Viser resultater 1 til 3 af 3
    Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    72

Standard Kviksølv i tænderne fortsat tilladt!

Kviksølv i tænderne fortsat tilladt!

Der er derfor - desværre - fortsat gode grunde til at være opmærksom på problemet med Skadelig Dentalmateriale

Personligt foretrækker jeg, udelukkende for mit eget vedkommende - hellere helt undværre en tand eller dem alle - end at få tænderne repareret med kviksølvholdige giftstoffer!

Bemærk ydermere, at ammende mødre, der har kviksølvamalgam i tænderne på tidspunktet for påbegyndt amning - højst sandsynligt "tømmer" deres egne depoter af kviksølv-rester deres krop har deponeret i kroppens fedtvæv - direkte til deres børn med modermælken.

Jeg kan ikke henvise lige pt til kilderne for denne påstand - fordi jeg har endnu ikke ledt efter dette specifikke årsag-virkning-sammenhæng i forhold til kviksølv-amalgam... Derimod er det et efterhånden velkendt fænomen, at den udtalte forurening i atmosfæren og specielt i havvand... med tungmetaller, pesticider samt andre skadelige stoffer som DDT m.v. - har vist sig at for enden af "fødekæden" så langt fra os som i de arktiske egne, hvor mennesker hovedsageligt ernærer dem med fisk og havdyr... indeholder disse menneskers kroppe drammatisk forhøjede mængder af disse stoffer og det er nu bekræftet, at disse stoffer transporteres videre fra ammende mødre til deres spædbørn.

Personligt kan jeg overhovedet ikke se forskellen mellem (andre) tungmetaller eller diverse bekæmpelsesmidler i forhold til hvordan menneskekroppen deponerer disse og så komme af med dem bl.a. i modermælken - og kviksølvet deponeret i kroppen efter udsivning fra tandplomberne.

Der er en god grund til at overveje risikoen ved amning hvis den ammelystne nybagte mor har kviksølv i tænderne.

Denne kviksølv, der frigøres fra kroppen i den modermælkdannende proces - bliver ikke mindre giftigt af - at samtlige danske tandlæger stiller dem på rad og række, og efter tur bedyrer at det kviksølvstads de stopper i tænderne på (endnu) raske mennesker - ikke er skadeligt. Det skal de sige.... Vi derimod - vi skal selv overtage ansvaret for hvad vi og vores børn skal udsættes for.

Efterfølgende vil det blive vores eget ansvar - uanset om vi vælger "stole" på tandlægerne eller ikke. I det øjeblik vi har de rette informationer og vælger at se bort fra dem - er det ikke længere tandlægerne, der vil bære ansvaret for (bi)virkningen af kviksølvet i vores tænder og de helbredsmæssige konsekvenser for os selv og vores børn. Dernæst er ansvaret udelukkende vores eget.

Citer Oprindeligt indsendt af Helle Se indlæg
    Fra Politikken.dk

Fra 1. april må tandlægerne ikke længere bruge kviksølv i plomberne.

Dermed følger Danmark Norges eksempel.

I dag bliver det nemlig forbudt at bruge amalgam på de norske tandklinikker. Amalgam indeholder nemlig kviksølv, som er en af de farligste miljøgifte.

Og nu er et lignende forbud altså på vej herhjemme, siger sundhedsminister Jakob Axel Nielsen til TV Avisen.
    Beklager piger... Der bliver intet totalforbud mod brug af amalgam.

Iflg. PTO (Praktiserende Tandlægers Organisation) bliver der ikke indført et totalt forbud mod kviksølv i tænderne fra den 1. april.....

Forbud mod amalgam - hvornår?

En del tandlæger fik juleklejnerne galt i halsen, da TVA og flere andre medier ved juletid kunne oplyse, at amalgam blev forbudt som fyld-ningsmateriale fra 1. april 2008.

PTO tog straks kontakt til bl.a. Sundhedsstyrelsen, der kunne oplyse, at der var tale om en misforståelse.

Der bliver intet totalforbud mod brug af amalgam.

Derimod fortsættes arbejdet med udfasning af amalgam helt i overensstemmelse med de råd og anbefalinger Sundhedsstyrelsen gav i rapporten om udfasning af amalgam i tandplejen fra 2006.

Styrelsen konkluderer heri, at indikationsområdet for anvendelse af plast som fyldningsmateriale i blivende kindtænder fremover kan udvides.

Plast, især som førstegangsfyldning, vil i mange tilfælde være en fuldgod løsning, men der bør i behandlertilbuddet stadig være en mulighed for anvendelse af amalgam i de tilfælde, hvor det er åbenbart, at en fyldning i dette materiale vil holde bedst.

På baggrund heraf anbefaler Sundhedssty-relsen, at Sundhedsministeren i sine videre foranstaltninger sikrer, at både amalgam- og plastfyldninger, enkelt- og flerfladede, i blivende kindtænder fremover vil være anerkendte og tilskudberettigede i tandbehandlingen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor Miljøministeriet, at kviksølvbekendtgørelsen ændres og amalgam kun bruges i blivende kindtænder, jvf. ovenfor, hvor der er:
    - manglende mulighed for tørlægning
    - vanskelig tilgængelighed af cavitet
    - speciel stor cavitet
    - stor afstand til nabotand.

Sundhedsstyrelsen anbefaler samtidig Sygesikringen, at der fremover ydes tilskud til enkelt-, to- og flerfladede plastfyldninger i præ-molarer og molarer.

Det vides ikke med sikkerhed, hvornår ændringerne træder i kraft. Der gættes på 1. oktober 2008, men det afhænger af flere forhold.

Ændringerne skal således igennem den sædvanlige høringsfase, tilskudsprobelmatikken skal forhandles og aftales, ligesom det kan tænkes, at der indføres en overgangsordning, således at behandlere og patienter får mulighed for at vænne sig til ændringerne.

En fuld implementering af de nye regler kan derfor ende med at blive 1. januar eller måske 1. april 2009.

Under alle omstændigheder bliver der ikke tale om noget totalforbud i denne omgang. Men der er ingen tvivl om, at især Miljøstyrelsen gerne ser et sådant.

Norge, Sverige og Finland har en række restriktioner ved anvendelse af amalgam.

Kilde: Praktiserende Tandlægers Organisation
    "Klummen" kan evt. Kommenteres HER....
    • Som kronisk syg gennem en menneskealder, svigtet af læger, genvandt jeg helbredet det seneste årti, alene takket være fremragende medicinsk forskning, lægerne ikke har tid til at læse, og lære af. På denne hjemmeside står jeg for formidling af viden/videnskab, jeg høstede og lærte af på min vej tilbage til livet.
    • Jeg er ikke en fan af alternativ medicin, jeg kun undtagelsesvis henviser til, men jeg er ikke fanatisk og kan skelne mellem fup og guld. Lægen Carsten Vagn-Hansen er afgjort guld, lige som hans beskedne hjemmeside. Om de fleste af hans bøger og pjecer kan man læse her.
    • Er du ramt af lavt stofskifte, som syg eller pårørende - besøg vores "stofskifte-butik" (ikke webshop) og vores anden hjemmeside, det norske Forum For Stoffskiftesykdommer der byder på hundredtusinder personlige beretninger, et utal af norske og danske stofskiftesyge har betroet hinanden gennem mange år. Bemærk dog, at vores norske forum har afviklet brugeraktiviteter, og ikke længere optager nye brugere.

Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    72

Standard Re: Kviksølv i tænderne fortsat tilladt!

Se filmen om den "rygende tand" lige HER.....

Se filmindslag om, hvordan kviksølv forårsager degeneration af hjernens neuroner lige HER.....

• Som kronisk syg gennem en menneskealder, svigtet af læger, genvandt jeg helbredet det seneste årti, alene takket være fremragende medicinsk forskning, lægerne ikke har tid til at læse, og lære af. På denne hjemmeside står jeg for formidling af viden/videnskab, jeg høstede og lærte af på min vej tilbage til livet.
    • Jeg er ikke en fan af alternativ medicin, jeg kun undtagelsesvis henviser til, men jeg er ikke fanatisk og kan skelne mellem fup og guld. Lægen Carsten Vagn-Hansen er afgjort guld, lige som hans beskedne hjemmeside. Om de fleste af hans bøger og pjecer kan man læse her.
    • Er du ramt af lavt stofskifte, som syg eller pårørende - besøg vores "stofskifte-butik" (ikke webshop) og vores anden hjemmeside, det norske Forum For Stoffskiftesykdommer der byder på hundredtusinder personlige beretninger, et utal af norske og danske stofskiftesyge har betroet hinanden gennem mange år. Bemærk dog, at vores norske forum har afviklet brugeraktiviteter, og ikke længere optager nye brugere.

Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    72

Standard Re: Kviksølv i tænderne fortsat tilladt!

Citer Oprindeligt indsendt af Tante Ana Se indlæg
    Bemærk ydermere, at ammende mødre, der har kviksølvamalgam i tænderne på tidspunktet for påbegyndt amning - højst sandsynligt "tømmer" deres egne depoter af kviksølv-rester deres krop har deponeret i kroppens fedtvæv - direkte til deres børn med modermælken.

Jeg kan ikke henvise lige pt til kilderne for denne påstand - fordi jeg har endnu ikke ledt efter dette specifikke årsag-virkning-sammenhæng i forhold til kviksølv-amalgam... Derimod er det et efterhånden velkendt fænomen, at den udtalte forurening i atmosfæren og specielt i havvand... med tungmetaller, pesticider samt andre skadelige stoffer som DDT m.v. - har vist sig at for enden af "fødekæden" så langt fra os som i de arktiske egne, hvor mennesker hovedsageligt ernærer dem med fisk og havdyr... indeholder disse menneskers kroppe drammatisk forhøjede mængder af disse stoffer og det er nu bekræftet, at disse stoffer transporteres videre fra ammende mødre til deres spædbørn.

Personligt kan jeg overhovedet ikke se forskellen mellem (andre) tungmetaller eller diverse bekæmpelsesmidler i forhold til hvordan menneskekroppen deponerer disse og så komme af med dem bl.a. i modermælken - og kviksølvet deponeret i kroppen efter udsivning fra tandplomberne.

Der er en god grund til at overveje risikoen ved amning hvis den ammelystne nybagte mor har kviksølv i tænderne.

Denne kviksølv, der frigøres fra kroppen i den modermælkdannende proces - bliver ikke mindre giftigt af - at samtlige danske tandlæger stiller dem på rad og række, og efter tur bedyrer at det kviksølvstads de stopper i tænderne på (endnu) raske mennesker - ikke er skadeligt. Det skal de sige.... Vi derimod - vi skal selv overtage ansvaret for hvad vi og vores børn skal udsættes for.

Efterfølgende vil det blive vores eget ansvar - uanset om vi vælger "stole" på tandlægerne eller ikke. I det øjeblik vi har de rette informationer og vælger at se bort fra dem - er det ikke længere tandlægerne, der vil bære ansvaret for (bi)virkningen af kviksølvet i vores tænder og de helbredsmæssige konsekvenser for os selv og vores børn. Dernæst er ansvaret udelukkende vores eget.
    Det bliver vist ikke så "nemt", selv at (over)tage ansvaret for, hvilken næring de små skal have, da der er gået "mode" i overgreb på de nybagte mødre, med sigte på - ved djævlens vold og magt - at tvinge dem til at amme deres nyfødte, uagtet, at der foreliger vitterlig tilfælde, hvor amningen er ikke mulig at tilbyde sit barn. Og det er jo langt fra kviksølv i tænderne, som er det eneste problem. Det kan være alt andet, mellem himmel og jord. Helbredsmæssigt. Psykologisk. Praktisk eller noget andet - altsammen dog relateret til, at amningen ikke længere kan gennemføres som den positiv handling, den ellers burde være, men en handling den nybagte mor blive terroriseret til.

"Man" bliver ved med at presse og true de nybagte, ofte førstegangsfødende - til at begå vold på dem selv, eller de sundhedsrelaterede, individuelle kendsgerninger - lige meget hvad - amme skal de! Basta! Fordi "eksperterne" er enige om, at det er det bedste. Det er altså ikke altid, at det er det bedste... og uanset begrundelsen - mener jeg, at det er den nybagte mor, der ene og alene skal træffe en afgørelse om hun kan eller ikke kan amme. Foruden alle de øvrige grunde et menneske kan have til at frygte for, eller ikke at kunne amme - er der også noget om, at "maden bliver giftig" af at blive tvunget ud af skræmte eller utrygge kvindekroppe. Hvorfor er der ingen, der tænker på den eneste person, som er i klemme her? Den nybagte mor? Hvorfor?

Kan ske, at dem, som forvilder sig her i jagten på info og støtte... kan med fordel besøge hjemmesiden....

..... hvor der er gennemført store, helhjertede og lødige forsøg på at bringe balance i diskussionen om amning, så den udvikler sig fra at være "religiøs" til at blive saglig.

Vi har alle prøvet det selv og vi vil alle enten få døtre eller svigerdøtre, som kommer på pinebænken den dag, der ellers skulle gerne blive den lykkeligste i deres liv - dagen for fødslen af deres barn.

Kan ske, at det er os - mødre og svigermødre - der skal stå vagt og jage alle de amme-religiøse, emsige jordemødre, obsterikkere og andet "sundheds"personale på porten, når de trænger ind på barselstuen med deres personlige holdninger til amning, hvor de totalt nedtramper den nybagte mor og gør hendes verden utryg, hvor det burde være det modsatte.

Ud med dem! Ud med dem fra barselstuerne og væk med dem, fra hjemmene - hvor freden skal herske og ikke deres medbragte problemer. Væk med dem! Vi kan ikke gøre så meget andet, men vi kan altid forsvare vores døtre og svigerdøtre mod tvang og skræk. Den som forsvarer sin datter/svigerdatter - den nybagte mor - forsvarer samtidigt også sit nyfødte barnebarn!

Er der vordende mødre i din omgangskreds? Så vil det ikke skade, at henvise dem til hjemmesiden Flaskebarn.dk. Det er ikke sikkert, at de får brug for det, men på den anden side - hvis de gør - er der støtte og viden at hente derinde.

Bookmarks

Regler for indlæg