Viser resultater 1 til 1 af 1
-
01-04-18, 15:38 #1
Er jeg i begyndende overgangsalder? HJÆLP! (arkiv)
Debat: Overgangsalderen
Dato: 11. februar 2000
Fra: Gitte
Overskrift: Er jeg i begyndende overgangsalder? HJÆLP!
Jeg er lige fyldt 40 og har så mange symptomer der kan minde om overgangsalder. Mine menstrautioner er stadig regelmæssige. Men i 1996 havde jeg urinvejsinfektion 6 gange i træk og blødningsforstyrrelser i flere måneder. Jeg fik recept på Provera, som jeg ikke tog.
Har taget p-piller fra 17 til 23 år, men havde gener af dem.
Har 2 børn.
JEG ER MERE END HUNDERÆD FOR HORMONPILLER.
Men nu har jeg det så ulideligt at jeg mangler nogle lidelsesfælder og nogle gode råd. Når jeg læser om andre her og deres erfaringer med hormontilskud, så bliver jeg endnu mere skræmt. Ikke meget positivt !
Min læge har givet mig p-piller ( Gracial ) men jeg valgte at betale til zoneterapi i stedet for. Det har hjulpet mig lidt, men ikke nok.
Mine symptomer er mange og lede :
- Anfald med afsindig vild hjertebanken, værre end når man har en god gang angst-flip. Føler at jeg skal forsvinde, segne eller besvime (har ikke prøvet dette) - det er nu sket 2 gange for mig.
- Jeg fryser eller sveder, som om termostaten ikke virker, og har nattesved og mareridt omkring hver ægløsning.
- Kvalme, svimmelhed, synsforstyrrelser( ser dårligere ),hjertebanken, indre uro, kan nemt falde i søvn, men vågner flere gange i løbet af en nat.
- Tit vågner jeg og er totalt smadret, stiv og øm over det hele. Mit humør er lige så skiftende som vejret. Jeg får ødemer, som er meget generende.
- Tørhed i ALLE slimhinder. Oppustet kæmpestor og smertende mave og afføringsproblemer.
- Føler at min hud i ansigtet hele tiden svider og er fedtet. Meget ildelugtende armsved, hvilket jeg aldrig har lidt af før.
- Jeg er træt, træt og atter træt.
- Mine bryster bliver ømme omkring ægløsning og er først normale igen når menses begynder.
- Mine ører klør afsindigt i øregangen. Og mine tandhalse bliver vildt følsomme i perioder så jeg ikke kan børste tænderne ordentligt.
Jeg håber at kunne finde nogle der har det ligesom jeg. Og nogle gode råd ville ikke være af vejen.
Selvfølgelig har jeg det også fint nogle dage, som jeg nyder i fulde drag - men nu har de dårlige efterhånden overtaget det meste af min måned.
HJÆLP! Jeg fungerer bare slet ikke, og jeg er så ked af at det er sådan. Jeg lyder nok som en god gang hypokonder, men det er jeg altså ikke.
Egentlig er jeg en meget glad, udadvendt, kreativ, humoristisk og ungdommelig pige på bare 40.
Hvis du har haft lign. symptomer og har fundet miraklet, så vær sød at skrive til mig. Please!
Kærlig hilsen fra Hormon "humør" bomben.
Dato: 14. februar 2000
Fra: allou
Overskrift: SV: Er jeg i begyndende overgangsalder? HJÆLP!
Py - det lyder ikke godt. Jeg er 49, men havde mange af de samme symptomer for en 2-3 år siden. Jeg begynte på Klimalet hormontilskud, og har det fint med dem.
Hvis jeg var dig, ville jeg insistere på at få lavet en mammografi, før du atarter på tilskud (sig at du føler dine bryster er knudrede, som de jo sikkert er, og så, når du forhåbentligt få svar at alt er i orden med bryster, start med et tilskud som normalisrerer dine menses - husk at bruge prævention, du kan stadi blive gravid.
Prøv en 3-4 måneder og se hvordan du har det med hormon tilskud.
Det kan ikke blive værre end du har det nu.
Venlig hilsen, allou
Dato: 15. februar 2000
Fra: Lise
Hej Gitte!
Jeg kender kun alt for godt de symptomer du beskriver, for jeg har dem alle selv.
Jeg har valgt at skrive til dig selv om det nok ikke er meget trøst jeg kan give dig, men det kan måske hjælpe lidt at vide at du ikke er den eneste. Jeg er en kvinde på 48 år og mine symptomer startede for godt 1 år siden og de forhindrer mig i at leve et normalt liv, min livskvalitet er meget nedsat.
Jeg fik hormoner af min læge selv om jeg ikke bryder mig om det, men jeg havde det så dårligt, at jeg ikke syntes jeg havde noget valg. Jeg har nu taget dem i 1 år og jeg har fået det noget bedre. Jeg har stadigvæk mange symptomer, men det er som om toppen er taget af dem, så livet er til at holde ud. Jeg har valgt at se sådan på det, at det åbenbart er noget jeg skal igennem og at en skønne dag kommer jeg styrket ud på den anden side.
Hvorfor er du bange for at tage hormoner? Dem jeg får hedder Nuvelle og det har forbavset mig, at der overhovedet ikke har været bivirkninger ved dem. Det var nok et forsøg værd for dig at prøve at få hormoner, du kan jo altid stoppe med dem igen hvis du ikke synes at det går.
Jeg tror at der er mange skrøner knyttet til det at tage hormoner, og det skræmmer os kvinder fra vid og sans, det er nok lidt synd for der er mange som kunne blive hjulpet til en mere tålelig tilværelse, men de tør ikke.
Venlig hilsen Lise.
Dato: 18. februar 2000
Fra: Marie
Hej Gitte, mange af dine gener kan jeg nikke genkendende til, specielt hjertebanken, synsforstyrrelser, sved, ømme led og muskler og dårlig søvn, humørsvingninger.
Jeg går til kranio-sakral terapi ( blid berøring forskellige steder på kroppen) og synes det er en hjælp. Du kan finde adresse på
behandlere over nettet.
Håber at du kan bruge det.
hilsen marie
Dato: 5. juni 2000
Fra: Anonym
Overskrift: Rolig nu!!!!!!!!
Kære Gitte.
Rolig nu, du er ikke den eneste, men det er nu noget mærkeligt noget der sker med Vores krop, ligeså mærkeligt som da vi var teanager og skulle have den første menses.
Jeg er 43 år og har lidt af de samme symtomer som dig, dog tager jeg p-piller, især for smerter og mængden af menses, det herlige er så også at jeg ikke kan blive gravid. Jeg har det fint med p-pillerne og har iflg. min læge fået afvide at jeg er i begyndende overgangsalder og når jeg er blevet noget ældre, skal jeg stoppe med p-pillerne.
Til den tid skulle jeg i løbet af nogen tid være igennem overgangsalderen og íkke kunne blive gravid mere. Så tag det rolig, det er en tid vi alle skal igennem og det går over.
Om du vil tage homonpiller eller p-piller SKAL være helt din egen beslutning. Jeg vil kun tage p-piller da jeg tror på at kroppen og ikke nogen homonpiller der skal klare overgangsalderen, men det får fremtiden vise og så må jeg handle på det når eller hvis.
Dato: 16. februar 2000
Fra: allou
Overskrift: svar til "hjælp"
Det lyder som om du har det rigtigt skidt. Jeg har haft en del af de samme symptomer. Jeg tarted på Klimalet hormontilskud, det er 3 år siden nu - jeg er snart 50. Jeg har det fint med det.
Hvis du er nervøs, kunne du insistere på at få en mammografi inden du prøver et hormontilskud. Så har du en "baseline mammografi" at går ud fra, hvis du senere få lavet mammografier.
Jeg mærkede en forbedring næsten med det samme, da jeg started med Klimalet (hedder også Divina).
Held og lykke, allou
Bemærk: Dette emne er gendannet (kan læses mere om her)• Som kronisk syg gennem en menneskealder, svigtet af læger, genvandt jeg helbredet det seneste årti, alene takket være fremragende medicinsk forskning, lægerne ikke har tid til at læse, og lære af. På denne hjemmeside står jeg for formidling af viden/videnskab, jeg høstede og lærte af på min vej tilbage til livet.
• Jeg er ikke en fan af alternativ medicin, jeg kun undtagelsesvis henviser til, men jeg er ikke fanatisk og kan skelne mellem fup og guld. Lægen Carsten Vagn-Hansen er afgjort guld, lige som hans beskedne hjemmeside. Om de fleste af hans bøger og pjecer kan man læse her.
• Er du ramt af lavt stofskifte, som syg eller pårørende - besøg vores "stofskifte-butik" (ikke webshop) og vores anden hjemmeside, det norske Forum For Stoffskiftesykdommer der byder på hundredtusinder personlige beretninger, et utal af norske og danske stofskiftesyge har betroet hinanden gennem mange år. Bemærk dog, at vores norske forum har afviklet brugeraktiviteter, og ikke længere optager nye brugere.
Lignende emner
-
Overgangsalder & migræne (arkiv)
By Tante Ana in forum Overgangsalder Arkiv 1999 - 2005Svar: 0Nyeste indlæg: 01-04-18, 15:03 -
Gamle overgangsalder-indlæg på nye flasker... (arkiv)
By Tante Ana in forum Overgangsalder Arkiv 1999 - 2005Svar: 0Nyeste indlæg: 01-04-18, 13:24
Besvar med citat

Bookmarks