"Den viise kvinde"
Af Marianne Ammitzbøll

Antal sider: 159
Forlag: Olivia 1995
ISBN 87-89019-79-2

For større billede - klik her
For bogens bagside - klik her
For besøg på forfatterens hjemmeside - klik her

Om forfatteren: Født 1942. Designuddannet. Senere franskstudier ved KBH. universitet, og Universite de Vincennes, Paris. Uddannet som ergoterapeut, psykoterapeut med speciale i hypnose og symboldrama, gestalt, krops,- og ekspressiv kunstterapeutisk træning. Ansat på KAS Stolpegård 1982-88. M.A. i psykologi fra Institute of Transpersonal Psychology USA 1991. Uddannet EMDR-behandling af chok og traumer. Under videreuddannelse i symboldrama 2002 -.

Marianne Ammitzbøll har udgivet bøgerne: "Den vise kvinde. Overgangsoplevelser og indre vækst" (1994) og "Den skjulte skat. En eventyrbog for kvinder" (1995). Medforfatter til artikler om behandling af spiseforstyrrelser. Arbejder som privatpraktiserende psykoterapeut på Frederiksberg. (Kilde: etf.dk/1178/)

Info fra omslaget: Marianne Ammitzbøll (f.1942) er psykolog, M.A. fra Institute of Transpersonal Psyhology i Californien, privatpraktiserende psykoterapeut i København. Hun underviser i brug af hypnose, arbejder med spiseproblemer og psykosomatiske lidelser og integrerer analytisk arbejde med drømme, kreativitet, krop og ændrede bevidsthedstilstande. Denne bog er resultat af hendes forskning i kvinders overgangsalder i USA og i Danmark.

"Den dag jeg besluttede mig for at lægge min ungdom bag mig, følte jeg mig øjeblikkelig 20 år yngre," sagde den franske forfatterinde George Sand.

Mange gruer for overgangsårene på hver side af de 50, men sandheden bag myterne er, at mange kvinder oplever store forandringer, der føles som genfødsel.

Bogen er den første herhjemme, der søger at forstå denne afgørende livsfase ved at forene synsvinkler fra udviklingspsykologi og antropologi. Ud fra 59 kvinders beskrivelser af deres psykologiske, fysiske og spirituelle oplevelser af overgangsalderen føres læseren på en indre rejse mod den kvindelige identitet. Drømme, myter, eventyr og overgangsritualer bruges til at reflektere over det liv, der er levet og det, der venter: fødslen af den viise kvinde i en ny indre o ydre frihed.

Hver gang vi bevidst kan lægge en livsfase bag os, kan vi føle os fornyede og foryngede. Både yngre og ældre kvinder, men også mænd, vil have glæde af at fordybe sig i de indre rejser og nye begyndelser, som beskrives af kvinderne i denne bog.

Bogguide.dk: En bog der får dig til at forstå din overgangsalder. Denne bog fik jeg engang i 90erne. Den er læst flere gange og brugt som opslagsbog. Det er en bog som er lånt ud til andre kvinder der vil læse noget om, hvordan man kan komme igennem overgangsalderen. Den er flere gang lånt ud til samme person. Derfor er den blevet flosset og gået fra i siden. Det er en bog som jeg har haft lyst til at give som gave, men har erfaret, den er desværre udsolgt.

Birthe G. Kappel, 24. januar 2006