Viser resultater 1 til 5 af 5
    Registreringsdato
    Jun 2007

Standard Matriarkatet lever (Mosuo)

Jeg så på DR2 Udland et indslag om en provins i Kina, hvor Mosuo'er bor.

Mosuo'er lever matriarkalsk. "Da det er kvinderne, der viderefører slægten, så er det også dem, der bestemmer over økonomi osv." (Citeret frit efter hukommelse fra DR2, Udland den 13. juni 2008 ).

Jeg har så googlet for at se, om jeg lige kunne finde lidt mere om disse Mosuo'er, men i første omgang er det noget spartansk (det kræver lidt mere tid). Her er en smagsprøve fra nettet:

Mousofolket lever matriarkaliskt, alla ägodelar arvs av den kvinnliga delen av familjen.

Traditionellt sätt så stod kvinnorna för försörjningen av familjen.

Man praktiserar att mannen besöker kvinnorna på nätterna men bor med sin mormor, mor och systrar. Det resulterar i att många barn inte vet vem sin pappa är.

Man kan undra om inte barnen lider av detta, men enligt de själva får barnen mycket kärlek både av sin biologiske mor och andra sk mödrar (mostrar & mormor) samt morbröderna, det är inte så viktigt vem som är den biologiske mamman. Enligt en studie från 1994 lever fortfarande 60% av Mousofolket på det här sättet.

Kilde: sollentunapingst.nu/Mission/internationellt.htm

Det kunne være interessant at "undersøge" lidt nærmere om, hvordan disse kvinder lever... og hvorfor de lever sådan.

Jeg vender tilbage med mere, hvis jeg kan finde mere.

"Gammeljomfruer er damer, som har hornhinden i behold" (Siw, 10 år).
    "Børn bader nøgne, men voksne vil helst skjule sine ældre dele." (Peter 8 år)
    "De ældre kan ikke få børn. Deres æggestokke er slidte, og desuden har mændene problemer med protesen." (Christian 8 år)

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    72

Standard Re: Matriarkatet lever (Mosuo)

Man praktiserar att mannen besöker kvinnorna på nätterna men bor med sin mormor, mor och systrar. Det resulterar i att många barn inte vet vem sin pappa är.
    Det er der vist en del uenighed om og jeg finder det selv irriterende, at når vores patriarkat-prægede forskere skal til at udforske en anden kultur - gør de det uden at kunne leve op til en forskers pligt nr: 1: objektivitet og - evnen til at se bort fra deres egen "antropologiske" baggrund, for til syvende og sidst handler tingene dybest set ikke hvordan en given forsker eller forskergruppe selv ser på tingene, men mere om, hvordan tingene rent faktisk fungerer hos dem, forskerne undersøger.

At forbinde matriarkat med løssluppenhed er typisk for mænd i vores kultur. Alt står og falder med den mandlige fallos, der skal forblive med at være centrum i verden, ellers føler de sig i fare for at miste deres "betydning" (magt), hvilket så fører os tilbage til patriarkatets sygelige optagethed af kønnet, som værende den faktor, der (i deres øjne) afgør forskellen mellem en god og en dårlig verden..... Pladder

Misforståelser

Yongning landsby i den sydvestlige Yunnan provins er hjemsted for over 1.000 Mosuo familier, som er en del af den etniske minoritetsgruppe Naxi. De har holdt en sjælden matriarkalsk tradition i live. Mosuo brude skal ikke forlade deres forældre for at skabe en ny familie efter ægteskab. I stedet skal ægtemanden besøge sin hustru jævnligt hos hendes familie. I de senere år er Lugu søen nær Mosuo'erne blevet udviklet som turistdestination. Mange turister bliver tiltrukket til området af Mosuo-folkets særlige ægteskabssystem, men misforstår det også.

"Mange mandlige turister laver dårlige jokes om, hvorvidt de kan besøge os som en ægtemand jævnligt og andre spørger om vi har fædre," klager en Mosuo pige, som syntes at den slags spørgsmål er fornærmende og irriterende.

En lokal embedsmand siger at sprog og kulturelle forskelle har ført til en del misforståelser om Musuo-folket hos medier, turister og endda forskere. Mange tror fejlagtigt at Mosuo-folket kan have tilfældig sex og er kommet til Lugo-søen for en engangs-affære, hvilket virker ydmygende på Musuo-folket.

Zhuo Huashan er en forsker fra Hong Kong, der har boet i en Mosuo landsby i mere end to år for at studere deres samfund, ifølge ham er den altovervejende årsag til at Mosuo-folket bliver misforstået skyldes regionens dårlige økonomi og uddannelse. Manglen på økonomi og uddannelse har gjort Musuo-folket tavse om deres vilkår. I lang tid er Mosuo-folket blevet fortolket af forskere og forfattere, mens man sjældent har hørt Mosuo-folkets egen stemme. (Kilde...)
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    72

Citer Oprindeligt indsendt af Zuzan Se indlæg
    Det kunne være interessant at "undersøge" lidt nærmere om, hvordan disse kvinder lever... og hvorfor de lever sådan.
    Zuzan? Jeg har læst om Mosuo-folket for så mange år siden, at "gensynet" føles nærmest som en helt ny oplevelse.

Jeg tror at denne livsform er lige så gammel som verden.... nærmest og er helt sikkert udsprunget af de klare fordele for fred og en indbygget beskyttelse af børn, hvilke (som vi jo beklagelsesvis ved efterhånden så "godt") ikke er direkte dyrket og fremmet af de traditionelle maskuline værdier, hvis ordlyd kan kort og godt sammenfattes på følgende måde: "jeg, mit, skræk, have, eje, krig, jeg, mit, trussel, have, eje, krig, jeg, mit, have, eje, krig, jeg, død, mit, ødelæggelse, jeg, mit, skræk, have, eje, krig, jeg, mit, trussel, jeg, mit, død, jeg, mit, ødelæggelse, mit, have, eje, kriiiiig, mit, mit, mit, mit, miiit.......!!!" etc. etc....

Mosuofolket lever omkring Lugu Lake 2700 meter over havets overflade. Søen er omgivet af bjerge og ligger mellem provinserne Yunnan i vest og Sichuan i øst.

Selv om størrelsen på en mosuofamilie varierer - består familien som oftest af ca. 10 personer. Der findes dog også familier på både 20 og 30 medlemmer. Hver familie er ledet af en kvinde. Familiens overhoved er højt respekteret af alle familiemedlemmer. Hun har både en æresstatus og praktisk ansvar for familiens velfærd.

Mosuofolket tror på Natur og betragter børn som den hellige inkarnation af deres forfædre. Mosuo tror, at deres forfædre, hvis minde dyrkes i hjerterne og gennem ceremonier, vil genfødes som små børn tilbage i samfundet.

På dagen for indvielse af børnene af begge køn til den voksne alder, vil barnet navngives med et navn tilhørende en afdød familiemedlem og derved bliver et fuldgyldigt medlem af klanen. Dette er især vigtigt for piger. Efter ceremonien iføres pigen en afdød kvindes klæder og fra dette øjeblik bliver hun opfattet som hun var afdøde ældste. Når en gammel kvinde dør, vil man henlægge lidt mad og drikke samt nogle få klæder, der vil passe en 13-årig - tæt ved hendes kiste. Iflg. Mosuo "vil hun vende tilbage som en ung pige".

Den gamle Mosuo-tro betragter Naturen som gudinden, hvilket personificeres gennem Gemu, det hellige bjerg, der betragtes som gudinde for kærlighed, og Shinami - den hellige sø, der opfattes som Moder-gudinde. For Mosuo er Naturen kvindekønnet.

Erobret af tibetanerne blev Mosuo tvunget til at acceptere Lamaism, en tibetansk variant af buddhismen. Iflg. legenden blev Gemu så rasende over, at Lamas ikke respekterede Moder Jord, at hun begav sig til Lhasa, hvor hun opnåede at blive optaget i den buddhistiske guderække. Som en kilde til åndelig vejledning, er denne religion dybt rodfæstet i Masuo-menneskers hverdag. De tror, at deres hellige guder har beskyttet dem i fortiden og vil beskytte dem i fremtiden.

Der findes tre ægteskabsforme hos Masuo: den traditionelle Axia (besøgende ægteskab); Axia-samliv og Monogami.

Monogami praktiseres kun i byerne og ude på landet, hvor befolkningen er blandet med andre etniske grupper. Mennesker omkring Lugu Lake og i området Yongning indgår fortsat Axia-ægteskaber.

Den traditionelle Axia er "ægteskabs-fri". Mosuo-mænd kalder kvinder de er "gift" med for "Axia" ("Intime Følgesvend") og kvinder kalder deres mænd Azhu. De er ikke bundet af ægteskabets "lov og orden", men lever hver især i deres mødres hjem hele deres liv. Alle voksne Mosuo-kvinder ejer et særligt Azhu-bolig, hvor de mødes med deres Azhu-mænd, som dog må forladet Azhu-huset tidligt næste morgen. Hvis kvinden ikke længere ønsker at danne par med sin Azhu, vil hun lukker dør til Azhu-huset og manden vil ikke vende tilbage igen.

Azhu-parret har ingen retslige eller økonomiske bindinger idet deres forhold er baseret på gensidig kærlighed og hengivenhed, der er højt respekteret i samfundet. Er der børn født i et Azhu-ægteskab - vil de vokse op i moderens del af familien og arve hendes efternavn. De bliver sørget for og opdraget af deres mor og hendes brødre. De kender ikke deres far før de deltager i ceremonien til indvielse i den voksne alder.

Indvielsen i den voksne alder sker for børn af begge køn når de fylder 13 år og ceremonien afholdes altid til nytår. Først når pigerne er 15 år, dvs. 2 år efter indvielsesns ceremoni, må de gerne indgå et Azhu-forhold en mand.

Den matriarkalske familie har mange fordele.... først og fremmest findes der ikke konfliktfyldte, komplekse og uoverskuelige relationer familiemedlemmerne imellem. Konflikter er færre og trivsel for alle er en selvfølge.

Ansvaret for familieanliggender er varetaget af kvinder... De mandlige familiemedlemmer... ældste og morbrødre opdrager familiens drengebørn. Alle i familien deltager i det praktiske arbejde og opretholdelsen af familiens eksistensgrundlag.

Denne type familier hvor alle er blodbeslægtede byder på mere ro og stabilitet, end pligt-ægteskaber (Axia-samliv, Monogami). Og således er denne matriarkalske familie både mere forenet og harmonisk.

Kilde: Chinaculture.org

OM ovenstående skal ses som udtryk for løssluppenhed eller manglende moral, afhænger vist udelukkende af de øjne, der ser på det og de sygeligt sexfikserede, der øjner orgier alle vegne.....
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Feb 2005

Hej Zuzan

Jeg har udskilt din glimrende trådstart fra den (anden) tråd Magten tilbage til mødrene :-) du oprindeligt har postet dit indlæg i, idet formålet med den (anden) tråd er mest patriarkatets aktuelle påvirkning af vores eget liv her, politisk, i vores "civiliseret" verden. Er der så nogen, der har lyst til at se på sagen fra denne vinkel.... post venligst din kommentar DER

Registreringsdato
    Jun 2007

Ja, det er trist, hvis forskere og turister tager de "briller" på.

Det, jeg gerne ville undersøge nærmere, er deres sociale liv og deres "økonomiske overlevelse", som IKKE er styret af mænd. (Nok fordi jeg har dit indlæg om CEPOS' kvindesyn i frisk erindring.) Jeg har fundet nogle smagsprøver fra nogle dokumentarfilm om Mosou-kvinderne, som viser, hvor smukke omgivelser de lever i, og hvor lykkelige de virker.

The Ladies Of The Lake - Trailer

The bashful Mosuo have been dominated by women for more than 2,000 years. In the Mosuo language, the word 'father' does not even exist. Yashima is a typical matriarch. At 65, she has five children, two grandchildren and smokes 80 cigarettes a day.

Og endnu en her:

A Chinese Tribe That Empowers Women

In some parts of China girls are killed at birth but in the land the Chinese call the 'kingdom of daughters' womanhood is celebrated. High in the breathtaking mountains of south-western China, live the Mosuo tribe. The Mosuo maintain a society which is probably unique in the world. It revolves completely around women. Property is handed down from mother to daughter.

Hvis I vil se andre spændende dokumentarer om, hvad der sker i verden, så tjek Journeymans andre film. WOW, siger jeg bare. Der er nok at tage fat på... Nogle spændende vinkler på, hvad der sker.

En mere sober beskrivelse af Mosuo kan læses her, hvor der afholdes kongresser om studier af matriarkalske samfund, hvor de - som Anina - også påpeger, at meget hidtil er blevet "farvet" af "patriarkalsk" tænkning, som IKKE objektivt har set på disse samfund.

Matriarchal Marriage Patterns of the Mosuo People of China. Og mere om Mosuo her: The Moso (Mosuo) people are one of the most famous of the Chinese Ethnic Groups. Og endnu en side om "det skjulte Kina": Description of the Mosuo Minority. Og flere film: Some films about the Moso

Det er meget, meget interessant at læse, at der findes andre måder at organisere et samfund på end et samfund styret af "mandlige" værdier og "mandlige" tænkemåder.

Dette citat fra Mosuo siger meget om forskellen på matriarkalsk og patriarkalsk tænkning, og hvor er det dog smukt:

"Water is the source and trees have the roots.

Life can't be separated from the mother.

It won't hurt if flesh clashes with flesh,

but it will hurt if flesh knocks against bone."

WOW... Hvor er det spændende læsning... og nogle spændende billeder, der kan ses fra Mosuo'ernes landskab og liv.

Her er nogle ting, sagt af Mosou-kvinder. Disse ord beskriver en masse om deres samfundsform og syn på kønnene.

Fra "Kvindernes Kongerige"

"Det er dog ikke helt korrekt. Landsby-høvdingene er mændene, og man mener, at mændene passer deres job, når de gambler eller spiller billard ved søen. Kvinderne har seksuel frihed og kan føde, før de bliver gift UDEN sociale konsekvenser - i modsætning til andre dele af Kina. Værdier går i arv fra mor til datter, og kvinder har ansvaret for alle værdier og ejendomme. De nyder stor respekt som familiens forsørgere."

"Mænd er ærligt talt lidt dovne. De behøver ikke at foretage sig noget. De skal beslutte, hvilken søster de vil bo hos, og denne søster skal være ansvarlig for broderen," siger Hua de Hung, en lokal hotelejer.

"I denne landsby har mændene slet intet ansvar. De skal bygge et hus, og de skal fiske og så gamble".

"Her er kvinden symbolet på livet, som ilden, men mændene symboliserer kun døden. Så kvinderne må ikke slå høns ihjel, fiske eller noget. Det skal mændene", siger Hung. Kvinder må heller ikke røre ved de døde. Alle begravelser, inkl. vask af lig og forberedelsen til ligbrændingen, foretages af mændene.

Hvis man klikker på nedenstående link, kan man se et smukt billede af landskabet, der omgiver Mosuo'erne. http://web.archive.org/web/200809070...etwo/lugu.html

Her er også en pdf-fil, hvor Anna Greer har skrevet om Mosuo http://web.archive.org/web/200710111...pdfs/china.pdf Bemærk også den ældre kvindes smukke ansigt.

Tags for this Thread

Bookmarks

Regler for indlæg