Citer:
Oprindeligt indsendt af Bea
Kære Anina
Min ryg værker og mine hofte gør ondt hvis jeg ligger på siden. Ligeledes har jeg smerter i lysken.
Det er heldigvis ikke hver dag, det gør så ondt som nu.
Måske ville denne pude hjælpe mig til at sove på siden, det kunne være dejligt. Jeg ligger mest på ryggen.
Det tror jeg faktisk du har ret i at håbe på. Jeg ved i hvert fald, at
kombinationen mellem den rette støtte og en NATO-stilling - giver en værkende og dårlig ryg en velgørende hvile og søvn. Heller ikke hofterne belastes af tryk, hvis man netop lærer at sove på denne måde + selvfølgeli også vejrtrækning bliver nemmere og dybere.
Citer:
Jeg har også købt latex madras og pude. HAr også ruller og en anden slags pude hvor jeg kan putte fyld i efter behov. Når jeg tænker på alle de naturprodukter jeg har prøvet, bliver jeg helt ør i hovedet.
Lige nu prøver jeg dynen af, går til træning og tager glucosamin. Nu skal dette afprøves ordentligt, så jeg kan se, hvad det er der virker.
Glucosaminen skulle have virket, så den dropper jeg snart igen hvis ikke snart der sker noget. Jeg vil give alle disse ting en chance, men bliver nødt til at begrænse mig, således at jeg ved hvad der giver en effekt. #-o
Det en dårlig og en rask ryg har tilfælles er, at de "begge" bliver ældre og afkalkede.... I min optik betyder det, at man kan ikke (af)prøve nok i jagten på hjælp til at rygge kan trives bare lidt bedre.... Lad ingen pege fingre ad, at du er så flittig med at prøve at finde en løsning på netop dette problem. Hele alderdommen står og falder med, om man overhovedet kan være mobil nok til at have et rimelig aktivt liv. Hvis der er nogen, der finder det morsomt - bliver det altså dig, der kommer til at le sidst.
Hvad angår glucosamin - vil jeg altid fraråde enhver at ophøre med indtagelsen af det faste tilskud. Hvorfor? Fordi glucosamin er et sukkerstof kroppen normalt selv producerer nok af til gendannelsen af brusk i leddene. Problemet er bare, at vi med alderen producerer selv mindre og mindre og sammen med kalktabet på op til 6% af knoglemassen
årligt (!!!) + sukkerstoffetmangel - kan det faktisk kun gå galt. Det der sker er, at leddene bliver afkalket fordi vi i overgangsalderen og efter den mister så megen kalk, at vore led bliver "møre" og slides mod hinanden det mere, at der også mangler brusk til at holde dem fra hinanden, som ikke længere gendannes i nødvendig grad - fordi glucosaminets (sukkerstoffets) produktion i kroppen daler betydeligt med årene under og efter klimakteriet. Det bliver en skrue uden ende.
Dette er grunden til, at jeg personligt betragter glucosamin som værende
kosttilskud til udligning af de tab af evnen til selv at danne stoffet og.... for mit eget vedkommende - vil jeg indtage glucosamin permanent resten af mine dage. Simpelt hen fordi jeg betragter kroppens dalende evne til selv at sørge for det som værende uoprettelig og defor vil jeg supplere op sålænge jeg har brug for en krop der er mobil og rørig.
Citer:
Jeg undrer mig over, at træningen ikke tager nogle smerter, men føler dog at kroppen bliver stærkere. Jeg har trænet nu i over to måneder og har en ide om, det ikke altid er af det gode. Jeg har fået lavet et program, der passer til mig, men til tider synes jeg, det gør for ondt. Jeg er ikke pivet, det ved jeg, men jeg har lært at lytte til min krop, og det er som om den flere gange sender signaler, der fortæller at træningen ikke er så god allegevel. Jeg har undladt træning i dag, da ryggen er om og når jeg bevæger mig og bukker mig ned, føles det som om, den vil skride til den ene eller den anden side. Lige nu er jeg lidt bange for om den skrider så den låser, så jeg passer lidt på, også når jeg er på arbejde.
Hmm... det er i hvert fald vigtigt, at du selv er tryg ved det pågældende træningsprogram og vakler trygheden - må du holde igen. Når en rask krop oplever smerter og ubehag ved et træningsprogram - er det sikkert ret normalt, indtil man kommer op på det rette kondistatus. Men når en syg ryg m.m. siger fra, må man heller høre efter. Jeg mener faktisk, at det er helt fint, at du holder igen, når du føler for det.
Jeg kan dog ikke helt lade være med at tænke på, hvad det er for et program og hvem har tilrettelagt det for dig. Havde det været mig, ville jeg under ingen omstændigheder underkaste mig et hårdt træningsprogram. Ikke med syge og løse led som mine. Er der inge, der har foreslået dig gode alternativer, der ikke alene er effektive for syge led - men ikke mindst også mentalt.... Jeg tænker her på
callanetic, mensendieck og pilates . Den sidste dog i light-udgave. Det er direkte ufatteligt, at de små og blide bevægelser, udført med en individuett styret muskelspændingskontrol - kan have så god og synlig effekt på konditallet generelt og de styrkede, syge led i særdeleshed... Og oven i alle andre fordele - bliver man ikke flad og udmattet efter timerne.
Når man så først er kommet godt i gang - kan man bare fortsætte hjemme med at træne lige så hyppigt man har lyst til. Der er ikke brug for masser af udstyr eller gulvplads. Det er virkeligt en gave, at kunne selv bestemme indholdet af sine øvelser og tilpasse det de signaler kroppen udsender på et givent tidspunkt. Jeg vil gerne altid opfordre enhver til at forske lidt, specielt i callanetic, da netop denne kan øves selv når man sidder i sofaen og ser tv om aftenen, eller når man sidder i busen, eller hvor som helst... Ikke for at være vittig, men jeg mener faktisk at callanetic kan sidestilles og sammenlignes med f.eks. knibeøvelser... Sålænge man fortsætter, fastholdes det gode resultat.
Hmm... det er godt nok blevet i den grad off topic
http://www.langkawi.dk/midis/56.gif , at jeg tror at denne tråd bliver delt og dennes ikke-kugledyne-andel bliver flyttet over til helbredsdebatten 8) .
Vi "ses" :smt052