Side 3 af 4 Første 1234 Sidste
Viser resultater 61 til 90 af 99
    Registreringsdato
    Jul 2008
    Alder
    69

Standard Re: "Kan man skrive kritisk om læger?"

Lisbeth Knudsens Blog: "Kan man skrive kritisk om læger?"

rosa uhrenholt nielsen, 7. september 2009 kl. 11:41

@ Jytte Hestbech 7. september 2009 kl. 09:42

Jeg kunne tænke mig at høre hvad der er forkert for dig her. Du får at vide, at du har kronisk betændelse i bugspytkirtlen, så er du jo ikke rask. Dine nyrer og din lever er undersøgt ved blodprøver, som er normale. Derudover er din lever MR-skannet.
    Tror du ikke en MR-skanning uden kontrast viser noget? Hvad er det du mangler fra lægerne?
    Jytte

Du har helt ret. bortset fra, at jeg igennem det sidste halve år konstant har fået besked på at jeg skulle have lavet nye blodprøver, da mine levertal var forhøjede.
    ligeledes havde han fortalt, at der var cyster i min lever.

Ifald mit vitamin og mineralniveau er normale, vil det være første gang i mit liv, idet der altid har været meget store udsving. Især natrium/kalium har altod været en gåde for læger, ligesom jeg altid har døjet med blodmangel. Dette mener jeg selv kan være årsag til mit alt for høje blodtryk. i går morges: 203/126

Jeg har marginalt igA, ligesom der er udsving i igG. igen: mine tarmproblemer igennem årene, ligesom muskelsmerter, er af læger blevet afvist med psykiske problemer. Hvilket jeg absolut aldrig har døjet med, måske tværtimod…

Ved indlægelsen til obs for blodprop: kolesterol katastrofalt højt. medicinsk behandling skulle straks iværksættes. 2 uger tidl. havde kolestrol været normal, ligesom jeg lod være med at tage medicin, før jeg igen havde snakket med min “nye” praktiserende læge. Her fattede han, igen, ikke, hvad der foregik så han kontrollerede igen kolesterol. og igen Fuldt normale værdier. Ligesom han efterfølgende ikke fattede, hvordan jeg skulle have udviklet en stor cyste med byld i løbet af mindre end to uger. Der var trods alt normalt Dr.Lund ved undersøgelse. han havde sendt mig derop pga. store hævelser i højre side.

Jeg har adskillige gange i mit tidl. forløb konstanteret, at læger havde informeret andre læger om min behandling. bl.a er der, i min særdeles sparsomme journaloplysninger kopi af de svar, den daværende læge havde givet min tidl, for at holde vedkommende a`jour med, hvilke informationer hun havde videresendt/ skrevet og givet i ny GHU til de sociale myndigheder ved ansøgning om forhøjelse af pension..

Kopien ligger i mine papirer. ligesom der blev aftalt, hvilken læge jeg evt. skulle henvises til. der blev intet foretaget, for jeg blev aldrig sendt videre. Igen GIK HUN UD FRA at det måtte have været lavet tidl… da var blodtryk lige så højt.

Derfor ved jeg/vi med sikkerhed, at der er foregået denne trafik. Ligesom jeg ikke kunne få undersøgelser pga. blodtryk osv. selv alvorligt fald kunne ikke efterfølgende blive undersøgt.

Det blev afvist ved lægevagten, ligesom ved kontakten med daværende læge som noget fis. det kostede efterfølgende mere end 20 behandlinger ved kiropraktor, da min rygsøjle havde forskubbet sig.

Problemet er vist nærmere, at tidl. læge i samarbejde med de sociiale myndigheder ville have en hurtig diagnose. den blev også givet: et kvarter på Aalborg Sygehus, så havde jeg fået stemplet i panden: FIBROMYALGI. Dette udløste pension, og siden har alle læger været sikre på, at alt måtte være undersøgt, for ellers fik man ingen pension.

Ved mit efterfølgende job, deltids, blev dette igen blokeringen. For med en pensionstildeling: Ingen mulighed for A-kasse, ingen mulighed for evt. udbetalinger fra Pensionskasse, måtte arbejde med 18 løntrin under kolleger, selv om vi delte en stilling osv…

For, alle går ud fra, alle tror eller forventer, at de gør arbejdet mere grundigt end de selv. De tror, de regner med, de går ud fra..

Oprigtigt talt ville det nok være mere optimalt, hvis der i stedet blev udarbejdet retningslinjer, som forpligtede til at undersøge, når og hvis det er muligt, om disse betingelser var opfyldt, og hvorledes facit havde været. Det skal foreligge i en salet skemaform, så det er overskueligt.

Det vil give en større sikkerhed end i dag, hvor den ene afd. ikke engang har set papirer fra det oprindelige forløb…

så, Doris og Jytte, jeg er helt enig med jer:

Det er grove brud på lovgivningen… dog kan jeg trøste med, at første skred nu er sket mht. en del videresendelse af informationer:

http://www.ast.dk/afgoerelser/princi...er/186-09.aspx

Vi er en del, som har arbejdet med disse problemstillinger i årevis, ligesom jer. så dette ser jeg som et første tegn på at der måske kan indføres menneskerettigheder for disse patienter.
    ”Anspændt til det yderste for at løfte den mægtige sten og atter og atter skubbe den op ad bjergets side...."(Albert Camus om Sisyfos)

Registreringsdato
    Jul 2008
    Alder
    69

rosa uhrenholt nielsen, 7. september 2009 kl. 12:07

Jytte. Glemte lige i farten: jeg har aldrig haft de symptomer, som kronisk Pancreatitis udløser, tværtimod.

Jeg har aldrig haft diarre, som vel er et af de bedste signaler. Dvs. jo, men for mange år siden, da har jeg muligvis haft. men det er altså mindst 20 år siden ( dengang jeg fik diagnosen Fibromyalgi). Smerter har aldrig været mit største problem, men derimod udmattelsen. Ligesom jeg altså har været i stand til at holde vægten nu de seneste 2 år… stadig 41 kg.

Eneste behandling, hospitalet har tilbudt har været: Deltagelse i medicinforsøg med Lyrica, som smertestillende samt Creon, åbenbart også som forsøg (med afsindige bivirkninger i form af smerter, som jeg forbandt med en udvikling i sygdommen. ingen orientering om osv). Ingen forsøg på at finde ud af årsag til blodtryksstigningen, ingen udredning for at finde årsag til afvigelserne i mineraler osv.. Iflg, journal skulle jeg have været henvist til udredning for stofskiftelidelser i januar 2008, det er endnu ikke sket.

Meget stor plet på spiserør: den skulle underøges. kontaktede dem selv tre mdr. efter. jeg blev lagt i narkose, men de havde ikke foretaget nodet. pletten var der stadig. Den måtte være på grund af mavesyrereflux… satte mig ligeledes i behandling for mavesår. uden at undersøge for helikopbacter osv. Og… jeg har aldrig haft symptomer på for meget mavesyre, tværtimod har der igennem årene være tale om en evt. sjøgren, da jeg altid er helt udtørret. Men iflg. lægerne må jeg tage fejl, for jeg må have for meget mavesyre… IGEN, det går vi ud fra…for det er det normale.

Det finder jeg er det gale i hele dette forløb, idet jeg allerede som ung fik at vide af daværende læge, at vi skulle holde øje med stofskiftet, da jeg havde struma, der dog endnu ikke var behandlingskrævende.

Hvad er kriterierne for at stille diagnosen Fibromyalgi, nu som dengang ? Stofskiftelidelser, og gigtsygdomme skal være udelukket, ligesom vitamin og mineraler osv. Jeg finder ikke dette er optimalt. så jeg kan fint følge Lene.

Jeg bliver stadig mere afkræftet. musklerne svigter mere og mere. Så, jeg føler mig hensat i krogen i ventesalen for sidste afgang.

rosa uhrenholt nielsen, 7. september 2009 kl. 15:29
    @ Jytte Hestbech 7. september 2009 kl. 14:46

Jeg mister helt lysten til at læse dine indlæg.

Tilsyneladende har du været så heldig at få en diagnose, nemlig kronisk betændelse i bugspytkirtlen, men det er du ikke tilfreds med. Det er jo den risiko man løber, når man bliver undersøgt på alle mulige måder. Hvad vil du hellere have at lægerne skulle påvise? Hvad er du bange for, at du fejler?

Tænk dig godt om før du skriver, for hvis tingene ikke hænger sammen, så orker man ikke mere at læse dine indlæg.
    Jytte

Du har ret i, at du ikke orker at læse mine indlæg. Mit problem er mindsansten ikke, at jeg er bange for at fejle noget. Jeg er, tværtimod, rasende over at have fået lov at gå på denne måde i årevis.. Jeg har altid været den udadvendte problemknuser, så jeg hader, mildest talt, den situation jeg nu er sat i.

Og, du begår nu her nøjagtigt samme brøler, som læger iøvrigt begår:

Du læser det jeg skriver som en vis mand læser biblen. Du synes ikke, der er noget påfaldende i, at jeg 26.06. får et brev om, at alt er normalt, incl. enzymerne efter undersøgelsen d. 21.07 og..... så jeg får brev om 25.08 at min enzymproduktion er meget svært nedsat?

Hvordan kan dette passere. Eller jeg kan måske heller ikke læse eller fatte. Jeg er forundret.... altså, alt er normalt, fire uger før undersøglesen bliver foretaget ??

Hvis du ikke kan læse et forløb som dette, kan det måske også være fordi du ikke fokuserer på andet end at det bryder din tråd vedr. dit forløb og retslægerådets praksis? Beklager, men retslægerådets stilling er noget, de færreste kommer ud for.

Den behandling, hvis beskrivelse jeg her har forsøgt at fremlægge gør jeg ud fra den måde, de tusinder af mennekser, som i dag er parkeret på dagpenge, kontanthjælp eller pension, nu ofte er ofre for.

Dem, der er blevet ofre for denne forbandede TERM-model, som forhindrer lægerne i at undersøge ordentligt fra starten, fordi regionerne vil spare os omkostningstunge væk.

Dem, der nu pr.automatik bliver sendt til en somatiseringsekspert, eller som under alle omstændigheder bliver ofre for, at de sociale myndigheder også er oplært i at stille psykiatriske diagnoser. Endda ofte med et krav om at vedkommende skal indtage eksempelvis Lyrica og andre tricykliske antidepressiva eller psykofarmaka....”behandling” foregår ofte som deltagere i randomiserede forsøg ? Er det ikke i stor stil et brud på psykiatriloven og tvang i psykiatrien?

DET er, om noget, en krænkelse af menneske-rettighederne. Når både lægelov, lov om tavshedspligt, forvaltningslove, love om hvorledes en psykiatrisk diagnose skal stilles og ud fra vedkommende tests, for ikke at tale om alle de andre krænkelser…

Lovene brydes hver dag, overalt i landet.. Som bruges, til at sortere nogen fra…
    så, desværre. for at skildre sådanne forløb, kan jeg ikke indstille til et chat-niveau eller en SMS.
    ”Anspændt til det yderste for at løfte den mægtige sten og atter og atter skubbe den op ad bjergets side...."(Albert Camus om Sisyfos)

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    72

Anina W. 8. september 2009 kl. 03:17 (ikke postet på bloggen)

@ rosa urenholt nielsen 7. september 2009 kl. 12:07 :

"Det finder jeg er det gale i hele dette forløb, idet jeg allerede som ung fik at vide af daværende læge, at vi skulle holde øje med stofskiftet, da jeg havde struma, der dog endnu ikke var behandlingskrævende."
    Nu ved jeg ikke hvad har lægen bygget sin diagnose om en "ikke behandlingskrævende" struma på. Men det ville ikke undre mig hvis dine laboratiorietal befandt sig indenfor den norm lægerne bruger, når de træffer en afgørelse om en behandling skal "afventes" eller afvises. Det er nemlig ikke sygdomme, men de lægefaglige organisationer, der træffer afgørelsen om man er syg eller om man er rask. Det er min påstand, at netop disse guddommelige afgørelser står bag eksplosionen af de sidste 20-30 års "funktionelle lidelser". De "nye" og udskældte sygdomme - er måske slet ikke så "nye" endda... Måske er de ikke engang bare sygdomme, men snarere følgesygdomme efter en overset og derfor ubehandlet oprindelig stofskifte-sygdom?

Jeg er engang faldet over et brev, en amerikansk kvinde - Gail Wurmstein skrev til Oprah, i anledning af Oprah Awareness Campaign. Til min skræk, under nærlæsningen - er det gået op for mig, at dette brev kunne lige så godt være skrevet af mange danskere, man enten ikke kan finde ud af diagnosticere eller - som allerede har fået diagnosen Fibromyalgi eller Kronisk Trætheds Syndrom, uden at man besværer sig med at finde ud af en måde, at hjælpe dem af med deres værste symptomer... Passage i brevet, der har fået mig til at fare op af stolen er følgende:

Kronisk træthedssyndrom og Fibromyalgi er to sygdomme som er nye. Sjovt nok, blev de aktuelle lige efter at Synthroid (Synthroid svarer til det danske Eltroxin) og TSH-testene begyndte at indgå standard behandling. De fleste med fibromyalgi og KTS har problemer med skjoldbruskkirtlen. Ømme led og træthed er to af de oftest forekommende symptomer ved lidelser i skjoldbruskkirtlen. Et fåtal læger er nu begyndt at udforske denne nye viden, hvi8lket har ført til adskillige succesbehandlinger af fibromyalgi og KTS ved at dosere T3-hormon. Glem ikke at siden indførelsen af TSH-test, har læger ordineret lige præcis hormontilskud nok til at TSH niveauet kom ned under 5, men dog uden at behandle patienten fuldt ud. Husk også på, at T3-hormon ikke er tilstede i Synthroid (Synthroid svarer til det danske Eltroxin). Det er kombinationen af disse to fejl-dispositioner, der har skabt sygdomme som fibromyalgi og KTS.

Ovenstående citat gælder fortrinsvis diagnosticerede stofskiftepatienter. Men hvad med alle de andre, der ikke havde konstateret en stofskiftesygdom fordi de er ikke blevet screenet for det - enten fordi lægerne ikke kender nok til stofskiftesygdomme/symptomerne eller - nøjes med at se på laboratorietal - i stedet for at interviewe patienter og registrere (respektere) deres symptomer. Og når man samtidig erkender, at selv et sundt stofskifte falder med årene til det skraber bunden under og efter overgangsalderen - er man kommet tæt på svaret på, hvorfor er der så mange kvinder og færre mænd, der rammes af disse sygdomme... Hos en del af yngre kvinder opstår disse problemer ofte i forbindelse med graviditeter idet moderen er fosterets eneste "kilde" til thyroid-hormoner, hvorfor hun selv kan komme ud for hormonmangel, hvilket på sigt kan udløse et permanent stofskifteproblem...

Alt dette kan forebygges, hvis man er en fritænkende læge! En fritænkende læge sætter sin patient under skærpet opsyn allerede når TSH ligger på 2. Stiger TSH-tallet med blot et point første og anden gang der foretages blodprøvetest indenfor de efterfølgende 7-8 uger - bør patienten udredes for en autoimmun thyreoideasygdom tillige med igangsættelse af behandling for at kompensere for den underaktive skjoldbruskkirtel. I den ideelle verden. Desværre for os - bliver stofskiftepatienterne med TSH-tallet under 10, sædvanligvis ikke behandlet. Dette er årsagen til, at velhavende danske patienter rejser til Balder Klinikken i Norge, til Hertoghe-klinikken i Belgien samt til Tyskland, hvor den private medicinske sektor behandler stofskiftepatienter allerede ved TSH-tal på 2 og derefter. Men ikke alle er velhavende.

I Danmark er den faglige interesse for stofskiftesygdomme til at overse. Det er der ikke status i. Lægerne er ikke klar over hvor komplicerede thyreoideasygdomme er. De tror at en enkel blodprøve og en enkel tablet dagligt løser problemet. Vel at mærke hvis TSH er over 10, ellers får de syge lov til at vegetere ubehandlede. Thyreoideasygdomme har så lavt status at diagnose og behandling stort set overlades til praktiserende læger. Når man tænker på, at thyreoidea-kundskab fylder kun ganske få undervisningstimer i pensum på lægestudiet - er denne indstilling ganske skæbnesvanger for de syge. Thyreoideasygdomme er langsomme dræbere, først sjælen, så kroppen.

Stofskiftesygdomme er i virkeligheden svære at behandle og svære at overvåge... Der findes nærmest lige så mange kombinationsvarianter af stofskifteproblemer, som der er stofskiftesyge - uanset om de er diagnosticerede eller om deres sygdom er overset! Det er i denne patientgruppe, at Liaison-psykiatere høster flest "hypokondere" med deres TERM-model-værktøj stoppet i hænderne på praktiserende læger. Alle disse udiagnsoticerede thyreoideasyge tumler forgæves i sundhedsvæsenet, til de selv begynder at tro på, at det er dem der er hypokondere. De resignerer og "lærer at leve med" den "indbildte" sygdom ingen læger tror på eller vil beskæftige sig med...

Bare for at opremse ganske få eksempler på, hvad overset, sygt, ubehandlet stofskifte kan skaffe folk af diagnoser.... falsk senilitet, falsk Alzeihmer, ADHD m.fl., "endogene" depressioner, psykoser, div. neurologiske sygdomme inkl. kronisk træthedssyndrom og fibromyalgi.... bindevævssygdomme, almindelige organsygdomme, hyperkolosterolæmi - som følge af understimulering, underernæring på celleniveau.... Tidlig alderdomsforfald... forfald af kognitive færdigheder, hukommelseskollaps..... forfald af immuniteten inkl. faldende evne til at bekæmpe cellemutationer - og man kunne blive ved! Og ikke mindst - gælder det ikke kun de allerede syge - men også den næste generation, fordi... et utal af årsager til stofskifteproblemer er arvelige!

Der konstateres over 2000 nye tilfælde af hypothyreose (underaktivt stofskifte) hver år, alene her i Danmark. Jeg tør end ikke forsøge på at gætte mig til, hvad det reelle tal er. Det er ganske normalt, at man går med sin døende skjoldbruskkirtel i årevis og indtil adskillige helbredsskader er blevet uoprettelige.... Lægerne venter jo på, at TSH-tallet skal stige til 10 før de mander dem op til at rekvirere en antistof-prøve, men antistofferne har i mellemtiden allerede ædt op så meget af skjolbruskkirtlen, at skaderne er uoprettelige og patienten er kronisk syg allerede inden behandlingen påbegyndes. Det er så de heldige. De, som trods alt kommer i behandling. De øvrige, de udiagnosticerede - de lever et tiltagende vegetativt liv, for endelig, efter mange år fyldt med senfølgesygdomme af det ubehandlede thyreoideasygdom - "funktionelle" eller andre - de kommer herfra uden at nogensinde at vide, hvad var grunden til at deres helbred forfaldt, tilsyneladende uden "medicinsk årsag" eller med den sidste sygdom patienten led af anført på dødsattesten.... Så vigtigt er det for læger, at "tallet passer", at symptomerne ignoreres eller henlægges i kategorien "funktionelle lidelser".

Specielt udsatte er piger lige før og under puberteten, gravide kvinder (moderen er fosterets eneste "kilde" til thyroid-hormoner, hvorfor hun selv kan komme ud for hormonmangel, hvilket på sigt kan udløse et permanent stofskifteproblem) og kvinder lige før, under og efter overgangsalderen... De er "udsatte" fordi de er kvinder. Mændene bliver ikke gravide og kommer i overgangsalderen. Derfor er det færre mænd, der får sygdommen og de, der bliver syge - dem bliver der taget hånd om hurtigere og før skaderne bliver uoprettelige i sammenligning med kvindernes.

Hvorfor er der denne forskel? Fordi netop i anledning af disse "helbredstilstande" bliver kvinderne tørret af med, at "sådan kan det gå" når man er gravid eller "det er bare overgangsalderens skyld altsammen"! Har en kvinde været uheldig at blive stoppet under bogstavet "F" for fibromyalgi, er alt håb ude. Ingen læge vil synnerlig mere interessere sig for denne patient. En kvinde skal nærmest falde død om - før lægestanden siger "hovsa".

Allerede i 2001 (Ugeskr Læger 2001;163(20):2770) har man opfordret til en skærpet opmærksomhed på thyreoidea:

"En lav tærskel for måling af S-TSH baseret på case-finding anbefales. Screening kan være hensigtsmæssig blandt geriatriske patienter og bør overvejes hos kvinder med uspecifikke klager, patienter med depression, demens, atrieflimren eller uforklarligt vægttab. Endvidere kan det være hensigtsmæssigt hos patienter i behandling med cordarone eller lithium, ved tidligere strålebehandling af halsregionen, tilstedeværelse af autoimmun sygdom eller tidligere thyreoidealidelse (21, 26). Screening bør overvejes også hos patienter med hyperkolesterolæmi (26)."

Mig bekendt, samler denne artikel støv, som så mange andre videnskabelige konstateringer indenfor thyreoidea-endokrinologi. Og i mellemtiden fortsættes folk med at blive behandlet for alt mellem himmel og jord... alt - undtagen det de i virkeligheden fejler.... et sygt stofskifte. Hvis de da overhovedet bliver behandlet.... Mange bliver parkeret ubehandlede på sidelinien som TERM-patienter med hypokonder-diagnoser, eller bliver sendt på førtidspension med en psykiatriske diagnoser....

Læs mere om forbindelsen mellem stofskiftesygdom Lavt stofskifte -> Fibromyalgi og KTS ?

Og her (!) kan du læse om en "genstridig" fibromyalgi-patient, der ikke veg tilbage for udfordringen, men tog kampen op mod sygdommen, trodsende alle vedtagne (af læger og endokrinologer) normer og regler for, hvordan fibromyalgi skal håndteres. Husk "hatten af" mens du læser. Det har hun - Karina - i den grad fortjent!
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    72

Anina W. Din kommentar afventer bedømmelse 8. september 2009 kl. 23:41

@ Thomas Rishøj 8. september 2009 kl. 20:48 :

"@doris møller. Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad du så tænker der skal ske i stedet.? Jeg mener, du stoler tydeligvis ikke på de læger der skal vuderer klagerne, men hvordan gør vi så.? Som ejg oplever det vil alle der ikke får medhold i deres kalge jo mene at det er fordi der dækkes over hinanden, man klager vel ikke fordi man mener man er blevet behandlet korrekt..og lige som der er læger der fejler vil der også være patienter der klager uden at der er sker en fejl. Men de vil vel altid mene at systemet dækker over sig selv og hianden.... Hvad mener du der skal ske?"
    Som det er indrettet i dag, er det i realiteten patientens opgave at få sundhedsvæsenet inkl. diverse klageinstanser overbevist om, at der er sket en fejl. Det er totalt urealistisk og lige så totalt naivt af den pågældende patient at håbe på, at en slig indberetning vil resultere i at lignende fejl kan undgås i fremtiden. Sådan fungerer systemet ikke.

Systemet fungerer således, at det er patienten som skal tilvejebringe beviser på at en fejl er blevet begået hvorefter er det..... det kollegialt sammentømrede lægelige corpus, som tager vare på sine egne. Det er som at sætte ræven til at passe hønsene.

Indfør i Danmark det svenske "Lex Maria", hvor lægerne har pligt til at rapportere ikkeanonymt og derved risikerer retsmedicinske efterspil.

I august 1936 indtraf fire tragiske begivenheder på Maria Hospital i Stockholm. Fire personer blev sendt på hospitalet med relativt banale lidelser, men efter behandlingen døde de alle inden for en uge.

Efter politiundersøgelser blev det bl.a. fastslået, at der er sket en forveksling, hvor patienterne i stedet for indsprøjtning af bedøvende middel etocain, havde modtaget injektioner med et desinfektionsmiddel kviksølvoxycyanid.

Hvordan forvekslingen er sket kunne ikke entydigt forklares, men alvorlige mangler i håndteringen af lægemidler endsige med dårlige hospitalsrutiner er blevet konstateret under politiets efterforskning.

Når begivenhederne er blevet meddelt myndighederne blev der handlet omgående. Allerede tre uger efter det indtrufne, har Overøvrigheden forberedt et brev til den Kongelige Majestæt med anmodning om nødvendige foranstaltninger.

Resultatet blev en bekendtgørelse af 15. januar 1937, hvor ledelsen af hospitalerne blev pålagt ansvaret for rapportering til Sundhedsstyrelsen hver gang nogen form for behandling har påført skade eller sygdom, eller hvis der var grund til at tro, at samme skade eller sygdom kan igen opstå senere. Anmeldelse skulle ikke alene ske til Sundhedsstyrelsen, men også til politiet.

Det var dette dekret, der oprindeligt kom til at hedde Lex Maria. Den private sundheds- og tandpleje var ikke omfattet af bekendtgørelsen.

Selv om det gik mere end 70 år siden de tragiske dødsfald har fundet sted på Maria Hospital i Stockholm kan man konkludere, at ånden og indholdet af dekretet "Lex Maria" fortsat består og er fortsat i anvendelse i det svenske samfund. Indsatsen for at forbedre patientsikkerheden i sundhedsvæsenet, herunder tandpleje bør aldrig stoppe, mener såvel menige svenskere som de svenske myndigheder.

Forskellige typer af uønskede sammenhænge og begivenheder fortsat indtræffer dagligt i den svenske sundhedsvæsen. For at sikre en kvalitetsudvikling skal disse abnormaliteter (uventede hændelser) altid analyseres og evalueres med henblik på at minimere risikoen for en fremtidig gentagelse.

En del afvigelser og fejl kan med fordel analyseres internt ved hjælp af dertil indrettet fejlhåndteringssystemet, mens andre fejl kan være så alvorlige, at de altid skal udredes af en udenforstående, uvildig instans.

Uanset hvem undersøger hændelsen er det af afgørende betydning, at analyser af hændelserne, forebyggende foranstaltninger samt alle beslutninger samles i en landsdækkende vidensbase, for at kunne reducere lignende risici i fremtiden. Hvis hændelsen har en generel interesse for sundhedsvæsenet i landet er der etableret et landsdækkende rapporteringssystem for at sikre en ensartet patientsikkerhed.

I henhold til kapitel 6 § 3 Lov (1998:531) om sundhedsfaglig virksomhed skal sundhedsmyndighederne udøve tilsyn med primært sigte på på at forebygge skader og fjerne risici ved sygdomsbehandlingen og pleje. Tilsynsmyndigheden skal, gennem sit tilsyn støtte og overvåge behandling og pleje leveret af sundhedsfagligt personale.

At få kendskab til og viden om risikable situationer og rutiner er derfor af stor betydning for den nationale forvaltning af tilsynspligten med henblik på forebyggelse af fejlbehandlinger, lægefejl samt fejl begået af plejepersonale. Denne viden kan kun opnås gennem, af egen drift at rapportere begivenheder eller farlige situationer in real time og inden medierne offentliggør kendskabet til disse hændelser.

På dette punkt er der ikke sket ændringer siden de fire dødsfald 1936. Datidens presse skrev meget om de tragiske begivenheder og efter sigende har personalet taget det det meget tungt. En af de involverede sygeplejersker blev ramt af psykisk sygdom og en farmaceut-kandidat, der på dette tidspunkt havde ansvaret for hospitalets apotek - forlod sit arbejde og har ikke fuldført sin uddannelse.

Lex Maria dekretet sigter således mod ikke alene en kontinuerlig forbedring af patientsikkerheden, men dermed også yder en støtte til det medicinskfaglige personale, ved at sikre dem modgentagelser af fejl samt mod tabet af goodwill i samfundet.

Alle Lex Maria - anmeldelser, afgørelser og registreringer m.v. sker i fuld offentlighed, hvor pressen informeres på forhånd og alle informationer findes frit tilgængelige på de respektive hospitalers og klinikkernes hjemmesider.

"Lex Maria" har fungeret fra dag 1 - d. 15. januar 1937 - nu i 72 år (!), "Reglerne vedrørende sundhedspersonalets ansvar og disciplinære sanktioner fremgår af Lag om yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården. Ifølge § 24 i denne lov er det "Rättsskyddscentralen för hälsovården", som styrer og overvåger sundhedspersonalet. Der findes et særligt nævn, som fører tilsyn med sundhedspersonalet. "Rättsskyddscentralen för hälsovården" er tillagt en række beføjelser i forhold til sundhedspersonalet. Det fremgår fx af § 26, at der kan iværksættes disciplinære sanktioner mod sundhedspersoner, som har tilsidesat de lovfastsatte forpligtelser (professionsetiske pligter, tavshedspligt, journalføringspligt m.v.) eller i øvrigt handlet fejlagtigt eller dadelværdigt. Sanktionerne kan bestå i pålæg, anvisninger for det faglige virke, begrænsninger i virksomhedsudøvelsen og fratagelse af autorisation. Patienter kan ifølge loven klage til Rättsskyddscentralen." Kilde: http://www.laeger.dk/portal/page/por...OM_NYT_KLAGE_3

Læs og lær: "Lex Maria - så började det": http://www.sos.se/FULLTEXT/0077-034/0077-034.htm

Eksempel på en fejlrapportering iflg. Lex Maria på et svensk sygehus: http://www.akademiska.se/templates/page____42637.aspx

Den danske ”Lov om patientsikkerhed i sundhedsvæsnet”, der indførte en indrapporteringspligt i sygehusvæsenet med udgangen af 2003 - 66 år efter svensk Lex Maria - fungerer derimod fortsat bedst på papiret.

Hvad er der galt med os?
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Jul 2008
    Alder
    69

rosa uhrenholt nielsen, 8. september 2009 kl. 21:58

@ Peter K Hansen 8. september 2009 kl. 17:50 :

Hvor herligt at denne tråd har udviklet sig til et forum, hvor kværulantforstyrrede mennesker med psykosomatiske lidelser til op over begge ører kan svine navngivne danske læger til.

Super - godt gået Berlingske!

To fluer med et smæk:

1. I beviser, at man faktisk KAN skrive kritisk om danske læger, ja faktisk fylde flere hundrede A4 siders debat med de mest perfide personindlæg. Anklager om eugenik slynges lystigt imod navngivne læger.

2. I yder et vigtigt distriktpsykiatrisk bidrag. Her er jo nærmest halvtids beskæftigelsesterapi for indtil flere personer, der ellers ville rende diverse kommunale instanser på dørene(hvad jeg nu er overbevist de alligevel gør).

Ironi off: Berlingske - den her debat er en skamplet! Intet mindre. Luk den eller moderer!
    Peter K.Hansen

Den eneste, som har fået tildelt en psykosomatisk lidelse i dette forum er, mig bekendt, mig. Jeg ser derfor dine indlæg som et direkte angreb på mig. Hvorfor i alverden skyder du så med spredehagl? Hvorfor er du ikke mand for at komme med anklagen mod den/de personer, som du hentyder til?

Jeg har tidligere haft debat med Peter (K) Hansen omkring TERM i Information. og svaret til mig kom samme aften her på Berlingske i form at indlæg direkte citeret fra netpsyck, administreret og styret af Morten Birket Smith. Han citerede fra “kværulantforrykthed” http://www.information.dk/198987 2.august 2009 kl. 22.52

Er du blevet fornærmet, fordi jeg forhørte mig om din viden omkring psykiatri, og om den evt. var erhvervet via et brevkursus ? For du har stillet flere diagnoser på mig/os, endda uden nogensinde at have truffet mig/os.

Peter K Hansen henviste desuden til Jenni samt langede ud efter Anina. Jeg foreslog derfor, at disse krænkede læger evt. burde overveje en politianmeldelse, ifald vores anklager var forkerte, og i kan så læse hans svar her på bloggen 3. august.

Du anbefaler her, at bloggen (Berlingske) skal moderere (censurere) ligesom I har haft held til på Netdoktor, Netpsych og forsøgt på K10 ?? Kan Term og Liaison da ikke tåle at blive set efter i sømmene ? (8.sept) Dette er sket, hver gang Term og lovgivning har været bragt på banen.

Skal jeg forstå dig således, at min kroniske pancreatitis er opstået ud af den lå luft pga. min psykosomatiske lidelse? I så fald har du vist heller ikke fattet, at som kronisk skal det forstås som en varig skade af permanent art, som har været tilstede igennem længere tid.

Jeg har denne opfattelse: en ignorant læge har opfattet min lidelse og mine symptomer som kommende fra en psykosomatisk lidende person, og som vi derfor ikke vil ofre penge og tid på. (TERM).

Hvis du er ude i et politisk og ideologisk opgør, bør du måske tone rent flag. Det har vi andre gjort. Det ville klæde dig. Lad være med at bruge andre end den/dem du er ude efter. det andet er platugleri af rang. Jeg går efter bolden, du går efter manden, endda uden at ville fortælle hvem manden er. Det kan du ikke være bekendt…..

Som et ps: lad mig lige fortælle dig til slut, at Pfizer har anerkendt en rekordhøj bøde i USA: ment som en opfølgning på mine indlæg på Information:

BØDEN: 2.3 mia. dollars, heraf 50 mio dollars for vildledende markedsføring og smøring af sundhedspersonale omkring og af Lyrica.

Er det fordi jeg ikke har fattet en døjt eller er det en anden der ikke har fulgt med ? Er jeg den helt utilregnelige person, eller er jeg bare imod dig og TERM ?

Registreringsdato
    Jul 2008
    Alder
    69

rosa uhrenholt nielsen, 10. september 2009 kl. 12:23

@ Thomas Rishøj d. 10. september 2009 kl. 11:21:

@jenni. Nej psykopater evner ikke at sætte sig ind i andet end deres egen behov etc. En evne du da demonsterer til fulde …
    Thomas: "Hvis man har en dyssocial personlighedsforstyrrelse, har man svært ved at mærke skyldfølelse. Man har svært ved at leve op til sociale forpligtelser, og man opfører sig ligegyldigt eller afstumpet over for andre mennesker.

Man bliver let frustreret, aggressiv eller voldelig. Man har en tilbøjelighed til at skyde skylden på andre, og man bortforklarer de negative konsekvenser af sine handlinger. Da man gør hvad man har lyst til her og nu, uden at overveje konsekvenserne på længere sigt, risikerer man at komme ud i kriminalitet eller i et misbrug af alkohol eller narkotika.

Dyssocial personlighedsforstyrrelse kaldes også antisocial personlighedsforstyrrelse. Tidligere har den heddet psykopati.”
    Citat fra netpsykiater…..

Hvis du kan stille denne diagnose på Jenni iflg. ovenstående, må jeg nu tilsvarende spørge: hvor har du erhvervet din psykiatriske viden? Er det også sket ved hjælp af et brevkursus? Eller er det informationerne fra Liaisonpsykiatrien (TERM) Ligesom jeg spurgte Peter K. Hansen tidligere.

Er det hvad I betegner ildsjæle pt? fanatikere med psykopatiske træk? Jeg kan slet ikke finde nogle psykopatiske træk ved Jenni`s indlæg. Tværtimod.

Hun er for mig at se milevidt fra denne diagnose. Hendes hovedinteresse og formål er netop at stille kritiske spørgsmål ud fra ønsket om at få især det offentlige, men også almindelige borgere til at indse, at denne form for sundhedssystem har nogle fatale mangler. Som koster mange tabere, for ikke at tale om de mange, som unødigt mister liv og/eller førerlighed.

”En psykopat har desuden ofte tab af evne til skyldsfølelelse, forfalder til alkohol og vold, samt er ude af stand til at skabe sociale relationer. Kan ikke indse konsekvenser ved egne handlinger, hvorfor denne gruppe er overrepræsenteret ved kriminalitet. Findes ofte i fængsler eller i lederpositioner.”. udgør ca 3 % af alle mænd, mod kun 1 % kvinder."

Tankevækkende, når jeg på et tidspunkt i en dom vedr. to psykiatere fra Århus var røget i retten, efter flere års fælles praksis, som var præget af gensidig chikane. Her blev det nævnt, at psykiatere var overrepræsenteret i forhold til sager af denne art, sammenlignet med andre tilsvarende grupper.

Er denne dom og journalistens holdning så også præget af psykopater ?

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    72

Citer Oprindeligt indsendt af Rosa Se indlæg
    Dem, der nu pr.automatik bliver sendt til en somatiseringsekspert, eller som under alle omstændigheder bliver ofre for, at de sociale myndigheder også er oplært i at stille psykiatriske diagnoser. Endda ofte med et krav om at vedkommende skal indtage eksempelvis Lyrica og andre tricykliske antidepressiva eller psykofarmaka....”behandling” foregår ofte som deltagere i randomiserede forsøg ? Er det ikke i stor stil et brud på psykiatriloven og tvang i psykiatrien?
    Ja. som en mindre off topic, dog relevant for Rosas pointe - henvises hermed til et websted, hvor syge mennesker i systemet i realiteten tvangsmedicineres under trusler om at lukke for sygedagpenge, kontanthjælp eller andre ydelser de er blevet kastet på da deres sygdomme viste sig ikke at være behandlingsvenlige, idet de lægelige kundskaber ikke kan tåle den faglige udfordring....

Væk er retten til selvbestemmelse, ikke mindst set i lyset af de mange bivirkninger eller tvivlen om de pågældende præparater overhovedet er godkendte til formålet (det forekommer oftere end man tror kan være muligt) - har den pågældende patient i kløerne på systemet - nul ret til at afvise tvangsmedicineringen og ej heller har vedkommende retten til at bede om andet lægemiddel til erstatning for det "usikre"....

Læg mærke til overskriften og ligeledes læg mærke til, at Samfundet gør netop det modsatte af, hvad Samfundet har ret og lov til.... Men hvem skal kalde Samfundet til orden? Det gør lovgivningen, men Samfundet lystrer ikke lovgivningen.... Læs og bliv klogere. I morgen gælder det måske dig og dine...

Det kan ikke nytte læse disse ord med denne trøstens (bag)tanke, at blot man ikke selv er psykisk syg - kan man umuligt komme ud for det samme... såsom tvangsmedicinering og lignende. Wrong kære venner! Som systemet er indrettet frem til i dag, skal man være mere end ualmindelig heldig for at undslippe diverse krydshenvisninger til psykiatriske udredninger - ikke fordi man er under mistanke for psykisk sygdom, men ene og alene fordi man står og har brug for en længeværende overførselsindkomst fra de sociale kasser, uanset hvor legitim er årsagen til, at man er kommet i nød.

Og således - indirekte - bliver sygdom og sygdomsrelateret arbejdsløshed kategoriseret i afdelingen for psykiske sygdomme og psykiske problemer. Når man først er der - er der så godt som intet der hjælper - tvangsmedicinering er en realitet, uanset hvad loven siger. Systemet bliver således den største lovovertræder, men hvem tager sig af det?

Registreringsdato
    Jul 2008
    Alder
    69

rosa uhrenholt nielsen, Din kommentar afventer bedømmelse 12. september 2009 kl. 20:28

@ Thomas Rishøj 12. september 2009 kl. 18:26

vilkårligheden er ikke kun på det psyukiatriske diagnose område, en opgørelse lavet fpr nogle år siden viste at whiplash, kronisk træthedssyndrom og fibromyalgi istore træk var samme syptomer men diagnosen afhang af om det var en neurolog, en ortopædkir eller en rheuamatolog der var involveret.

Detver absolut lettere at stille en diagnose som sukkesyge, man kan stille præcise kritereier, målbare med blodsukker over det og det, psykiatriske diagnoser er alt andet lige ofte vanskelliger, grænserne er mere diffuse. Og ja også mellem lande er der forksle, Dk har IDC10 system, USA har et andet (kan ikke lige huske hvad det hedder her og nu, beklager..)
    Thomas.

Lad mig hjælpe dig lidt på vej. Danmark har en ratificeret, indgået aftale omkring diagnosen Fibromyalgi. og DK har samtidig forpligtiget sig til at overholde denne aftale i henhold til WHO og ICD-10. Den har endog nu opnået sin egen diagnosekode inden for gigtlignenede tilstande.

USA kører til gengæld med en model, som kaldes DSM IV.

Problemet i DK er til gengæld, at Sundhedsstyrelse og sundhedsøkonomiens apostle i stedet synes det er “smart” at følge DSM IV, og har nu igennem en del år valgt at orientere politikere om, at det er denne aftale som er gældende. Det er åbenbart en billigere løsning, iflg. dem, for så behøver DK ikke bruge en masse penge på at udrede vedkommendes symptomer og “klager”.

Medicinalfirmaerne var så til gengæld så “flinke” at sponsorere og endog selv lave en oversættelse. Denne bruges nu, bl.a. i jeres Diagnosticeringsskemaer vedr. depression. Og til hvis fordel, mon ?

Udfra: hvis der nu bliver lagt låg på problemet, oplever patienten det som værende ikke-eksisterende. Og kan derfor fortsætte som hidtil på arbejdsmarkedet, eller ligge passiv hjemme på sofaen, ude af stand til at foretage sig noget som helst pga fejlmedicinering..

Et kvalificeret gæt: den model, den nu valgte er “behandling” altså medicinering, endda med meget dyr medicin, som ikke var godkendt, var en god løsning på problemet.

Og de danske politikere er som gruppe fuldstændigt sidestillet med de danske akademikere, især læger: Ser du i dag en journal eller en rapport fra speciallægen, som har været på kursus, kan du se, at denne er udarbejdet efter DSM IV.

Denne psykiatrisering, som du kalder den, bliver nu “tilbudt” medicinstuderende som en del af uddannelsen. Varighed 6 uger. Den kaldes nu i stedet Sundhedspsykologi, eller oversat Sundhedsøkonomi.

Praktiserende læger kan komme på kursus i, hvorledes de nu kan tackle disse “besværlige” patienter. Det samme er sket på sygehusområdet. Her får nogen endda ekstra i lønningsposen som “ekspert” på området.

Du kan læse mere om emnet her, skrevet på baggrund af forfatteren Jørgen Beckmann, i tæt samarbejde med Morten Birket-Smith, og især i det daglige omkring Funktionelle Lidelser: Fink.

http://www.sundhedspsykologi.org/somatik.htm

https://www.psykisksund.dk/?side=artikel&art=10

Af Jørgen Beckmann, manden som har “skabt” begrebet.

Og her er også nærmere om, hvor du kan stifte nærmere bekendtskab med forfatteren. Han afholder foredrag om emnet… men det visionære budskab er:

"Du har selv pligt til at holde dig psykisk sund, og dermed fysisk sund og gør du det ikke har sundhedssystemet hermed fraskrevet sig ethvert ansvar. Men… vi giver dig mulighed for at træffe et valg her: omlæg dit liv, om nødvendigt: fyr din familie, for de fastholder dig en rolle som værende syg." http://www.athenas.dk/joern-beckmann...-psykologi.htm

Den/de undersøgelser du refererer til har haft samme indhold som jeres journaler i dag: intet er ordentligt undersøgt, men:

Patienten er antagelig/ formodentlig /muligvis osv. dit og dat. Det kaldes videnskabelig undersøgelse nu, og danner baggrund for DIN viden. Det kaldes en faglig funderet diagnosticering.

I undersøger ikke en døjt, men skriver af efter hvad andre, lige så upræcise og udiagnosticerbare øvrige læger har gjort. I formoder at…

Og vi patienter risikeret til gengæld helbreddet , i værste fald livet, på det.

Registreringsdato
    Jul 2008
    Alder
    69

rosa uhrenholt nielsen, Din kommentar afventer bedømmelse 14. september 2009 kl. 14:50

Måske interessant i sammenhængen mellem langtidssygemeldinger og whiplash….

De “grundige” videnskabelige dokumentationer, som Martin henviser til, forefindes her. Denne gav baggrunden for teorierne. Læs selv, og se hvor “redelig et videnskabeligt grundlag” der ligger bag.

Lige for en god ordens skyld: de dårligste af dem var allerede sorteret fra på forhånd, de skulle ikke stille op som deltagere. Dette foregik ved, at skema skulle udfyldes før konsultationen. Måske derfor, de ikke nåede op på de oprindeligt forventede 40 deltagere.

Jeg fatter ikke, at noget sådan kan kaldes en undersøgelse, og især ikke at den efterfølgende skal danne præcedens. Men overlægen er gået fra at være en middelmådig læge til at blive en efterspurgt person, også i foredragsmæssig sammenhænge, endda i udlandet? Han er desuden i toppen for “kvaliteten”, samt med i alverdens udvalg nu.

http://www.sygehusvendsyssel.rn.dk/N...sygemeldte.pdf

http://nyfrederikshavn.intranotehost...ber%202006.pdf

Her er lidt om konsekvenserne af.... samme læge anklager patienterne for at være på pengejagt, i samarbejde med Socialmedicinsk klinik i Aalborg, samt at han også i sin definition har lavet en blanding mellem ryg og halsskadede.

http://www.overgangsalderen.net/foru...ad.php?p=70711

Registreringsdato
    Jul 2008
    Alder
    69

rosa uhrenholt nielsen, 15. september 2009 kl. 13:00

Doris Møller 15. september 2009 kl. 07:53

(Til Martin Germann) Ok, så har jeg misforstået dig. Så mener du tilsyneladende alligevel ikke, at årsagen til, at den ene gruppe piskesmældsramte ikke klarede sig så godt var, at de fik behandling for piskesmældet, i modsætning til den gruppe som klarede sig allerbedst, som jo ingen behandling fik.

Men hvad mener du så? Undskyld mig, men dine udtalelser virker meget selvmodsigende!
    Doris. Lige for at supplere dig. kik lidt på dette link, det giver nok lidt forståelse for problematikkens omkring piskesmæld og mange andre lidelser og deres omfang: http://ugebreveta4.dk/2008/200834/ba..._grundlag.aspx

Martin: hvad er der for nogle undersøgelser du henviser til?

rosa uhrenholt nielsen, 15. september 2009 kl. 18:14
    Martin Germann 15. september 2009 kl. 14:29

Til Rosa. Rigtig fin artikel du henviser til. Jeg har læst den og tager du kun udgangspunkt i forholdene omkring piskesmæld (og ikke depression hvor der findes næsten modsatrettet konklusion)underbygger den alt hvad jeg har nævnt tidligere.Nemlig at piskesmældsofre har bedst af at komme væk fra sofaen.Det står meget tydelig skrevet i den artikel op til flere steder

Super godt. Iøvrigt findes der flere store undersøgelser som danner grundlag for mine indlæg.For at få adgang til dem kræves at du har adgang til de store forskningsdatabaser som eks pubmed.
    Martin

Nemlig, den er helt fin. Især fordi det er udgangspunkt i alt, hvad I foretager jer, desværre. I går ind for den holistiske retning, altså at krop og psyke er een enhed. I arbejder bare ikke ud fra det.

Jeres argumentation bygger derpå videre denne tese. For det er tildels korrekt.
    Til gengæld kører i videre omkring, at det er depresssionen, som kom først, når I argumenterer omkring Piskesmæld og lign. lidelser. Og I undlader dermed at tage stilling til, om vedkommende har tendenser i sådan retning.

Ligesom mænds og kvinders psyke og biologi er vidt forskellig, det bliver også ofte overset. Hønen og ægget om igen.

Selv om I som læger burde køre videre i psykologiens spor: ethvert tab påfører konsekvenser, uanset årsagen, og at der burde være plads til at lade kroppen, og dermed sjælen, finde sig tilrette i den nye retning, som denne skade har påført.

I psykiatrien arbejder de for recovery, (tiden arbejder for at vedkommende kan vende tilbage til oprindelige tilstand i fred og ro, og i dens eget tempo, eftersom naturen er den bedste helbreder, med den hjælp som er nødvendig for at komme sig, derfor grundig undersøgelser først). Hvorfor arbejder de somatiske læger ikke ud fra samme retning?

I stedet starter sundhedssystemet og landets kommuner, med hjælp fra lægerne, med en øjeblikkelig klapjagt på vedkommende, for at få dem tilbage på job.

Enhver ulykke, eller en nypåført skade, vil vel pr. automatik medføre en vis form for angst ved tabet af ens normale funktion, og dermed nedtur. Altså depressionslignende tilstand. Og skal vedkommende nysyg yderligere påføres angsten for ikke at kunne overholde de forpligtelser, samfundet påbyder, samtidig med de mange smerter, som også er en følge-virkning, går det galt.

Det kan der nu, for mig at se, kun opstå en uhyggelig stresspåvirkning af vedkommende ved. og især, når vedkommende yderligere bliver mistænkeliggjort.

Den fremgangsmåde ender meget ofte galt. For der er mig bekendt ikke lavet undersøgelser af langtidskonsekvenserne? Kender du nogen?

rosa uhrenholt nielsen, 15. september 2009 kl. 23:30

Martin. Var det sådanne undersøgelser, som den (link) herunder, du henviser til? Den var, mig bekendt, med til at danne præcedens for hurtigt tilbage på job.

Jeg personligt synes ikke, den kan bruges til ret meget, især ikke, når der forinden var foretaget grundig sortering. Og især, når Hjørring nu har en overrepræsentation af langtidssygemeldte, med dertilhørende evt. tab af forsørgelse. Samt at vurderinger efterfølgende returneres med fejlagtig bedømmelse og påbud om at sagen bør efterkontrolleres, evt omvurderes..

http://www.sygehusvendsyssel.rn.dk/N...mhossygemeldte

Venligst
    Rosa

Registreringsdato
    Jul 2008
    Alder
    69

rosa uhrenholt nielsen, 16. september 2009 kl. 10:45

@ jenni 16. september 2009 kl. 08:55

Du skriver, at kvinders fysik og psyke er forskellig. Ja. Halsmusklernes styrke er ganske givet forskellige. Kvinder har ikke mænds kropsbygning og tyrenakke.

Men der er faktisk også mænd, der får piskesmæld. Selvfølgelig. Det er jo en hård mekanisk påvirkning af nakken. Det kan ske for enhver.

Hvor skadet nakken bliver af det, afhænger kun af den mekaniske påvirknings voldsomhed og musklernes parathed og styrke, når den sker.

Jeg så iøvrigt en artikel, hvor en mand beklagede sig over, hvor ubehageligt han var blevet behandlet, da han fik piskesmæld.

Der hænger øjensynligt en eller anden forbandelse hos nogen behandlere, når det drejer sig om lige DEN skade.
    Jenni

Du har helt ret. Det drejer sig om en forbandelse, når mennesker rammmes af Piskesmæld. For her gælder samme fordomme, som er gældende for Fibromyalgi og ME/CFS. Især uhyggelige perspektiver når Rheumatologerne nu har valgt at lade medicinalfirmaernes mange penge få større betydning end patienternes helbred.

Og når en mand rammes, ryger hans sociale status ned på samme niveau som kvindernes: “YNK-tag dig sammen, og slug i stedet en pille mere. Så kan du passe dit arbejde, ligesom vi andre har gjort / gør”. Endda ofte fra familiemedlemmer og pårørende.

Førtidspensionister har laveste status pt, for de “udnytter” os skatteydere, og forventer endda ekstra penge fra “mine” pensions-indbetalinger. Ligesom når der tales om “ældrebyrden”. Det viser en uhyggelig mangel på empati og egoisme fra de heldige, som endnu er i stand til at deltage på normale vilkår.

Registreringsdato
    Jul 2008
    Alder
    69

rosa uhrenholt nielsen, 16. september 2009 kl. 19:43

@ Martin Germann 16. september 2009 kl. 15:31

Jennie og Rosa. Synes i 2 at man skal beh piskesmæld trods det at forskning klart viser at beh ikke gavner-tværtimod?

Der snakkes om forbandelse i fm piskesmæld. Hva mener i. At man kan have tendens til at gøre de her pt somatiserende? For det kan da godt være.
    Stadig gælder det. DE SKAL IKKE BEH medmindre i vil gøre skade på dem
    Martin

Kort og godt: du skulle måske begynde at lytte lidt til Lars Uhrenholt. Han har mangeårs viden og erfaring i området. Så selv om han også arbejder for PTU, kan det vel ikke miskreditere ham?

Der er , takket være ham, nu påvist skader efterfølgende. Desværre ikke, mens patienterne stadig var i live, men ved patologiske undersøgelser. Men da var patienten, desværre, død.

Og igen og igen: du kører udelukkende frem med, hvad undersøgelser viser. Har du nogensinde gidet sætte dig ind i de forskellige undersøgelser og metodevalg, fundet ud af, hvorfor der kun kunne findes X antal personer mod forventet Y? Hvilket metodevalg lå til grund herfor ?

Havde du gjort det, ville du kunne se, at der ikke engang ved en sammenlignelig opfølgning har været noget som helst, der har været efter aftalte spilleregler, altså aftalt grundlag for hvad skal vi have undersøgt og hvordan…..for de var ikke lavet, det var underforstået, at det er bare sådant !

Hvis en undersøgelse bliver lavet det ene sted efter, hvad jeg/vi vil bevise, og baggrunden og dermed kriterierne, er helt afgørende forskellige fra det andet sygehus, kan du og jeg vel ikke efterfølgende gå ind og lave en sammenligning ? Det gør du hermed.

Den vil blive lige så effektiv, som undersøgelse af de forskellige biologiske behandlinger mod leddegigt. På det ene sygehus ser du, at udgiften hedder 130.000, på næste sygehusafdeling, der bliver sammenlignet med hedder det i stedet 78.000. Hvem beviser hvad, og hvilket præparat(producent) er pågældende læge mon betalt af ?

Især, når der efterfølgende er tilføjet kommentar om, at vedkommende har et tilhørsforhold til et bestemt medicinalfirma ? (eller adskillige), ligesom hans “fagforening” har 6-7 medicinal-firmaer til på skift at sponsorere aktiviteterne, nøjagtigt ligesom de udfører forsøg for dem?

Denne læge, med hans “videnskabelige publikationer” har nu haft effekt på dit valg, fordi du “har hørt” om undersøgelsen.

Hvem af dem skal jeg nu stole på? Her vil jeg gerne have dit bud, Martin?

Skal jeg gå efter den sundhedsøkonomiske metode, eller skulle jeg måske starte med (modsat dem) at spørge patienterne om deres erfaringer på området? Hvilken virkning/bivirkninger oplevede DU? De er vel hovedpersonerne ?

Er DU FORVIRRET, så er der det rene ingenting mod vi patienter, som ikke engang kan få adgang til disse publikationer/informationer og grundlag herfor. Det er ren sæbeopera for os.

Især når jeg personlig har været bisidder/partsrepræsentant på området. Vedkommende VAR, på tidspunktet for undersøgelsen tilkendt højeste førtidspension og havde været udenfor arbejdsmarkedet igennem adskillige år pga samme. Og havde fået erstatning for bilen. Hun kom ikke tilbage på arbejdsmarkedet på normale vilkår. Hvad mærkeligt er der ved det, bortset fra din bedømmelse ?

Registreringsdato
    Jul 2008
    Alder
    69

rosa uhrenholt nielsen, 17. september 2009 kl. 12:31

@ Martin Germann 17. september 2009 kl. 09:30

Til Rosa. Du skyder mig mange ting i skoen som er urigtige. Du skriver at jeg skulle lytte til Lars Uhrenholdt der har fundet vævsskader ved patologiske undersøgelser efter pt død. Det er helt rigtig.Han er nu ikke den eneste der har gjort det. Men hvad ændrer det? (...)
    Martin. Jeg skyder dig ikke noget i skoene, men…

Har du nogensinde gjort dig den ulejlighed allerede tidligt i et forløb at undersøge, hvilke kriterier og baggrund der var for den/de pågældende undersøgelse, hvilke politiske holdninger og ideologier, og dermed forudsætninger der ligger bag ? Hvad var formålet med denne undersøgelse?

Når baggrunden for disse undersøgelser på forhånd var givet ud fra, at disse mennesker koster samfundet så og så mange kroner i tabt arbejdsfortjeneste/ mistede arbejdsdage, forsikringsselskaber har en så og så stor udgift pga. disse, for ikke at tale om evt. skadeserstatninger for tabt helbred. Hvordan får vi disse beløb sat ned til minimum ?

Når disse spørgsmål er stillet på forhånd, og svarene derfor skal udarbejdes efter dette, er det for mig at se en forud politisk dagsorden, som skal iværksættes. Og ikke et spørgsmål om hverken hvordan patienten har det, om behandlingen virker, langtidseffekt, oversete skadet (for scanningerne er ofte enten kun delvise eller helt udelukket) osv..

For når disse undersøgelser er udarbejdet sammen med regionen og de sociale myndigheder, og personerne får “kniven for struben”, enten gør du det, eller du mister dine sygedagpenge, er resultatet givet på forhånd.

Du glemmer vist, at ingen af de ting, du har adgang til, kan foretages uden at regionerne i forvejen har udarbejdet en cost-benefit vurdering heraf.

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    72

Anina W. 17. september 2009 kl. 15:32

Selv om jeg har læst hundreder af den slags historier, kan jeg fortsat ikke vænne mig til denne oplevelse af afmagt følt på et anden menneskets vegne…

En patient lider tilbage fra barndommen af så diffuse symptomer som muskelsvaghed, udmattelse og hovedpine. Barnet sendes til psykolog og barnets plager tilskrives psyken.

Med årene oplever patienten flere og flere smerter i lænden, regulære hold/stivhed osv. I perioden 2003-2008 render patienten lægerne på dørene, skifter læge flere gange uden at få hjælp og uden andet end fortsatte henvisninger til det psykiske. Symptomerne fortsætter og eskalerer. I hele perioden frem til i dag er patienten plaget af voldsomme hovedpineanfald og mange smerter i lænden og i øvreryg/nakke. Patienten blev over tiden tilset af mange specialister/læger og trods de mange klager var svaret altid “psykisk-betinget” inkl. psykiaterens diagnose “personlighedsforstyrrelse”. Patienten blev opfordret til at indse, at patienten var psykisk syg.

Patienten har forsøgt at købe sig til en udredning/scanning på privathospitaler, men blev afvist da ingen privathospitaler ville forestå en undersøgelse/scanning uden at patienten havde en fagperson i ryggen som kunne læse resultatet samt videre behandle derfra.

Endelig i 2008 var patienten så dårlig, sengeliggende og kunne kun komme rundt ved hjælp afkørestol/krykker og i bad med badestol osv. at der kom skred i sagerne. Patienten blev omsider scannet og scanningen viste 2 store prolapser i lænden med tryk på SI. De var så store og “gamle”, at de 2 discusskiver stort set var helt tomme og nerven var helt klemt sammen. Patienten blev opereret i november 2008, dog uden at operationen har hjulpet på patientens smerter og førlighed idet patientens nervevæv er beskadiget fordi prolapserne havde siddet der i årevis. En efterfølgende kontrolscanningen viste også modic forandringer type 1 og en ny scanning af nakken viste et nyt, begyndende prolaps.

I perioden 2003 - 2008 fik patienten ingen sygedagpenge eller anden støtte fra kommunen da lægerne jo mente at patienten intet fejlede. Efter at patienten er således blevet befriet for diagnosen “personlighedsforstyrrelse” er patienten omsider blevet berettiget til sygedagpenge. Men som vi jo alle sammen ved - er sygedagpenge i dag ikke det samme som sygedagpenge var i gamle dage. I dag skal den syge, på linie med raske kontanthjælpsmodtagere der står til rådighed for arbejdsmarked - sendes ud i diverse arbejdsprøvninger, der skal kunne fastslå den syges “arbejdsevne”…. Uagtet at patienten er invalid og at dette invaliditet var så mange år undervejs. Af sted til arbejdsprøvning skal patienten og dette uagtet at patienten kan end ikke holde til sølle 6 ugentlige timer tilbragt udenfor sin sygeseng.

Patientens sagsbehandler hos kummunen mener, at betingelserne for en pensionssag er så rigeligt opfyldt at sagsbehandleren foreslår derfor patienten, at der bliver ansøgt om pension. Det eneste som mangler før ansøgningen om pension kan indleveres er en speciallægeerklæring. Denne speciallægeerklæring bliver indhentet hos en af kommunens sædvanlige speciallægeerklærings-leverandører - en speciallæge.

Når speciallægeerklæringen er tilvejebragt - falder pensionssagen med et brag. I speciallægeerklæringen skriver speciallægen, at patienten har aldrig haft prolapser endsige var opereret, og så henviser speciallægen til, at patientens kvaler stammer fra psykiske problemer. Kommunen hopper fra, efter, sammen med speciallægen at have fejet bort alle andre patientens lægeerklæringer inkl. redegørelsen udarbejdet af den opererende kirurg.

Patienten er tilbage, hvor det hele startede for mange år siden.

Jeg kan til enhver tid dokumentere min beskrivelse med henvisning til den omtalte patient. Berlingske skal blot henvende sig til mig via den mailadresse jeg har opgivet forud for at kunne poste dette indlæg.

Hvad mener lægerne her på bloggen PRINCIPIELT om de mange lægers rolle i dette mangeårige forløb?

Registreringsdato
    Jul 2008
    Alder
    69

rosa uhrenholt nielsen, 17. september 2009 kl. 17:10

@ Martin Germann 17. september 2009 kl. 15:45

Jennie og Rosa. Det er et besynderligt forsvar i kommer med. Jennie udtaler sig om undersøgelser hun ikke har læst. Rosa hopper med på vognen. Senere fortæller rosa mig at jeg glemmer at ingen af de ting jeg har adgang til kan foretages uden at regionerne har udarbejdet cost-benefit plan

Come on begge to. I er direkte ubegavede at høre på. Rosa der findes også andre lande der forsker i de her ting. Kom nu med nogle argumenter der holder??
    Jennie du vil sikkert give den piskesmældsramte en halskrave sammen med 14 dages sygemelding. Så er det jo godt at det er mig der er lægen og at du aldrig kommer til at tage den beslutning.

Jeres indslag er forudindtaget og uvidende. Langt størsteparten af den danske befolkning ville grine af jeres indslag. Det er ufatteligt at i ikke indser hvor dumt det i skriver er. Dette er under mit niveau

Martin
    Desværre Martin.

Måske er vi for dumme at høre på, ud fra dine fagmandsbetragtninger. Du er OVERVISMANDEN, vi derimod er “bare” jeres instrumenter. DU har en faglig orienteret baggrund, vi derimod lever i dagens Danmark, hvor vi ser resultaterne af jeres behandlinger hver dag. Jeg selv, og adskillige andre i tilsvarende position, er dagligdagens mennesker, som efterfølgende må leve af resultaterne af jeres fejltagelser.

Læs Anina`s seneste indlæg, læs lidt om hvordan behandlingen viser fejlagtige resultater konstant. HVIS dit udgangspunkt er, at lægen tager aldrig fejl, kan du da ikke have fulgt ret godt med her på debatten. Det udløser nogle spørgsmål ?.

HVIS den danske standard er så høj, hvorfor har vi så så stor en overdødelighed, sammenlignet med tilsvarende lande?

Hvorfor falder så mange danskere, eksempelvis her i NJ så for dagpengegrænserne, som tilfældet er?

Hvorfor opsøger danske patienter i så stor stil undersøgelser og behandlinger i udlandet?

Hvorfor har DK konsekvent afvist tanken om eksempelvis D-vitamin og konsekvenserne ved mangeltilstande?

Hvorfor er der så mange selvmord, eller uforklarlige dødsfald, indenfor psykiatrien, og nu også indenfor det somatiske område?

Hvorfor har DK en så stor overhyppighed i antallet af psykiske lidelser?

Hvorfor frygter danskere alderdom og sygelighed, hvis standarden er så høj, som du påstår?

Hvorfor er Vicedirektøren i sundhedsstyrelsen (den lægelige del af købmandsforretningen) gået, til fordel for at vende tilbage til patientbehandling?

Hvorfor blev medlemmerne af onkologernes faglige organisation “banket” på plads af regionerne af både Bent Hansen og Ulla Astmann, da de ville orientere patienterne om, hvorfor de havde fået den medicinske behandling, de havde fået - modsat lægernes vurdering, og nu i stedet måtte de finde sig i at få mundkurv på?

Hvorfor benægter lægerne at en af årsagerne til den store overvægt måske skal ses på baggrund af Danmarks store forbrug af antidepressiva. Som man endda ikke kan undgå at indtage på en eller anden måde, da det endog kommer ud med spildevand til vore vandløb og ned i grundvandet?

Hvor stor en daglig viden bruger lægerne på virkning og effekt i vores endokrine system?

Bare til en start....

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    72

Anina W. 17. september 2009 kl. 22:02

@ Anina W. 17. september 2009 kl. 15:32

Intet svar?

De herrer plejer jo ellers være så hurtigt på pletten, bare ikke denne gang?

Anyone?

Registreringsdato
    Jul 2008
    Alder
    69

rosa uhrenholt nielsen, 18. september 2009 kl. 11:36

@ Jenni Christensen 18. september 2009 kl. 09:21

Anina W.

Forløbet, du her beskriver, indeholder adskillige lovovertrædelser.
    Hvad med en politianmeldelse?
    Jenni

Desværre har du ret, men det er svært at trænge igennem, især når man ser på indholdet af en sådan speciallægeerklæring, udført af een af de “eksperter”, Martin henviser til.

Jeg gengiver hermed starten af speciallægeerklæringen vedrørende en sådan patient: i dette tilfælde en person, som de har givet betegnelsen Fibromyalgi. Hun var på daværende tidspunkt tilkendt den høje pension, men som du kan se er ingen af hendes skader på ryg, knæ, nakke o.lign. med i bedømmelsen. Bestilt og betalt af kommunen. Gengivet her første del efter aftale med vedkommende, og direkte afskrevet:

"Diagnoser:

- Delores universalis chronica (kronisk kompleks smertetilstand)
    - Dependitia Pharmacorum o.p. (sandynligvis morfinafhængighed)
    - Fibromyalgia (udbredte bevægsapparatsmerter)

Vurdering:

Langvarige bevægsapparatsmerter (illnes) med stort funktionstab (disability). Ingen påviselige sværere sygdom (disease) elelr svækkelse (impairment), som lægeligt fuldt tilfredsstillende kan forklare de udbredte og invaliderende smerter med ledsagesymptomer.

Ulykkerne i x og x kan næppe i sig selv, via fysiske/biologiske skader, nogen særlig betydning for klientens samlede situation.

Den forværring af helbreddet, som oplyses indtrådt efter skaden kan derfor ikke forklares tilfredsstillende med traditionelle/lægelige argumenter. Ingen tegn på simulering.

Efter mit, og flere andre rheumatologers, skøn kan udvikling af en sådan kronisk smertetilstand ikke forklares ud fra en medicinsk-antropologisk sygdomsopfattelse. Det er svært at forklare her om denne sygdomsopfattelse, men kort fortalt er der forskel på at være sund og rask. At være rask, og dermed kunne fungere, er ikke kun at være fri for sygdom, men forudsætter en følelse af usårlighed. Denne usårlighedsfølelse er nødvendig for at kunne mestre de mange kropslige signaler, som næsten daglig hører det normale liv til fx rygsmerter, knæsmerter, træthed, uro i maven, nedtrykthed, søvnbesvær etc.

Mange mennesker mangler følelsen af denne usårlighed og føler sig sårbare. Det kan være fra den tidlige barndom på grund af arv, ukærlig opvækst etc. Senere i livet trues usårligheden af personlige ulykker, sygdom, sorg, nederlag på jobbet, familiære problemer. Når usårligheden er i uorden bliver den daglige kamp mod kroppens signaler en evig styrkeprøve med at teste, afkode og reagere på disse signaler.

Denne styrkeprøve ledsages af sårbare personer ofte af sygdomsbekymring, angst, nedtrykthed, udbredte smerter i bevægeapparatet, træthed, søvnbesvær etc. Morfinpræparater kan forværre situationen i betydelig grad. På en eller anden måde klarer mange af disse mennesker alligevel at fungere i dagligdagen og på arbejdet, om end med besvær og lav livskvalitet, andre magter ikke og giver op.

Tilstanden kaldes også somatisering og er hyppigt forekommende."

SOMATISERING.....?

Registreringsdato
    Jul 2008
    Alder
    69

rosa uhrenholt nielsen, 18. september 2009 kl. 12:03

Sidste del er en lige så stor gang vrøvl:

"Følelsen af usårlighed kan også angribes af mistro og strid, som er indbygget i sager om økonomisk kompensation. Hvordan er det at være syg og ingen tror på én? Den skadelidte søger jo ikke kun kompensation for ar på kroppen, men derimod for de smerter, som hun opfatter som en konsekvens af ulykken. Hvordan kan det objektiv måles?

Den skadelidte uden tydelig tegn på svækkelse (impairment) skal derfor bevise, at hun er syg overfor en række autoriteter, som er betalt for at betvivle realiteten af skadelidtes problemer. Samtidig betales en række andre aktører for at fremstille skadelidte mest syg i processen med invaliditetsbestemmelse. Interesseorganisationer kan have samme formål. Smertepatienten må acceptere deres ensidige fremstilling eller fremstå som utroværdige og måske endda grisk.

Der er veldokumneteret stort overlap mellem det normale livs kropssignaler og de bevægsapparatsgener, som er følge raf ulykker. Det er derfor i sager om kompensation for bevægsapparatsmerter, at denne juridisk spidsfindighed er et særligt stort problem.

I en sag som som foreliggende er skadelidte således i forvejen sårbar og følelsen af sårbarhed forværres nu ofte af den mistro og strid, som hører til erstatnings- og pensionssagen.

I denne, ofte årelange, proces mister den kompensationssøgende jævnlig sin nødvendige evne til at kunne mestre de kropslige signaler, som hører til både det normale liv og livet efter en ulykke. Medicinafhængighed forværrer processen. Hvis du skal bevise at dui er syg, kan du ikke samtidig arbejde på at blive rask. For mange af disse smertepatienter er forløbet afskrækkende, som også i skadelidtes tilfælde. Det er karakteristisk at lidelsen forværres på trods af sygemelding og pensionering. Flere videnskabelige undersøgleser har påvist denne sammenhæng.

Diagnosen Fibromyalgi er udviklet til forskningsbrug og indebærer langvarige smerter i begge sider af kroppen, over og under bæltestedet på mindst 11 af 18 nærmere angivne punkter. Opt il 10% kvinder opfylder kriterierne for denne lidelse. Tilstanden kan være enten primær eller sekundær til en ulykke og sygeliggørende proces, som beskrevet overfor. Der kendes ingen veldokumenteret behandling.

Antallet af kroniske smertepatienter stiger årligt med ca. 6.000 mennesker i Danmark til i dag ca. 1.000.000 som har daglige, langvarig eller kroniske smerter. Væksten i sygeligheden kan ikke forklares tilfredsstillende ved traditionel sygdomsopfattelse."

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    72

Anina W. 18. september 2009 kl. 12:34

@ rosa uhrenholt nielsen 18. september 2009 kl. 11:36

Citeret fra “lægeerlæringen”: “Ulykkerne i x og x kan næppe i sig selv, via fysiske/biologiske skader, nogen særlig betydning for KLIENTENS samlede situation.”
    Hmm….. hvorfor mon kalder lægen den syge for “klient” og ikke for “patient”?

Ligger der mon mere i det, end blot en “fortallelse” eller fejl (som det sikkert bliver forsøgt at bortforklare med)?

Kan det hænge sammen med, at når man betegner den person man udtaler sig om som “patient” påtager man sig derved et lægeligt ansvar for indholdet af sin erklæring, mens når den syge betegnes blot som (en eller anden tilfældig) “klient” - er dette lægelige ansvar fraværende?

Det kunne være interessant at opklare, om denne semantiske sammenhæng: “patient” eller “klient” - valget af betegnelsen for den person, hvis sygdom man attesterer for eller imod - er afhængig af om den pågældende læge agerer som læge under Lægeløftet/Lægeloven eller om den pågældende læge agerer som en administrativ sundhedsfagperson, af sin samvittighed, etik og af sine arbejdsgivere/kunder fritaget for ansvaret over for samme - Lægeløftet/Lægeloven?

Hvorfor skulle en læge ellers betegne en syg person som “klient”, hvis det ikke er de facto fordi lægen opfatter sig selv som kommunens/kundens “mand”?

Hvem tager vare på den syge så, hvis ikke lægerne gør?

Anyone?

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    72

Anina W. 18. september 2009 kl. 12:47

@ rosa urenholt nielsen 18. september 2009 12:03

Så er tiøren faldet…. rosa urenholt nielsen. Det kan næsten kun være overlæge Claus Rasmussen, Reumatologisk Afdeling, Sygehus Vendsyssel , der er ophavsmand til denne erklæring, er det ikke? Jeg har allerede studset over det da jeg læste dit forrige indlæg postet kl. 11:36, hvor det undrede mig, at en rheumatolog skrev mere “psykiatrisk” end han skrev “rheumatologisk”.

Jeg kan selvfølgelig ikke lægge hovedet på blokken 100%, men da det er velkendt at denne overlæge i rheumatologi underviser rundt om i landet læger, fysioterapeuter osv. netop i funktionelle lidelser (”De Nye Sygdomme”) er det så heller ikke utænkeligt, at lignende erklæringer udarbejdes efterhånden også af andre læger undervist af ham?

Googler man på “overlæge Claus Rasmussen” vil man hurtigt forstå hvad det handler om.

Derudover savner jeg fortsat kommentarer på min post af d. 17. september 2009 kl. 15:32, hvor jeg spørger: “Hvad mener lægerne her på bloggen PRINCIPIELT om de mange lægers rolle i dette mangeårige forløb?”

Registreringsdato
    Jul 2008
    Alder
    69

rosa uhrenholt nielsen, 20. september 2009 kl. 21:11

@ Lene Bech 19. september 2009 kl. 13:54

Altså jeg spurgte om et tankeeksperiment, hvor I tager udgangspunkt i de punkter, TERM indeholder. Helt konkret, efter TERM modellen, hvordan skal patienten kunne overleve. Peg på ordlyd, sidetal, eller opdigtet mulighed. (..)

I det mindste bør I kunne komme med en opdigtet teori, som fritager TERM fra at være aflivning.
    Lene

Er du fortsat i tvivl: lav en søgning (googling) på ME/CFS og bugspytkirtel. Her kan du nok se, hvor jeg står:

Sidste brev fra sygehus:

Svært nedat enzymproduktion : altså optager ikke næring fra kosten)

Fra lægen (i eftermiddags): alle blodprøvesvar er helt i top. Fik endda tallene.

Så jeg er altså supersund iflg. blodprøver, og via samme, pga. den nedsatte enzymproduktion: meget alvorligt, uhelbredeligt syg.

Er du forvirret, er det ingenting mod hvad jeg er. Er jeg ved at dø, eller er det (bare) at de prøver, som bliver taget, og efterfølgende besvaret overhovedet ikke er i tråd med patientens helbredsproblemer? Kører de med en standardiseret udgave (altså igen de forbandede skemaer), eller:

VIL DE HAVE OPKLARET HVOR ÅRSAGER OG AFVIGELSER KOMMER IND I BILLEDET? DEM, DER ENDDA I SIDSTE OMBÆRING KAN VÆRE MED TIL AT SILLE EN SIKKER DIAGNOSE. Skal lægen føle sig sikker, eller gælder det personen/ patienten ?

Kort og godt, jeg fik diagnosen Fibromyalgi, fordi lægen valgte at henvise ad denne vej. Her var den hurtige diagnose nærmest fra dag til dag, trods årelange ventelister. Til trods for alle andre symptomer, som peger i anden retning.

Eller:

Har jeg i stedet ME/CFS, altså der hvor jeg i alle årene har stået: jeg har ikke de forfærdelige smerter, men er totalt udmattet og kroppen det samme. Har jeg været medvirkende til at der er kommet mad på bordet, er jeg for træt til at spise den. Jeg falder i søvn af anstrengelsen ved at lave maden.

Min status: skal jeg nu forsøge med udenlandsk ekspertise, og dermed ligesom dig sætte mig i en klemme: kan jeg skaffe penge til en ordentlig udredning, måske endda behandling ?

Og med det danske system: selvom den egentlige årsag fremkommer: kan jeg så forvente at sundhedssystemet vil hjælpe mig til en anstændig behandlingsform, så jeg kan få det optimale ud af situationen? Eller har de mange penge, indbetalt via skat, været at regne som en spildt investering i en forsikring: den forsikring, jeg hidtil har troet var gældende via den danske skattemodel?

Det viser sig nu, at denne forsikring har været den samme som ved mange forsikringer: "dine penge er velkomne, men når du får brug for hjælpen opfylder du ikke kriterierne, så vi kan (desværre) ikke leve op til dine forventninger. Du må have misfortolket dine forsikringsoplysninger. Vi kører med en enorm selvrisiko".

Så, næste gang: Hyr en sagfører, og få ham til at hjælpe dig med oversættelsen. Og bed til, at de (eksperterne) ikke anmoder Retslægerådet om assistance, for så har du tabt på forhånd.

Jeg selv er ved at give op. Jeg leder med lys og lygte efter en eller flere personer, som kan være behjælpelige med at udrede en smule: især er jeg ved at dø eller er jeg sund og rask??? Vi selv er ikke i tvivl, for jeg ligner en neuengammeoffer nu, men…

....er du i tvivl om, hvad det drejer sig om, så læs på ME/CFS hjemmesiden. Her står fyldestgørrende informationer om årsager og konsekvensen for danske patienter. Om TERM.

Jeg har lagt flere indlæg ud om årsager og konsekvenser, men de er desværre sorterer fra her på tråden. De kan stadig læses under TERM på http://www.overgangsalderen.net/foru...ad.php?t=11321

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    72

Anina W. 21. september 2009 kl. 00:56

@ Lene Bech 21. september 2009 kl. 00:37

Find dig andre at eksperimentere med. Rosa har travlt nok med, bogstaveligt talt, at overleve fra dag til dag!

@ rosa urenholt nielsen 20. september 2009 kl. 21:11

Jeg selv er ved at give op. jeg leder med lys og lygte efter en eller flere personer, som kan være behjælpelige med at udrede en smule: især er jeg ved at dø eller er jeg sund og rask ??? vi selv er ikke i tvivl, for jeg ligner en neuengammeoffer nu.
    Gid det var en overdrivelse!

Rosa Urenholt Nielsen, der er blevet støvet af vejen med skraldespands-diagnose “fibromyalgi” og som kan fremvise verdens bedste blodprøveresultater samtidigt med at hun ikke kan tage næring til sig og er ved at dø fra os… denne Rosa Urenholt Nielsen ser ud i dag, som afbildet her:

Hvad ellers kan man sige til verdens bedste sundhedsvæsen, der behandler sin borger i overensstemmelse med TERM-modellen, der ikke lader sig rykke selv når patienten ikke længere kan tage næring til sig og er ved at dø for øjnene af sine nærmeste og sine…. læger?

Shame on you! Shame on you all!

Registreringsdato
    Feb 2005

Citer Oprindeligt indsendt af Rosa Se indlæg
    Jeg har lagt flere indlæg ud om årsager og konsekvenser, men de er desværre sorterer fra her på tråden. De kan stadig læses under TERM på http://www.overgangsalderen.net/foru...ad.php?t=11321
    Det er korrekt, at flere af rosa urenholt nielsens indlæg er blevet "væk" på Lisbeth Knudsens blog:

Det drejer sig om:

Indlæg nr. 50 af d. 30. august 2009 kl. 20:12 som kan læses her

Indlæg nr. 63 af d. 6. september 2009 kl. 14:16 som kan læses her

Indlæg nr. 72 af d. 12. september 2009 kl. 20:28 som kan læses her

Indlæg nr. 73 af d. 14. september 2009 kl. 14:50 som kan læses her
    Alle kan altid sende en kommentar til os, ved at klikke HER!

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    72

Anina W. 21. september 2009 kl. 22:52

@ Lene Bech 21. september 2009 kl. 21:13

“Det er en grov offentlig krænkelse, du fremkommer med, det er injurier, ….. det er beviseligt ikke sandt. Din injurierende påstand vil blive vurderet.”
    Tak, lige som din injurierende anklage om udøvelsen af internetchikane, allerede i skrivende stund er ved at blive vurderet juridisk.
    @ Lene Bech 21. september 2009 kl. 21:13

@ Lene Bech: “Anina lukker fuldstændig af, for at de mennesker som ikke har kendt TERM modellen i “100 år”, tør at komme med et kvæk, for hvem kan hamle op med så vidende eksperter? Jeg undre mig blod over, hvorfor de mennesker, som har “kendt TERM i 100? år ikke har gjort opmærksom på, at TERM modellen er i strid med patientens rettigheder?”
    TERM-modellen strider mod FNs internationale konvention om økonomiske, sociale og kulturelle rettigheder.

Art. 12: Fysisk og psykisk sundhed.

1. De i denne konvention deltagende stater anerkender ethvert menneskes ret til at nyde den højst opnåelige fysiske og psykiske sundhed.

2. De foranstaltninger, deltagerne i denne konvention skal træffe for at opnå den fulde virkeliggørelse af denne ret, skal omfatte sådanne som er nødvendige for at:

a) mindske antallet af dødsfødsler og dødeligheden blandt småbørn samt fremme barnets sunde udvikling;

b) forbedre alle sider af de hygiejniske forhold i det menneskelige miljø og på arbejdspladsen;

c) forebygge, behandle og bekæmpe epidemiske og endemiske sygdomme samt erhvervs- og andre sygdomme;

d) skabe betingelser for at sikre ethvert menneske lægehjælp samt kur og pleje under sygdom.

Kilde: http://www.menneskeret.dk/internatio...erkl%C3%A6ring

Hmm… indtil videre er det ikke til at sige, om Danmark har underskrevet eller har tiltrådt Verdenserklæringen….. Idet TERM-modellen og FNs internationale konvention om økonomiske, sociale og kulturelle rettigheder ikke synes forenelige med hinanden - kunne man fristes til at tro, at Danmark er ikke omfattet af Konventionens bestemmelser…. eller hur?

Ethvert menneske i dette samfund, som kender til, er udsat for, udvikler og fremmer TERM-modellen - samt enhver politiker og embedsmand - som på en eller flere måder har bidraget til TERM-modellens tilblivelse - bedes venligst om at sætte TERM-modellens virke, formål, praksis og omfang op mod FNs Verdenserklæringen om Menneskerettighederne - Universal Declaration of Human Rights.

Medmindre menneskerettigheder er frataget sygdomsramte danske borgere og medmindre danske læger anført af danske liaisonpsykiatere er hævede over loven - strider TERM-modellen på flere punkter mod Verdenserklæring om Menneskerettighederne

I kraft af uudtømmelige midler, som fosser ud af statskassen, alle borgeres ejendom - kan politikere, embedsmænd og liaisonpsykiatere beskæftige en hær af eksperter til at finde smuthuller i Verdenserklæring om Menneskerettighederne med det ene formål, at omgå denne forpligtelse og dermed fastholde og videreføre TERM-modellens overgreb på den del af befolkningen, som rammes af sygdom, kronisk sygdom og handicap - nu og i fremtiden!

Ethvert anstændigt menneske i dette land bør kunne erkende, at TERM-modellen afvikler ikke sig selv. Kun den samlede og forenede Offentlige Mening kan udrette, hvad der i de politiske kulisser er blevet støbt af en tavs enighed om at etablere et skygge-sundhedsvæsen, hvor de syge ikke behandles for deres sygdomme, men psykisk manipuleres til at afstå fra at søge lægehjælp. Eller direkte nægtes lægehjælp.

Man kan ikke tillade sig at underkaste hele den samlede danske befolkning TERM-modellen, blot for at “opfange” de 6-10% af indbidt syge, idet de resterende - de reelt syge - deres sygdom ubehandlet forværres og overgår til kronisk fase, for til sidst - for en ukendt procentdel - at afsluttes med en dødelig udgang.

TERM-modellen er uforenelig med Verdenserklæring om Menneskerettighederne.

----------------

Skrevet og postet her på Lisbeth Knudsens blog af Anina W. d. 9. august 2009 kl. 12:26

Registreringsdato
    Jul 2008
    Alder
    69

rosa uhrenholt nielsen, 23. september 2009 kl. 13:02

@ jenni christensen 23. september 2009 10:10

Det er netop den form for adfærd, læger kan køre patienters sager helt ud i hampen med. Vildledende, ond vilje, insinuerende, journalnotater og ditto ordlyd i erklæringer. Usaglige - endog fuldstænndig faktuelt forkerte påstande.
    http://www.justitsministeriet.dk/fil...etning2007.pdf

her kan ses lidt uddrag vedr. Retslægerådets rapport i 2007:

Fratagelse af autorisation … ”Sluttelig skal det nævnes, at Retslægerådets rolle i sager om autorisationsfratagelse på grund af manglende overholdelse af påbud ville blive klarere, hvis der i forbindelse med sagens forelæggelse for Retslægerådet blev stillet nogle konkrete spørgsmål, som rådet kunne tage stilling til.

I denne sag udtalte Retslægerådet, at en forudsætning for at iværksætte lægelig behandling er, at der foreligger en journal med blandt andet en gennemgang af sygehistorien med vægt på de klager og symptomer, der medfører ønsket om behandling, samt oplysninger om eventuelt tidligere relevante somatiske og/eller psykiske sygdomme eller symptomer. Journalen skal hertil indeholde relevante kliniske eller parakliniske undersøgelser, diagnostiske overvejelser samt begrundelse for den valgte behandling.

I lyset af, at antallet af autorisationssager synes at være stigende, har rådet for nyligt drøftet sin praksis og forsøgt at definere en konsekvent linie, så man ikke udtaler sig direkte om selve den juridiske afgørelse, der beror hos andre myndigheder. Dette blandt andet under hensyn til, at Retslægerådets formål er
    at afgive lægevidenskabelige eller farmaceutiske skøn, og at rådet ikke har nogen afgørelseskompetence”.

Når man ser disse udsnit, burde det vist være indlysende for enhver, at der hersker total kaos indenfor Sundhedssystemet. Hvem tager sig af hvad, hvem har lov til at udtale sig om hvad, hvem kan jeg klage til ?

Når sundhedsministeren er Sundhedsstyrelsens papegøje, altså kronen på kransekagen, men uden beføjelser. Sundhedsstyrelsen er direktøren, der sammen med Regionerne styrer og bestemmer, og derfor kan rationalisere og sortere efter behag og ideologi, det overordnede vedr. afgørelser reelt træffes af Retslægerådet, hørende under justits-ministeriet. Og som pr. defination nu udråber næsten alle lidelser som en sindslidelse (hvilken intelligenskvotient er mon det afgørende kriterium ? se: hjerneskade og senilitet er med herunder ), og de optræder som overdommere i systemet, over domstolene...

Patientklagenævn hører under sundhedsstyrelsen som lægernes vogter mod "uberettigede" klager fra patienter.

Hvortil kan vi rette en klage over Sundhedsstyrelsen, for ombudsmanden tager sig ikke af sager vedr. behandling og diagnoser ?

Så, du/I har helt ret, Jenni og Anina: Der hersker total kaos, især når læger i privaten samtidig giver disse diagnoser, uden at opfylde kriterier for, hvordan en diagnose skal stilles. Uden anden viden end få dages kursus, incl. Rollespil om disse besværlige patienter… Det kan kun gå galt..

Som vi har kunnet se, har disse læger endog stillet diagnoser på os her på tråden.

Registreringsdato
    Jul 2008
    Alder
    69

rosa uhrenholt nielsen, 24. september 2009 kl. 13:50

@ jenni christensen 24. september 2009 kl. 09:23

http://www.berlingske.dk/article/200...nder/90924032/ Politiklagesystemet, som VAR sådan, er lige - omsider - blevet erklæret skrottet, fordi man som krænket/skadet/chikaneret borger, selvfølgelig ikke kan få en ordentlig, uvildig, klagesagsbehandling, når det er selve gerningsmanden og hans venner, der får lov til at “behandle” klagen. Klagen over sig selv!!!! Har man hørt mage.

Det er så Ebberød Bank, at man skulle tro det var en ATS.
    Igen kan jeg kun erklære mig enig med dig.

Dette udspil er lidt af en parodi. Jeg har lige gjort mig nogle tanker omkring det.

- Hvorledes fremstår sagen, hvis det efterfølgende viser sig at være begået direkte lovbrud?

Går sagen videre til domstolene, eller skal patienten som nu, skaffe både kræfter og penge til en civil retssag ? Endda punkt for punkt-redegørelse (stadig uden at have fået relevant information og journalmateriale).

- Hvordan skal det afgøres, hvorvidt der ER begået fejl? Hvordan bedømmes det og af hvem ? Hvem skal være eksperterne?

- Har vi som patienter ret til en second opinion, evt. foretaget af uvildige og uafhængige læger i udlandet?

- Ved en evt. fejloperation eller fejl-diagnose: kan man som patient være sikker på, at der nu vil blive gjort forsøg på at rette op på fejlen, altså henvises til anden region eller vil det være som nu, hvor det er op den enkelte læge/ afdeling, ledelse eller region om de vil bruge tid, penge og evt. prestige på dette?

- Igen , som du påpeger, vil det være patienten som nu skal være i stand til at dokumentere sin påstand. Og vil skulle klage til dem, der har lavet fejlen. nøjagtigt som det nu foregår vedr. hjemmehjælp, hjemmepleje, forkerte afgørelse i sociale sager osv. Og som selv skal bedømme, udrede og som selv skal klare det økonomiske efterslæb ?

- Udspillet fremstår som en klar forbedring, men det er stadig kun omfattet af fremtidige skader og fejl. Altså vil samme diskussion komme om x antal år, når det stadig viser sig ikke at holde.

Jeg synes det fremstår som et APS (den jyske oversættelse): a prøwer skisme. Og er det ikke nok, eller pengene er ved at slippe op: APSI: A prøwer skisme igen….

Hvor står alle de patienter, som nu er skadet eller invalideret pga samme ??? Hvilken placering får de: de skal stadig behandles efter TERM-modellen. For dem får dette ingen betydning.

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    72

Anina W. 25. september 2009 kl. 20:22

@ rosa urenholt nielsen 7. september 2009 kl. 12:07 :

“Det finder jeg er det gale i hele dette forløb, idet jeg allerede som ung fik at vide af daværende læge, at vi skulle holde øje med stofskiftet, da jeg havde struma, der dog endnu ikke var behandlingskrævende.”
    Bedre sent end aldrig Rosa.

Nu ved jeg ikke hvad har lægen bygget sin diagnose om en “ikke behandlingskrævende” struma på. Men det ville ikke undre mig hvis dine laboratiorietal befandt sig indenfor den norm lægerne bruger, når de træffer en afgørelse om en behandling skal “afventes” eller afvises. Det er nemlig ikke sygdomme, men de lægefaglige organisationer, der træffer afgørelsen om man er syg eller om man er rask. Det er min påstand, at netop disse guddommelige afgørelser står bag eksplosionen af de sidste 20-30 års “funktionelle lidelser”. De “nye” og udskældte sygdomme - er måske slet ikke så “nye” endda… Måske er de ikke engang bare sygdomme, men snarere følgesygdomme efter en overset og derfor ubehandlet oprindelig stofskifte-sygdom?

Jeg er engang faldet over et brev, en amerikansk kvinde - Gail Wurmstein skrev til Oprah, i anledning af Oprah Awareness Campaign. Til min skræk, under nærlæsningen - er det gået op for mig, at dette brev kunne lige så godt være skrevet af mange danskere, man enten ikke kan finde ud af diagnosticere eller - som allerede har fået diagnosen Fibromyalgi eller Kronisk Trætheds Syndrom, uden at man besværer sig med at finde ud af en måde, at hjælpe dem af med deres værste symptomer… Passage i brevet, der har fået mig til at fare op af stolen er følgende:

"Kronisk træthedssyndrom og Fibromyalgi er to sygdomme som er nye. Sjovt nok, blev de aktuelle lige efter at Synthroid (Synthroid svarer til det danske Eltroxin) og TSH-testene begyndte at indgå standard behandling. De fleste med fibromyalgi og KTS har problemer med skjoldbruskkirtlen. Ømme led og træthed er to af de oftest forekommende symptomer ved lidelser i skjoldbruskkirtlen. Et fåtal læger er nu begyndt at udforske denne nye viden, hvilket har ført til adskillige succesbehandlinger af fibromyalgi og KTS ved at dosere T3-hormon. Glem ikke at siden indførelsen af TSH-test, har læger ordineret lige præcis hormontilskud nok til at TSH niveauet kom ned under 5, men dog uden at behandle patienten fuldt ud. Husk også på, at T3-hormon ikke er tilstede i Synthroid (Synthroid svarer til det danske Eltroxin). Det er kombinationen af disse to fejl-dispositioner, der har skabt sygdomme som fibromyalgi og KTS.

Ovenstående citat gælder fortrinsvis diagnosticerede stofskiftepatienter. Men hvad med alle de andre, der ikke havde konstateret en stofskiftesygdom fordi de er ikke blevet screenet for det - enten fordi lægerne ikke kender nok til stofskiftesygdomme/symptomerne eller - nøjes med at se på laboratorietal - i stedet for at interviewe patienter og registrere (respektere) deres symptomer. Og når man samtidig erkender, at selv et sundt stofskifte falder med årene til det skraber bunden under og efter overgangsalderen - er man kommet tæt på svaret på, hvorfor er der så mange kvinder og færre mænd, der rammes af disse sygdomme… Hos en del af yngre kvinder opstår disse problemer ofte i forbindelse med graviditeter idet moderen er fosterets eneste “kilde” til thyroid-hormoner, hvorfor hun selv kan komme ud for hormonmangel, hvilket på sigt kan udløse et permanent stofskifteproblem…

Alt dette kan forebygges, hvis man er en frit tænkende læge! En frit tænkende læge sætter sin patient under skærpet opsyn allerede når TSH ligger på 2. Stiger TSH-tallet med blot et point første og anden gang, eller fortsætter på niveau 2 der foretages blodprøvetest indenfor de efterfølgende 7-8 uger - bør patienten udredes for en autoimmun thyreoideasygdom tillige med igangsættelse af behandling for at kompensere for den underaktive skjoldbruskkirtel. I den ideelle verden. Desværre for os - bliver stofskiftepatienterne med TSH-tallet under 10, sædvanligvis ikke behandlet. Dette er årsagen til, at velhavende danske patienter rejser til Balder Klinikken i Norge, til Hertoghe-klinikken i Belgien samt til Tyskland, hvor den private medicinske sektor behandler stofskiftepatienter allerede ved TSH-tal på 2 og derefter. Men ikke alle er velhavende.

I Danmark er den faglige interesse for stofskiftesygdomme til at overse. Det er der ikke status i. Lægerne er ikke klar over hvor komplicerede thyreoideasygdomme er. De tror at en enkel blodprøve og en enkel tablet dagligt løser problemet. Vel at mærke hvis TSH er over 10, ellers får de syge lov til at vegetere ubehandlede. Thyreoideasygdomme har så lavt status at diagnose og behandling stort set overlades til praktiserende læger. Når man tænker på, at thyreoidea-kundskab fylder kun ganske få undervisningstimer i pensum på lægestudiet - er denne indstilling ganske skæbnesvanger for de syge. Thyreoideasygdomme er langsomme dræbere, først sjælen, så kroppen.

Stofskiftesygdomme er i virkeligheden svære at behandle og svære at overvåge… Der findes nærmest lige så mange kombinationsvarianter af stofskifteproblemer, som der er stofskiftesyge - uanset om de er diagnosticerede eller om deres sygdom er overset! Det er i denne patientgruppe, at Liaison-psykiatere høster flest “hypokondere” med deres TERM-model-værktøj stoppet i hænderne på praktiserende læger. Alle disse udiagnsoticerede thyreoideasyge tumler forgæves i sundhedsvæsenet, til de selv begynder at tro på, at det er dem der er hypokondere. De resignerer og “lærer at leve med” den “indbildte” sygdom ingen læger tror på eller vil beskæftige sig med…

Bare for at opremse ganske få eksempler på, hvad overset, sygt, ubehandlet stofskifte kan skaffe folk af diagnoser…. falsk senilitet, falsk Alzeihmer, ADHD m.fl., “endogene” depressioner, psykoser, div. neurologiske sygdomme inkl. kronisk træthedssyndrom og fibromyalgi…. bindevævssygdomme, almindelige organsygdomme, hyperkolosterolæmi - som følge af understimulering, underernæring på celleniveau…. Tidlig alderdomsforfald… forfald af kognitive færdigheder, hukommelseskollaps….. forfald af immuniteten inkl. faldende evne til at bekæmpe cellemutationer - og man kunne blive ved! Og ikke mindst - gælder det ikke kun de allerede syge - men også den næste generation, fordi… et utal af årsager til stofskifteproblemer er arvelige!

Der konstateres over 2000 nye tilfælde af hypothyreose (underaktivt stofskifte) hver år, alene her i Danmark. Jeg tør end ikke forsøge på at gætte mig til, hvad det reelle tal er. Det er ganske normalt, at man går med sin døende skjoldbruskkirtel i årevis og indtil adskillige helbredsskader er blevet uoprettelige…. Lægerne venter jo på, at TSH-tallet skal stige til 10 før de mander dem op til at rekvirere en antistof-prøve, men antistofferne har i mellemtiden allerede ædt op så meget af skjolbruskkirtlen, at skaderne er uoprettelige og patienten er kronisk syg allerede inden behandlingen påbegyndes. Det er så de heldige. De, som trods alt kommer i behandling. De øvrige, de udiagnosticerede - de lever et tiltagende vegetativt liv, for endelig, efter mange år fyldt med senfølgesygdomme af det ubehandlede thyreoideasygdom - “funktionelle” eller andre - de kommer herfra uden at nogensinde at vide, hvad var grunden til at deres helbred forfaldt, tilsyneladende uden “medicinsk årsag” eller med den sidste sygdom patienten led af anført på dødsattesten…. Så vigtigt er det for læger, at “tallet passer”, at symptomerne ignoreres eller henlægges i kategorien “funktionelle lidelser”.

Specielt udsatte er piger lige før og under puberteten, gravide kvinder (moderen er fosterets eneste “kilde” til thyroid-hormoner, hvorfor hun selv kan komme ud for hormonmangel, hvilket på sigt kan udløse et permanent stofskifteproblem) og kvinder lige før, under og efter overgangsalderen… De er “udsatte” fordi de er kvinder. Mændene bliver ikke gravide og kommer i overgangsalderen. Derfor er det færre mænd, der får sygdommen og de, der bliver syge - dem bliver der taget hånd om hurtigere og før skaderne bliver uoprettelige i sammenligning med kvindernes.

Hvorfor er der denne forskel? Fordi netop i anledning af disse “helbredstilstande” bliver kvinderne tørret af med, at “sådan kan det gå” når man er gravid eller “det er bare overgangsalderens skyld altsammen”! Har en kvinde været uheldig at blive stoppet under bogstavet “F” for fibromyalgi, er alt håb ude. Ingen læge vil synnerlig mere interessere sig for denne patient. En kvinde skal nærmest falde død om - før lægestanden siger “hovsa”.

I dit tilfælde har de ikke engang sagt det…. ser det ud til.

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    72

Anina W. 25. september 2009 kl. 20:26

Skulle nogen blive interesseret i hvem denne Gail Wurmstein er og hvorfor skrev hun til Oprah - her er linket: http://thyroid.about.com/cs/publicaw...rahletters.htm

Som jeg skrev før - selv i skrivende stund sidder mange danske kvinder i nøjagtig samme situation og med nøjagtig på samme måde ødelagt liv, fordi lægerne foretrækker tørre tal frem for klinik.

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    72

Anina W. Din kommentar afventer bedømmelse. 26. september 2009 kl. 20:26

@ Susanne F. A. 26. september 2009 kl. 14:32

“Det undrer mig at Rosas links der henviser til sider omhandlende: at alt og alle i sundhedssystemet bliver undervist i TERM/TERM-lignende syn på patienterne sådan forsvinder!”
    Hmm… jeg kan jeg godt se der mangler noget, men ikke så overvældende meget. I Rosa Urenholt Nielsens indlæg postet d. 25. august 2009 kl. 13:01 mangler 4 nederste tekstlinier inkl. 2 link. I indlæg af d. 28. august 2009 kl. 09:44 mangler en hel afslutning på 6 tekstlinier og indlægget ender meningsløst med ordene: “under almene bemærkninger” samt mangler der et helt indlæg postet ellers d. 6. september 2009 kl. 14:16 indeholdende bl.a. 3 links til div. kilder.
    @ Susanne F. A. 26. september 2009 kl. 14:32

“Anina W. - dit sidste indlæg er jo sagens kerne her på debatten for mig! Men lige et spørgsmål! Du henviser til Gail Wurmstein - nu er jeg meget forvirret - hed hun ikke Mary Shomon???”
    Hun hedder Gail Wurmstein: http://www.freebohemia.com/thyroid.html

Hendes “Brev til Oprah” var første gang publiceret på advokat Mary Shomons thyreoidea-site: http://thyroid.about.com/ - hvorfor ofte denne forveksling med hvem oprindelig skrev brevet.
    @ Anina W. 25. september 2009 kl. 20:22

“Stofskiftesygdomme er i virkeligheden svære at behandle og svære at overvåge… Der findes nærmest lige så mange kombinationsvarianter af stofskifteproblemer, som der er stofskiftesyge - uanset om de er diagnosticerede eller om deres sygdom er overset! Det er i denne patientgruppe, at Liaison-psykiatere høster flest “hypokondere” med deres TERM-model-værktøj stoppet i hænderne på praktiserende læger. Alle disse udiagnsoticerede thyreoideasyge tumler forgæves i sundhedsvæsenet, til de selv begynder at tro på, at det er dem der er hypokondere. De resignerer og “lærer at leve med” den “indbildte” sygdom ingen læger tror på eller vil beskæftige sig med…”
    Meget passende at minde om Anette Ulstrups ord af d. 15. september 2009 kl. 15:01
    At negligere menneskers smerter fordi man ikke lige kan gennemskue de anatomiske nøjagtigheder er udtryk for intellektuel og menneskelig fattigdom. Vi mangler viden om tidens sundhedsproblemer, og der er for mange dårlige forklaringer. F.eks. gøres sammenhænge ofte til årsager – at de grupper, det lykkes at komme i arbejde har det bedre, kan sagtens være fordi de ikke grundlæggende er så syge, som dem, der ikke kommer i arbejde.

De sundhedsproblemer, som vi står overfor i dag, handler i store træk om uerkendte endokrinologiske skader. Skader i binyrer, hypofyse, skjoldbruskkirtel osv.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1...?dopt=Abstract

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/en...earch=17265431

Vi mangler viden om vor tids sundhedsproblemer. At slå dem hen med bl.a. vendinger som ”noget psykisk” er fattigt. Lad os dog få valid forskning så vi kan komme videre.

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    72

Anina W. 27. september 2009 kl. 13:54

Jeg vil blot informere, at jeg har besvaret kommentarer fra Rosa Urenholt Nielsen og Susanne F.A.

Anina W. Din kommentar afventer bedømmelse. 26. september 2009 kl. 20:26

Mine kommentarer kan derfor ikke læses her, men de kan læses på Overgangsalderen.net

Side 3 af 4 Første 1234 Sidste

Bookmarks

Regler for indlæg