Vores lille julefrokost i dag skulle være ganske traditionel, og dertil hører jo ribbensteg med sprød svær. Jeg har aldrig været en ørn til at få sværen sprød på en ribbensteg, så jeg tænkte, at når chancen for, at sværen blev sprød alligevel var minimal, så kunne jeg lige så prøve lykken og stege den i halogenovnen.

Jeg lagde en ribbensteg på omkring 1 kg på den høje rist og satte ovnen på 200 grader og timeren på 60 minutter.

Jeg havde først ridset sværen helt ned til kødet og gnedet den godt ind med salt samt stukket laurbærblade og hele nelliker ned i sværen.

Efter ca. 20 minutter kunne jeg se, at stegen hurtigt tog farve, så jeg satte graderne ned til 180 grader.

Efter den planlagte time kunne jeg godt se, at sværen ikke var boblet op, så sprød var den helt sikkert ikke blevet, og hvad gør man så? Jeg satte risten ind i den store ovn oven på en staniolbeklædt bradepande og satte grillen til!

Og ved I hvad? - efter få minutter boblede sværen lystigt, og aldrig har vi fået så lækker og velsmagende ribbensteg - MED sprød svær og det hele!

Det allerbedste er, at der er ikke en fedtet ovn der skal gøres ren!

Så når en ribbensteg kan blive så vellykket i halogenovnen, så kan alt lykkes, er jeg sikker på! Jeg har i hvert fald overgivet mig, og selv min skeptiske mand måtte bøje sig for ovnens kvaliteter!

Anne