Zuzan? :smt039 Jeg har læst om Mosuo-folket for så mange år siden, at "gensynet" føles nærmest som en helt ny oplevelse. :smi054
Jeg tror at denne livsform er lige så gammel som verden.... nærmest og er helt sikkert udsprunget af de klare fordele for fred og en indbygget beskyttelse af børn, hvilke (som vi jo beklagelsesvis ved efterhånden så "godt") ikke er direkte dyrket og fremmet af de traditionelle maskuline værdier, hvis ordlyd kan kort og godt sammenfattes på følgende måde:
"jeg, mit, skræk, have, eje, krig, jeg, mit, trussel, have, eje, krig, jeg, mit, have, eje, krig, jeg, død, mit, ødelæggelse, jeg, mit, skræk, have, eje, krig, jeg, mit, trussel, jeg, mit, død, jeg, mit, ødelæggelse, mit, have, eje, kriiiiig, mit, mit, mit, mit, miiit.......!!!" etc. etc.... ](*,)
Mosuofolket lever omkring Lugu Lake 2700 meter over havets overflade. Søen er omgivet af bjerge og ligger mellem provinserne Yunnan i vest og Sichuan i øst.
Selv om størrelsen på en mosuofamilie varierer - består familien som oftest af ca. 10 personer. Der findes dog også familier på både 20 og 30 medlemmer. Hver familie er ledet af en kvinde. Familiens overhoved er højt respekteret af alle familiemedlemmer. Hun har både en æresstatus og praktisk ansvar for familiens velfærd.
Mosuofolket tror på Natur og betragter børn som den hellige inkarnation af deres forfædre. Mosuo tror, at deres forfædre, hvis minde dyrkes i hjerterne og gennem ceremonier, vil genfødes som små børn tilbage i samfundet.
På dagen for indvielse af børnene af begge køn til den voksne alder, vil barnet navngives med et navn tilhørende en afdød familiemedlem og derved bliver et fuldgyldigt medlem af klanen. Dette er især vigtigt for piger. Efter ceremonien iføres pigen en afdød kvindes klæder og fra dette øjeblik bliver hun opfattet som hun var afdøde ældste. Når en gammel kvinde dør, vil man henlægge lidt mad og drikke samt nogle få klæder, der vil passe en 13-årig - tæt ved hendes kiste. Iflg. Mosuo "vil hun vende tilbage som en ung pige".
Den gamle Mosuo-tro betragter Naturen som gudinden, hvilket personificeres gennem Gemu, det hellige bjerg, der betragtes som gudinde for kærlighed, og Shinami - den hellige sø, der opfattes som Moder-gudinde. For Mosuo er Naturen kvindekønnet.
Erobret af tibetanerne blev Mosuo tvunget til at acceptere Lamaism, en tibetansk variant af buddhismen. Iflg. legenden blev Gemu så rasende over, at Lamas ikke respekterede Moder Jord, at hun begav sig til Lhasa, hvor hun opnåede at blive optaget i den buddhistiske guderække. Som en kilde til åndelig vejledning, er denne religion dybt rodfæstet i Masuo-menneskers hverdag. De tror, at deres hellige guder har beskyttet dem i fortiden og vil beskytte dem i fremtiden.
Der findes tre ægteskabsforme hos Masuo: den traditionelle Axia (besøgende ægteskab); Axia-samliv og Monogami.
Monogami praktiseres kun i byerne og ude på landet, hvor befolkningen er blandet med andre etniske grupper. Mennesker omkring Lugu Lake og i området Yongning indgår fortsat Axia-ægteskaber.
Den traditionelle Axia er "ægteskabs-fri". Mosuo-mænd kalder kvinder de er "gift" med for "Axia" ("Intime Følgesvend") og kvinder kalder deres mænd Azhu. De er ikke bundet af ægteskabets "lov og orden", men lever hver især i deres mødres hjem hele deres liv. Alle voksne Mosuo-kvinder ejer et særligt Azhu-bolig, hvor de mødes med deres Azhu-mænd, som dog må forladet Azhu-huset tidligt næste morgen. Hvis kvinden ikke længere ønsker at danne par med sin Azhu, vil hun lukker dør til Azhu-huset og manden vil ikke vende tilbage igen.
Azhu-parret har ingen retslige eller økonomiske bindinger idet deres forhold er baseret på gensidig kærlighed og hengivenhed, der er højt respekteret i samfundet. Er der børn født i et Azhu-ægteskab - vil de vokse op i moderens del af familien og arve hendes efternavn. De bliver sørget for og opdraget af deres mor og hendes brødre. De kender ikke deres far før de deltager i ceremonien til indvielse i den voksne alder.
Indvielsen i den voksne alder sker for børn af begge køn når de fylder 13 år og ceremonien afholdes altid til nytår. Først når pigerne er 15 år, dvs. 2 år efter indvielsesns ceremoni, må de gerne indgå et Azhu-forhold en mand.
Den matriarkalske familie har mange fordele.... først og fremmest findes der ikke konfliktfyldte, komplekse og uoverskuelige relationer familiemedlemmerne imellem. Konflikter er færre og trivsel for alle er en selvfølge.
Ansvaret for familieanliggender er varetaget af kvinder... De mandlige familiemedlemmer... ældste og morbrødre opdrager familiens drengebørn. Alle i familien deltager i det praktiske arbejde og opretholdelsen af familiens eksistensgrundlag.
Denne type familier hvor alle er blodbeslægtede byder på mere ro og stabilitet, end pligt-ægteskaber (Axia-samliv, Monogami). Og således er denne matriarkalske familie både mere forenet og harmonisk.
Kilde: Chinaculture.org
OM ovenstående skal ses som udtryk for løssluppenhed eller manglende moral, afhænger vist udelukkende af
de øjne, der ser på det og de sygeligt sexfikserede, der øjner orgier alle vegne..... :smi033