11. december 2005 december1
Oppe på loftet, sad det gamle spøgelse trist og i dårligt humør, da Frederikke kravlede ind på
loftet… Hun kiggede på sin fader, den gamle søulk, og for første gang siden hans bortgang, så hun ham i et andet skær… Måske teen havde klaret ikke bare hendes blik, men også hendes syn på sin vilde og til tider ustyrlige fader… Pludselig vidste hun, at hun elskede ham, og kun ville ham det godt, herregud, tænkte hun, - han indeholder jo også gode sider, og ja, han er og bliver jo min fader…
Hun gik stille hen og tog hans hånd i sin, han kiggede lidt forbavset på Frederikke med sit ene øje, der var rødt og forgrædt… Jeg savner min Pjuske, - sagde han med dyb grødet stemme…
Frederikke nikkede bare, og indså pludselig at kærligheden går sine egne uransaglige veje… Nu skal jeg forsøge at hjælpe dig, med at finde din Pjuske, - sagde hun stille…
Fru Frederikke gik hen til væggen, bankede på panelet, og sagde med høj klar stemme, - NISSER SMÅ OG GODE, HAR I PJUSKE DER, LAD HENDE KOMME HER!!!
Inde i Nissebo hørte nisserne Frederikkes ord, de kiggede på hinanden… og Pjuske…
Kom Pjuske - sagde Junior, der er nogen der kalder på dig, og alle nisserne fulgte Pjuske hen til et hul i væggen der førte ud til loftet… Langsomt kravlede den store edderkop ud af hullet, og ned på gulvet. Og der stod hun, i alt sin store pragt, med spillede øjne og kiggede op på sin gamle ven…
Den gamle søulk, bøjede sig ned, kyssede den lodne krop og kneb endnu en tåre, mens han smilede sagligt. Pjuske nussede og pudsede ham i ansigtet med alle sine ben, og tørrede hans tårer bort… sikke et gribende gensyn…
Fru Frederikke kneb også en tåre, og nisserne der kiggede forsigtigt frem fra hullet stod og græd stille, så rørte var de! Ja, - sukkede Sofie, - den sande kærlighed er stor, - hun tog Junior og Senior i hånden, og stille gik de ind i Nissebo…
Ude på loftet stod spøgelset, og smilede lykkeligt, Pjuske sad på hans skulder og tronede i al sin vælde.. Pludselig løftede den gamle søulk blikket, og kiggede ud af loftvinduet… Noget havde fanget hans blik… Han kiggede meget alvorligt på Frederikke, og sagde, - tiden inde, mit skib skal afgå nu, Sydhavet kalder, jeg må af sted… Han kyssede Frederikke på kinden, og stille svævede han ud af loftvinduet… Fru Frederikke kiggede ud af vinduet og hendes hjerte stod stille, hun kiggede forundret på det smukkeste syn hun nogen sinde havde set!
På himlen kom et stort skib til syne for fulde sejl, et pragtfuldt skib, med lysende lanterner, og skum for boven…
Fru Frederikke gned sine øjne, og smilede i sit indre, for da indså hun, at døden ikke findes,
og alle finder sin lykke et sted derude… Skibet lagde til lige ud for loftvinduet, og hun så sin saglige fader entre landgangsbroen, med Pjuske siddende stolt på hans skulder…
SKIB OHØJ, - råbte den gamle søulk, og sendte Frederikke et sidste stort smil, og blinkede skælmsk med sit ene øje...
Og skibet sejlede bort i den stille nat med kurs mod Sydhavet og nye eventyr…