Oprindeligt indsendt af Yvette
Jeg vet ikke helt hva jeg skal si her. Jeg er så heldig at sjokolade o.l. ikke frister meg lenger. Overhodet ikke. Det har ikke vært sånn bestandig. Jeg husker den tiden jeg MÅTTE ha sjokolade tilgjengelig- hjemme såvel som på jobb...
Når hypothyreosen slo til og jeg begynte å øke i vekt - ukontrollert, så måtte jeg bare ta diverse valg. Dvs at jeg måtte eliminere bort det jeg kunne kontrollere selv. Det betydde i praksis at listet opp alt jeg visste jeg måtte fjerne av usunne matvarer.
Jeg noterte ned, og jeg vet ikke når jeg gikk inn i en permanent tilstand av at dette ikke ble noe problem lenger?? Det tok nok litt tid antar jeg, men den dag i dag - mange år etter - er tanken på godteri, kaker, desserter o.l. rett og slett kvalmende.
Jeg tror det er mulig å "snakke seg selv" bort i fra fristelsene. Jeg vet ikke om det fungerer for alle, men jeg greidde å visualisere hvordan fremtiden min ville bli om jeg ikke grep fatt i vektøkningen. Jeg fortsatte å trene like innbitt. Jeg tror jeg på et tidspunkt var kommet inn i en manisk tilstand hvor vektøkningen for enhver pris skulle bekjempes.
Så - plutselig oppdaget jeg at all trang til usunn mat og søtsaker ble borte..?? Og har ikke kommet tilbake... :roll: Jeg tenker ikke på det lenger. Spiste minimalt i jula. Frister ikke. Blir nesten kvalm ved tanken på en liten sjokoladebit...
Vet ikke om dette funker for alle, men jeg var så desperat i kampen mot de uregjerlige kiloene pga hypothyreosen at alle mine krefter ble satt inn! Jeg prioriterte timer i joggeløypa og alle former for trim jeg holdt på med. Jeg gav blanke blaffen i husarbeid.. og jeg tror jeg har hjulpet meg selv - tross de 8 kiloene som henger i ennå. De SKAL bort de også! (var på matchvekt i april...helt perfekt, men hvor lenge var Adam i Paradis?)
Det kunne ha vært så mye verre allikevel - tror jeg - uten trim...
For min del faller det meg ikke inn ett sekund lenger at jeg har lyst på noe "usunt". Før jeg kommer så langt så mister jeg matlysten..
Aner ikke helt hvordan jeg har griedd det, ei heller hvilken metode jeg har benyttet meg av, men det fungerer perfekt.
Lykke til dere :smi004 Jeg håper dere alle skjønne, vakre kvinner finner deres vei ut av dette"problemet" - når det er blitt et problem...
Jeg har også bruk i lang tid diverse hormonkremer som Pregnenolone, Progesteron- og DHEA-krem. Om de har hjulpet når det gjelder plager i overgangsalder vet jeg sannelig ikke. Ei heller i kampen mot kiloene. Aner ikke. Jeg tar et lite opphold nå for å se hva som skjer. Kan legge til at jeg målte østradiol før og etter smøring. Forbløffende nok så hadde jeg smurt meg tilbake til fertil alder (ved blodprøvetaking dette). I praksis kan det bety hjelp i kampen mot kiloer, men også mindre overgangsplager. Hetetoktene ble delvis helt borte....
MEN - DETTE hører kanskje ikke hjemme her? Syntes allikevel jeg ville nevne det da det kan ha innvirkning på at systemet i kroppen jobber litt heftigere ENN når kroppen er i en tilstand av menopause.... Noen kommentarer?