Aaron Feuerstein, Malden Mills og Polartec
Hmm... når man tænker over hvilken dag det er - i dag - den 1. maj - arbejderklassens fest- og mindedag.... og når man samtidigt læser Aarons Feuersteins forretningshistorie - er man tæt på at indse, at hvis arbejdsgivere af Aaron Fuersteins kaliber var mere reglen end undtagelsen.... ville verden ikke have fagforeninger og arbejdskampen at se tilbage på..... Faktisk ville vi ikke opleve de sædvanlige svøber, som har ellers i tidernes løb fået arbejdsklassen ud af starthullerne og på barrikaderne.... og fagforeningerne som kampmiddel ville der ikke være en grund til at etablere i den form vi kender fra den tidligste arbejderklassens historie og i dag. Læs videre.....
Aaron Feuerstein - et Menneske fra Malden Mills
Direktør Aaron Feuerstein sætter sine ansatte forest. Vi har nu i årevis hørt om selskabsejere, som har tjent formuer til sig selv, mens de kører deres selskab i sænk på bekostning af personalets beskæftigelse og nogle gange også deres livs opsparing. Men ikke i Malden Mills, tekstilvirksomheden i Lawrence, Massachusetts, som opfandt tekstilet Polartec.
Som "60 Minutes" fortalte sidste år (2002/red.), gik også Malden Mills i betalingsstandsning, men så hører ligheden med firmaer som Enron også op. Malden Mills er faktisk kendt for at gå meget langt for at hjælpe personalet, selv når selskabet har voldsomme problemer. Journalist Morley Safer fortæller om denne historie, som blev vist sidste sommer.
Den brand, der brød ud på Malden Mills i vinteren 1995, var den største brand, Massachusetts havde set i hundrede år. Ingen omkom. Men byen var knust. Malden Mills var en af de få større beskæftigelsesmuligheder i byen, som allerede var i alvorlig knibe. "Det eneste, jeg kunne tænke på, var, hvordan jeg kunne genopbygge den", siger ejeren Aaron Feuerstein, som er den 3. generation i familien, der leder fabrikken.
"Jeg var stolt af familievirksomheden, og jeg ønskede at bevare den, og jeg ønskede, at den skulle overleve. Men jeg følte også et stort ansvar for personalet, at sørge for dem, at give dem arbejde."
Han traf et valg - et valg, som undrede andre i tekstilindustrien. Feuerstein besluttede at genopbygge fabrikken i Lawrence - ikke at flytte sydpå eller til udlandet, som mange i branchen havde gjort for at skaffe billigere arbejdskraft.
Han traf endnu et chokerende valg. Hele personalet ville få fuld løn i 60 dage.
"Jeg tror, det var en klog forretningsdisposition, men det var ikke årsagen. Jeg gjorde det, fordi det var det rette at gøre", sagde Feuerstein. Andre havde måske ment, at den rette beslutning havde været at tage de 300 millioner dollars fra forsikringen og trække sig tilbage.
"Og hvad skulle jeg bruge dem til? Spise mere? Købe et sæt tøj til? Trække mig tilbage og dø?", spørger Feuerstein. "Nej, det faldt mig aldrig ind."
Han holdt, hvad han lovede. Arbejderne fik deres løn i flere måneder. Han betalte i alt 25 millioner dollars og blev kendt som Mensch fra Malden Mills - en forretningsmand, som bekymrede sig mere om sit personale end om sine penge.
Medierne elskede ham, politikerne ligeså. Præsident Clinton inviterede ham til State of the Union Address (præsidentens årlige tale til folket) som æresgæst. Han modtog 12 hædersbevisninger, inkl. en fra Boston University. Han blev en kuriositet - forretningsmanden, der blev nationalhelt.
"Jeg fik en masse omtale. Og jeg mener ikke, det er et godt tegn i vores tid", siger Feuerstein. "I en tid med Amerikas største velstand er dyrkelse af pengeguden blevet ekstrem." Når han er rådvild, søger han vejledning i Toraen, jødernes lovbog.
"Det er ikke tilladt at underkue arbejdsmanden, fordi han er fattig og i nød, blandt ligestillede og blandt ikke-jøder i dit nærmiljø", siger Feuerstein, som brugte 300 millioner dollars fra forsikringen og så lånte yderligere 100 millioner for at bygge en ny fabrik, som var både miljøvenlig og tog hensyn til arbejdsmiljøet. Og i den lokale fagforening har man aldrig strejket.
Malden Mills er bedst kendt for Polartec, en populær letvægts-syntetisk fleece. Og Feuerstein siger, han er dum, fordi han ikke har taget patent på processen. "De kunne kopiere os, men det er i orden. Vi gør det bare endnu bedre", siger han. Firmaet har udviklet Polartec, som kan modstå vind, vand og ild. Firmaets kunder er et katalog med kataloger: L.L. Bean, Lands End, Eddie Bauer, North Face, Patagonia. Forsvarsministeriet har også bestilt tøj lavet af Polartec, og specialstyrkerne i Afghanistan bruger det i koldt vejr.
Er moralen i denne historie, at de gode rammes først? Trist, men nej, i det mindste ikke Malden Mills, firmaet, som genopstod, blev så dybt forgældet, at det måtte anmode om betalingsstandsning.
Hvis Feuerstein ikke kan stille banker og andre kreditorer tilfreds, kan firmaet blive solgt, eller endnu værre, opløses - så byen Lawrence står tilbage med endnu en lukket virksomhed i den lange række af tekstilvirksomheder i området, som har måttet dreje nøglen om, eller er flyttet sydpå eller til udlandet.
Er tekstilbranchen i New England eller måske i hele USA ved at uddø? "Hvis man ser på tekstilindustrien i USA i det seneste år, så har mere end 100 drejet nøglen om, titusindvis af arbejdere er blevet afskediget. Malden Mills er ikke den eneste. Det er op ad bakke", siger Kathleen Seiders, professor ved Massachusett's Babson College.
Malden Mills har en række problemer. Firmaet mistede kunder, mens den nye fabrik blev bygget, og 3 varme vintre har skadet salget af Polartec. Virksomhedens gæld er på 140 millioner dollars. "Malden Mills vil ændre sig, tror jeg, når den betalingsstandsningen ophæves", siger Seiders. Men hun tror, at Feuersteins rolle i firmaet vil ændres betydeligt. "Jeg tror, at han bliver i ledelsen, men mere som symbolsk leder. Han får ikke ansvaret for kerneområderne og de økonomiske beslutninger", siger Seiders.
Feuerstein erkender, at bankerne ikke har den samme forretningsmoral, som han har. "Men jeg tror, at vi i talende stund, er ved at vende skuden. Og jeg tror, banken erkender det, og at det er derfor, de holder ud." "Der er en enorm støtte fra folk i alle stater, som skriver de smukkeste breve til mig, følelsesladede breve, empatiske", siger han. "Og meget ofte er der vedlagt en check på 5 dollars. Eller 100 eller 500 dollars, og jeg læser disse breve hver eneste dag. Disse breve gør mig i godt humør."
Han har fået cirka 10.000 dollars. I starten returnerede han pengene, men nu går de til en fond til fordel for de fattige børn i nærområdet. "Vi behandles retfærdigt. Jeg mener, man skal bestille noget. Han forærer ikke noget væk", siger en ansat, Bob Fawcett. "Men han tager sig af sine folk. Men mere end bare lønnen. Hvis man har ondt, er i knibe, så ved man, hvor man skal henvende sig."
"Jeg har fået to hjerneoperationer, men det er hans skyld, at jeg fik de læger, jeg havde brug for", tilføjer den ansatte Jackie Hosty. Mon de tror, fabrikken kan reddes, set i lyset af den seneste økonomiske krise?
"Hvis nogen kan ride stormen af, så er det ham. Nogle ville ikke blive i problemerne", siger Fawcett. "Men det gør han, igen og igen. Jeg aner ikke, hvordan han kan."
Og Feuerstein siger selv, at han ikke giver op ved at flytte til Florida eller spille golf. Golf er for ham for de hjernedøde. Han nyder i stedet at ligge på sin sofa i stuen, og læse, hvad han kalder hjernegymnastik, nogle sine yndlingsforfattere som Emily Dickinson og William Shakespeare. Feuerstein og hans kone Louise bor komfortabelt, men beskedent, i en lejlighed med 5 soveværelser. Uden chauffører, og uden private fly.
Når han holder en "pep rally" på fabrikken og støttes af folk som den demokratiske senator John Kerry, Massachusetts, er der ingen kritiske tilråb eller afbrydelser. Man får en følelse af, at alle står sammen, fra arbejderen på gulvet til direktøren.
Hvad skal der stå på hans gravsten? "Jeg håber, der vil stå: "Han gjorde sit yderste,", siger Feuerstein. "Altså, at jeg ikke gav op, og at jeg prøvede at gøre det rigtige."
Og han prøver stadig. Fortjenesten stiger på Malden Mills, og firmaet siger, at det forventer at træde ud af betalingsstandsningen, når sommeren slutter. Men det nye Malden Mills tilhører ikke nødvendigvis Aaron Feuerstein. Hans kreditorer ejer majoriteten, hvis han ikke skaffer 90 millioner før august. Men Feuerstein siger, han ikke har givet op. Han er sikker på, at han nok skal skaffe pengene og beholde sit firma.
Den 6. juli 2003
Kilde: CBSnews.com
Se indslaget fra "60 Minutes" HER....