Hvad der sker med os i overgangsalderen...
Sally skrev i en anden tråd:
Citer:
Jeg har i hvert fald svært ved at acceptere, at overgangsalderen skal gøres til noget sygeligt psykiatrisk noget, som skal afhjælpes hos en psykiater.
Det der sker med os er noget rent fysisk baseret på mangel af nogle hormoner.
Eksemplet er dog slående: mand og børn forstår slet ikke hvad der sker, og kvinden sikkert heller ikke.
Det er igen tiden til at tage kvinders overgangsalder op i medierne, men i et sprog som får også mænd til at læse...
Hvordan forfatter man en artikel, som også mænd ville være interesseret i at læse?
"Kære mand, din kone ved du ikke, hvor du har?"
Er det indledningen? :D
KH
Sally
Jeg er helt enig i, at der bør kastes mere lys over, hvad der sker med os i overgangsalderen, - og gerne i et sprog, så mændene kunne forstå, hvad der sker. For jeg tror også, at det kan være uhyre vanskeligt for en mand at følge med i hvad der sker med hans kone. Når det så er sagt, vil jeg også tilslutte mig andre indlæg om, at jeg ikke mener, at overgangsalderen skal sygeliggøres.
Kan ikke lade være med at tænke på, at overgangsalderen som en udviklingskrise kan minde lidt om vores børns trodsalder og pubertet. Hvis ikke vi var eller er parate til at medvirke i den udvikling som børnene/de unge byder os, og udfordrer os i, så kan det give langt flere problemer end nødvendigt er. Altså, hvis ikke vi forstår at vi er en del af processen. Og det er mændene vel også i kvindens overgangsalder på en hvis måde. For vi ønsker vel at deltage i hinandens liv og mevirke til at berige og udvikle nære forhold?
Min mand forstår heller ikke hvor jeg er, hvem jeg er og hvad der er sket med mig gennem de seneste år. Og det forstår jeg da på sin vis godt, - for jeg er heller ikke længere den samme. Jeg er nemlig meget tættere på mig selv, mindre parat til at tage mig af alle andres behov før mine egne, mindre parat til at glatte ud og få alting til at glide. Serviceniveauet er ikke længere det samme på det mentale puslebord overfor min mand. Jeg bruger nemlig min sparsomme energi til at være "mur" overfor mine teenage børn, og tager ligesom i højre grad for givet, at min mand kan stå selv. Men jeg synes nu pludselig, at jeg har fået et trodsbarn, som giver mig kamp til stregen og vil have mig til at rette ind i gamle folder.
Udvikling kan være en skræmmende ting for ens omgivelser hvis man egentlig befandt sig meget godt med status quo. Så jeg forstår da godt hvor svært det kan være for de stakkels mænd med overgangsfruer. Men der er bare "no way back".
Jeg er nok ikke på nuværende tidspunkt den rigtige til at komme med saglige indlæg i en mulig artikel - det fornemmer man nok i mine bittersøde beskrivelse.
Jeg skal lige ud på den anden side først.
KH Billie