Anisa
Bestyrer af Stofskifte-butikken
Hypotyreosen og meg
af Audhild Løhre
Ny utgave 7. november 2003.
Den nye utgaven koster 298,- NOK
ISBN-nummer 82-995476-2-8.

Audhild Løhre skriver bl.a.: (dansk oversættelse længere ned i teksten)
"Jeg fikk diagnosen hypothyreose for ti år siden (i 1989/red.). Denne sykdommen har forandret livet mitt. Av utdanning er jeg psykolog og lærer. Jeg har tre sønner som har vokst opp med ei hypothyreot mor, og en mann som har lært sykdommen å kjenne fra innsida. De er alle en del av denne historien.
Sykdommen har tvunget meg til å sette andre mål og gi kvardagen et noe annet innhold. Jeg mistet mye, men gjennom de senere årene har jeg gradvis gjenvunnet deler av meg sjøl. Jeg får til stadig mer av det jeg mestret tidligere. Framgangen går sakte, sakte, men den har ikke stoppet opp ennå, - så det er fortsatt håp. Det virker som om tid er den mest vesentlige faktor for å oppnå bedring etter å ha vært så mentalt redusert som det jeg var.
Det er flere grunner til at jeg har valgt å skrive ned de erfaringer og tanker jeg har hatt i samlivet med hypothyreosen. En viktig årsak er at jeg ønsker å medvirke til bedre forståelse av sykdommen. Jeg håper at det jeg forteller kan gi både økt kunnskap og økt innsikt. Kanskje kan det spore til at noen vil lære mer om hypothyreose gjennom annen litteratur, og kanskje vil enkeltpersoner eller fagmiljøer sette i gang forskning som kan belyse og utvikle dette fagområdet."
Sykdommen har tvunget meg til å sette andre mål og gi kvardagen et noe annet innhold. Jeg mistet mye, men gjennom de senere årene har jeg gradvis gjenvunnet deler av meg sjøl. Jeg får til stadig mer av det jeg mestret tidligere. Framgangen går sakte, sakte, men den har ikke stoppet opp ennå, - så det er fortsatt håp. Det virker som om tid er den mest vesentlige faktor for å oppnå bedring etter å ha vært så mentalt redusert som det jeg var.
Det er flere grunner til at jeg har valgt å skrive ned de erfaringer og tanker jeg har hatt i samlivet med hypothyreosen. En viktig årsak er at jeg ønsker å medvirke til bedre forståelse av sykdommen. Jeg håper at det jeg forteller kan gi både økt kunnskap og økt innsikt. Kanskje kan det spore til at noen vil lære mer om hypothyreose gjennom annen litteratur, og kanskje vil enkeltpersoner eller fagmiljøer sette i gang forskning som kan belyse og utvikle dette fagområdet."
Samme på dansk:
"Jeg blev diagnosticeret med hypothyreose for ti år siden (i 1989/red.). Denne sygdom har forandret mit liv. Jeg er uddannet ´psykolog og lærer. Jeg har tre sønner som er vokset op hos en hypothyroid mor, og min mand har lært denne sygdom at kende indefra. De er alle en del af denne fortælling.
Sygdommen tvang mig til at sætte andre mål i tilværelsen og give hverdagen et noget andet indhold. Jeg har mistet meget, men gennem de senere år, gradvis har jeg genvundet dele af mig selv. Fortsat genvinder jeg mere af det, jeg har mestret tidligere. Omend langsomt, fortsætter fremgangen - så der er fortsat håb. Det virker som at det er selve tiden, der er den væsentligste betingelse for bedringen, efter at var blevet så mentalt svækket, som tilfældet var.
Der er flere grunde til at jeg har valgt at nedskrive de erfaringer og tanker, jeg har gjort mig i mit liv med hypothyreose. En vigtig årsag er at jeg ønsker medvirke til bedre forståelse af sygdommen. Jeg håber, at det jeg fortæller bidrager til mere viden og indsigt, i håbet om at det kan anspore andre til ønsket om at lære mere om hypothyreose gennem anden litteratur, og forhåbentlig [på dette baggrund] vil enkeltpersoner eller fagmiljøet igangsætte forskning, der kan belyse og udvikle dette fagområde."
Sygdommen tvang mig til at sætte andre mål i tilværelsen og give hverdagen et noget andet indhold. Jeg har mistet meget, men gennem de senere år, gradvis har jeg genvundet dele af mig selv. Fortsat genvinder jeg mere af det, jeg har mestret tidligere. Omend langsomt, fortsætter fremgangen - så der er fortsat håb. Det virker som at det er selve tiden, der er den væsentligste betingelse for bedringen, efter at var blevet så mentalt svækket, som tilfældet var.
Der er flere grunde til at jeg har valgt at nedskrive de erfaringer og tanker, jeg har gjort mig i mit liv med hypothyreose. En vigtig årsag er at jeg ønsker medvirke til bedre forståelse af sygdommen. Jeg håber, at det jeg fortæller bidrager til mere viden og indsigt, i håbet om at det kan anspore andre til ønsket om at lære mere om hypothyreose gennem anden litteratur, og forhåbentlig [på dette baggrund] vil enkeltpersoner eller fagmiljøet igangsætte forskning, der kan belyse og udvikle dette fagområde."
Ovenstående citat er langt fra tilkendegivende nok, hvor nyttig og livreddende denne bog i virkeligheden er for enhver person ramt af lavt stofskifte, om det så gælder den syge selv eller de pårørende. Jeg vil kontakte forfatterinden for at bede om tilladelse til at oversætte til dansk bogens anmeldelse fra hjemmesiden: http://www.leet.no/ Et andet sted læste jeg, at vi er 2000 flere NYE danske syge af lavt stofskifte om året. Dvs. 2000 nye på herrens mark årligt og Audhilds bog, gerne snart oversat til dansk, ville afgjort kunne gøre livet lettere for mange. Mig bekendt har vi ikke en tilsvarende bog her i landet..... I mellemtiden læs mere om bogen "Hypotyreose og meg" her.
Bogen kan købes gennem bogens hjemmeside, eller kan man spørge virksomheden Skanvik A/S om de vil skaffe bogen fra Norge til Danmark, hvor den så kan sælges til spørgeren på almindelige vilkår, via hjemmesiden Skanvik.dk. Email-adressen til firmaets Nordiske Afdeling findes her.
eller ved at kontakte:
Hvor vigtig denne bog er, om ikke "kun" for de syge og deres familier.... men ikke mindst for selve lægestanden - fremgår tydeligt af nedenstående citat fra anmeldelsen af bogen, forfattet af læge Peter F. Hjort i Tidsskrift for Den norske lægeforening:
"Jeg tror at mange leger vil ha nytte av denne boken. Den stimulerer klinikeren til å lytte til pasienten, også når man ikke forstår det hun sier. Erfaringen har lært meg at pasienter ofte har rett, selv om jeg ikke forstår det de sier. Det er interessant at det er kommet ny kunnskap, både om forholdet mellom T3 og T4 og om antistoffer ved hypothyreose. Kanskje finnes det en forklaring på at hun ikke er blitt helt bra? Kanskje er hun ikke alene heller, for boken har fått støtte av Norsk Hypothyreoseforening. Derfor bør mange klinikere lese boken og lytte til budskapet."