Kære Bea.
Det er jo nok temmelig almindeligt, at døtre i vores generation mere eller mindre går rundt med dårlig samvittighed. Jeg ville også gerne være meget mere for min mor, men afstanden gør det jo umuligt. Jeg kan nemlig godt lide at være sammen med min dejlige mor, men hendes passivitet kan gøre mig helt syg ind imellem!
Citer:
Jeg tror din bror siger noget rigtigt, når han siger, din mor selv har valgt at leve sit liv som hun gør. Man kan også sige hun har fravalgt aktiviteter i livet, som hun før har deltaget i.
Det er da korrekt - hun har selv fravalgt aktiviteterne. Der har aldrig været plads til aktiviteter i hendes liv! Min mor har altid været mor for os børn, mormor og farmor for børnebørnene og kone for min far. Hun har altid tilgodeset andres behov før sine egne - og det gør hun den dag i dag!
Min mor har aldrig deltaget i noget alene - hun har kun deltaget i de ting, min far også deltog i. Som jeg skrev tidligere, fandt hun senere en ven, hvor hun igen blomstrede op, og der skete en hel masse - men igen aldrig noget, der dækkede hendes egne behov - kun vennens.
Da det gik forbi, kunne hun ikke finde ud af at komme videre i sit liv. Hun var skuffet, og hendes selvværd var - og er stadig - lige med nul! Det eneste, hun gør for sig selv er at tage 14 dage på højskole hvert efterår - ellers foretager hun sig intet!
Jeg er slet ikke i tvivl om, at der var 1000 ting, hun gerne ville, men hun tør ikke gå alene. Hun er usikker, uselvstændig og bange for det, hun ikke kender. Skal hun foretage sig noget, skal andre tage initiativet samt tage hende i hånden - så vil hun gerne!
Citer:
Egentlig tror jeg på, at min far har det godt, og jeg tror også at jeg overfører mine normer for, hvad jeg synes er et godt liv. Måske glemmer jeg, at når et menneke ældes, er der både en fysiks og en mental ældningsproces. Jeg tænker, at det måske er mig selv der lave problemerne større end de i virkeligheden er.
Måske er din mor ensom og har et uværdigt liv, men har hun givet udtryk for dette?
Jeg tror, din far mener det, han siger! Jeg tror ikke altid, at det at være alene også er ensbetydende med ensomhed. Som du selv skriver, behøver hans normer ikke være som dine. Det kan da godt være, at bare det, at hjemmehjælperen kigger ind, er fint nok for ham.
Min mor ER ensom, og jo, du kan tro, hun giver udtryk for det hver eneste gang, man taler med hende eller besøger hende, og jeg kan love dig for, at hun pirrer ens dårlige samvittighed!
Citer:
Måske vi to kunne hjælpe hinanden lidt, med hensyn til den dårlige samvittighed og til at finde frem til metoder, hvorpå vi kan være med til og give vore forældre et værdigt liv.
Det hjælper helt sikkert at drøfte den problematik, for det kan måske få os til at se med andre øjne på, hvad man evt. kan gøre, og hvad man i hvert fald IKKE skal gøre.
Hun har lovet mig, at næste gang, hendes kontaktperson fra kommunen kommer på besøg, vil hun give mig besked, for jeg vil gerne deltage. Hun SKAL nemlig have noget hjemmehjælp til rengøring. Selv om hun er frisk, så er kræfterne ikke mere de samme. Det kan jeg både se og høre, når hun skal op ad trapperne til sin lejlighed.
Jeg vil også tale om en evt. besøgsven. Når vi foreslår min mor at få en besøgsven, slår hun fuldstændig bak. Jeg tror, det er fordi VI snakker om det, men er det en "øvrighedsperson", vil hun måske lytte lidt mere, og måske kan hun endda overtales til, at hun selv synes, det vil være en god ide.
Citer:
Jeg tænker ofte på, nu er børnene flyttet hjemmefra og har et godt liv og det har glædet mig meget. Når det så går rigtig godt det hele, ja, så skal jeg til og passe på min gamle far. " Livet er ikke for tøsedrenge", men skønt alligevel!!!!!!!!
Du kunne ikke have mere ret! :P
Det var jo netop kvinders lod i "gamle dage"! Man opdragede sine børn, og når de var fløjet fra reden, tog man sig af sine forældre! Det gjorde min mor, og sådan ville hun gerne have, det stadig var. Sådan ER det jo bare ikke i dag. Når vores generations børn er fløjet hjemmefra, skal vi kvinder selv i gang med livet på EGNE præmisser! Men det er jo ikke ensbetydende med, at man ikke kan være noget for hinanden, vel?
Det er min holdning, og jeg ved, det også er mine børns holdning! Jeg bliver også (forhåbentlig) gammel en dag, men jeg forventer ikke, min børn skal "tage sig af mig"! Jeg vil gerne behandles og anses som et ligeværdigt, selvstændigt individ, og jeg skal nok selv sørge for at holde mig til ilden - i hvert fald, hvis jeg er lige så heldig som min mor med hensyn til helbred! For pokker da, så er alle muligheder jo stadig åbne for nye input!
Knus, Anne