Jo, der er relevans. Læs videre og tænk:
EKSEMPEL START (i parentes mine præciseringer af hensigt med øvelsen):
TERM-modellen: Øvelse1. i Forståelse:
Uddyb symptomanamnese (over for patienten):
“HVAD har du ellers bemærket”?
“HVORDAN går din dag typisk?”
“HVORDAN opfører dine “symptomer” sig i løbet af dagen/ugen?"
Uddyb signaler om emotionelle problemer (henvendt til patienten):
“Du ser ud til at være anspændt - er det sådan du føler det?”
“Du ser bekymret ud?”
“Du siger, at det hele er uoverskueligt - fortæl mig noget mere om det”
“Jeg kan se/høre, at det er svært for dig - men jeg vil gerne høre lidt mere om det.”
“Hvordan har du det med at have de “symptomer”?
Spørg til (patientens) angst- og depressionssymptomer:
“Hvordan er humøret ?”
“Føler du dig nedtrykt/træt?”
“Kan du slappe af?”
TERM-modellen: Øvelse2. i Forståelse:
Afdæk (over for patienten vedkommendes mulige) belastninger, stress og ydre faktorer:
“HVAD sker der (ellers/iøvrigt) i dit liv for tiden?”
“HVORDAN har du det med det?”
“HVORDAN klarer du det?”
“Det må være svært for dig!”
“Jeg kan se/høre at du har det svært med…”
Spørg til (patientens) funktionsniveau:
“HVAD laver du til daglig?”
“Hvad kan du foretage dig når du har ’symptomet’?”
“HVORDAN har det påvirket dit arbejde?”
“HVORDAN har det påvirket din hverdag?”
“HVORDAN påvirker det din rolle/funktion som...(mor, far, ansat etc.)?
“HVORDAN har du tidligere klaret lignende situationer?”
TERM-modellen: Øvelse3. i Forståelse:
Afdæk patientens sygdomsforståelse:
“HVILKE tanker har du gjort dig om HVAD DU FEJLER?”
“Du må selv have gjort dig nogle tanker om hvad du kunne fejle?”
“MANGE mennesker gør sig nogle tanker om, hvad de fejler og hvad årsagen kan være. Hvad med dig? Har du også tænkt på det?”
“DET ER VIGTIGT FOR MIG at vide, hvilke tanker du selv har gjort dig om dine symptomer?”
“Har du tænkt på en bestemt sygdom?”
Afdæk patientens forventninger til behandling:
“Hvilke tanker har du gjort dig om, hvad der skal ske nu?”
“Hvilke tanker har du gjort dig om behandling af dine ’symptomer’?”
“Det er vigtigt for mig at høre, om du har haft nogle bestemte forventninger til hvad der skulle ske her i dag?”
Foretag en fokuseret (lade som om) klinisk undersøgelse:
Den kliniske undersøgelse foretages altid - og sidst i denne del. Glem alt om at man ikke må give patienten sekundær gevinst.
I øvelsen angiver lægen kort hvad han/hun undersøger. Det er ikke selve undersøgelsen der vurderes her, men placeringen af den og hvad der siges til patienten.
TERM-modellen: Øvelse 4. Lægens bord og anerkendelse:
Fortæl (patienten) resultatet af den (lade som om) fysiske undersøgelse:
“Jeg har nu undersøgt …. Der er ingen tegn på sygdom (du har spændinger i …).”
“Efter min undersøgelse af …kan jeg fortælle dig, at der ikke er … (i henhold til patientens egen sygdomsopfattelse).”
Anerkend (patientens) symptomer:
“MEN jeg kan se/mærke, at du har ondt!”
“MEN jeg er ikke i tvivl om, at du har ’symptomet’.”
“MEN jeg kan se, at du er meget generet af..!”
Forklar (patienten) +/- indikation for yderligere ’somatisk’ undersøgelse/behandling:
“Du er blevet undersøgt meget omhyggeligt i form af .. og jeg finder ikke grund til at lave flere undersøgelser. Der findes ikke nogen medicinsk eller kirurgisk behandling, der vil kunne hjælpe dig. Kunne vi SAMMEN prøve at finde andre forklaringer på dine ’symptomer’?”
“Jeg har undersøgt .. og ‘undersøgelserne’ viser … Der er derfor ikke noget der tyder på alvorlig sygdom. Hvad tænker du, når jeg fortæller dig det?”
“Efter at have undersøgt … vil jeg gerne undersøge .. Indtil vi har svar på resultaterne kunne vi måske også prøve at se på …(psykosociale faktorer)?”
TERM-modellen: Øvelse 6. Sammenhæng & konkret efterforløb forhandles:
Kendt fænomen/lidelse (overbevis patienten om og) - sæt navn på:
“Der er MANGE som har det på sammne måde som dig. Det er ikke sjældent at have det sådan. I vores fagsprog hedder det “somatisering /FUNKTIONEL LIDELSE.”
Årsag ukendt - biologisk forklaring (overbevis patienten om):
“Vi kender ikke den grundlæggende årsag - sådan er det ved mange sygdomme.”
“Man har ikke kunnet vise nogen skjult legemlig lidelse.”
“Nogle undersøgelser har vist forandringer i nervesystemet. Mennesker med denne lidelse er f.eks. DÅRLIGE til at FILTRERE almindelige ‘kropssymptomer’ fra og plages derfor mere af symptomer end andre mennesker.”
TERM-modellen: Øvelse 7. Øvelse 6: Statuskonsultationen:
Før konsultationen:
Referer i forbindelse med konsultationen hvad du har undersøgt forud for denne.
Under konsultationen: Fortæl patienten om årsagen til statuskonsultationen:
“Du har været igennem mange undersøgelser og behandlinger, som ikke rigtig har hjulpet dig. Nu har jeg kigget alle dine papirer igennem, skal vi prøve at se på det sammen?”
Gennemgå journalmaterialet for og med patienten (neutrale facts) - opsummer.
Uddyb patientens forventninger til “lægevidenskaben” og anfør grænser:
“For mange sygdomme gælder, at vi ikke kan helbrede dem. Men man kan ofte gøre noget for at mindske symptomerne. Er det noget du vil være med til at arbejde videre på?”
Traditionel medicinsk behandling kommer til kort - forhandl med patienten:
“Vi kan af forløbet se, at konventionel medicinske behandling ikke hjælper dig. Kunne vi i fællesskab forsøge at finde en ny tilgang, så du kunne få det bedre?”
Faste aftaler fremover: tid, varighed, intervaller (undlad at henvise patienten til videre udredning hos andre læger)
Generelle råd for håndtering af kronisk somatisering: Se poster og næste øvelse
TERM-modellen: Øvelse 8. Håndtering af kronisk somatisering:
Management/Håndtering af kronisk somatisering:
Somatisk:
Sanér medicin og undgå p.n. (dette betyder: Undgå recepter, hvor dosis er angive “efter behov”…. eller: “Nedsæt medicinen mest muligt”).
Psykologisk:
Vær direkte og ærlig - med respekt!
“Jeg kan høre, at du har svært ved at tro på det jeg siger?”
Reducér forventninger og forsøg “at rumme” patienten:
“Du har været syg i lang tid og det har været svært at hjælpe dig så godt, som jeg gerne ville. Vi har desværre ikke nogen mirakelkur.”
Forstå en forværring som emotionel kommunikation (ikke et virkeligt problem med helbredet):
“Det du fortæller mig giver mig ikke mistanke om en ny sygdom. Vi har tidligere talt om at du er meget kropsligt reagerende, så jeg tænker på, om der er sket noget for nyligt eller om der er noget der bekymrer dig?”
“Når du fortæller mig at … virker du urolig/anspændt … Er det rigtigt?”
Psykofarmakologisk:
Vær stoisk (kølig, uberørt, lad dig ikke påvirke af patientens kvaler):
“Jeg kan høre, at du gerne vil skifte til noget andet medicin; men vi bliver nødt til at sikre os, at dette præparat ikke virker.”
Administrativt:
Vær proaktiv: Aftal faste tider for fremtidige konsultationer (under ingen omstændigheder henvis patienten til videre udredning hos andre læger) :
“Jeg kan se, at du har det meget svært. Vil du være med til, at vi i fællesskab forsøger at ændre på det?” “Det er ikke noget der sker fra den ene dag til den anden, så jeg vil foreslå, at du kommer her f.eks. hver 2. uge i de kommende .. uger/måneder. Hvad synes du om det?” “For at vi kan få noget ud af konsultationerne, er det vigtigt for mig, at vi laver nogle helt fast aftaler om .. Vil du være med til det?”
EKSEMPEL SLUT.
Hvad siger du så, T.R. ? Mener du at denne ubegavede, enfoldige og simple træning i manipulation vil fremme eller splitte læge-patient forholdet? Personligt mener jeg, at enhver læge der lader sig "træne" på denne, mageløst primitive måde burde ikke alene få sit hoved undersøgt, men ej heller er værdig til at beholde sin autorisation.
Når det er sagt, så har jeg INTET imod TERM-modellen, SÅ LÆNGE den anvendes på virkelige indbildt syge eller hypokondere. Men anvendt på “rigtigt” syge mennesker, er den dødbringende, så jeg gentager:
Det kan være helt fint at anvende TERM-modellen, hvis vedkommende patient ER indbildt syg. Men hvis vedkommende patient ER fysisk syg af f.eks. sjældne sygdomme, eller hvis den pågældende læge IKKE er dygtig nok til at diagnostisere sygdommen - vil patienterne blive enten mere syge eller værre - dør, som følge af at blive stigmatiseret som TERM-patienter.
Når således "præparerede" læger kører ud til patienter som vagtlæger, kan det ikke undgå at føre til skæbnesvangre konsekvenser. De er jo trænet i u-lytte og i at overhøre. Hvordan skulle det så gå anderledes end skidt? At hele 11 vagtlæger har ladet et barn dø af at sluge et batteri, fordi deres TERM-træning har fået dem til at fokusere på "hysteriske" forældre, i stedet for på barnet - trist bekræfter alle mine pointer.
Det burde få også dig til at tænke (dig om), T.R., i stedet for at spilde tiden med at skændes med mig/os her på bloggen!