Viser resultater 1 til 1 af 1
Emne: 60 kg sukker om året!
-
21-12-08, 18:40 #1
60 kg sukker om året!
Dagens store nyhed i medierne er sukker: Politiken.dk, Jyllands-Posten, Berlingske.dk osv.....
Det lader til, at vi har verdensrekord i forbrug af sukker pr person. 60 kg i gennemsnit om året! Det er sørme ikke så lidt. Specielt når man "fratrækker" de, i alt 118 årlige kg sukker jeg og min søn ikke spiser. Vores forbrug pr hovedet er max 1 kg, fordelt på lejlighedsvise belgiske chokoladekonfekt eller andre godbider i mikrostørrelse vi byder os selv eller bliver budt på. Det er ikke meget. Men hvem søren spiser så "vores" andel af dette enorme sukkerforbruget? 60 kg i gennemsnit om året!
Så er det, at eksperterne beynder at komme med forslag til begrænsning af dette overforbrug og den "løsning", som er hyppigst foreslået er.... AFGIFTER! Hvornår holder vi op med at tro på, at sanktioner, høje priser eller pisk - overhovedet kan bruges til noget som helst, når det ikke virker i nogen af de andre afhængighedsskabende laster?
Når jeg spadsererer på gaderne i de svenske byer - ser jeg, for det første ikke specielt mange overvægtige, og for det andet - er alle svenske supermarkeder fyldt til randen med rigtig, rigtig, rigtig blillige slikvarer, sodavand, kager m.v. Hvorfor er svenskerne så ikke så overvægtige som vi? Jeg spørger bare.
Kunne det ikke tænkes, at problemet er andet hos os, fordi der må være mange flere danskere, der er direkte sukker-afhængige? Afhængige af sukker, på linje med kokain, alkohol, tobak osv.? Og vil det så overhovedet hjælpe, at forhøje afgifterne på sukker, hvis afhængigheden alligevel altid vinder over sparsommelighed?
Oprindeligt indsendt af Politiken.dk
I laboratorieforsøget har forsøgsrotter haft en valgmulighed mellem at trække i to forskellige stænger.
Den første stang udløste en injektion af kokain.
Den anden stang gav rotten adgang til en lille mængde af sukker.
I 96 procent af tilfælde valgte rotterne sukkeret.
Oprindeligt indsendt af Svenska Dagbladet d. 24.august 2007
Var det ikke meget bedre at gå i krig med forske i SUKKER-AFHÆNGIGHED - i stedet for bare at forhøje afgifterne, hvorefter alt blot forbliver ved det gamle, mens kun statskassen bliver tilfreds med denne DÅRLIGE løsning?
Lidt mere læsestof om sukker....
Vi er Europas sukkergrise....
Danske børn er for søde....
Slave af sukkeret....
Vi gambler med børnenes liv.... og vi gambler også med vores....• Som kronisk syg gennem en menneskealder, svigtet af læger, genvandt jeg helbredet det seneste årti, alene takket være fremragende medicinsk forskning, lægerne ikke har tid til at læse, og lære af. På denne hjemmeside står jeg for formidling af viden/videnskab, jeg høstede og lærte af på min vej tilbage til livet.
• Jeg er ikke en fan af alternativ medicin, jeg kun undtagelsesvis henviser til, men jeg er ikke fanatisk og kan skelne mellem fup og guld. Lægen Carsten Vagn-Hansen er afgjort guld, lige som hans beskedne hjemmeside. Om de fleste af hans bøger og pjecer kan man læse her.
• Er du ramt af lavt stofskifte, som syg eller pårørende - besøg vores "stofskifte-butik" (ikke webshop) og vores anden hjemmeside, det norske Forum For Stoffskiftesykdommer der byder på hundredtusinder personlige beretninger, et utal af norske og danske stofskiftesyge har betroet hinanden gennem mange år. Bemærk dog, at vores norske forum har afviklet brugeraktiviteter, og ikke længere optager nye brugere.
Lignende emner
-
Sukker-afhængighed
By Anina W. in forum Ældre kvinders sundhed og sygdomSvar: 0Nyeste indlæg: 03-01-08, 12:00
Bookmarks