Viser resultater 1 til 3 af 3
    Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    73

Standard Send hele Folketinget på IVK-kurser!

Hvad er IVK? IVK er Ikkevoldelig kommunikation - også kaldet ”Girafsprog ®”

På Åalborg Universitets hjemmeside er jeg snublet over et oplæg til gennemgang af IVK.

Hvad er IVK (Giraf)?

IVK er en kommunikationsmetode. Det er også en proces hvor igennem vi kan træne og udvikle vores indfølingsevne. At træne og udvikle vores indfølingsevne øger vores evne til at opnå kontakt med hinanden. Det gør det muligt både at imødekomme egne og andres behov – med frivillighed og glæde.

Hvorfor skal I høre om IVK?

Som konfliktforebygnbingsmetode/middel – måske konfliktløsningsmetode. Der findes også andre kommunikationsformer/metoder og konfliktløsningsmetoder.

Vores modersmål = Ulv. Ulve-sproget gør det svært for folk at løse konflikter på en fredelig måde.

Eks. på Ulv: "I gider ikke høre efter" – "I er dovne" – "…er umotiverede". "Hvorfor kunne du ikke finde ud af at ringe afbud"?

Vil vi have ret – eller være lykkelige? Vi kan ikke begge dele. Ulven vil have ret.

Ulvesprog gør det vanskeligt at leve i harmoni/overensstemmelse med vores værdier – som mennesker. Giraf er en mere naturlig måde at kommunikere og omgås hinanden på.

Ord kan dræbe: "Words are Windows, or they're Walls" ("Ord er vinduer eller er de et mur").

To slags ærlighed

Giraf-ærlighed: så er vi ærlige fra hjertet – vi åbent afslører, hvad der foregår inde i os selv uden at anvende ord, der kritiserer, diagnosticerer, dømmer, fortolker eller angriber andre.

Ulve-ærlighed: er ærlige ved at fortælle andre, hvad der er galt med dem. Hver gang vi hører andre kritisere, diagnostisere, fortolke, eller angribe os er sandsynligheden for at få vores behov opfyldt næsten lig nul. Vores energi bruges på forsvar eller modangreb.

Når vi får den anden til at handle, som vi gerne vil (sjakal) er motivationen til deres handling enten frygt, skyld eller skam. Derved taber vi – det har nemlig negative konsekvenser for det fortsatte samarbejde.

At lytte med Giraf-ører – eller lytte med Ulve-ører. Findes der Ulve?

Med Giraf-ører lytter vi til den andens følelser og behov. Din opmærksomhed retter sig mod den andres følelser og behov. Derved 'forsvinder' Ulven. Kritisk, domme og aangreb fra den anden, er blot et tragisk udtryk for personens behov.

Med Giraf-ører er den, der taler Sjakal-sprog blot en Giraf med sprogproblemer.

Ulvesproget symboliserer den kritiserende, afkrævende, bebrejdende og fordømmende facon at formidle sine budskaber på. Ulvesproget har flest ord til at beskrive hvad der er rigtigt og forkert, hvad der er galt med andre og hvis skyld det er. Det handler om at få ret og placer skyld.

Ulvesprog er et tragisk udtryk for følelser og behov, fordi ulvesproget sjældent vækker andet ned andres modvilje.

Girafsproget symboliserer hjertets sprog. Jeg bliver på min egen banehalvdel og fortæller ærligt, hvordan jeg har det, og hvad jeg gerne vil have, uden at kritisere andre og stille krav.

Girafsproget tager udgangspunkt i følelser og behov. Når jeg taler, udtrykker jeg mine følelser og behov på en ærlig og ansvarsfuld måde uden at kritisere eller bebrejde andre. Når Jeg lytter, sætter jeg fokus på andres følelser og behov, hvilket gør det lettere for mig at reagere med respekt og forståelse i stedet for at gå i forsvar eller angreb.

Ulve-ører kan bruges på to måder:

1) En personlig – man tager dét, der siges personligt. Man begynder at tro, at der er noget galt med en. Man bruger sin energi på at føle sig deprimeret, skyldig eller fuld af skam.

2) Nu fortæller vi hvad, der er galt med den anden – fordi de fortæller os, hvad der er galt med os. Vi føler vrede – vi dømmer, kritiserer osv.

Jo mere kritik og angreb, vi hører fra den anden (Ulven), jo mere smerte i den anden er det udtryk for. Udtryk for et utilfredsstillet behov. Faktisk en GAVE til os, når det sker. Det giver mig en mulighed for at berige den anden persons liv.

En Giraf skaber først kontakt (følelser og behov) og først derefter forsøger at gøre noget ved situationen.

Det vi føler, er ALDRIG andres skyld! Samme handling kan udløse forskellige følelser. En Giraf hører det positive behov, bag ethvert budskab.

Meget mere om IVK = Ikkevoldelig kommunikation, kan læses HER....

Jeg er sikker på, at hvis man først overvinder disse, noget kryptisk formulerede beskrivelser - vil hver og een af os, med lethed kunne genkende både "Giraffer" og "Ulver" i vores nærmeste omgivelser.... og dermed måske også vil vi kunne lettere (fremover) være opmærksomme på mekanismerne bag, specielt uoverensstemnmelser og gøre noget ved disse....

Fordi IVK er ikke et begreb opfundet tilfældigt eller grebet ud af luften. IVK er faktisk kun en form for positivt modtræk til et fænomen, der er lige så gammelt som sproget.... Specielt når man forklarer hvad IVK ikke er - får man et fint billede af den mellemmenneskelige kommunikation af den nedbrydende slags. Meget nyttig viden i hverdagen, hvis man spørger mig....

Send hele Folketinget på IVK-kurser!

Fortsættelse følger...
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Jan 2006
    Lokation
    Sjælland
    Alder
    55

Standard Re: Send hele Folketinget på IVK-kurser!

Anina sjovt at læse din artikel , vi havde om de to sprog former på et ledelse og kommunikations kursus jeg var på, og vi fandt sørme ud af at jeg mest talte ulve sprog og så var der ellers en masse øvelse i giraf sprog

Jeg er ikke helt sikker på at jeg nogen sinde kommer til at magte det til ug..

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard Re: Send hele Folketinget på IVK-kurser!

Citer Oprindeligt indsendt af Hejdien Se indlæg
    vi fandt sørme ud af at jeg mest talte ulve sprog og så var der ellers en masse øvelse i giraf sprog

Jeg er ikke helt sikker på at jeg nogen sinde kommer til at magte det til ug..
    Det gør du allerede. Der står ingen steder, at "girafsproget" skal være naivt og hjælpeløst... At man mente, at du mest talte "ulvesproget" kan hænge sammen med, at dette er foregået ude hvor kommunikationens væsen krævede adskillige eftertryk, ikke mindst for at blive hørt.... Men derfra og til det ægte "ulvesprog" er der en lang vej, for dit vedkommende.... Du er rent ud sagt - alt for lyttende og alt for medlevende - til at kunne opfylde betingelserne for karakteristikken: "ulvesprog"! Sagt af mig, på en rigtig ulve-manèr

Ulempen ved "ulve-sproget" er, at disse skrighalse er nødt til at blive ved og ved med at skrige, for at fastholde de tilhørendes opmærksomhed.

"Giraffolket" derimod - når de endelig når igennem til folk - bliver deres budskaber ikke uddrivet igen, selv ikke med ti vilde heste....

Bookmarks

Regler for indlæg