) hørte vores snakke så ville de få røde ører, men det sker næsten aldrig det er vores snak helt for os selv.

Nå nu må jeg ud til maden, den laver sig jo ikke af sig selv, og manden min har travlt på arbejde, og er ved at være for gammel til det race.

Knus JS

Guest avatar
    Bea Gæst

Standard

Jeg har været inde og læse omtalen af Mod nye horisonter.

Hold kæft hvor det rammer på nogle punkter, men på flere punkter har jeg flyttet mig med " store skridt" og det går stærkt lige nu. Jeg er på rette vej. Jeg er 51 år, og har også været en oprører i familien, men trods dette er jeg blevet tvangspræget i den grad, at der er noget der hænger fast endnu.

Det er gået op for mig hvor stor en indflydelse min mor har haft på mig. Hun har altid været ked af, jeg var oprører, men det var jeg. Inderst inde har jeg bare været ked af det alligevel på en og samme tid som jeg protesterede vildt. Jeg har ofte været i tvivl, om det jeg tænkte tænkte og gjorde var ok. Jeg har ikke kunnet løsrive mig, så tror da pokker at jeg til tider har været forvirret. Jeg har som Anne JS altid lært at det betød meget hvad naboen ogfamilien mente og sagde. Jeg har altid protesteret og sagt at jeg ville leve som jeg synes var bedst og skide være med hvad de andre siger, jeg har også hadet dette. Når jeg nu har været en oprører og altid sagt hvad jeg mener, hvorfor pokker har jeg så gået rundt og været usikker på, om det nu var rigtigt at gøre som jeg gjorde : : : : :

Det her er for stor en mundfuld lige nu, jeg må vist lige sove på det.

Min mor har elsket mig, det er jeg heldigvis ikke i tvivl om, hun har gjort hvad hun troede var rigtigt at gøre.

Mange søvnige tanker Bea

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    72

Standard

.... hvorfor pokker har jeg så gået rundt og været usikker på, om det nu var rigtigt at gøre som jeg gjorde : : : : :
    Netop! Det kunne jeg også tænke mig at vide.... hvorfor gjorde du det? Eller rettere: hvorfor gjorde du det så længe?

Rigtig mange knus

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    77

Standard

Det er fantastisk at læse jeres indlæg! Hvor er vi kvinder dog i grunden ens. Vi ligger så godt som allesammen under for en masse normer og uskrevne regler, som vi har slæbt med helt fra barndommen! Desværre er der alt for få, der får løsnet op for den spændetrøje!

Jeg har lige læst forordet til "Mod nye horisonter", og den er fluks bestilt på biblioteket. Den MÅ jeg bare læse.

Knus, Anne

Guest avatar
    JS Gæst

Standard

Det er gået op for mig hvor stor en indflydelse min mor har haft på mig. Hun har altid været ked af, jeg var oprører, men det var jeg. Inderst inde har jeg bare været ked af det alligevel på en og samme tid som jeg protesterede vildt. Jeg har ofte været i tvivl, om det jeg tænkte tænkte og gjorde var ok. Jeg har ikke kunnet løsrive mig, så tror da pokker at jeg til tider har været forvirret. Jeg har som Anne JS altid lært at det betød meget hvad naboen ogfamilien mente og sagde. Jeg har altid protesteret og sagt at jeg ville leve som jeg synes var bedst og skide være med hvad de andre siger, jeg har også hadet dette.

Mange søvnige tanker Bea
    Kære Bea

Dette kunne også været skrevet af mig men bare med den forskel at min mor var så dominerende at jeg faktisk følte det som en lettelse da hun døde, ja det lyder måske ikke pænt, men sådan havde jeg det. Først der for ca 10 år siden begyndte jeg at løsrive mig fra den magt hun havde haft over mig.

Jeg har også kendt til den usikkerhed om jeg nu var god nok når jeg sagde og mente noget, her vil min mand nok protestere for det var ikke i forhold til ham jeg havde det sådan, men når jeg var sammen med andre. Selv i dag kan jeg have en snert af det kan stadig tænke åh skulle jeg nu have sagt det, for jeg er lidt hurtig på aftrækkeren, og det kan godt give nogle knubs.

Har altid været en oprører som du, men følte mig så sandelig også som det sorte får hvilket min mor ofte fortalte mig. Ofte sagde jeg det samme som hun, bare for at få fred, og det giver jo nogle forfærdelige traumer for ens selvtillid.

Jeg har arbejdet meget med mig selv de sidste ti år fra jeg var omkring 50, og i dag føler jeg, at jeg er tro mod mig selv, at jeg tør tro og mene hvad jeg inderst inde føler, og sælger ikke ud af mine holdninger. Ikke fordi jeg ikke kan flytte mig for det gør jeg så sandelig, den verden vi lever i er jo konstant i forandring, og det er jeg jo så også.

Som Anne skriver hvor er vi ens når det kommer til stykket, og hvor er det svært at slippe alt det vi har med fra vores barndom, men det er ikke umuligt det ved jeg. Mange små skridt gør hele tiden en stor forskel.

Morgenknus JS

Guest avatar
    Bea Gæst

Standard

Hej Anina

Jeg ved ikke hvorforjeg gjorde det så længe, men måske er det fordi jeg blev gift før jeg havde prøvet at være mig sel, ja, finde mig selv. Jeg var til en håndlæser for godt et par år siden, hun fortalte mig, at det så ud som om jeg har gået rundt og været noget som jeg ikke er. Detender med hun får ret, for jeg har sgu skullet søge efter personen Bea i lang tid. Måske er det fordi min mand har overtaget mors rolle og jeg bare har ladet ham gøre det : Det er nok sådan det er.
    :idea:

Knus Bea

Bookmarks

Regler for indlæg