Viderebring venligst til journalist Sigrid Wilbeck snarest muligt. På forhånd tak.
Hej Sigrid Wilbeck
Jeg regner med, at du er kronikøren bag overskriften: "En desillusioneret skatteborger" d. 31. juli 2008 i Jyllands-Posten.
http://jp.dk/meninger/kronik/article1400358.ece
Hmm... hvis jeg nu siger, at det du beretter om er ikke mindre end en beskrivelse af et paradigmeskift indenfor sundheds- og social sektor, som er en direkte følge af den succesivt tiltagende udbredelse af TERM-modellen - vil du sikkert rynke på panden og spørge forundrende, hvad i alverden er TERM-modellen og hvad den at gøre med din kronik?
Det har alt at gøre med din kronik. At læse den i dag, var som at læse beskrivelse af TERM-modellens effekt nok en gang. Og hvis du virkelig er interesseret i, hvorfor dine kære/venner har oplevet det du beskriver i kronikken - vil du tage dig tid til at undersøge nærmere informationsmateriale, der findes på disse links:
https://www.overgangsalderen.dk/foru...play.php?f=420 og
https://www.overgangsalderen.dk/foru...play.php?f=436
Bemærk venligst, at disse artikler og kommentarer er skrevet af lægfolk, der hverken er sofistikerede skribenter eller på anden måde eksperter på relaterede fagområder. Materialet er samlet, gengivet og kommenteret af mennesker, der er i besiddelse af en sund fornuft og en forudseenhed, der kun bekræfter ordsproget om, at det sværest at være profet i eget land, idet der har været råbt i skoven allerede meget længe om TERM-modellen og dennes skræmmende perspektiver for den almindelige borger og skatteborger.
Du skal vide, at TERM-modellen ser ud til at være noget af det mest "demokratiske", der længe har været set i vores samfund. Blot med et uvant, modsat fortegn, end vi plejer at forbinde med begrebet "demokratisk". Er man først, som patient eller klient indlemmet under TERM-modellen - betyder det intet hvem man er - fortjenstfuld eller mindre, akademiker eller ufaglært, "vigtig" eller "uvigtig". Og de eneste mennesker i vores samfund, der kan undslippe TERM-modellen, når de en skønne dag kommer ud for en social begivenhed, sygdom eller ulykke - er de velhavende, der ikke er afhængige af det offentlige socialvæsen og sundhedsvæsen, og som selv kan betale for den
fulde diagnose og behandling, når sygdommen først griber fat.
Du skal ikke misforstå ovenstående som værende et argument
mod det offentlige sundhedsvæsen og socialsektor. På ingen måde. Tværtimod, kan jeg ikke forestille mig mit eget og mine kæres liv under amerikanske tilstande overført på dansk grund. Men det er en kendsgerning, at den eneste måde at undslippe denne "demokratiske" TERM-modellens effekt på syge mennesker er netop at have midler nok til at købe sig til lægeassistance i privat regi. Om det har eller ikke har været hensigten med udvikling af TERM-modellen, skal jeg ikke kunne sige, men i dag, den politiske atmosfære taget i betragtning - ser det ud til, at TERM-modellen netop kan medvirke til at skabe et had til det offentlige sundhedsvæsen og dermed bane vejen for indførelse af privatiseringen, endda tilsyneladende som en opfyldfelse af et folkeligt ønske om "forbedringer". Den politiske kunst når den er værst.
Tak for din kronik og god bedring med dine kære og venner.
Mange hilsner
Anina/Overgangsalderen.net