Stevia - vidunderplante til sukkersyge kvinder
Stevia - vidunderplante til sukkersyge kvinder
......og andre kvinder, der blot gerne vil undgå hvidt sukker i kosten.
Stevia - har været kendt og anvendt som lægeplante OG sødestof af naturfolk (selvfølgelig :wink: ) i Sydamerika i tusinder af år....
Sødestoffet udvundet af stevia er blodsukker-sænkende dvs. at der sker ingen blodsukkerstigning som følge af indtag af stevia-sukkerstoffet - i modsætning til alle andre sukkerstoffer.
Hvorfor sker ikke det samme når man anvender stevia-sukkerstoffet i stedet - vides (så vidt jeg ved) ikke endnu.
Hvorfor bedst til kvinder? "I dag forskes der intenst i mulighederne for dyrkning og industriel anvendelse af plantens indhold. Der er dog rejst betænkeligheder ved brugen af planten, for den indeholder stoffer, som hæmmer testosteronproduktionen og sædkvaliteten." Iflg. Wikipedia
Re: Stevia - vidunderplante til sukkersyge kvinder
Gode Stevia-nyheder!
Fra i den 16 august i år har stevia erhvervet sig et status som værende et nyt sødemiddel.... :ny18
I hvert fald, hvis man skal sætte sit lid til ordvalget i artiklen Coca-Cola på vej med naturligt sødemiddel i Business.dk. At stevia har været kendt og brugt i århundreder, hvis ikke i årtusinder... er mindre vigtigt. Og hvad der ikke lykkedes fornuftige mennesker fra nær og fjernt.... Læs mere.....HER :oktober51:
Citer:
Oprindeligt indsendt af
Tante Ana
Sød Stevia
- et naturligt sødemiddel uden kalorier, egnet til diabetikere
Referencer:
Gallino Martelli: "Stevia : Asteracea dolcificante d’attualità". Relazione presentata al 1° Convegno S.I. F., Firenze, maj 1982.
Ornella Castellano Bonfico: "Finalmente una notizia dolce che anche i diabetici potranno assaporare", Erboristeria Domani, N° 4, april 1981.
"Current Status of Sugar Substitutes", Cosmetics and Perfumery 1978. Norman R. Farnsworth, Chicago.
O. Miguel: "Estudios sobre el stevioside. Trib, Univ. XVII: 34, 37, 1953.
C. A. Oviedo, C. Fronciani, R. Moreno & L.C Maas: "Accion hipoglicemiante de la Stevia rebaudiana Bertoni". Excerpta Medica Seventh Congress of the International diabetes (209): 93, 1971.
Gila do Amral don Schmeling - Caà - heé: "Edulcorante natural nao calorico (Stevia rebaudiana Bertoni) ". Separata Boletim do Sanatorio São Lucas - Volume XXIX - Novembro de 1967 N° 5.
Link til kilden: Helsenyt.com 2003
Og så kalder Dagensmedicin.dk i dag, den 4. september 2008 det for "ny dansk forskning...." i artiklen Naturligt sødemiddel skal testes som diabetesmiddel .
Hmm... denne forskning om stevias helbredende effekt på diabetes er slet ikke ny. Hmm... måske i Danmark. Men hvorfor søren nyforske i noget, der for længst er forsket i andre steder i verden? :-k
Sorry for al den brok, men det er irriterende, gang på gang at blive konfronteret med modificerede sandheder, hvor man først havde modstået kendsgerningerne i årevis, for så lige pludselig at vende om 180 grader og så have endda den frækhed, at forsøge at høste en anerkendelse for noget, andre har opnået før.... Brok, brok, brok... :smi033
Jeg var ved at få kaffen galt i halsen da jeg hørte middags radioavis, de omtalte Stevia som om at de i DK havde opdaget de vise sten, jamen... Anina fortalte mig allerede FØR jul sidste år at det var godt for min diabetes, det er utroligt at forsker i DK er SÅ længe om det, der vil gå min 8 år inden det kommer på marked i danmark... i pilleform, hvorfor ikke anbefale at vi bruger det i den form som man allerede nu kan få... hvorfor vente 8 år ?
He, he... Helle - det var italienske forskere, der allerede i 1981 har gennemført en masse forsøg, der alle faldt positivt og bekræftende ud, til fordel for behandling af diabetes med stevia.... Og i den syd- og mellemamerikanske folkemedicin (stevia stammer derfra) er effekten kendt på sygdommen, flere tusind år FØR diabetes overhovedet fik sit navn "Diabetes".! Sådan!! :smi027