Verdensmusik.... Deep Forest

J

Joanna

Guest
Noget af det bedste verdensmusik jeg har stiftet bekendskab med....
Værd at lytte til...og ikke mindst at danse til..

Deep Forest - Comparsa playlist på Youtube.

Deep Forest
FUSION
Deep Forest III: 'Comparsa'
Sony Music France

Deep Forest skaber verdensmusik - essensen af hvad jeg forstår ved ordet "verdensmusik".

Deep Forest er de to musikere og lydreportere Eric Mouquet og Michel Sanchez, som ikke synger en eneste tone selv på deres nye album. Deres metode er, at de inviterer eller sampler musikalske partnere fra hele verden i deres studie i Nordfrankrig. Fra blandt andet Cameroun, Madagaskar, Mexico og Cuba. Derfor har de også kaldt dette deres tredje album 'Comparsa', som betyder 'partnere' på Cuba.

På albummets åbningssang 'Noonday Sun' høres en sampling af sangerinden Mama Sana fra Madagaskar, som døde 100 år gammel, kort før Deep Forest afsluttede optagelserne til albummet. Da projektets to korsangerinder fra Madagaskar, som var tilstede i studiet, hørte nyheden, brød de ud i den begravelsessang til hendes ære, som danner indledningen til sangen.

Deep Forest fik deres gennembrud i foråret 1993 med sangen 'Sweet Lullaby' fra deres debutalbum 'Deep Forest', der med samplinger af sange fra Camerouns pygmæer blev et Billboard Top 5 dance hit. Albummet vandt en amerikansk Grammy for "Bedste Verdensmusikalbum i 1993" og er solgt i over tre millioner eksemplarer på verdensplan.

1995 blev året, hvor Deep Forest var den franske gruppe, der solgte flest plader udenlands - og det blev de også belønnet for med en fransk Verdensmusikpris. I april 1996 fulgte de succesen op med albummet 'Bohême', som byggede på samplinger af sange fra Østeuropa - fortrinsvis Ungarn og Bulgarien - samt Mongoliet, Taiwan og Japan. I samme periode lavede de også filmmusik til blandt andet filmen 'Strange Days' sammen med Peter Gabriel og Youssou N'Dour.

Deep Forest hører til blandt de tunge drenge i verdensmusikbranchen. Deres 'Comparsa'-album rangerer efter min mening blandt noget af det bedste, mest gennemarbejdede og lydligt interessante, de har lavet til dato. Og det suppleres elegant af en ren æstetisk nydelse af et CD-cover.

Af Mik Aidt (Djembe)​

Back