Viser resultater 1 til 7 af 7
    Registreringsdato
    Feb 2005

Standard Migræne og gule kørebriller

Citer Oprindeligt indsendt af Sally
    Bedst som jeg sidder og hygger mig ved computeren, kan jeg få de typiske synsforstyrrelser med zig-zag mønstre, som i løbet af en halv time bliver så kraftige, at det er umuligt at læse. Så er det bare med at tage noget smertestillende i en fart og komme ned at ligge.
    Jeg er heldigvis ikke så hårdt ramt som mange andre - et anfald er typisk ovre på 12 timer.
    Hej Sally
    Du skal altid sørge for at have GULE kørebriller liggende tæt på. Meget ofte giver det en stor lindring medens migræneanfaldet står på, at kunne se uden ekstra jag i hovedet p.g.a. lys. De dage hvor du mærker du er mere lysfølsom end ellers - er dette dagen anfaldet KAN komme og hav så altid disse briller med når du går ud i solen, sidder foran fjernsyn eller computer.
    Jeg synes at 12 timer i sengen er lidt rigeligt at bruge på et migræneanfald. Siden Imigran er kommet frem, afbryder den anfaldet max to timer efter indtagelsen.

Ha`en god dag
    Alle kan altid sende en kommentar til os, ved at klikke HER!

Guest avatar
    Gæst Gæst

Standard

Hej alle Jer med migræne

Blot for at sige at der faktisk er 6 forskellige midler af samme type som Imigran, som Admin nævnte - de tilhører gruppen triptaner (en triptan, to triptaner), og har været på markedet (kun på recept) siden 1992. Hvis nogen med migræne skulle læse dette, kan det varmt anbefales at snakke med lægen om at prøve anfaldsbehandling med en af triptanerne. De er hver for sig lidt forskellige - nogle virker hurtigere end andre, nogle udskilles hurtigere end andre osv., så der er mulighed for de fleste at finde en, de har det godt med. Snak med lægen om efterhånden at prøve mere end en af dem - den næste kunne være bedre lige netop til dig!

De er hundedyre (ca. 50 kr per pille) , men medicintilskuddet betaler hurtigt en stor del af regningen.

Triptanerne sælges under navnene Almogran, Imigran, Maxalt, Naragran, Relpax og Zomig (alfabetisk liste - ingen prioritering eller anbefaling her).

Nogle triptanbrugere får trykken for brystet, og det kan være ret ubehageligt og skræmmende når man først oplever det, men det synes ikke at være farligt. Har man hjerteproblemer bør man IKKE tage triptaner.

Kik også på Migrænikerforbundets hjemmeside www.migraeniker.dk - der er masser af information om migræne.

Held og lykke

Anne

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    Et sted i verden
    Alder
    66

Standard

Kære Anne

Tak for oplysningen!

Heldigvis lider jeg ikke ofte af migræne, så jeg klarer mig. Det er værre for dem, som jævnligt lider af den type hovedpine.

Min migræne kommer dog hyppigere nu, hvor jeg er i overgangsalderen - det er lidt underligt!

KH
    Sally
    Carpe Diem

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    73

Standard Re: Migræne og gule kørebriller

Ja, de gule briller pynter ikke, men altså - virker! Også i den grad!

Jeg bliver aldrig træt af at anbefale dem til højre og venstre, Gud-og-hvermand og til dem, der gider eller ikke gider høre om det.

Jeg ejer gule clip-on briller til mørkekørsel, hvor man slet, slet ikke bliver blændet af de modkørende lys på motorveje og landeveje udenfor byernes lys.

Jeg ejer også andre gule briller.... denne gang såkaldte beskyttelsesbriller ( http://www.3mshop.dk/product.asp?product=159 ) fra 2M, findes også i andre "udgaver".... Men jeg foretrækker altså disse fra 3M fordi de er ridsefrie OG - meget vigtigt - de dækker øjnene hele vejen rundt, så der ikke sker indtrængen af almindeligt lys fra siderne....

Man ser ud som en anden ET , men hellere det end at sidde og ikke ustraffet at kunne se på en hvid avisside eller TV-skærm, eller monitorflimmer - eller bare et lyst vindue midt på dagen, når migrænen er på vej eller før anfaldsmedicinen får tid til at virke...

Jeg opdagede virkningen af de gule briller engang i tidernes morgen, da jeg skulle køre hjem fra jobbet og min migræne var i fuld gang med at blive værre og værre.... Det oprindelige Imigran (før den kom i version: Imigran Sprint) var op til to timer om at virke (på mig) og jeg frygtede vejen hjem, med alle disse lys hvor hvert et lysglimt fik mig til at krybe sammen af smertejag i hovedet....

Dagen forinden havde jeg købt de gule clip on`s jeg fik anbefalet som velgørende i mørkekørsel, hvilket var værdifuldt for mig, idet jeg havde før oplevet migræneanfald udløst af et stærkt modkørende lys ude på vejene. Hvis de gule briller kunne forhindre denne effekt, det modkørende lyst kunne have på min migræne - var det så absolut værd at afprøve.... så den dag jeg skulle hjem med migræne allerede i udbrud - havde jeg faktisk de gule clip on i handskerummet.

Hmm.... underligt nok, syntes jeg at straks efter at de gule clip on`s kom på - lettede også mine smerter en del... Og der var - siger/skriver - ingen problemer med at køre og møde de modkørendes lys.... Migrænen forsvandt ikke, men blev betydelig mindre "gennemtrængende" og tålelig nok til, at man kunne køre hjem fri for panik og frygt for, at komme galt afsted bag rattet.

Det korte af det lange er, at da jeg kom ind i boligen og havde taget de gule brille af - skyndte jeg mig, som død og helvede - at tage dem på i en fart igen. Det viste sig, at det er alle lys, brillerne hjalp mod under migræneanfaldet.... Også flimmer fra fjernsynet og monitor... Man kunne faktisk fortsat arbejde med sine ting, selv om migrænen ikke var væk...

...og så er det, at jeg begyndte at spørge mig selv om.... hvor meget egentlig lyset optager af det fulde "omfang" af migrænen? Det oplevedes faktisk (af mig) som om anfaldet blev ca. "halveret" i styrken efter at jeg havde taget de gule briller på.... Så måske er det følsomheden over for det ganske bestemte lysspectrum, de gule brille filtrerer bort - der har en medvirkende indflydelse på enten udløsning af migræne eller "vedligeholdelsen" af den - når den så endelig er brudt ud....

Og nu til morgen - er jeg vågnet op og efter ganske få "blink" med øjnene.... kom synsforstyrrelserne! Et 110% sikkert tegn på, at migrænen er under opsejling! Ih guder.... ikke igen!

Straks slugte jeg 1 Kodamid med et glas vand (hjælper sommetider og standser et anfald.... hmmm... 1 ud af 5 gange, hvis indtaget før anfaldet er brudt ud) og i en fart - på med mine gule ET-briller fra 3M!

Hmm... og nu sidder jeg her.... klokken snart 13 og.... har ingen migræne, selv om jeg sad og skrev hele morgen og selv om jeg mærker, at den sidder og gemmer sig i den ene side af baghovedet.... så jeg tager ikke frivilligt mine gule briller af foreløbigt. Ikke tale om

"ET phone home"

God bedring derude
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    73

Citer Oprindeligt indsendt af Anina Se indlæg
    Hmm... og nu sidder jeg her.... klokken snart 13 og.... har ingen migræne, selv om jeg sad og skrev hele morgen og selv om jeg mærker, at den sidder og gemmer sig i den ene side af baghovedet.... så jeg tager ikke frivilligt mine gule briller af foreløbigt. Ikke tale om
    Og nu er klokken lidt over halv seks om aftenen og.... fortsat ingen migræne. Fremover rører jeg mig ikke ud af stedet, uden at have de gule briller med, hvorend jeg går
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Jul 2006
    Lokation
    Kbh
    Alder
    59

Håber du stadig er migrænefri og har nydt dagen... 7-9-13 er jeg fri for hovedpine/migræne så jeg kan ikke komme med gode råd andet end et kæmpe knus
    Knus fra Helle

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    73

Citer Oprindeligt indsendt af Helle Se indlæg
    Håber du stadig er migrænefri og har nydt dagen... 7-9-13 er jeg fri for hovedpine/migræne så jeg kan ikke komme med gode råd andet end et kæmpe knus
    Foretrækker kæmpe knus

Bookmarks

Regler for indlæg