Oprindeligt indsendt af Rolf Plesner
FORORD
I den her foreliggende bog har jeg forsøgt at behandle nogle af de mange problemer, der knytter sig til den fase i kvindens liv, vi kalder overgangsalderen. Det har været min hensigt at belyse ikke blot det vi ved om de forandringer, der indtræder i overgangsårene, men også det vi ikke ved, nemlig det som både forskere og læger står uenige, usikre og famlende overfor. Samtidigt skal bogen ses som et bidrag til nærmere diskussion om begrebet overgangsalder overhovedet.
Det er mit håb, at bogen således kan medvirke til at give større indsigt i både det fysiske, psykiske og sociale aspekter af overgangsalderens problemer og at den kan bruges såvel af de kvinder, for hvem disse problemer er eller vil blive aktuelle, som af de mange læger, der dagligt konfrinteres med problemerne i deres arbejde, og derigennem bidrage til at "patient" og læge lettere kommer på talefod med hinanden. Den er derfor skrevet i et sprog, der kan læses uden særlige forudsætninger, men enkelte afsnit om hormonale forhold m.v. kan måske være vanskelige at gå til for ikke-læger, hvorfor jeg i sådanne tilfælde har foretaget korte sammenfatninger. Der er visse steder medtaget stof, som nok i første række er af interesse for fagfolk. Sådanne afsnit er trykt med petit (småt) og kan springes over af den, der ikke er specielt interesseret.
Trods det, at bogen således har et bredt sigte, må jeg dog straks vedkende mig, at den allerede i sit udgangspunkt lider af en grundlæggende og alvorlig svaghed: den er skrevet af en mand.
Det er en svaghed, fordi kun den, som selv står midt i oplevelsesstrømmen kan fornemme dens art og kraft. Kun den, som selv er kvinde, kan føle og vide hvad det indebærer i alle aspekter, - kun den som selv har oplevet eller oplever overgangsalderen, ved i grunden hvad den rummer.
Imidlertid har jeg gennem mit daglige arbejde som kvindelæge i årenes løb høstet en række erfaringer på grundlag af talrige samtaler med og iagttagelser af kvinder, der stod midt i den subjektive oplevelse af overgangsalderen. Erfaringer som - selv om selv oplevelse var og er mig forholdt - til gengæld måske giver mig muligheder for det mere objektive ** overblik.
Men samtidigt erkender jeg, at "objektivitet" i streng forstand er en fiktion. Allerede i valget af indfaldsvinkler, i sorteringen af det iagttagne og af stoffet, i vurderingen af, hvad der er væsentligt og hvad er ikke, ligger det subjektive, det personlige, det holdningsbetingede. Jeg har forsøgt at belyse nogle af de mange problemer, der knytter sig til overgangsalderen - velvidende at jeg i mangt og meget har rettet søgelyset ind i overensstemmelse med og med udgangspunkt i personlige meninger og holdninger.
Trods de begrænsninger dette måtte medføre er det som nævnt mit håb, at bogen kan bidrage til at èn og anden får et mere nuanceret syn på overgangsårenes problematik. I så fald vil den have opfyldt sit formål.
Den nuværende 2. udgave er gennemgribende revideret og à jour-ført. Dels har jeg forsøgt, så vidt muligt at imødekomme den kritik af mangler og svagheder i 1. udgaven, jeg har forskellige sider har fået, og dels har jeg i betydeligt medtaget, hvad der i den forløbne tid er fremkommet af relevant litteratur om emnet "overgangsalderen". Nogle kapitler er skrevet helt om og udvidet betragteligt og to helt nye er kommet til, kapitel 11 og 18.
Alt i alt er bogen således blevet mere omfattende, men det har til gengæld medført en mere udtømmende - og forhåbentlig bedre - behandling af emnet.
Jeg har fundet det ønskeligt dels at give specielt interesserede en mulighed for yderligere at få belyst og uddybe de enkelte områder af bogen, dels en del steder at dokumentere udsagn, refererede undersøgelse m.v. Bagest i bogen er der derfor medtaget litteraturlister for hvert kapitel.
Nivå, november 1987
R.P.