Hej XX
Beklage "ventetiden", men det var desværre ikke til at undgå.
Du skriver ikke noget om, hvad din diagnose er - hvilket er af betydning for en vurdering af, om du kan eller ikke kan få "nok" gavn af naturethyroider. Dvs. virkningen er mindre udtalt, hvis man har en autoimmun stofskiftesygdom, hvor det er enten antistofferne der angriber skjoldbruskkirtelen - eller selve tyroxinet, der nedbrydes FØR det kan nå at gøre gavn.
Jeg kan anbefale dig at tilmelde dig på dette forum og læse denne tråd:
http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewtopic.php?p=9125 . Du kan derfra sende evt. en Privat Meddelelse til Marianne, der flyttede til København og inden hun gjorde - havde hun en del problemer, med at finde ud af, hvordan hun skulle få "sit" Armour, efter flytningen til Danmark. Det er muligt, at hun kan vejlede dig bedre end jeg kan.
Hvad angår Armour Thyroid - forholder det sig således, at Forrest Lab (producenten) har ikke(har ikke ansøgt om) markedsføringsrettigheder udenfor USA, hvorfor de ikke sender deres produkt ud af USA, men har mellemhandlere der gør - dog ikke til EU, hvor præparatet ikke registreret og derfor ikke kan forhandles.
Derimod Western Research Laboratories, der fremstiller Westhroid (den jeg bruger) - de har fornyligt søgt og fået en godkendelse af deres "Nature-Throid" (det samme som Westhroid og Armour) centralt i EU, men jeg aner intet (endnu) hvordan det vil kunne hjælpe med at få midlet leveret i DK. Det kommer nok senere på et tidspunkt, men det har jeg personligt ikke tid til at vente på. Derfor får jeg min Westhroid leveret privat til et land udenfor EU (i Europa) hvorfra vennerne bringer præparatet til mig i DK. Det er hvad jeg kalder den "nemme" løsning. Den "svære" løsning er, at finde ud af alt det andet med godkendelser o.l. og så kæmpe en kamp for at får overbevist lægerne om, at det er en recept værd, samt at få dem til at blive ved med at udskrive recepterne på livstid, så at sige.... Det orker jeg ikke.
Til sidst har vi så Glostrup Apoteket, hvor der fremstilles Throid med styrke på 30 mg, hvilket er som regel nok til en opstart på en lille dosis. Der skal en recept fra en læge før man kan købe præparatet på Glostrup Apotek og så skal man regne med, at det bliver nødvendigt med efterhånden stigende doser dvs. tilsvarende recepter, der dækker behovet - hvilket bliver nok svært, hele tiden at kæmpe om med lægen/lægerne... forestiller jeg mig. Desuden koster Glostrup-midlet noget i omegen af 180 kr for 100 tabletter a` 30 mg, hvilket dobles op hele tiden, i takt med dosisøgning.... Westhroid med forsendelserne inkl. koster mig ca. 400 kr for 100 tabletter à 2 grain hver (130 mg).... Prisen er altså lavere end for tilsvarende sum af grain/mg end det, der skal betales i Glostrup. Man skal dog først forhøre sig, om Apoteket i Glostrup overhovedet fremstille præparatet endnu, idet sidst jeg hørte "noget" var der noget om, at deres afsætning vist nok (dengang) ikke var stor nok til den fortsatte produktion. Det har måske ændret sig siden...
Der skal efterhånden øges dosis til noget omkring de 120-180 mg (2-3 grain) - hvilket er nok for mig, mens andre skal helt op på 4-5 grain, hvis deres behov er anderledes end mit.... Jeg har, trods alt en "restproduktion" af T-hormonerne tilbage. De, hvis kirtel er helt død eller væk, eller ødelagt af antistofferne m.v. - de skal have forsigtigt og langsomt øget dosis til niveauet, hvor deres behov ligger. Disse behov er dog alrig så stabile, at man kan slappe af og sige, at det bruger jeg for resten af mit liv osv. Om vinteren er der brug for lidt mere, det samme når man er syg med feber e.l. + når man bløder/PMS o.l. betyder det også lidt øget behov - men alt dette lærer man efterhånden.
Man kan IKKE på samme måde regulere Eltroxin/T4, selv om du skriver, at det er hvad du gør... T4`s halveringstid er så lang, at det vil tage flere dage, før en ændring slår igennem (medmindre man har en autoimmun sygdom og så er det som regel voldsom og ikke altid behageligt). Det aktive T-hormon i Westhroid er T3 Liothyronin (foruden de øvrige) og det er dette hormon, man kan straks mærke virkningen af.
Du kunne måske, før du evt. lægger ud med den helt store jagt på Westhroid - forsøge at komme til en endokrinolog, der kan sætte dig på en kombination af Eltroxin og Liothyronin FØRST, så du evt. har en chance for at få en "nem" behandling, uden hele tiden at være afhængig af krumspringene, der skal til, før man kan få sin medicin frem.
Uanset hvad du kan gøre - må du ikke glemme følgende: uanset om du lykkes at komme forsøgsvis på Liothyronin eller Westhroid... er det afgørende, at du IKKE skrotter Eltroxin helt. Dette er den fejl, der var blevet begået i begyndelsen af den (helt unødvendige) testperiode for Liothyroning i Danmark. Disse tests var allerede udført til bevidstløshed masser af anerkendte steder i udlandet, men danskere skulle selvfølgelig genopfinde hjulet forfra igen, til ingen verdens nytte, hvis nogen spørger mig + behæftet med adskillige fejl, idet de havde taget T4 helt væk fra patienterne, hvorfor der kom ingen posistive resultater ud af "forsøget". Forhåbentlig er de blevet klogere siden dengang.
Det samme gælder faktisk også Armour eller Westhroid - idet kilden er grise-kirtler - indeholder de ganske naturlig mere T3 end vi har behov for... og ved at beholde en reduceret dosis af Eltroxin - kommer der faktisk en rimelig balance i tingene. Og således bruger jeg selv - hver 8. time (har jeg selv valgt) 1 grain Westhroid + 25 mcg Eltroxin. Tre gange i døgnet og regner dog med at øge nu til vinter med en ekstra dosis Westhroid på 1/2 grain til morgendosis og til/med marts/april, afhængig af hvad jeg selv mærker til den tid.
Det er ikke let at ramme lige den dosis man selv har brug for, men hvis man øger langsomt og med små mængder - kan man overhovedet ikke komme galt afsted - ment på den måde, at evt. ubehag vil aldrig være livsfarlige og kroppen skal jo også have tid og chance til at (igen) at vænne sig til at fungere med stofskiftet højere, end den havde vænnet sig til, når det var lavere end sundt. Så det gælder om at bevare roen og give kroppen tid til at omstille sig. UNDTAGEN: hvis man hvis man havde øget for hurtigt og for meget og med for korte intervaller... ja, så må man justere ned igen og vente til kroppen selv kalder på mere: (når man efter en tid med trivsel begynde så småt at mærke de gamle symptomer på for lavt stofskifte - så er tiden til at øge igen: SMÅT!)
Du har nu fået at vide hvad jeg selv ved og det er langt fra nok idet vi har hvert vores "hormonspejl" vi skal lære at granske, før vi kan tage vores beslutninger. Hvis du har råd, kunne du også starte med at rejse til Oslo og kontakte Lars Omdal på Balder-Klinikken, og derigennem få en førsteklasses udredning, vejledning og hormontilskud med. Det ville koste overfart, ophold, vederlag for konsultationer og tests samt selvfølgelig også prisen på den udleverede medicin samt opfølgninger med mellemrum. Hvis du har råd, er det absolut værd at overveje:
http://www.balder-klinikken.no/
DISCLAIMER: Ovenstående kan jeg på ingen måde påtage mig et ansvar for i tilfælde af, at du benytter mine erfaringer til en selvbehandling. Ovenstående er udelukkende mine egne erfaringer og gælder udelukkende for mig selv, min sygdom og mit liv. Du kan anvende ovenstående som et fingerpeg hen imod, hvor du selv kan begynde at undersøge tingene for dig selv og på denne baggrund tage dine egne beslutninger. Der findes ikke to tilfælde af lavt stofskifte, der matcher hinanden 100% og derfor kan hinandens erfaringer ikke direkte kopieres og anvendes som de var gældende for alle. Som med alt andet, kan også Westhroid blive enten en velsignelse eller en forbandelse - afhængig af det forarbejde enhver syg selv leverer INDEN beslutningerne tages. Det håber jeg, at du er klar over.
Held og lykke
Anina