Viser resultater 1 til 1 af 1
-
28-06-08, 12:06 #1
Chinglish - Engelsk/kinesisk
Sprogpoliti eller OL i Chinglish.
Nu nærmer tiden for OL sig, og Kina vil hjælpe udlændinge, så de bedre kan orientere sig i landet. Jeg tror, de får travlt i "sprogpolitiet" med at ændre/rette skilte... og det bliver sikkert lidt mere kedeligt at være gæst.
Jeg har altid trukket på smilebåndet, når jeg i DK har set nogle menu-kort, som ikke er helt korrekte. Oftest er de forståelige - trods småfejlene.
Men dette menu-kort slår vist alle rekorder.
"I Kina spiser de hunde", ja... det vidste jeg, men at de OGSÅ spiser nedenstående, overgik min vildeste fantasi.
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...urant_sign.JPG
På Wikipedia findes nogle flere, hvor jeg har fundet nogle eksempler:
Do not throw urine around = A sign in the male toilets of Oriental Pearl Tower, Shanghai.Bake the Cell Phone (烘手机 / 烘手機) = Hand dryer (a result of poor parsing)Deep fried ghost or deep fried devil and oil fried ghost (油炸鬼) = A literal translation of a name for Youtiao used in southern China.Small two pots of heads = Erguotou (二锅头 / 二鍋頭), a type of Baijiu, appearing on a menu inside Oriental Plaza, BeijingPrevent Health Care Section (预防保健科 / 預防保健科) = Preventative Medicine - a sign found in a hospital in Wuhan. The error stems from the slippery nature of word forms (nouns, verbs, adjectives, adverbs, etc.) in Chinese grammar
I Metroexpress kan man læse mere:
Hvis man bliver udsat for tyveri i den kinesiske hovedstad Beijing har de lokale skitemyndigheder været så venlig at hænge følgende besked op:
»If you are stolen – call the police at once«.
http://metroxpress.dk/dk/article/200...2-83/index.xml
• "Gammeljomfruer er damer, som har hornhinden i behold" (Siw, 10 år).
• "Børn bader nøgne, men voksne vil helst skjule sine ældre dele." (Peter 8 år)
• "De ældre kan ikke få børn. Deres æggestokke er slidte, og desuden har mændene problemer med protesen." (Christian 8 år)
Lignende emner
-
Svensk-engelsk lexikon
By Libri in forum Ordbøger og leksikoner på NettetSvar: 0Nyeste indlæg: 31-10-06, 04:21 -
En slang-ordbog - engelsk
By admin in forum Ordbøger og leksikoner på NettetSvar: 0Nyeste indlæg: 30-04-06, 12:10 -
Ordbogen.com dansk/engelsk - engelsk/dansk
By admin in forum Ordbøger og leksikoner på NettetSvar: 0Nyeste indlæg: 30-04-06, 11:38
Bookmarks