Det er ikke ligegyldigt, hvilke fedtstoffer man lader slippe ind i ens køkken og spisekammer - når man er stofskiftesyg. Eller bare en rask, som ikke vil have sit stofskifte nedsat, som følge af stofskifte-skadelige fedtstoffer i kosten.

Et bud, så absolut bekræftet af den daglige erfaring - kan direkte kopieres efter Carsten Vagn-Hansen, som skriver følgende, i sin artikel om stofskifte:

En række fødemidler blokerer for jod. Det gælder for soja i for eksempel soja i tofu og sojabønneolie. Det gælder også for peanuts og peanut butter. Hvidt sukker og kornprodukter er også belastende for skjoldbruskkirtlens funktion.

Også fedtstoffer af den flerumættede type (planteolier og margarine) blokerer for dannelsen af skjoldbruskkirtel hormonerne, for cirkulationen af dem i kroppen og for deres virkning i cellerne. Når der ikke er nok stofskiftehormoner, øges kroppens påvirkning fra østrogener. Stofskiftehormonerne er vigtige for dannelsen af hormonerne progesteron og moderhormonet pregnenolone, som mange andre hormoner dannes ud fra. Disse hormoner er der for lidt af, når skjoldbruskkirtlen ikke fungerer ordentligt. Skjoldbruskkirtelhormonerne er også vigtige for kolesterols funktion og udskillelse, så kolesterol vil sandsynligvis stige, hvis skjoldbruskkirtlen ikke fungerer ordentligt.

Især sojaolie er som nævnt skadelig, men en række andre planteolier med flerumættede fedtsyrer kan påvirke skjoldbruskkirtlen (negativt/red.Thyra) , for eksempel majsolie og solsikkeolie. Disse planteolier bruges til margarine, som det derfor er bedst at undgå, også fordi vi får alt for meget af disse fedtsyrer i vores kost. De bliver også let forharskede, og når de forharskede fedtsyrer og transfedtsyrer optages i cellerne, er de med til at forhindre omdannelsen af T4 til T3.

Kokosolie er derimod et godt valg, da den indeholder mellemkædede fedtsyrer (MCT). Disse fedtsyrer kan øge stofskiftet og derved fremme vægttab. Kokosolie er også mættet fedt (men af det gode) og kan derfor tåle opvarmning til stegetemperatur. Man skal købe kokosolie af god kvalitet, for eksempel Cocosa. Fedtsyrerne i kokosolien kan hjælpe med at genopbygge sunde cellevægge og øge enzymproduktionen, blandt andet af enzymer der hjælper med omdannelsen af T4 til T3. Der er rigtig mange positive udsagn fra mennesker med for lavt stofskifte, der er begyndt at bruge kokosolie.

Resten af Carsten Vagn-Hansens oplysende artikel om lavt stofskifte kan læses på hans hjemmeside Radiodoktoren.dk

Og du, som er en af dem, der føler sig fuldstændig forvirret over de mange dommedags-udsagn om kokosolie - kan jeg kun anbefale at læse vores Kokosolie-tråd Sundt fedt og dræberfedt - her om kokosolie og ellers bruge sin sund fornuft.... Ikke "tro", men sundt fornuft.

I parentes bemærket - kokosolie er det eneste fedtstof, som IKKE kan deponeres i kroppen som fedt. Det er det eneste fedtstof, som omsættes direkte til energi - hvilket netop i vores tilfælde, hvor selv postevand kan lagres på sidebenene og den kulde, som trods adskillige dyner og trøjer - får os til at krybe rystende sammen... - er noget af de bedste at få varme af. Det er ikke et tryllemiddel, som straks får os til at kaste klæder af og danse nøgne ude midt i januar, men på sigt hjælper det... Kokosolie i varm madlavning og som smørerstatning til kold mad - og så nogle rigtig gode planteolier til salater og lignende. Tillige med et moderat brug af animalske fedtstoffer. Så burde man være dækket ind. Det eneste man ikke bør - er at leve fuldstændig fedtfattigt og/eller udelukke fuldstændig animalske fedtstoffer. Hvis vi gør det, kan hele dette hormon-feedback, som hos os er i forvejen fucked up - bryde totalt sammen. Det har vi sgi ikke råd til! Drop det fedtfattige og brug fedtstofferne med måde. Med måde.

Personligt, har jeg længe været træt af alskens "ekspert-udsagn" om snart hvad som helst, vedr. et sundt levevis, hvoraf deres påstande oftest enten bygger på matematiske statistikker (også kaldt for en "evidens-baseret forskning") eller direkte på deres "tro" på det ene eller det andet...



!Klik her for at finde flere omtaler af kolesterol-relaterede emner.