Min mor reagerer voldsomt - er det overgangsalderen?
Hej
Jeg har netop tilmeldt mig overgangsalderen.dk idet jeg ikke fandt mange svar på netdoktor.dk.
Jeg er datter i en, indtil nu, dejlig og harmonisk familie. Min mor har dog altid været en meget bestemt dame, som siger tingene meget direkte og har stort temperament.
Det sidste halve år, er det dog gået helt "galt" synes jeg. Hun hidser sig op over små ting, skælder min far ud, er meget nærtagende og er i det hele taget meget urimelig. Hun er 52 år og må bestemt være i overgangsalderen, uden at jeg ved ret meget om det.
Jeg er selv 27 år og nu gravid i 6 måned med mit første barn.
Jeg har glædet mig til at dele min graviditet med mine forældre, men det er gået alt andet end godt. Har nu haft 3 store skænderier med min mor inden for 5 måneder, hvor det sidste endte med at hun råbte at jeg ikke skulle vise mig derhjemme mere. Og det har startet med aldeles små ting, hvor hun har følt sig provokeret. Min omgangskreds og min kæreste bekræfter mig i at det altså ikke er mig der har graviditets-humørsvingninger.
Min søster og min far må også hele tiden passe på hvad de siger til hende, for at hun ikke ryger op i det røde felt.
Jeg tør ikke snakke med min mor, om emnet overgangsalder, for jeg er sikker på at hun ikke synes at "hun er problemet". Det er somregelt alle andre der har et problem.
Nu sidder jeg så med tårer i øjnene, og mangler at forstå hvordan jeg skal tackle det og om det virkelig skyldes overgangsaldenen. Jeg føler jo at jeg mister min mor mere og mere.
Kan overgangsalderen virkelig splitte en ellers godt mor/datter forhold??
Er der noget jeg kan gøre?
Med venlig hilsen
- den ulykkelige datter :(
Re: Min mor reagerer voldsomt - er det overgangsalderen?
Citer:
Oprindeligt indsendt af TBK
Nu sidder jeg så med tårer i øjnene, og mangler at forstå hvordan jeg skal tackle det og om det virkelig skyldes overgangsaldenen. Jeg føler jo at jeg mister min mor mere og mere.
Et andet sted her har Sally skrevet følgende til TBK:
Citer:
Kære TBK
Velkommen hertil :)
Som Admin skrev højere oppe er vi nok nødt til at vide lidt mere.
Jeg vil skrive rent ud af posen, hvad der faldt mig ind, da jeg læste om dine problemer vedr. din mor.
1) hun har tilsyneladende "fået lov" til at være urimelig i årevis og dette eskalerer, nu hvor hun er i overgangsalderen.
2) er du og din familie (far) bange for hende?
3) du ER ekstra sårbar her under din graviditet, og så er skuffelsen over hendes reaktioner svære at bære, fordi du havde forventet dig noget helt andet
4) husk at vælge dine kampe med omhu og kæmp kun for det, der er allermest vigtigt for dig.
5) en eller anden i familien skulle tage en alvorlig snak med din mor - hun er IKKE syg - hun er i overgangsalderen.
6) henvis hende til vores forum, hvor hun kan møde ligesindede og få råd og opmuntring, når hun behøver det Very Happy
KH
Sally
Oprindeligt indsendt af TBK
Hej TBK :)
Når din mor hele livet havde været en "bestemt" kvinde med stor temperament - havde hun også helt sikker afskåret sig selv fra den tætte mentale kontakt med sin familie. Sålænge alt var som altid , kunne hun håndtære det som værende normalt - men i dag, når forandringer kommer uagtet hendes hidtidige (og hovmodige til en vis grad) tryghed i at kunne håndtære "hvad som helst" - bliver hun højst sandsynligt desperat og føler sig hjælpeløs konfronteret med den indre "orkan".
Det er nu at hun har brug for at føle sig forstået - man ak, alle de mange år når hun (måske) "alene vidste bedre" har afskåret hende emotionelt fra den mest basale fortrolighed med Jer i familien og hun føler sig både misforstået, ikke forstået og meget alene med det "ukendte" som splitter hendes vante grundvold indefra.
Hun gør det eneste hun altid har gjort og med (for hende) et "godt" resultat - hun presser sit igennem, og mere endnu og opdager at det på ingen måde letter hendes indre og ydre pres. Så prøver hun endnu mere ihærdigt - med lige så skidt resultat og til sidst, i allersidste desperation spiller hun ud med det "stærkeste" "forsvar" - beder dig om at holde dig væk og håber at dit fravær vil lette den del af presset der kommer fra dig.
Prøv lige at huske din pubertet. Hvad ingen som regel tænker på er, at vi kvinder oplever TO GANGE en livsfase med en udtalt usikkerhed, indre og ydre forandringer som indtræder uden varsel, uanset hvor mange bøger vi læste om emnet og hvor mange samtaler vi havde med andre om det samme. Pubertet OG overgangsalder.Står vi først i puberteten, med hormonstormen i kroppen er forældrene som regel de første vi beskylder for "ikke at forstå noget som helst" og midt i puberteten føler vi os lige så ensomme, forladte og misforståede som de fleste kvinder i overgangsalderen gør, indtil de lærer at håndtære tingenes tilstand og ophører med at "protestere i blinde". Det er ikke så længe siden at du oplevede din pubertet sænke sig over dig med alle glæder, men først med alle de belastninger denne livsfase byder alle. Prøv om du ikke kan overføre nogle af dine egne erfaringer og minder til i dag, hvor du prøver at forstå hvorfor det der sker - sker og du vil muligvis indse, at det vigtigste din mor har brug for lige nu (muligvis) er fred for at blive udsat for krav om at tilpasse sig en familiesituation og dertil bruge de ressourcer hun (muligvis) ikke har og er bitterligt klar over det.
Du skal IKKE frygte, at den lykkelige tid hvor du venter dit barn vil for din mors vedkommende "gå til spilde". Det gør det IKKE, også selv om hun gå glip af at kunne glæde sig over din tilstand sammen med dig... denne glæde bliver blot udsat og med garanti æret og værdsat når din mor først har fået etableret en ny kontrol over sit eget liv.
Inge mor kan frivilligt give afkald på den søde ventetid sammen med sin datter undtagen hvis hendes egen situation er så dramatisk, at hun er nødt til (også for din skyld på sigt) at lære håndtære sit "nye" liv så hun har (igen?) nok at dele ud af til sin familie.
Dette er et beskedent bud på et muligt svar til dig og må på ingen måde betragtes som en anvisning af en generel løsning på din/Jeres situation.
Dertil ved jeg/vi alt for lidt - men måske alligevel får du lidt stof til eftertanke og dette hjælper dig lidt på vej...
Hvad mener du selv?
Mange hilsner - Anina :)