Tante Ana
"At lære er at leve"
DR2 Tema: Mit kemiske liv.
"... Og hvor mange af kemikalierne overfører de til deres ufødte børn?"
I går, den 1. november så jeg DR2-temaet "Mit kemiske Liv". Programmet har undersøgt "to højgravide kvinder igennem blod og urinprøver. Hvor mange kemikalier har de i kroppen og hvor mange af kemikalierne overfører til deres ufødte børn? Kemikalieundersøgelsen bliver en af de største, der nogensinde er lavet herhjemme på danskere, i det DR2 undersøger for ikke færre end 60 forskellige kemikalier."
De blev undersøgt "for ikke færre end 60 forskellige kemikalier, når vi tester to gravide kvinder med forskellige livsstile. Kristine foretrækker økologi og Mette ser mest til prisen og køber konventionelt ind. Så hvem har mest kemi i kroppen? Også hvad kosmetik og rengøringsprodukter angår, er Kristine mest bevidst og køber produkter med Svanemærke og Astma og Allergi mærket. Men hvor meget kan man selv påvirke keminiveauerne i kroppen ? Og hvor mange af kemikalierne overfører de til deres ufødte børn?"
Indtil den 30. januar 2015 kan dette DR2-tema genses her og part 2 her. EDIT: begge links er nu udløbet, men indtil videre programmerne kan genses på Dailymotion.
- Mit kemiske liv (58:04)
- Kampen mod kemien 1/2 (41:48 )
- Kampen mod kemien 2/2 (46:23)
- Kampen mod kemien kan også ses på Youtube (1:27:50)
Overordnet - mener jeg - manglede "Mit kemiske Liv" den nødvendige kant til at kunne gøre en forskel af betydning. Lige med undtagelse af input leveret af en dansk læge med det fransk klingende navn - Philippe Grandjean, professor i miljømedicin og forskningsleder, dr.med. ansat i Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Syddansk Universitet.
Som sædvanligt (fristes jeg til at sige) bekræftes nok en gang gammelt ordsprog om, at det er tæt på umuligt at være profet i sit eget land... Forhåbentlig går det bedre på Harvard School for Public Health, hvor Philippe Grandjean er ansat i stillingen Adjunct Professor of Environmental Health, i Department of Environmental Health.
I Danmark derimod skal man enten være "fagfolk" eller nære en særlig interesse for emner som miljøgifte, indre forurening eller effekten af miljøgifte på det ufødte og allerede fødte liv, for ikke at glemme Philippe Grandjean når der er gået et par dage efter at DR2-tema var udsendt. Hvorimod de fleste andre "almindelige" mennesker har allerede forfærdelig travlt med at glemme både "Mit kemiske Liv", professoren fra Syddansk Universitet og de øvrige budskaber TV-programmet byder på.
Som en af mødrene i programmet kvitterede med at sige at det er ikke så slemt, efter at hun blev oplyst om at hendes barn havde forhøjede værdier af bestemte uønskede stoffer i blodet, og efter at "eksperten" erklærede at "det har alle andre også". Jamen, så må alt jo være i orden? Og således beroliget bliver de vordende og nybagte mødrer end ikke motiveret til, på egen hånd at finde ud af hvordan de kan hjælpe børneres kroppe til at håndtere forureningen så den skader mindst muligt... Der findes metoder man kan anvende, men for at finde dem må man lede, læse, lære, tænke (selv) og... handle. Også når det kræver at moderrollen skal omdefineres...
Sundhedseksperter og miljøforskere, der udtaler sig om amning, er indbyrdes uenige om, hvorvidt modermælken er sundhedsfremmende eller sundhedsskadelig. Men hvad mener de nybagte mødre selv? Nadja Frederiksen og Karina Linnrose har i specialet "De siger, det skulle være så sundt..." Et kvalitativt studie af førstegangsmødres oplevelse med spædbarnsernæring (2010) interviewet 9 nybagte mødre om deres syn på amning.
Og hovedkonklusionen er, at mødrene dels tror mere på sundhedspersonalet end på miljøforskerne og derfor tilslutter sig Sundhedsstyrelsens anbefalinger, dels opfatter det at amme som en vigtig del af det at være en god og omsorgsfuld mor. (Kilder: Kvinfo og Worldcat.org)
Lad os se på det igen: "Og hovedkonklusionen er, at mødrene dels tror mere på sundhedspersonalet end på miljøforskerne og derfor tilslutter sig Sundhedsstyrelsens anbefalinger, dels opfatter de det at amme som en vigtig del af det at være en god og omsorgsfuld mor."
Omsorgsfuld over for hvem?
Barnet eller moderrollen ?
Forurening af modermælken har været tilstede i mindst 60-70 (?) år. Mange børn er blevet ammet med forurenet modermælk i fortiden, men ingen bebrejder det fortidens mødre. Heller ikke jeg. Men - i modsætning til før - kender nutidens vordende mødre til risikoen, og de ammer alligevel, fordi følelsen af at være en "god mor" er vigtigst? Hvad kan det ellers være?
De sidste mange års kampagner til fremme af amning har tyet til alle forhåndenværende tricks og midler, hvoraf det oftest fremhævede er ikke barnets tarv, men moderrollens tarv. De vordende og nybagte mødre bliver massivt manipuleret til at føle skyld hvis de ikke kan eller ikke vil amme deres børn.
Jo, jo - alle de fordele spædbørn har hvis de ammes er også nævnt. Men hovedparten af strategien er rettet mod at give de nybagte mødre så dårlig samvittighed, at de har ingen anden udvej end at råde bod for at de må være dårlige mødre, siden de overhovedet kunne finde på ikke ønske at amme deres barn. Og således forsvinder hensynet til barnet et eller andet sted på mødrenes vej mod aflad, hos flertallet af både de velmente og de omvendte nybagte mødre. Særlig udsatte bliver de kvinder, der før graviditeten og fødslen måtte nøjes med ringe personlig identitet. "Nu er jeg mor, så er jeg nogen". De bliver hurtigt lige så fanatiske som alle danske jordemødre tilsammen.
Så optaget bliver de af at leve op til deres nye moderrolle, og så fuldt beskæftigede bliver de med at udfylde den, at hensynet barnets bedste koges oftest ned til amning. Man er en dårlig mor hvis man ikke ammer. Man tager hensyn til barnet hvis man ammer. Det er en gammel dogme, jeg ville ønske fortsat var korrekt. Det er den ikke. Ikke længere.
I gamle dage var amningen den rene helse, men hvad skete der egentlig når børn blev ammet de sidste 60-70 år, og ammes i vores tid i dag? Svar på dette spørgsmål gemmer sig i den kendsgerning, at hos mange spædbørn er værdier af uønskede kemiske stoffer i blodet langt højere end hos deres mødre... Er det ikke den omvendte verden?
Desværre ikke.
Last edited: